پنل های خورشیدی در بیمارستان روستایی استان  لباب نصب شد(29 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: پنل های خورشیدی در بیمارستان روستای پلورت بخش هالاچ استان لباب نصب شد. این اولین مرکز مراقبت های بهداشتی اولیه در ترکمنستان است که به برق خورشیدی مجهز شده است.

به گفته سرویس مطبوعاتی دفتر "یونیسف"، منبع برق پنل های خورشیدی به بیمارستان امکان ارائه خدمات پزشکی بدون وقفه، از جمله در هنگام بلایای طبیعی را می دهد.

پروژه سیستم های انرژی خورشیدی توسط "یونیسف" به طور مشترک با وزارت بهداشت و صنعت پزشکی ترکمنستان اجرا می‌شود. فعالیت های پروژه به عنوان بخشی از یک استراتژی جامع برای تسهیلات بهداشتی مقاوم در برابر آب و هوا که توسط "یونیسف" تهیه شده است، اجرا می‌شود.

انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه حل برای برق بی وقفه، پایدار، قابل اعتماد و پاک در ترکمنستان است، جایی که نور خورشید به وفور در دسترس است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/64752/v-selskoi-poliklinike-lebapskogo-velayata-ustanovili-solnechnye-batarei

 

امسال صدها هکتار محصول زمستانه در بخش سایات استان لباب کشت شد(26 تیر)

خبرگزاری جیحون نیوز: به‌طور دقیق‌تر، 3140 هکتار برنج، 250 هکتار سیب‌زمینی، 150 هکتار پیاز، 108 هکتار سیر، 140 هکتار گوجه‌فرنگی، 260 هکتار هویج، 1465 هکتار ماش و 540 هکتار ذرت کشت و محصول از آنها برداشت شد.

زمین دارانی که خستگی ناپذیر کار می‌کنند تا مزارع خود را در پاییز طلایی حفظ کنند، از حمایت گسترده دولت برخوردار می‌شوند. در نتیجه، محصولات به خوبی رشد می‌کنند و برداشت فراوانی دارند.

منبع: https://jeyhun.news/v-etom-godu-v-sayatskom-rajone-zaseyali-sotni-gektarov-ozimyx-kultur/

 

مستاجر قصد دارد در هر هکتار 35 سنت "طلای سفید" دریافت کند(29 تیر)

خبرگزاری جیحون نیوز: شیرین ژومایوا، مستأجر اتحادیه کشاورزی "میراس" در بخش چارجو استان لباب، قصد دارد 10.5 تن پنبه را از زمینی که امسال به او واگذار شده، تحویل دهد.

یک مستاجر زن با 25 سال سابقه تجارت دارای 3 جریب زمین است. عملکردی معادل 35 سنت در هکتار را فراهم می‌کند.

هنگامی‌که ساقه پنبه برداشت شد، مزرعه باید برای برداشت سال آینده با دقت آبیاری شود. پس از آبیاری باید صاف شود. سپس آب به طور مساوی به تمام قسمت های زمین جریان می یابد. این بسیار مهم است تا محصول رشد یکنواخت و تغذیه مناسب را دریافت کند. شیرین ژومایوا به خبرنگار نشریه منطقه ای گفت که همه محصولات همزمان با کاشت رشد می‌کنند.

منبع: https://jeyhun.news/arendator-planiruet-poluchat-35-centov-belogo-zolota-s-gektara/

 

کارخانه روستای موکرا امسال 1.2 میلیون متر مکعب آب شرب تامین کرده است(29 تیر)

خبرگزاری جیحون نیوز: در کارخانه تصفیه آب روستای موکرای اداره "ماگدانلی شهر آگیز سو" بخش کویتنداگ استان لباب، آب شرب تا 50 هزار متر مکعب در روز برای  مردم تامین می‌شود.

کارخانه تصفیه آب موکرا که در ماه جولای 2015 به بهره برداری رسید و مساحت آن بیش از 13.6 هکتار است، با آب رودخانه آمودریا به عرض 15 متر و طول 430 متر تامین می‌شود. برای نظافت از دستگاه مکش شن و ماسه با ظرفیت 120 متر مکعب استفاده می‌شود.

در حال حاضر 274 کارگر در این کارخانه مشغول به کار هستند. با تلاش مشترک آنها از اوایل سال جاری تاکنون یک میلیون و 285 هزار و 583 متر مکعب آب شرب در این کارخانه قدرتمند تصفیه شده است.

منبع: https://jeyhun.news/obekt-v-mukrax-v-etom-godu-postavil-12-mln-kubometrov-pitevoj-vody/

 

یکی از مدارس شهر ترکمن آباد در شبکه انجمن مدارس یونسکو قرار دارد(29 تیر)

خبرگزاری تورکمن پورتال: انجمن مدارس یونسکو شبکه خود را در ترکمنستان به شش مدرسه متوسطه گسترش داده است. به گزارش روزنامه «ترکمنستان»، یکی از آن‌ها مدرسه 30 متوسطه شهر ترکمن آباد است.

این همکاری با حمایت صندوق کودکان سازمان ملل متحد و سازمان آموزش و علم و فرهنگ اجرا می‌شود.

در سال 2023، کرسی یونسکو در زمینه آموزش محیط زیست برای توسعه پایدار در دانشگاه تربیت معلم دولتی ترکمنستان به نام سیدنظر سیدی افتتاح شد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/64701/odna-iz-shkol-turkmenabata-vklyuchena-v-set-associacii-shkol-yunesko

 

227 هزار تن مواد اولیه در پالایشگاه نفت شهر سیدی فرآوری شد(31 تیر)

خبرگزاری جیحون نیوز: پالایشگاه نفت سیدی طی شش ماه گذشته بیش از 227.4 هزار تن مواد اولیه فرآوری کرده است.

این نشان می دهد که طرح مربوطه 105.6 درصد اجرا شده است. در نتیجه 80.1 هزار تن بنزین، 55.1 هزار تن گازوئیل، 9.7 هزار تن قیر جاده ای تولید شد.

با بهره گیری از تقاضای روزافزون، این فرآورده‌های نفتی با موفقیت در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می رسد.

منبع: https://jeyhun.news/na-sngiz-pererabotano-227-tys-tonn-syrya/

 

کارخانه پنبه ریسی شهر ترکمن آباد حجم صادرات را افزایش داد(31 تیر)

خبرگزاری جیحون نیوز: کارخانه پنبه ریسی شهر ترکمن آباد از ماه ژانویه تا ماه ژوئن سال جاری 1420 تن نخ پنبه تولید کرد.

تولید نخ پنبه ای مرغوب در این کارخانه هر ساله در حال افزایش است. در حال حاضر طبق سفارش مصرف کنندگان، انواع نخ پنبه ای مانند 14، 17، 20، 27، 34 در اینجا تولید می‌شود.

میزان کار انجام شده برای مدت مشابه در حساب نقدی 25 میلیون و 192 هزار و 897 منات بوده است. همچنین طی یک سال و نیم گذشته 142 تن نخ پنبه از این کارخانه صادر شده است.

منبع: https://jeyhun.news/turkmenabatskaya-xlopkopryadilnaya-fabrika-uvelichivaet-obemy-eksporta/

 

پس از بازنشستگی، یکی از اهالی استان لباب کسب و کار خود را افتتاح کرد(31 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: پس از بازنشستگی، اولوگبک خایدوف، ساکن تله کرکینسکی ولایت لباب، شرکت خصوصی خود "شیپلی انوملر" را ایجاد کرد. وی از دوران دانشجویی آرزو داشت که کسب و کار خودش را داشته باشد و حالا بعد از گذشت سالها به آن پی برد. اکنون وی 73 سال دارد و مطمئناً می داند که برای شروع به سمت رویای خود هیچ وقت دیر نیست.

به گزارش جیحون نیوز، اولوگ بیک در سال 2015 به عضویت اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان پذیرفته شد و در همان سال وام بلاعوض از دولت و 2 هکتار زمین دریافت کرد.

از چین تجهیزاتی برای فرآوری و کنسرو میوه و سبزیجات وارد کرد و مراحل تولید را راه اندازی نمود.

از آن زمان، محصولات "شیپلی انوملر" سهم مناسبی از محصولات میوه و سبزیجات در بازار داخلی کشور دارد. ده‌ها نوع محصول این شرکت مانند آب سیب و گیلاس و آلو و توت سیاه، خیار شور، گوجه فرنگی کنسرو شده تقاضای زیادی دارد.

منبع اشاره می‌کند که ترکیب و کیفیت میوه‌ها و سبزیجات قبل از پردازش در آزمایشگاه ویژه شرکت به دقت بررسی می‌شود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/64805/posle-vyhoda-na-pensiyu-zhitel-lebapskogo-velayata-otkryl-svoi-biznes

 

مدارس جدید برای 5 هزار دانش آموز در استان لباب امسال به بهره برداری می رسد (3 مرداد)

خبرگزاری اورینت: در اول شهریورماه، موسسات آموزشی جدید برای 5 هزار دانش آموز استان لباب دایر می‌شود. انتظار می رود مدارس به طور همزمان در بخش های کویتنداگ، هالاچ، سایات، چارجو و دانف استان لباب دایر شود. این مطلب را روزنامه "ترکمنستان" گزارش داده است.

3 مدرسه برای 1790 دانش آموز در یکی از بزرگترین بخش های استان کویتنداغ دایر می‌شود. مدرسه ای برای 500 دانش آموز در شهر سیدی بخش دنو و تقریباً برای یک هزار دانش آموز در فاراپ دایر می‌شود. همین امکانات به طور رسمی در اتحادیه آکیاپ و سایات افتتاح می‌شود که اتفاقاً در سه سال گذشته چهارمین مدرسه جدید در آنجا ساخته می‌شود.

تمامی‌کارهای ساخت و ساز توسط شرکت های داخلی ترکمنستان انجام می‌شود. مراسم افتتاحیه در شهر کرکی نیز پیش بینی می‌شود که ساختمان‌های مسکونی و مهدکودک به طور رسمی‌به بهره برداری می رسد.

گزارش شده است که در حال حاضر تمام واحد های برنامه ریزی شده برای تحویل در مرحله نهایی ساخت و ساز هستند و برخی از آنها  ساخته شده و منتظر اولین دانش آموزان خود هستند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57563/novye-shkoly-na-5-tysyach-uchenikov-budut-sdany-v-lebape-v-etom-godu

 

فروشگاه‌های "روشن" ست های لباس برای دانش آموزان مدرسه ارائه می دهند(3 مرداد)

خبرگزاری اورینت: قبل از شروع سال تحصیلی جدید، مغازه‌های برند محبوب ترکمنی "روشن" لباس مدرسه را به شهروندان جوان ترکمنستان از ۶ تا ۱۳ ساله عرضه می‌کنند.

برای پسران می‌شود انواع کفش، پیراهن، کت و شلوار، جوراب و کمربند خرید. دختران نیز بدون شک از مدل های کفش، جوراب و کت خوششان می آید.

همه لباس ها از مواد طبیعی، راحت، کاربردی و پوشیدن آسان تولید شده اند.

برای فصل تابستان، این شرکت ست های لباس "روشن کیدس" تولید کرده و در فروشگاه‌های این برند ارائه شده است و بین کودکانی که تعطیلات تابستانی خود را فعالانه سپری می‌کنند بسیار محبوب است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/64937/v-magazinah-rowshen-predstavleny-komplekty-odezhdy-dlya-shkolnikov

 

اولین دفتر "هوشمند" در کشور توسط یک شرکت خصوصی در شهر آرکاداغ دایر شد(3 مرداد)

خبرگزاری اورینت: یک شرکت تولیدکننده بزرگ مواد غذایی ترکمنستانی "تزه آی" اولین دفتر "هوشمند" این کشور را بر اساس راهکارهای مدرن در شهر با اهمیت ملی ویژه آرکاداغ افتتاح کرد. این را تازگل جومادوردیوا، یکی از اعضای اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان خبر داد.

دفتر «هوشمند» که مفهوم آن محیط شهر جدید آرکاداغ را تکرار می‌کند، دارای سیستمی تعبیه شده برای نظارت مستمر بر قیمت کالاهای این شرکت در سراسر کشور است. همچنین امکان سریع به دست آوردن اطلاعات مربوط به محصولات تولید شده از خط تولید و ثبت داده‌ها به طور اتوماتیک را می دهد.

این دفتر جدید دارای کارگاه‌هایی برای تولید حدود 100 نوع محصول مختلف از جمله محصولات نیمه تمام، گوشت و شیرینی است. تمامی محصولات به 18000 شعبه مغازه‌ها در سراسر کشور تحویل داده خواهد شد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57573/v-gorode-arkadag-poyavilsya-pervyj-v-strane-umnyj-ofis-chastnoj-kompanii

 

شرکت "ماری اوتولاگ" وظایف حمل و نقل را در نیمه اول سال 2023 با موفقیت انجام داد(5 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: روزنامه "ترکمنستان" گزارش می دهد که از ژانویه تا ژوئن سال 2023، شرکت تولید استانی "ماری اوتولاگ" نه تنها برنامه حمل و نقل مسافر و کالا را انجام داده، بلکه از آن نیز فراتر رفته است.

این شرکت برای شش ماه سال جاری به بیش از 11 میلیون مسافر خدمات رسانی کرده است که 1 درصد بیشتر از برنامه تعیین شده است. همچنین این شرکت یک میلیون و 142 هزار تن انواع کالا تحویل داد که 11.1 درصد بیشتر از برنامه بود. کل گردش محموله در نیمه اول سال، حدود 24 میلیون تن و تردد مسافر - بیش از 60 میلیون کیلومتر بود.

این شرکت بخاطر کارهای انجام شده و خدمات تکمیلی، 27 میلیون و 967 هزار منات درآمد کسب کرده است که نسبت به نیمه اول سال گذشته 9.9 درصد افزایش داشته است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65019/maryavtoulag-uspeshno-spravilsya-s-zadachami-po-perevozkam-v-pervoi-polovine-2023-goda