شرکت اقتصادی "رسمی‌کپیل" 20 نوع بیمه را به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می دهد(27 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: شرکت خصوصی بیمه "رسمی‌کپیل" با انجام فعالیت های خود در زمینه بیمه اموال و منافع شخصی، مسئولیت و همچنین بیمه اتکایی به شهروندان ترکمنستان خدمات بیمه ای گسترده ای ارائه می دهد.

با شرکت خصوصی بیمه "رسمی‌کپیل"، همه موقعیت های پیش بینی نشده را از جمله:  صفحه نمایش گوشی هوشمند گران قیمت شکسته شود، بسته ای از خارج از کشور در راه آسیب دیده شود، دفتر یا ملک خانه در آتش بسوزد یا آبگرفتگی شود، تصادفاً در حین مسافرت به خارج از کشور یا داخل کشور مجروح شود، اتومبیلی به طور غیر منتظره تصادف بکند، بیمه کرد.

شرکت خصوصی بیمه "رسمی‌کپیل" خدمات زیر را ارائه می دهد:

برای اشخاص حقیقی: بیمه وسایل نقلیه موتوری، بیمه املاک، بیمه رهن، بیمه درمانی، بیمه مسافرتی خارج از ترکمنستان، بیمه باربری، بیمه مسئولیت قانونی و همچنین بیمه آسیب دیدگی صفحه نمایش گوشی هوشمند می‌باشد؛

برای اشخاص حقوقی: بیمه وسایل نقلیه خاکی و آبی، املاک شرکت، سلامت کارکنان، کارهای ساختمانی و تاسیساتی و حفاری، بیمه مسئولیت حقوقی و مدنی، سفرهای کاری و همچنین بیمه هواپیما و بار می‌باشد.

همچنین متخصصان این شرکت در هنگام اخذ وام آماده ارائه خدمات خود در زمینه کمک و پشتیبانی اسنادی از تعدادی از انواع بیمه می‌باشند.

مشتریان شرکت خصوصی بیمه "رسمی‌کپیل"  عبارتند از شرکت های: "گوندوگار آکیمی"، "گول زمان"، "انستیتو فرانسه"، "نورلی تلکون"، "کاسپین اوشور"، "بییک یوپک یولی"، "آت-آبرای"، "نور میمار" و دیگران می‌باشد. شرکت خصوصی بیمه "رسمی‌کپیل"  با سازمان بیمه دولتی ترکمنستان، شرکت سهامی خاص "اتییاچلاندیریش هیزماتلاری"، شرکت سهامی غیر محدود "هازار اتییاچلاندیریش"، شرکت اقتصادی  "گاداملی اوسوش"، و همچنین با شرکت بیمه خارجی "آپکس اینسیورانس کومپانی"، "نوماد اینسیورانس" ، "رمد اسیستانس" همکاری می‌کند.

شرکت اقتصادی "رسمی‌کپیل" به مناسبت ششمین سالگرد فعالیت خود مراسم افتتاحیه رسمی دفتر جدید خود را بر گزار کرد و از بزرگترین شریک های خود از جمله سازمان بیمه دولتی ترکمنستان، شرکت سهامی خاص "اتییاچلاندیریش هیزماتلاری" و دیگران دعوت کرده بود.

دفتر جدید شرکت "رسمی‌کپیل" به آدرس: عشق آباد، خیابان گاراشسیزلیک، 50 واقع شده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/64608/ho-resmi-kepil-predlagaet-fizicheskim-i-yuridicheskim-licam-20-vidov-strahovaniya

 

کل دانش آموزان هنرستان‌های شهر ارکاداغ از بورسیه تحصیلی برخوردار خواهند شد(30 تیر)

خبرگزاری ارینت: به گزارش روزنامه "آرکاداغ": آکادمی‌بین المللی پرورش اسب به نام آبا آناوا، دانشکده تربیت معلم به نام بردیمحمد آنایف، دانشکده هنر به نام ساهی جپباروا، مدرسه حرفه ای به نام ساچلی دورسونوا امکان تحصیل رایگان برای متقاضیان ترکمن فراهم می‌کند.

در سال تحصیلی 2024-2023، آکادمی‌بین المللی پرورش اسب به نام آبا آنایف تنها دانشگاه ترکمنستان خواهد بود که آموزش کاملا رایگان ارائه می دهد. در حال حاضر اکثر مؤسسات آموزشی ترکمنستان به صورت آموزش پرداخت شهریه و بودجه ای متخصص تربیت می‌کنند و از سال 2021 تاکنون 7 دانشگاه ترکمنستان به طور کامل به حسابداری بهای تمام شده روی آورده اند.

دانشگاه پرورش اسب، بورسیه تحصیلی را، هم برای کسانی که برای آموزش تحت برنامه متخصصان درخواست می‌کنند و هم برای لیسانس های آینده، فراهم می‌کند. شهروندان از تمام استان‌های کشور و پایتخت می‌توانند دانشجوی آکادمی‌شوند. بورسیه تحصیلی نیز برای دانش آموزان مدارس فنی و حرفه ای شهر "هوشمند" ایجاد شده است.

بورسیه تحصیلی متوسط برای دانشجویان دانشگاه‌های ترکمنستان تا سال 2023 حدود 1.2 هزار منات است.

پیش از این گزارش شده بود که از سال تحصیلی جدید، آموزش 30 رشته تخصصی و حوزه آموزشی جدید در شهر ارکاداغ آغاز می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57400/vse-studenty-profshkol-i-akademii-v-gorode-arkadag-budut-poluchat-stipendiyu

 

شرکت هواپیمایی ترکمنستان تعداد پروازهای خود در مسیر عشق آباد-ترکمن باشی-عشق آباد را افزایش داد(30 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: فصل تابستان زمان تعطیلات و سفر است. بسیاری از ساکنان پایتخت ترکمنستان ترجیح می دهند تعطیلات خود را در منطقه ملی توریستی آوازا بگذرانند که در سواحل دریای خزر قرار دارد.

این مجموعه آبگرم منحصر به فردی است که در آن می‌شود از زیبایی طبیعت، آسایش و سلامتی لذت برد.

فرودگاه بین المللی عشق آباد برای پاسخگویی به تقاضای حمل و نقل هوایی به آوازا، تعداد پروازهای خود را در مسیر عشق آباد-ترکمن باشی-عشق آباد افزایش داده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری ترکمنستان، اکنون روزانه 4 پرواز انجام می‌شود که توسط هواپیماهای بوئینگ 737-700 شرکت هواپیمایی ترکمنستان انجام می‌شود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/64785/turkmenskie-avialinii-uvelichili-kolichestvo-reisov-po-marshrutu-ashhabadturkmenbashiashhabad

 

ترکمنستان حقوق بازنشستگی شخصی را برای شایستگی‌های خاص پیاده خواهد کرد(30 تیر)

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان در حال تدوین مقرراتی در مورد تعیین حقوق بازنشستگی شخصی برای شایستگی‌هایی به دولت است. هوجامیرات گلدیمیرادوف معاون نخست وزیر از تهیه چنین سندی در نشست دولت ترکمنستان خبر داد.

بنا به گزارش وی، قرار است کمیسیون ویژه ای تشکیل شود که به موضوع تعیین مستمریهای شخصی رسیدگی کند و ترکیب آن در بالاترین سطح دولت تصویب شود.

رویه اختصاص مستمری شخصی برای شایستگی‌ها به ترکمنستان بر اساس مفاد قانون حمایت اجتماعی از جمعیت تهیه شده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57432/v-turkmenistane-vvedut-personalnye-pensii-za-osobye-zaslugi

 

ترکمنستان استراتژی جدید برای جهت گیری‌های اصلی سیاست خارجی تدوین خواهد کرد(30 تیر)

خبرگزاری اورینت: به منظور تشدید بیشتر فعالیت‌های بین‌المللی ترکمنستان، رشید مرداف، معاون نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه ترکمنستان در جلسه روز جمعه دولت، پیشنهاداتی را در خصوص اجرای سیاست خارجی این کشور و فعالیت‌های وزارت خارجه ارائه کرد.

آنها به ویژه در مورد تهیه یک خلاصه مفهومی در مورد مواضع اولویت دار ترکمنستان در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که بحث عمومی در سپتامبر سال 2023 آغاز خواهد شد، بحث کردند. به گفته وزیر، این سند ابتکارات و رویکردهای کشور را در مورد مهمترین موضوعات در دستور کار جهانی تضمین صلح، امنیت و توسعه پایدار، محیط زیست و حفاظت از محیط زیست، تغییرات آب و هوا، مراقبت های بهداشتی و حوزه بشردوستانه تشریح می‌کند.

همچنین پیشنهاد شد پیش نویس راهبرد میان مدت برای مسیرهای اصلی سیاست خارجی ترکمنستان با در نظر گرفتن وضعیت ژئوپلیتیکی نوظهور در اطراف منطقه و بر اساس مفهوم سیاست خارجی این کشور برای سال های 2028-2022 تهیه شود.

همانطور که وزیر خاطرنشان کرد، امروز یکی از وظایف کلیدی تقویت مشارکت در سطح منطقه ای و جهانی در زمینه امنیت است. در این زمینه، پیش‌نویس طرحی برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی بین نهادهای دولتی ذیربط ترکمنستان در مبارزه با تروریسم برای سال‌های 2025-2023 آماده می‌شود که تشدید گفتگوهای مشارکتی با سازمان ملل، اتحادیه اروپا، سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان همکاری اسلامی، سایر انجمن‌ها و سازمان‌ها، با کشورهای همسایه و سایر دولت‌ها را پیش‌بینی می‌کند.

پیشنهاد مهم دیگری درباره تهیه برنامه توسعه همکاری‌های بین المللی ترکمنستان در زمینه گردشگری در سال های 2025-2024 ارائه شد. این برنامه اقدام باید علاقه صنعت گردشگری جهان را برای بازگشایی ظرفیت های ترکمنستان که دارای میراث تاریخی، فرهنگی و طبیعی منحصر به فرد است، از طریق تعامل سیستماتیک و هدفمندتر، ترویج محصولات مشترک گردشگری، برانگیزد.

علاوه بر این، برنامه‌های وزارت امور خارجه شامل تهیه مفهوم توسعه فعالیت های نمایشگاهی بین المللی ترکمنستان برای دو سال آینده  2025-2024 است. این مفهوم با هدف حل مشکلات حمایت از تولیدکنندگان و کسب و کار داخلی و ایجاد سازوکارهایی برای همکاری در این زمینه خواهد بود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57447/turkmenistan-razrabotaet-novuyu-strategiyu-osnovnyh-napravlenij-vneshnej-politiki

 

بانک توسعه دولتی ترکمنستان امنیت داخلی را افزایش خواهد داد(2 مرداد)

خبرگزاری اورینت: بانک توسعه دولتی ترکمنستان با معرفی تجهیزات جدید برای سرورها، سیستمهای اطلاعاتی و همچنین نرم افزار امنیت اطلاعات، امنیت داخلی را بهبود خواهد بخشید.

علاوه بر این، بانک علاقه مند به آموزش متخصصان خود در زمینه عملکرد صحیح اجزای امنیتی یکپارچه پیاده سازی شده است. مناقصه بین المللی در این باره امروز در روزنامه «ترکمنستان» منتشر شد.

علاقه مندان می‌توانند درخواست ها و پیشنهادات خود را ظرف 30 روز کاری از تاریخ انتشار آگهی به نشانی: عشق آباد، خیابان قهرمان ترکمنستان آتامورات نیازوف، 143 ارسال کنند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57499/gosudarstvennyj-bank-razvitiya-turkmenistana-povysit-vnutrennyuyu-bezopasnost

 

نمایشگاهی از محصولات چرمی در موزه دولتی ترکمنستان افتتاح شد(2 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: نمایشگاه موقت صنایع دستی ملی چرم در موزه دولتی مرکز فرهنگی دولتی ترکمنستان افتتاح شد.

در این نمایشگاه محصولات چرمی ارائه می‌شود. آلات موسیقی ملی، جواهرات چرمی، تجهیزات شکار، اقلام خانگی، پوشاک می‌باشد. در این نمایشگاه می‌توان با آثار نقاشان معروف بر روی پوست و عکس های قدیمی آشنا شد.

مرتگلدی چاریف، مدیر موزه دولتی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه سخنرانی کرد.

بی بیگوزل ممدوا، کتابدار، عضو شورای ریش سفیدان شهر عشق آباد، کاکامورات کارانوف، استاد دباغی عامیانه، یوسف لالاکوف، محقق مؤسسه زبان، ادبیات و نسخه‌های خطی آکادمی علوم ترکمنستان به نام مختومقلی، از جمله مهمانان بودند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/64886/v-gosudarstvennom-muzee-turkmenistana-otkrylas-vystavka-izdelii-iz-kozhi

 

تولید نفت در میدان گوتوردپه طی شش ماه 10 درصد افزایش یافت(3 مرداد)

خبرگزاری اورینت: اداره کنسرن دولتی "ترکمن نبیت" که مسئولیت تولید نفت محل گوتوردپه را بر عهده دارد، تولید طلای سیاه را در شش ماهه اول امسال 10 درصد افزایش داد و این رقم را به بیش از نیم میلیون تن مواد خام رساند.

به گزارش روزنامه "ترکمنستان"، 10 هزار و 125 تن نفت  بیش از هدف پیش بینی شده، به دلیل ورود روش های جدید استخراج و بهره برداری از فناوری‌های مدرن در عملیات حفاری، تولید شد.

این میدان علاوه بر ذخایر بزرگ نفتی، به دلیل وجود ذخایر گاز نیز شناخته شده است. بر اساس نتایج شش ماهه سال جاری، متخصصان این شرکت توانستند حدود 216 میلیون متر مکعب سوخت آبی استخراج کنند که 7 درصد از هدف پیشی گرفته است.

گوتوردپه، میدانی غنی از منابع نفت و گاز، واقع در نزدیکی بالکانابات، یکی از "قدیمی ترین" میدان‌های ترکمنستان محسوب می‌شود. اولین دکل حفاری در سال 1948 در اینجا ظاهر شد. توسعه صنعتی ذخایر محلی در دهه 1960 آغاز شد و 13 سال پیش میدان "گوتوردپ شمالی" کشف شد که ذخایر آن 20 میلیون تن نفت تخمین زده می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57558/dobycha-nefti-na-mestorozhdenii-goturdepe-uvelichilas-na-10-za-polgoda

 

30 هزار کیلومتر خط لوله گاز برای جمعیت استان داشغوز کشیده شد(3 مرداد)

خبرگزاری اورینت: 29660 کیلومتر خط لوله گاز در سراسر استان داشغوز کشیده شد، دستور دولتی برای گازرسانی در مقیاس بزرگ شهرک ها و زیرساخت های صنعتی تا 2 درصد بیش از هدف برآورده شد. چنین داده توسط روزنامه "نبیت گاز" ارائه شد.

برای مناطق دورافتاده استان شمالی مانند مور.چیرلا، آک مولا، بوردشیک، کیرگوی، داملا، سزنلی، آتا گوی و غیره، مخازن با گاز طبیعی مایع عرضه شد. در مجموع، 1.665 میلیارد متر مکعب سوخت آبی برای خانواده‌ها و زیرساخت‌های اجتماعی و صنعتی، در شش ماهه اول سال 2023 عرضه شده است.

کارهایی به ارزش بیش از 28.4 میلیون منات 9 درصد بیش از حد انجام شد. اجرای پروژه‌های گازرسانی در این استان، در چارچوب برنامه رئیس جمهور ترکمنستان در مورد توسعه اجتماعی-اقتصادی این کشور برای سال های 2025-2019 صورت می‌گیرد.

در حال حاضر حدود 5000 نقطه توزیع گاز در این منطقه وجود دارد که با کمک 13000 کیلومتر خط لوله اصلی گاز، به طور مداوم جمعیت استان داشغوز را تامین می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57572/30-tysyach-km-gazoprovodov-prolozhili-dlya-naseleniya-dashoguzskoj-oblasti

 

ترکمنستان در حال گسترش همگرایی با ساختارهای یونسکو است.(31 تیر)

خبرگزاری اورینت: نشست کمیسیون ملی یونسکو روز شنبه در وزارت امور خارجه ترکمنستان برگزار شد.

این نشست به ریاست رشید مرداف معاون نخست وزیر، وزیر امور خارجه و با حضور چینار رستموا، دبیر اجرایی کمیسیون و ماکسات چاریف، سفیر ترکمنستان در فرانسه و نماینده دائمی ترکمنستان در یونسکو، که از راه دور از پاریس به گفتگوها پیوست و اعضای کابینه وزیران، روسا و نمایندگان تعدادی از ادارات، سازمان‌های عمومی‌برگزار شد.

در این نشست سازماندهی در سال 2024 در عشق آباد یک کنفرانس بین المللی به مناسبت سی امین سالگرد همکاری ترکمنستان و یونسکو و شرکت این کشور در برنامه‌ها، شبکه‌ها و نهادهای آژانس آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد بررسی شد.

به ویژه، پیوست سازمان جوانان ماگتیم قلی ترکمنستان به جامعه جهانی جوانان یونسکو در دستور کار قرار دارد. هدف این پلتفرم فراگیر ایجاد فضایی است که همکاری بین جوانان و یادگیری بین نسلی را ترویج می‌کند و دید اقدامات و کار تغییر دهندگان جوان را افزایش می‌دهد.

ترکمنستان همچنین قصد دارد به موافقتنامه موسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی که به عنوان بخشی از پروژه بزرگ یونسکو در "جاده ابریشم" تأسیس شده است، بپیوندد. موسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی در سال 1995 در سمرقند ازبکستان افتتاح شد. در ابتدا موافقتنامه تاسیس این موسسه بین جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، چین، کره، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان امضا شد. در سال 2020، مغولستان به موسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی پیوست.

هدف اصلی موسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی جلب توجه جامعه جهانی به حل مشکلات توسعه تاریخی و فرهنگی آسیای مرکزی و تقویت همکاری دانشمندان داخلی و همکاران آنها در خارج از کشور از طریق مطالعه چند رشته ای منطقه است.

ترکمنستان همچنین در نظر دارد همکاری خود را با مؤسسه فناوری اطلاعات یونسکو در آموزش و پرورش که در مسکو روسیه قرار دارد، تشدید کند. در این راستا موضوعات تدوین نقشه راه همکاری وزارت آموزش و پرورش ترکمنستان و انستیتوی فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفت.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57469/turkmenistan-razvorachivaet-integraciyu-so-strukturami-yunesko

 

ترکمنستان به فهرست جهانی ثبت جهانی تولیدکنندگان کالا "گلوبال رجیستری" پیوست(5 مرداد)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: سازمان ملی بارکد ترکمنستان "جس1 ترکمنستان" کار خود را برای ثبت شرکت ها و کالاها در کاتالوگ بین المللی تولید کنندگان و خرده فروشان "گلوبال ریجستری" آغاز کرده است. این خبر روز چهارشنبه توسط دفتر مطبوعاتی سازمان ملی بارکد ترکمنستان اعلام شد.

این فعالیت با ابتکار جهانی جدید خرده فروشان جهانی و تولید کنندگان پیشرو برندهای جهانی که از استانداردهای سازمان بین المللی "جس1" استفاده می‌کنند، مربوط است.

مفهوم "گلوبال ریجستری" که از اول جولای 2023 آغاز شد، یک کاتالوگ بین‌المللی محصول ایجاد می‌کند که شفافیت را در زنجیره تأمین از تولیدکننده تا مصرف ‌کننده فراهم می‌کند و با محصولات تقلبی مبارزه می‌کند.

یک پایگاه اطلاعاتی محصول واحد در "جس1 ترکمنستان" به حذف هزینه ورودی‌های متعدد داده‌های محصول، حذف اشتباهات و اطمینان از یکنواختی اطلاعات محصول در سراسر زنجیره تامین کمک خواهد کرد و همچنین به طور خودکار اطلاعاتی در مورد اسنادی که کیفیت و ایمنی کالاها را تأیید می‌کند، کنترل و در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

برای فعالیت در این زمینه، شرکت ها و تولیدکنندگان ترکمنستان باید عکس های محصولات تولیدی را طبق نمونه مشخصی در اختیار سازمان قرار دهند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10553/turkmenistan-prisoedinilsya-k-mezhdunarodnomu-katalogu-tovaroproizvoditelei-global-registry

 

بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان کارت های بانکی بین المللی را برای سفرهای خارجی ارائه می دهد(5 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان به شهروندان این کشور پیشنهاد می دهد از کارت های تراشه بین المللی "ویزای سیاحت" و "مستر کارت سیاحت" استفاده کنند.

دارندگان این کارت‌ها با کمک کارت‌های "ویزای سیاحت" و "مسترکارت سیاحت" می‌توانند در طول سفرهای توریستی خود به سایر کشورهای جهان، هزینه خرید در فروشگاه‌های همه کشورها، برداشت نقدی از دستگاه‌های خودپرداز، پرداخت بلیط هواپیما و اتاق‌های هتل را بپردازند. استفاده از کارت های بین المللی بانکی بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان، ایمنی وجوه را از سرقت یا مفقود شدن تضمین می‌کند.

منبع:  https://turkmenportal.com/blog/65018/vneshekonombank-turkmenistana-predstavlyaet-bankovskie-mezhdunarodnye-karty-dlya-zarubezhnyh-turpoezdok

 

وب سایت رسمی مرکز اطلاع رسانی نوآوری وزارت آموزش و پرورش ترکمنستان راه اندازی شد(6 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در نوامبر سال گذشته، ترکمنستان به کنوانسیون به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی عالی در اروپا پیوست. نهاد مجاز که وظایف مراکز ملی اطلاعات مشخص شده در کنوانسیون را انجام می دهد، مرکز اطلاعات نوآوری وزارت آموزش ترکمنستان است.

مرکز اطلاعات نوآوری مسئول شناسایی اسناد آموزشی صادر شده در سایر کشورها، توسعه فناوری‌های دیجیتال در آموزش و تهیه مواد آموزشی الکترونیکی است.

در 21 جولای، این مرکز وب سایت رسمی خود nic.gov.tm را راه اندازی کرد. حاوی اطلاعات مفید زیادی به زبان‌های ترکمنی، روسی و انگلیسی است.

در این سایت می‌شود با اطلاعات در مورد فعالیت مرکز اطلاعات نوآوری، کنوانسیون به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی در اروپا چگونه کار می‌کند، مدارک و گواهی‌های اخذ شده در خارج از کشور چگونه به رسمیت شناخته می‌شود، چه مدارکی برای پذیرش در دانشگاه‌های خارجی یا ترکمنستان لازم است، چه توافق نامه‌های بین المللی در زمینه آموزش وجود دارد و غیره، آشنا شد.

این سایت جدید به جوانان ترکمنستان کمک می‌کند تا در خارج از کشور تحصیلات با کیفیتی داشته باشند و امکانات خود را گسترش دهند.

منبع:  https://turkmenportal.com/blog/65046/zapushchen-oficialnyi-sait-innovacionnogo-informacionnogo-centra-ministerstva-obrazovaniya-turkmenistana

 

کره جنوبی کارخانه به ارزش 2.5 میلیارد دلار در ترکمنستان می سازد(28 تیر)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: آرگوس مدیا، آژانس ارزیابی قیمت کالا روز چهارشنبه گزارش داد، لی چانگ یانگ، وزیر صنعت کره جنوبی از ترکمنستان خواسته است تا از شرکت های کره جنوبی در ساخت دو کارخانه کود شیمیایی در استان‌های بالکان و لباب حمایت کند.

کره جنوبی در نظر دارد کارخانه تولید کودهای فسفاته در شهر ترکمن آباد در استان لباب شرقی و کارخانه تولید کودهای کاربامید و آمونیاک در استان بالکان احداث کند.

ارزش ترکیبی دو پروژه کود شیمیایی حدود 2.5 میلیارد دلار آمریکا (3.16 تریلیون پوند) است.

به گزارش سفارت ترکمنستان در سئول، در 17 ژوئیه، هیئت ترکمنستانی به ریاست بایمرات آنامامدوف، معاون رئیس کابینه وزیران، از کره جنوبی بازدید کرد. در این سفر بایمیرات آنامامدوف معاون کابینه وزیران ترکمنستان با هان داک سو نخست وزیر کره جنوبی دیدار کرد و در این دیدار موضوعات همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10519/yuzhnaya-koreya-postroit-v-turkmenistane-zavody-na-25-mlrd

 

دومین بررسی ملی داوطلبانه ترکمنستان در مورد اجرای اهداف توسعه پایدار به صورت آنلاین منتشر شده است(29 تیر)

خبرگزاری اورینت: نسخه کامل بررسی ملی داوطلبانه ترکمنستان در مورد اجرای اهداف توسعه پایدار در وب سایت رسمی مجمع عالی سازمان ملل در مورد توسعه پایدار منتشر شده است.

در این لینک می‌توانید سند را مطالعه و به صورت PDF به زبان انگلیسی و روسی دانلود کنید.

در خلاصه این گزارش آمده است که به دلیل وجود شش هدف اضافی در آن، که نشان دهنده مسیرهای استراتژیک کلیدی برای توسعه ترکمنستان است، منحصر به فرد است.

این سند رویکرد انسان محور ترکمنستان به مدیریت دولتی را منعکس می‌کند. گواه امر این است که حدود 75 درصد از بودجه کشور صرف توسعه حوزه اجتماعی می‌شود. در سطح ملی، کمک ها و خدمات هدفمند برای اقشار آسیب پذیر اجتماعی از جمعیت نیز در حال اجرا است.

این گزارش شامل بخش هایی درباره پیاده سازی فناوری‌های "سبز" در ترکمنستان و اقدامات برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، رویکرد سیستماتیک این کشور به اجرای اهداف توسعه پایدار، سیاست های جوانان و سایر موضوعات مرتبط است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57321/v-seti-opublikovan-vtoroj-dobrovolnyj-nacionalnyj-obzor-turkmenistana-po-realizacii-cur

 

ترکمنستان در ماه مه عرضه گاز طبیعی به چین را 5 درصد افزایش داد(29 تیر)

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان در ماه می 2023، 2.73 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به چین صادر کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5 درصد بیشتر است. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، چنین داده‌هایی توسط گمرک جمهوری خلق چین ارائه شده است.

در مجموع، چین در ماه می 13.51 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی وارد کرد که حداکثر تاریخی برای این ماه است. کارشناسان رشد اقتصاد چین رفع محدودیت‌های کرونا را عاملی کلیدی در پویایی رشد بالای بازار جهانی انرژی می‌دانند.

پیش از این سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در اجلاس آسیای مرکزی و چین از ادامه اجرای پروژه‌های جدید برای افزایش عرضه گاز طبیعی ترکمنستان به چین حمایت کرد.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز به نوبه خود از تسریع در ساخت خط چهارم خط لوله گاز ترکمنستان - چین حمایت کرد که باید ظرفیت کل این خط لوله را به 65 میلیارد متر مکعب گاز در سال افزایش دهد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57341/turkmenistan-narastil-postavki-prirodnogo-gaza-v-kitaj-na-5-v-mae

 

بانک مرکزی اروپا پیش بینی رشد خود را برای اقتصاد آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان به روز کرده است(529 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: بانک توسعه آسیایی پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی خود را برای منطقه قفقاز و آسیای مرکزی به روز کرده است. در نتیجه، پیش بینی رشد 0.1 درصد برای سال 2023 و 0.2 درصد برای سال 2024 کاهش یافت. رپورت.آز با اشاره به گزارش جولای ماه بانک در این باره خبر داد.

بر اساس گزارش بانک "پیش‌بینی رشد آسیا: رشد پایدار با اجتناب از افت قیمت"، نرخ رشد اقتصاد منطقه از 4.4 درصد به 4.3 درصد در سال 2023 و در سال 2024 از 4.6 درصد به 4.4 درصد در سال 2024 کاهش یافته است.

هر دو تغییر نشان دهنده پیش بینی‌های کمتر برای آذربایجان و ترکمنستان است. در این گزارش آمده است: تولید نفت و گاز آذربایجان در 5 ماهه اول سال 2023 بیش از حد انتظار کاهش یافته است.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/64730/aob-merkezi-aziyanyn-shol-sanda-turkmenistanyn-ykdysadyyeti-uchin-osush-chaklamasyny-tazeledi

 

شرکت کره جنوبی Daewoo E&C شعبه خود را در ترکمنستان افتتاح خواهد کرد(29 تیر)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: مجله BusinessKorea روز پنجشنبه به نقل از بایک چونگ وان، رئیس دوو E&C گزارش داد که دوو E&C قصد دارد در ماه سپتامبر تا اکتبر امسال شعبه ای در ترکمنستان افتتاح کند.

چونگ وانگ خاطرنشان کرد که افتتاح شعبه جدید به شرکت اجازه می دهد تا روابط نزدیکتری با دولت ترکمنستان برقرار کند و به سرعت در پروژه‌ها همکاری برقرار کند.

در 17 ژوئیه، نشستی در مقر E&C دوو در سئول با یک هیئت اقتصادی از ترکمنستان، شامل رحیمبردی جباروف، رئیس بانک اقتصادی خارجی، دورانگلدی ساپبایف، رئیس شرکت دولتی "ترکمن شیمی" و بایمیرات آنامامدوف معاون وزیر کابینه برگزار شد.

در این جلسه، جونگ وون جو، رئیس دوو E&C گفت: "من احساس شادابی می‌کنم که تنها دو ماه پس از اولین سفرم به ترکمنستان در ماه می، دوباره در کره ملاقات کردم. من از حمایت سخاوتمندانه دوو E&C سپاسگزارم و همه کارکنان ما تمام تلاش خود را برای اطمینان از اعطای موفقیت آمیز قراردادهای طراحی، تدارکات و ساخت دو کارخانه کود شیمیایی که دوو فعالانه تبلیغ می‌کند، انجام می دهند."

کره جنوبی در نظر دارد کارخانه تولید کودهای فسفاته در شهر ترکمن آباد در استان لباب شرقی و کارخانه تولید کودهای کاربامید و آمونیاک در استان بالکان احداث کند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10524/yuzhnokoreiskaya-kompaniya-daewoo-ec-otkroet-filial-v-turkmenistane

نشریه هلندی سطح توسعه تجارت کشاورزی ترکمنستان را ارزیابی کرد(30 تیر)

خبرگزاری اورینت: نشریه هلندی Hortidaily مقاله ای را منتشر کرده است که در آن بهبود بخش کشاورزی در ترکمنستان در سال های اخیر توضیح داده شده است.

مطبوعات هلندی می نویسند که کمک های دولتی در این زمینه باعث تحرک بخشی امنیت غذایی، بهبود محیط زیست و ایجاد مشاغل جدید می‌شود.

بر اساس نمونه شرکت اقتصادی "ییگیت" که متخصص در کشت گوجه فرنگی است، این نشریه از موفقیت ها و چشم اندازهای تجارت کشاورزی در کشور می‌گوید.

از مطالب بر می آید که این شرکت سهم بزرگی در توسعه محصولات کشاورزی داخلی دارد و جایگزین محصولات وارداتی از خارج و ایجاد فراوانی مواد غذایی در کشور می‌شود. برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد، "ییگیت" در نظر دارد در این فصل 20 هکتار دیگر را اجاره کند و به این ترتیب کل مساحت را به 90 هکتار افزایش دهد.

جوشگون کریموف کارشناس این شرکت گفت: ما حدود 90 درصد گوجه فرنگی خود را به کشورهایی مانند افغانستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، امارات، روسیه و تاجیکستان صادر می‌کنیم. 10 درصد باقیمانده در بازار محلی فروخته می‌شود.

این شرکت همچنین گواهینامه جهانی G.A.P را برای ورود به این بازارها دریافت کرده است. "ییگیت" برای اعطای این گواهی سخت ترین استانداردها و مقررات را در کار خود پیاده کرده است. به عنوان مثال، نهاد تجاری برای محافظت از گوجه فرنگی خود در برابر آفات و بیماری‌ها فقط از آفت کش ها و کودهای ایمن و مورد تایید بین المللی استفاده می‌کند.

"ییگیت" همچنین به طور فعال با مشاوران هلندی با استفاده از تجربیات آنها در زمینه کشاورزی همکاری می‌کند. مشارکت با تامین کنندگان و تولیدکنندگان بین المللی به رشد و توسعه مداوم شرکت ترکمن کمک می‌کند.

لازم به ذکر است تعامل فعال شرکت های ترکمنستانی و هلندی در حاشیه نمایشگاه‌های بین المللی جون ماه امسال در آمستردام صورت گرفت. این نمایشگاه‌ها صدها نماینده تجاری و متخصصان باغبانی را از سراسر جهان گرد هم آورد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57396/gollandskoe-izdanie-ocenilo-uroven-razvitiya-turkmenskogo-agrobiznesa

 

خطوط هوایی کارگولوکس حمل و نقل باری منظم را از طریق ترکمنستان انجام می دهد(30 تیر)

خبرگزاری اورینت: یکی از بزرگترین خطوط هوایی حمل و نقل، Cargolux Airlines، مستقر در لوکزامبورگ، پروازهای باری تجاری منظم را از طریق ترکمنستان انجام می دهد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی بین المللی ترکمنستان، در آوریل 2015 توافقنامه ای بین ترکمنستان و لوکزامبورگ برای برقراری ارتباط هوایی بین این کشورها صورت گرفت. در کنار این، پروازهای باری منظم بین لوکزامبورگ و عشق آباد راه اندازی شد.

فرودگاه بین المللی عشق آباد به عنوان مرکز اصلی بار و لجستیک در آسیای مرکزی عمل می‌کند و به عنوان ایستگاه فنی برای سوخت رسانی به هواپیماها عمل می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57397/cargolux-airlines-osushchestvlyaet-regulyarnye-gruzoperevozki-cherez-turkmenistan

 

ترکمنستان همچنان در تامین برق قرقیزستان در سال 2024 به عنوان کشور پیشتاز ماند(30 تیر)

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان در سال 2024 پیشرو در تامین برق کشور قرقیزستان باقی خواهد ماند: بیشکک رسمی قصد دارد از 1.7 تا 2 میلیارد کیلووات ساعت برق ترکمنستان خریداری کند. در رتبه دوم روسیه قرار دارد که نیازهای کشور آسیای مرکزی را به میزان 1.5 میلیارد کیلووات ساعت پوشش می دهد.

به گزارش آکی پرس، طیالبک ابراهیمی وزیر انرژی قرقیزستان در نشست توجیهی در پاسخ به سوال خبرنگاران اعلام کرد.

در حال حاضر، قرقیزستان واردات برق را به دلیل مصرف محدود در تابستان متوقف کرده است. خرید از شهریور ماه سال جاری آغاز خواهد شد. صادرات حدود 3 میلیارد کیلووات ساعت از انرژی از دست رفته در کشور را پوشش خواهد داد.

ما برای امسال قراردادهایی را برای واردات برق امضا کرده ایم. ما در تابستان برق وارد نمی‌کنیم، زیرا چنین مصرفی نداریم. رئیس اداره انرژی قرقیزستان افزود: ما واردات برق را از سپتامبر تا دسامبر آغاز می‌کنیم.

ترکمنستان از سال 2022 به بزرگترین تامین کننده برق به بازار قرقیزستان تبدیل شده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57412/turkmenistan-ostanetsya-liderom-po-postavkam-elektroenergii-v-kyrgyzstan-v-2024-godu

 

مرکز خرید در منطقه مرزی ترکمنستان و ازبکستان در استان داشغوز ساخته خواهد شد(31 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: مرکز خرید در منطقه مرزی ترکمنستان و ازبکستان در استان داشغوز ساخته خواهد شد.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان روز جمعه فرمانی را امضا کرد که به وزارت تجارت و روابط اقتصاد خارجی اجازه می دهد برای طراحی و ساخت آن با واحد تعمیر و ساخت اداره مرکزی وابسته انجمن جوامع مصرف کننده قرارداد منعقد کند.

این قرارداد همچنین شامل بهبود قلمرو مجاور و نصب سیستم های مهندسی تامین خارجی برای تامین برق و آب است.

این تاسیسات به منظور تقویت بیشتر روابط تجاری و اقتصادی ترکمنستان با کشورهای همسایه و همچنین بر اساس توافق نامه امضا شده در 5 اکتبر 2021 بین دولت ترکمنستان و دولت ازبکستان در مورد ایجاد و تنظیم منطقه تجاری مرزی ترکمنستان و ازبکستان - مرکز خرید، ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، این سند مقرر کرده است که کار ساخت و ساز در جولای 2023 آغاز شود و مرکز خرید با آمادگی کامل برای بهره برداری در جولای 2025 تحویل داده شود.

پیش از این گزارش داده بودیم که ترکمنستان و ازبکستان منطقه تجاری مرزی ایجاد خواهند کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/64806/torgovyi-centr-postroyat-v-turkmenouzbekskoi-prigranichnoi-zone-dashoguzskogo-velayata

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان