گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته سوم مهرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برداشت پربار برنج (14 مهر)

خبرگزاری جیهون.نیوز: برداشت پربار برنج در استان لباب انجام شد. در حال حاضر برداشت از این محصول مهم غذایی در مراحل پایانی خود قرار دارد.

امسال 10 هزار و 200 هکتار برنج در استان کشت می‌شود که در هر هکتار 46.47 سنتر برداشت و کلا برداشت 47 هزار و 400 تن برنج پیش بینی شده است. طبق برنامه در این سال تولیدی 3 هزار و 140 هکتار از بخش سایات، 3 هزار و 80 هکتار در بخش چارجو و همچنین 2 هزار و 160 هکتار در بخش دانو زیر کشت برنج رفت. این بخش ها سهم ویژه ای در شکل گیری برداشت غنی از محصولات غذایی ارزشمند در استان لباب خواهند داشت.

منبع: https://jeyhun.news/sozrel-obilnyj-urozhaj-risa/

 

طولانی ترین پل ترکمنستان در بزرگراه عشق آباد - ترکمن آباد ساخته می‌شود(14 مهر)

خبرگزاری جیهون.نیوز: بزرگراه عشق آباد - ترکمن آباد ویژگی‌های متعددی خواهد داشت. یکی از آنها پل در حال ساخت در کنار این جاده است. Central.asia می نویسد: این پل که طول آن به 291 متر می رسد، به طولانی ترین پل ترکمنستان تبدیل خواهد شد.

این پل در 442 کیلومتری جاده در حال ساخت است. عرض این پل که از رودخانه قره قوم عبور خواهد کرد، 38 متر است.

پل بزرگ دیگری در کیلومتر 322 قطعه جاده ماری - ترکمن آباد در حال ساخت است. طول آن به 241 متر خواهد رسید.

تا امروز بیش از ده هزار نفر و یک و نیم هزار قطعه تجهیزات ساختمانی در ساخت این بزرگراه مشارکت دارند. ده‌ها پل بزرگ و کوچک در کنار جاده و همچنین معابر زیرزمینی، ایستگاه‌های خدمات خودرو و محل جمع آوری عوارض در حال ساخت هستند.

منبع: https://jeyhun.news/samyj-dlinnyj-most-v-turkmenistane-poyavitsya-na-trasse-ashxabad-turkmenabat/

 

یک کشاورز از بخش هالاچ استان لباب حاصل پرباری از 10 هکتار زمین دارد(14 مهر)

خبرگزاری جیهون.نیوز: امیده قادرووا، کشاورز جوان یازدهمین گروه از مستأجران اتحادیه کشاورزان "چوهپتده" در بخش هالاچ، در نظر دارد امسال از هر هکتار 40 سنتر "طلای سفید" جمع آوری کند.

به گزارش نشریه استان، سرپرستی این اتحادیه بر عهده مادر امیده – خانم گوزل است. او مفتخر است که دخترش واقعاً زحمتکش است. به همین دلیل از تصمیم امیده برای اجاره زمین به نام او به شدت حمایت کرد. اکنون امیده مالک 10 هکتار زمین است.

خانم امیده که در سال اول اجاره 35 سنتر در هکتار و در سال گذشته 38 سنتر برداشت کرده بود، در نظر دارد امسال 40 سنتر از هر هکتار زمین اجاره ای برداشت کند و آرزویش برآورده شد. در طول ترم اول، او دقیقاً نیمی از هدف قرارداد را برداشت کرد.

منبع: https://jeyhun.news/arendator-iz-xalacha-demonstriruet-vysokuyu-urozhajnost-s-10-ga-zemli/

 

شرکت خصوصی "ترکمن ییلدیزی" محصولات جدیدی را روانه بازار کرد(16 مهر)

خبرگزاری جیهون.نیوز: تولید سیم و کابل مسی قرار است در شرکت خصوصی "ترکمن ییلدیزی"  آغاز شود. مرحله اول تست محصول جدید راه اندازی شده است. پس از راه اندازی کامل، کشور ما محصول دیگری را که از خارج خریداری می‌شود تولید خواهد کرد.

به گزارش یک نشریه استانی، این کارخانه 34 نوع سیم و کابل آلومینیومی‌بدون روکش یا روکش سنگ تولید می‌کند. تولید آنها نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. به طور دقیق تر، اگر در سال 2022 این کارخانه بیش از 3 میلیون و 845 هزار متر سیم با قطرهای مختلف تولید کرده است، در شش ماهه امسال این رقم تاکنون از 3 میلیون و 19 هزار متر فراتر رفته است. محصولات این شرکت به تمام استان‌های ترکمنستان ارسال می‌شود.

منبع: https://jeyhun.news/turkmen-yyldyzy-zapuskaet-novuyu-produkciyu/

 

باغ های بخش سایات استان لباب حدود 300 هکتار وسعت دارد(16 مهر)

خبرگزاری جیهون.نیوز: مساحت کل باغ های اتحادیه کشاورزی "گلستان" بخش سایات به 283 هکتار رسید. یک نشریه استانی این را گزارش می دهد.

در 74 هکتار از باغ ها، نهال های جوان کاشته شده در سال گذشته رشد و شکوفه می دهند که پیش بینی می‌شود در فصول آینده برداشت شود. ارقام انگور پرمحصول در 70 هکتار کشت می‌شود. از باغ های باقی مانده چند سال است که میوه‌هایی مانند سیب، به، انار، زردآلو، گیلاس، گلابی، هلو و آلو برداشت می‌کنند.

هر ساله صدها تن محصول از این درختان میوه برداشت می‌شود و به بازارهای ترکمنستان ارسال می‌شود و با قیمت های مناسب به مردم عرضه می‌شود.

منبع: https://jeyhun.news/sady-sayata-zanimayut-ploshhad-okolo-300-gektarov/

 

مجموعه ای از ساختمان‌های بازسازی شده بیمارستان بخش دانو استان لباب افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت(18 مهر)

خبرگزاری جیهون.نیوز: امروز مجموعه ای از ساختمان‌های بازسازی شده بیمارستان بخش دانو استان لباب افتتاح و به بهره برداری رسیده است. در این افتتاحیه بزرگان، نمایندگان صنایع بهداشتی و دارویی و مهمانان متعدد حضور داشتند.

بر اساس سند امضا شده توسط رئیس جمهور ترکمنستان، بیمارستان بخش دانو که از سال 1984 فعالیت می‌کرد، نوسازی شد. بیش از 280 دستگاه پزشکی مدرن از شرکت های مطرح دنیا در اینجا نصب شده است.

کار بر روی بازسازی بیمارستان بخش دانو توسط سازندگان شرکت خصوصی "بئش یول" انجام شد.

منبع: https://jeyhun.news/otkryt-i-sdan-v-ekspluataciyu-kompleks-rekonstruirovannyx-zdanij-danevskoj-etrapskoj-bolnicy/

 

بیمارستان بخش سایات استان لباب با تجهیزات مدرن مجهز شد(18 مهر)

خبرگزاری  جیهون.نیوز: بیمارستان بخش سایات استان لباب، امروز - همزمان با بزرگداشت جشن حرفه ای کارکنان بهداشت و درمان و صنعت پزشکی ترکمنستان - بازسازی و افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

ریش سفیدان به کار بیمارستان نوسازی شده برکت دادند.

تاریخچه مرکز درمانی بخش سایات به چند دهه قبل برمی‌گردد. اکنون توسط سازندگان شرکت خصوصی "یئش یول" به زندگی دوم رسیده است. مجموعه بزرگی از تجهیزات پزشکی مدرن از پیشرفته ترین کشورهای جهان در این بیمارستان نصب شده است.

منبع: https://jeyhun.news/sayatskaya-etrapskaya-bolnica-osnashhena-sovremennym-oborudovaniem/

 

یک مرکز بین المللی انکولوژی در استان لباب ساخته خواهد شد(19 مهر)

خبرگزاری جیهون.نیوز: قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی ترکمنستان، رئیس مصلحت خلق ترکمنستان، روز دوشنبه به عشق آباد سفر کرد. قربانقلی بردی محمداف در جریان سفر کاری خود این خبر را دریافت کرد که بانک توسعه اسلامی‌پیشنهادات خود را برای تامین مالی ساخت مراکز بین المللی انکولوژی که قرار است در استان‌های ماری، بالکان و لباب ترکمنستان ساخته شود، ارائه کرد.

قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی ترکمنستان، بر اهمیت توسعه بیشتر همکاری‌های ایجاد شده با بانک توسعه اسلامی، اجرای منظم پروژه‌های مشترک تاکید کرد و دستورات مشخصی را در این زمینه به رهبران مربوطه داد.

منبع: https://jeyhun.news/v-lebape-postroyat-mezhdunarodnyj-onkologicheskij-centr/

 

پنج نفر از استان لباب مدال "آرکاداغ" را دریافت کردند(19 مهر)

خبرگزاری جیهون.نیوز: طی حکمی‌به امضای سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، نشان ارکاداگ به پنج تن از ساکنان ولایت لباپ اعطا شد. از جمله:

بازاروف چاریکولی مامدوویچ، مدیر بخش تروماتولوژی، مرکز بهداشت مادر و کودک، استان لباب اداره بهداشت وزارت بهداشت و صنعت پزشکی ترکمنستان؛

تورایف آزاد آلیمژانویچ، متخصص بیهوشی-احیاکننده، مرکز بهداشت مادر و کودک، استان لباب اداره بهداشت وزارت بهداشت و صنعت پزشکی ترکمنستان؛

بابیشوا قربانگول جوماکولیوا، پرستار در مرکز بهداشت مادر و کودک اداره بهداشت استان لباب

وزارت بهداشت و صنعت پزشکی ترکمنستان؛

تالیپوف ارش باباجانوویچ، امام اعظم سازمان مذهبی "مسجد اصلی استان لباب"؛

بازنشسته گارلی بازاروف، ساکن روستای "چیلان" اتحادیه کشاورزی آلتین عصر، بخش هالاچ، استان لباب هستند.

مدال "ارکاداغ" به شهروندان ترکمنستان و خارجی که در کار بنیاد خیریه قربانقلی بردی محمداف برای حمایت از کودکان نیازمند مشارکت داشتند اعطا شد.

منبع: https://jeyhun.news/pyat-chelovek-iz-lebapa-zavoevali-medal-arkadag/

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا