گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته دوم مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هیدروژئولوژیست های ترکمنستان کارهای اکتشافی را در استان‌های لباب و ماری انجام می دهند(6 مرداد)

خبرگزاری اورینت: به گزارش روزنامه ترکمنستان، زمین شناسان ترکمن کار اکتشاف را برای شناسایی آب آشامیدنی در مناطق "گوندوگر- بایرامعلی"، "گونبتر- بایرامعلی" و "تازه اوبا" در استان ماری و "نازاریم" در استان لباب شروع کرده اند.

گروه اعزامی زمین شناسان "ماری گیدروگیالوگی "، به سرپرستی امانگیلیچ چاریف، قصد دارد تا سی و دومین سالگرد استقلال ترکمنستان، نتایج پربار کار فشرده متخصصان را نشان بدهد.

بدین ترتیب اعضای اکسپدیشن در نیمه اول سال جاری با حفاری بیش از 15.6 هزار متر خطی به جای 12.3 هزار متر خطی، 27.1 درصد از برنامه کاری پیشی گرفتند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57742/turkmenskie-gidrogeologi-vedut-razvedochnye-raboty-v-lebape-i-mary

حجم مبادلات خرده فروشی در استان لباب 9.6 درصد افزایش داشته است(6 مرداد)

خبرگزاری اورینت: حجم مبادلات خرده فروشی در استان شرقی ترکمنستان به 7 میلیارد و 259 میلیون منات رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.6 درصد بیشتر است. این خبر در روزنامه "ترکمن گوندگاری" منتشر شده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده، کاهش قیمت برای تعدادی از کالاها ثبت شده است. بنابراین، به عنوان مثال، اگر برچسب‌های قیمت ماه ژوئن سال جاری و سال گذشته را مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که برخی محصولات کشاورزی به‌ طور محسوسی ارزان ‌تر شده‌اند. این بر پیازها تأثیر گذاشت که 20.6 درصد، سیب (10.3 درصد)، کلم (8.1 درصد) و سبزیجات (9.2 درصد) مقرون به صرفه تر شدند.

به طور کلی، متوسط سطح رشد مبادلات خرده فروشی در ترکمنستان حدود 9.5 درصد است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57752/obem-roznichnogo-tovarooborota-v-lebape-demonstriruet-rost-v-96

تولید آملیورانت در کارخانه شیمیایی ترکمن آباد راه اندازی شد(6 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در کارخانه شیمیایی به نام نیازوف در شهر ترکمن آباد استان لباب، تولید محصول سوپر فسفات دانه ای، یک ماده بهبود دهنده برای کوددهی محصولات راه اندازی شده است.

به گزارش جیحون نیوز، اولین بررسی‌ها از این محصول وارد کارخانه شده است. بنابراین به عنوان مثال، در نامه ای از شرکت سهامی‌کشاورزی صاد الله روزمتوف که در بخش شبات استان داشغوز واقع است، گفته شده است که کود به پنبه داده شده و استفاده از آن بسیار راحت است. هنگام استفاده و در حین حمل و نقل ضرری ندارد. خاطرنشان شد شرکت سهامی ذکر شده به همکاری با این کارخانه شیمیایی ادامه خواهد داد.

همچنین این کارخانه از اول سال جاری تاکنون با اجرای هدف 106.9 درصدی بیش از 135 هزار تن سوپر فسفات آمونیوم تولید کرده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65070/na-himicheskom-zavode-turkmenabata-nalazheno-proizvodstvo-melioranta

برای اولین بار بیش از 2000 لامپ ال ای دی خیابانی در ترکمن آباد نصب شد(10 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال:  روشنایی معابر در ترکمن آباد در حال تجدید است.

به گزارش جیحون نیوز به نقل از مطبوعات محلی، برای اولین بار بیش از 2000 چراغ ال ای دی مدرن با ظرفیت های مختلف در خیابان‌های مرکزی شهر نصب شد.

این روزها عملیات نوسازی روشنایی در مسیر خیابان‌های بیطرف ترکمنستان و خیابان به نام نیازوف، خیابان‌های آلتین اسیر، گیوروگلی بگ، گاراشسیز دیار، آلتی گارلیف و همچنین در مسیر جاده منتهی به فرودگاه بین المللی شهر ترکمن آباد و در شهر زرگر انجام می‌شود.

این منبع گزارش می دهد که کار روی به روز رسانی روشنایی خیابان‌ها ادامه خواهد داشت.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65228/vpervye-v-turkmenabate-ustanovili-bolee-2000-svetodiodnyh-ulichnyh-fonarei

بیش از 500 معلم جوان در لباب شروع به کار خواهند کرد(10 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال:  وزارت آموزش و پرورش ترکمنستان 523 متخصص جوان را برای کار در مؤسسات آموزشی استان لباب اعزام کرد.

به گزارش جیحون نیوز، این روزها متخصصان جوان در دوره‌های آموزشی توسط اداره آموزش و پرورش استان برگزار می‌شوند، شرکت می‌کنند.

فارغ التحصیلان دانشگاه دولتی تربیت معلم ترکمنستان به نام سیدنظر سیدی ، که در مرکز اداری استان لباب - ترکمن آباد قرار دارد در میان معلمان جوان هستند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65229/v-lebape-pristupyat-k-rabote-bolee-500-molodyh-pedagogov

بالا