گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم مهرماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

تازه‌های بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، در هفته گذشته 69 معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسیده است . در همین راستا بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی، افغانستان، ازبکستان و هنگ‌کنگ محصولاتی از قبیل سوخت دیزل، بنزین و سوخت هواپیما تولید شده از سوی کنسرن دولتی «ترکمن نفت» و همچنین بنزین ECO-93 تولید شده از سوی کنسرن دولتی «ترکمن شیمی» را به ارز خارجی خریداری کردند.

علاوه بر آن، نمایندگان از محافل تجاری کشورهای ترکیه و قرقیزستان محصول نخ پنبه‌ای را به ارز خارجی خریداری کردند. ارزش کل معاملات بیش از 78 میلیون و 89 هزار دلار آمریکا بود. همچنین نخ پنبه‌ای به صورت مناتی به بازرگانانی از کشورهای هند و امارات متحده عربی عرضه شد که ارزش کل معاملات معادل 2 میلیون و 223 هزار منات بود.

بازرگانان کشور ترکمنستان نیز محصول قیر مورد استفاده در آسفالت و فرش‌های دست‌بافت را برای بازار داخلی خریداری کردند که ارزش کل آن بیش از 50 میلیون و 589 هزار منات بود.

منبع: https://tdh.gov.tm/tk/post/35778

رتبه بندی بانک های ترکمنستان بر اساس تعداد کاربران بانکداری اینترنتی

بر اساس آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی ترکمنستان، بانک پیشرو در تعداد کاربران ثبت شده سرویس بانکداری اینترنتی در ترکمنستان در چهار ماهه اول 2023، بانک «دایخان بانک» بوده است. بر همین اساس، دایخان بانک دارای 359 هزار و 255 کاربر ثبت شده برای سرویس مذکور می‌باشد. بانک های "ترکمنستان" (با 315968 کاربر) و «ترکمن باشی» (با 169745 کاربر) نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

طبق گزارش بانک مرکزی، مشتریان دایخانبانک عمدتاً از ولایات ترکمنستان می‌باشند. بدین ترتیب، بیشترین کاربران در ولایت های ماری (142761 نفر)، لباب (80653 نفر) و داش آغوز (57959 نفر) هستند.

شایان ذکر است، رتبه بندی بانک ها در ترکمنستان بر اساس تعداد کاربران ثبت شده بانکداری اینترنتی در چهار ماهه اول سال 2023 به شرح زیر می‌باشد:

بانک "دایخانبانک" 359,255 کاربر؛

بانک "ترکمنستان" 315,968 کاربر؛

بانک «ترکمن باشی» 169745 کاربر؛

بانک «هالک بانک» 75459 کاربر؛

بانک «صناگات» 39534 کاربر؛

بانک سهامی ترکمنستان و ترکیه 9817 کاربر

بانک «ریسگال» 4531 کاربر.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/62264/obnarodovan-reiting-bankov-turkmenistana-po-kolichestvu-polzovatelei-internetbankinga

 

برنامه‌ریزی برای ساخت و ساز های جدید در استان بالکان

مجموعاً 39 خانه ویلایی 2 طبقه و همچنین 9 مجتمع مسکونی 4 طبقه در شهر بالکان‌آباد استان بالکان ترکمنستان احداث می‌شود. به همین منظور شهرداری بالکان آباد استان بالکان دو مناقصه را برای انتخاب پیمانکار جهت طراحی و ساخت این خانه‌ها اعلام کرد.

بر اساس این مناقصه، تعداد 4 مجتمع از 9 مجتمع مسکونی 4 طبقه قرار است در امتداد خیابان اورازوف شهر بالکان‌آباد و 5 مجتمع دیگر نیز در مجموعه خانه‌های مسکونی شماره 216 این شهر ساخته شود.

همچنین از 9 مجتمع مسکونی 4 طبقه، 5 دستگاه آن 40 واحدی، 2 دستگاه 48 واحدی و 2 دستگاه دیگر آن نیز 32 واحدی خواهند بود. این مناقصه توسط اداره هماهنگی امور صنایع، ساختمان سازی و اقتصاد اجتماعی شهرداری بالکان‌آباد استان بالکان ، برگزار می‌گردد.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/10199

 

تولید محصولاتی به ارزش بیش از 6.5 میلیارد منات در ولایت بالکان

بنا بر گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، حجم تولیدات صنعتی تولید شده در ولایت بالکان در چهار ماه نخست سال جاری بالغ بر 6 میلیارد و 559 میلیون منات بوده است.

بر اساس این گزارش، حدود نیمی از تولیدات صنعتی ولایت سهم بنگاه‌های خصوصی بوده که روانه بازارهای داخلی و خارجی شده است. همچنین نرخ رشد تولیدات صنعتی در ولایت بالکان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 107 درصد افزایش داشته است.

علاوه بر این، از ژانویه تا مارس 2023، گردش مالی خرده فروشی در ولایت مذکور به 2 میلیارد و 592 میلیون منات رسید که حاکی از رشد 109 درصدی می‌باشد. ضمناً، بیش از 2.6 میلیارد منات از حجم گردش مالی به شرکت های خصوصی اختصاص داشته است.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/10288/balkanskii-velayat-proizvel-produkciyu-na-summu-svyshe-65-mlrd-manatov

ابراز امیدواری رئیس بانک توسعه اوراسیا جهت عضویت ترکمنستان در این بانک

نیکولای پودگوزوف رئیس بانک توسعه اوراسیا، ابراز امیدواری نمود که ترکمنستان و آذربایجان به مرور زمان به عضویت این بانک درآیند. این مطلب را اخیرا خبرگزاری «تاس» با اشاره به سخنرانی نیکولای پودگوزوف در یک کنفرانس بین‌المللی سرمایه گذاریان عضو انجمن مؤسسات توسعه آسیا و اقیانوسیه ، مطرح نمود.

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنی به نقل از خبرگزاری تاس ، رئیس بانک توسعه اوراسیا در سخنان خود عنوان داشته است : " اینجانب مایلم ترکمنستان و آذربایجان را در میان اعضای بانک ببینم. امیدوارم این کشورها نیز به مرور زمان به عضویت بانک توسعه اوراسیا درآیند " .

به گزارش مرکز مطبوعاتی بانک توسعه اوراسیا، در کنفرانس بین‌المللی سرمایه گذاران عضو انجمن مؤسسات توسعه آسیا و اقیانوسیه 40 کشور جهان، یعنی هیأت‌هایی از جنوب شرق آسیا، اتحادیه اروپا، آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه، نیوزیلند، کانادا، ترکیه، ژاپن، چین، هند، عربستان سعودی، بریتانیا و ایالات متحده و همچنین نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل حضور داشته اند.

در نشست ویژه این همایش، فرصت‌ها و پروژه‌های سرمایه گذاری کشورهای آسیای میانه به عنوان سریع ترین منطقه در حال رشد در جهان معرفی می‌شود.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/10236

 

پیشنهاد راهکارهای اتوماسیون‌سازی به ترکمنستان از سوی یک شرکت ترکیه ای

شرکت «Rockwell Automation»، بزرگترین شرکت اتوماسیون سازی صنعتی و ارتباطات دیجیتال جهان، بطور مشترک با شرکت «AB Market» همکاری گسترده‌ای را برای ارائه خدمات به آذربایجان و ترکمنستان اعلام کرده است.

شرکت «AB Market» توزیع کننده رسمی‌شرکت «Rockwell Automation» بوده و در حال حاضر در ترکیه فعالیت می‌کند و به زودی دفتری در آذربایجان و ترکمنستان ایجاد خواهد کرد. این موضوع در یکی از بیانیه‌های مطبوعاتی منتشر شده توسط شرکت «Rockwell Automation» در پایان ماه گذشته اعلام شد.

در این بیانیه مطبوعاتی آمده: در نتیجه سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان و ترکمنستان برای رونق تولید داخلی، رشد قابل توجهی در بخش تولید دو کشور حاصل شده که این رشد نیازمند محصولات و خدمات اتوماسیون مدرن برای عملکرد موثر و رقابت با واردات است. شرکت‌های «AB Market» و «Rockwell Automation» در نظر دارند، از مشتریان بین‌المللی سرمایه گذار خود در این کشورها حمایت نموده و فرصت‌های جدیدی را برای سازمان‌های جهانی و بومی سرمایه گذار در منطقه ایجاد کنند.

شرکت «Rockwell Automation» بیان داشت: دیجیتالی شدن بخش صنعتی در ترکیه کارایی تولید را در این کشور بهبود می‌بخشد. این شرکت همچنین تأکید کرد که این عملیات در آذربایجان و ترکمنستان با بکارگیری محصولات و خدمات شرکت «Rockwell Automation» عملی خواهد شد.

آنطور که در این گزارش اشاره شده، شرکت‌های ماشین‌سازی مستقر در منطقه بر گسترش قابلیت‌های خود برای افزایش رقابت با تولیدکنندگان اروپایی و ایالات متحده متمرکز شده‌اند. اما شرکت‌ها به جای ساخت دستگاه‌ها با نازلترین قیمت، قصد دارند آن‌ها را به آخرین فناوری‌ها مجهز کنند.

حدود 26000 متخصص در شرکت آمریکایی «Rockwell Automation» کار می‌کنند و محصولات تولید شده در آن در بیش از 100 کشور جهان خریداری می‌شود. به گفته این شرکت، فروش جهانی آن برابر با 7.8 میلیارد دلار بوده است.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/10214

 

مشارکت سازمان‌های مالی بین‌المللی در اجرای پروژه‌های حمل و نقل در ترکمنستان

بانک‌های بین‌المللی در تأمین مالی چندین پروژه حمل و نقل در ترکمنستان مشارکت دارند. رحیم‌بردی جباروف رئیس بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان در سخنانی که در عشق آباد ایراد کرد ، به این موضوع اشاره نموده است .

بنا بر اظهارات رحیم‌بردی جباروف، خط آهن قزاقستان - ترکمنستان - ایران به طول 724 کیلومتر با تأمین اعتبار مالی 125 میلیون دلاری بانک توسعه آسیایی و 371 میلیون دلاری بانک توسعه اسلامی احداث شد.

همچنین رئیس بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان افزود: بانک توسعه آسیایی جهت خرید سه تانکر نفت به ارزش 42 میلیون دلار، آژانس همکاری بین المللی ژاپن 40 میلیون دلار تسهیلات برای نوسازی انبار لوکوموتیو در عشق آباد، بانک صادرات و واردات چین جهت خرید لوکوموتیو و وسائط نقلیه مسافربری ۹۵ میلیون دلار وام اعطاء نموده‌اند.

رحیم‌بردی جباروف همچنین بیان داشت: در حال حاضر یک فرودگاه بین‌المللی در شهرک جبل استان بالکان با هزینه 80 میلیون دلاری بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان و حمایت مالی 75 میلیون دلاری صندوق توسعه ابوظبی در حال ساخت است.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/10205

ابراز علاقمندی ارمنستان جهت حمل و نقل کالاهای ارمنی از طریق ترکمنستان

سفیر ترکمنستان در جمهوری ارمنستان آقای محمد ایازوف در ملاقات با مدیر اجرایی اتاق بازرگانی و صنایع ارمنستان ، ضمن تاکید بر گسترش و توسعه همکاریهای دو کشور در تمام زمینه‌ها ، بر افزایش همکاری‌ها در زمینه‌هایی همچون زیرساخت‌های حمل و نقلی و لجستیکی و موضوعات همچون ایجاد مسیرهای جدید لجستیکی ، بحث و تبال نظر نمود.

نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع ارمنستان موضوع حمل و نقل و فرصت‌های مبادله‌ای برای حمل و نقل کالاهای ارمنی از طریق ترکمنستان را مطرح کرده و از سفیر خواستند تا در یافتن شرکای تجاری و حمل و نقل ترکمنی به منظور ایجاد همکاری مستقیم مساعدت نماید.

آقای ایازوف بیان داشت که در حال حاضر ترکمنستان در حال اتخاذ ابتکاراتی در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی- لجستیکی در منطقه و جهان و برگزاری چندین کنفرانس بین‌المللی در این زمینه است.

دیپلمات ترکمنی همچنین در این زمینه خاطر نشان کرد : چندی پیش کنفرانس حمل و نقل در عشق آباد برگزار شد که در آن پیشروان صنایع حمل و نقل از سراسر جهان با در نظر گرفتن فرصت‌های رشد و پویایی تجارت جهانی در شرایط ایجاد تغییرات سریع شرایط اقتصادی، فرصت‌های جدیدی را ارائه کردند که مطابق با نیازهای روز می‌باشد" . در پایان این دیدار، طرفین ابراز اطمینان کردند که ایجاد مسیرهای لجستیکی بین دو کشور به راه‌اندازی و توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های گروه‌های تجاری دو طرف کمک خواهد کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/61744

افتتاح مرکز خدمات جدید کاماز در ولایت شمالی ترکمنستان

بنا بر گزارش خبرگزاری «Trend»، شرکت کاماز روسیه قصد دارد پنجمین مرکز خدمات خود را در ولایت داش آغوز ترکمنستان افتتاح کند.

در حال حاضر چهار مرکز خدمات کاماز در ترکمنستان وجود دارد که در بخش های مختلف اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اولین مرکز خدمات کاماز در جولای 2008 در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان افتتاح شد. مراکز بعدی در نوامبر 2021 در شهر ترکمن باشی و در سپتامبر 2022 در شهرهای ماری و ترکمن آباد آغاز بکار کردند.

شایان ذکر است، در اوایل سال 2023، سرگئی کوگوگین مدیرعامل کاماز اعلام کرد که این شرکت دو اتوبوس برقی و یک ایستگاه شارژ فوق سریع را برای آزمایش در آب و هوای ترکمنستان تحویل این کشور داده است.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/10280/kamaz-otkroet-novyi-servisnyi-centr-v-severnom-regione-turkmenistana

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا