گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته چهارم شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

"آلتین بیرگوت" در مدت 8 ماه 819 تن کیسه تولید کرد(21 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: شرکت خصوصی "آلتین بیرگوت" در ژانویه تا اوت سال جاری 819 تن پارچه کیسه پلی پروپیلن تولید کرد. این مبلغ معادل 26 میلیون و 289 هزار و 443 منات است.

علاوه بر این، شرکت خصوصی ماهانه حدود 45 تا 50 تن ظروف پلاستیکی برای نگهداری سبزیجات، میوه‌ها و محصولات باغی تولید می‌کند.

بیشتر مواد اولیه مورد نیاز برای تولید از مجموعه پالایشگاه‌های نفت در ترکمن باشی و کارخانه پلیمر در گیانلی تهیه می‌شود.

منبع: https://jeyhun.news/altyn-birgut-proizvel-819-tonn-meshkov-za-8-mesyacev/

 

32 علائم جاده ای در بزرگراه ترکمن آباد - ماری تجدید شد(22 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: در آستانه کمپین "ایمنی جاده، آسایش زندگی ما است" خطوط جاده تجدید شد و شماره جاده‌ها در بخش چارجو استان لباب تغییر کرد.

به ویژه باید گفت، خط کشی‌های جاده ای در مسیر بزرگراه ترکمن آباد - ماری تجدید شده است. برای اطمینان از ایمنی در این جاده که به عنوان مسیر اصلی تردد صدها خودرو و کامیون روزانه عمل می‌کند، بازرسان پلیس راهنمایی و رانندگی نیز گشت 24 ساعته انجام می دهند. به طور خاص، بازرسان جاده بر احتیاط رانندگان در بخش هایی از جاده که از صحرای "قره قوم" عبور می‌کند نظارت می‌کنند.

منبع: https://jeyhun.news/na-trasse-turkmenabat-mary-obnovleny-dorozhnye-znaki/

 

متخصصان ترکمنستان تجربه بین المللی را در زمینه صرفه جویی در انرژی و بهره وری انرژی مورد مطالعه قرار دادند(25 شهریور)

خبرگزاری اورینت: یک سمینار آموزشی در شهر ماری برگزار شد که در آن متخصصان ترکمنستان تجربیات بین المللی را در زمینه تدوین قوانین قانونی نظارتی و اسناد نظارتی و فنی در زمینه صرفه جویی در انرژی و بهره وری انرژی  و همچنین در مورد استفاده از زباله‌های جامد شهری به عنوان منابع انرژی جایگزین، مورد مطالعه قرار دادند. این را برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ترکمنستان گزارش کرده است.

این سمینار در چارچوب پروژه مشترک برنامه توسعه سازمان ملل متحد و وزارت حفاظت از محیط زیست ترکمنستان "شهرهای پایدار در ترکمنستان: توسعه یکپارچه شهرهای سبز در عشق آباد و آوازه" برگزار شد. در این مراسم نمایندگانی از وزارت انرژی ترکمنستان، انستیتوی دولتی انرژی ترکمنستان، مرکز تحقیقات و تولید "منابع انرژی تجدید پذیر" در انستیتوی دولتی انرژی ترکمنستان و همچنین متخصصان و مشاوران پروژه برنامه توسعه بین المللی سازمان ملل متحد حضور داشتند.

در این سمینار، فعالیت های انجام شده به طور مشترک با متخصصان وزارت انرژی ترکمنستان، انستیتوی دولتی انرژی ترکمنستان و پروژه برنامه توسعه سازمان ملل متحد در زمینه توسعه قوانین نظارتی در مورد بهره وری انرژی و "منابع انرژی تجدید پذیر" ارائه شد. شرکت کنندگان با استانداردهای بین المللی و بهترین شیوه‌ها در این زمینه و همچنین با فعالیت های پروژه برنامه توسعه سازمان ملل در مدیریت پایدار پسماند و استفاده از زباله به عنوان "منابع انرژی تجدیدپذیر" آشنا شدند.

این سمینار به ارتقای مهارت های متخصصان ترکمنستان در زمینه صرفه جویی در انرژی و بهره وری انرژی و همچنین گسترش همکاری بین علاقمندان مختلف در این موضوعات کمک کرد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/60317/specialisty-turkmenistana-izuchili-mezhdunarodnyj-opyt-po-energosberezheniyu-i-energoeffektivnosti

 

در استان لباب 702 تن محصولات بسته بندی تولید شده است(24 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: انجمن کشت و صنعت میوه استان لباب در ژانویه تا اوت سال جاری 7 میلیون و 264 هزار و 534 منات انواع بسته بندی میوه و سبزی تولید کرد.

در این مدت 702 تن سبزی و میوه بسته بندی شد که برنامه تولید بیش از پیش محقق شد.

محصولات تمام شده به بازار داخلی کشور ارسال شد.

منبع: https://jeyhun.news/proizvedeno-702-tonny-upakovki/

 

شرکت آتوترانس حدود 700 محصول تبلیغاتی را توسعه داده است(24 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: شرکت خصوصی "آتوترانس" در شهر ترکمن آباد در زمینه چاپ محصولات تبلیغاتی محبوبیت زیادی پیدا می‌کند.

طی ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری، 676 کالای تبلیغاتی در مقیاس بزرگ بر اساس سفارش تهیه شد.

میزان کار انجام شده در مدت مشابه در حساب نقدی بالغ بر 599 هزار و 384 منات بوده است.

هدف شرکت خصوصی افزایش این رقم در آینده است.

منبع: https://jeyhun.news/avtotrans-razrabotal-okolo-700-reklamnyx-produktov/

 

در استان لباب تولید لبنیات در حال رونق است(24 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: شرکت سهامی عام "لباب" در ژانویه تا اوت سال جاری محصولات غذایی مصرفی روزانه مردم را به ارزش 3 میلیون و 936 هزار و 530 منات تولید کرد که هدف برنامه ریزی شده با موفقیت اجرا شد.

در مدت مشابه، 399 تن لبنیات، ماست، پنیر، 212 تن روغن کنجد تولید شده است. محصولات نهایی از طریق فروشگاه‌های تخصصی به فروش می رسد.

منبع: https://jeyhun.news/proizvodstvo-molochnoj-produkcii-procvetaet/

 

کارخانه نخ ریسی ترکمن آباد 4.9 هزار تن نخ پنبه تولید کرد. (27 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: کارخانه پنبه ریسی ترکمن آباد طی هشت ماهه سال جاری 4 هزار و 974 تن نخ پنبه تولید و کار بهینه انجام داد.

از اوایل سال تاکنون با تلاش نخ ریسی‌ها بالغ بر 97 میلیون و 288 هزار منات کار انجام شده که طرح مربوطه 110 درصد انجام شده است.

طی مدت گذشته 3 هزار و 988 تن کالای با ارزش به ارزش 80 میلیون و 459 هزار منات به واحدهای نساجی در بازار داخلی کشور و مصرف کنندگان خارجی ارسال شده است.

منبع: https://jeyhun.news/na-predpriyatii-v-turkmenabade-proizvedeno-49-tys-tonn-xlopchatobumazhnoj-pryazhi/

 

کاشت برنج طبق روال گذشته در بخش دانو استان لباب ادامه دارد(27 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: کشاورزان استان لباب در نظر دارند امسال از 10 هزار و 200 هکتار زمین 47 هزار و 400 تن برنج برداشت کنند. امروزه کشاورزان بخش دانو نیز به دقت از این محصول غذایی مراقبت می‌کنند تا محصولی غنی داشته باشند.

برنج در 2 هزار و 160 هکتار زمین کاشته می‌شود. در طول سال‌ها، کشاورزان این استان بر اسرار ظریف رشد یک رکورد برداشت برنج مسلط شده‌اند.

در اتحادیه کشاورزان بخش عشق آباد، کشاورزان اتحادیه 876 تن برنج از 190 هکتار زمین جمع آوری کردند و با موفقیت به تعهدات خود در این قرارداد عمل کردند.

هدف سال جاری برداشت محصول مشابه سال گذشته است.

منبع: https://jeyhun.news/v-daneve-v-obychnom-rezhime-prodolzhaetsya-posev-risa/

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا