گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته سوم مرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فرودگاه بین المللی در لباب برای حمل و نقل مسافر و بار به طور موثر عمل می‌کند(11 مرداد)

خبرگزاری جیحون نیوز: در ابتدای سال جاری 542 تن بار از طریق فرودگاه بین المللی ترکمن آباد و 115 تن از طریق فرودگاه بین المللی کرکی جابجا شد.

همچنین در این مدت خدمات نوین برای 129 هزار و 20 مسافر از فرودگاه بین المللی ترکمن آباد و 34 هزار و 405 مسافر از فرودگاه بین المللی کرکی سازماندهی شد.

این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان قابل توجهی بیشتر است.

یادآور می‌شویم که فرودگاه بین‌المللی ترکمن‌آباد در سال ۲۰۱۸ و فرودگاه کرکی در سال ۲۰۲۱ افتتاح شد.

منبع: https://jeyhun.news/mezhdunarodnye-aeroporty-v-lebape-effektivno-rabotayut-po-passazhirskim-i-gruzovym-perevozkam/

 

موفقیت بالای کاری در مدیریت معدن کویتنداگ به دست می آید(11 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: اداره معدن کویتنداگ در شش ماهه امسال 117 هزار و 480 متر مکعب سنگ ریزه ساختمانی، 148 هزار و 860 متر مکعب ماسه شسته، 65 هزار و 860 مترمکعب سنگ "بتن" و همچنین 6 هزار و 7 تن سنگ گچ تولید کرده است. این مطلب در روزنامه "ترکمنستان" آمده است.

همانطور که در خبر ذکر شده، برای آجرهای بتنی تولیدی این اداره همچنان خریدار وجود دارد. در شش ماه گذشته حدود 96 هزار عدد از این آجر در ابعاد 20 در 40 سانتی متر تولید و به دست مصرف کنندگان رسیده است. متخصصان این اداره مکان‌هایی را که در آن رسوبات سنگ ساختمانی وجود دارد شناسایی کرده و آزمایش های مختلفی را انجام دادند. بدین ترتیب مشخص شد که کیفیت آهک بسیار بالا بوده و فرآیند رساندن آن به سطح محصول نهایی انجام شد.

در حوالی شهرک کلیف که 8 کیلومتر با محل کار این اداره کل فاصله دارد، کارخانه تولید سنگ "بتن" راه اندازی شده است. این سنگ ها در ساخت و سازهای ساحلی کاربرد فراوانی دارند. چنین کارهای بزرگی تنها به کمک فناوری متکی است. برای این منظور، ناوگان خودرویی این اداره به طور مداوم با تجهیزات جدید به روز می‌شود.

با توجه به افزایش تقاضا برای مصالح ساختمانی، در شش ماه گذشته 4 هزار و 484 تن از آن برای مصرف کنندگان ارسال شد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/65288/koytendag-kan-mudirliginde-yokary-zahmet-ustunligi-gazanylyar

 

زیرساخت ها در حال بهبود است(12 مرداد)

خبرگزاری جیحون نیوز: 33 دستگاه جدید با پشتیبانی فنی موسسات مدیریت آب منطقه لباب ارائه شد.

به گزارش نشریه استانی، محموله جدیدی از سندبلسترها و بیل مکانیکی به تازگی وارد شده است. که امکان می دهد فعالیت های هدفمند را به موقع انجام دهند.

فناوری پیشرفته کشورهای خارجی کار کشاورزی را کارآمدتر می‌کند.

منبع: https://jeyhun.news/infrastruktura-sovershenstvuetsya/

 

ابریشم لباب در حال گسترش جایگاه خود در بازار صادرات است(13 مرداد)

خبرگزاری جیحون نیوز: کار با سرعت بالا در انجمن تولید ابریشم ترکمن آباد انجام می‌شود. در هفت ماهه پایانی سال جاری، به ارزش 70 میلیون و 97 هزار و 304 منات ابریشم تولید شده است.

به طور دقیق تر، در این مدت حدود 70 تن ابریشم و 22 هزار و 145 متر مربع پارچه نخی و ابریشمی‌تولید شد. همچنین فرش ابریشم 21 متر مربع به فروش رسید. این شرکت در ابتدای سال 10 تن مواد خام ابریشم صادر کرد.

منبع: https://jeyhun.news/lebapskij-shelk-rasshiryaet-svoi-pozicii-na-eksportnom-rynke/

 

بیش از 47 هزار تن برنج در استان لباب ترکمنستان کشت می‌شود(13 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: امسال 10 هزار و 200 هکتار برنج در استان لباب ترکمنستان کشت شد. به گزارش سایت "ترکمنستان: آلتین عصیر"، این یکی از مهمترین محصولات غذایی است که نیاز به آب زیاد و نگهداری مداوم دارد.

برنجکاران مناطق کاشت را از پیش تعیین کرده و کارهای مقدماتی را انجام داده است. آنها به کاشت به موقع برنج و سازماندهی شده نزدیک شدند، که به آنها اجازه می دهد تا به رشد کامل در مزارع برنج دست یابند.

برای دستیابی به موفقیت مطلوب باید سطح آب لازم را در مزارع برنج حفظ کرد، از کودهای فسفر و اوره استفاده کرد و علف های هرز را پاکسازی کرد تا رشد طبیعی برنج تضمین شود. عملکرد برنامه ریزی شده 47 تن در هکتار و کل برداشت 47400 تن برنج است.

کشاورزان بخش های سایات، چارجو و دانو در استان فعالانه روی جمع‌آوری محصولات غذایی ارزشمند کار می‌کنند. آنها می خواهند سهم شایسته ای در امنیت غذایی کشور داشته باشند. برنج یکی از محصولات غذایی اصلی جمعیت ترکمنستان است و ارزش غذایی بالایی دارد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65351/lebap-welayatynda-47-mun-tonnadan-gowrak-shaly-hasylyny-almak-goz-onunde-tutulyar

 

قرار است امسال 14 تاسیسات در لباب افتتاح شود(14 مرداد)

خبرگزاری جیحون نیوز: در حال حاضر ساخت 14 تاسیسات مهم در استان لباب با شتاب در حال انجام است.

از جمله ایستگاه پمپاژ فاضلاب برای جمع آوری فاضلاب روستای ازاتلیک شهرستان ترکمن آباد، مرحله دوم کارخانه سیمان "لباب"، تصفیه خانه با ظرفیت 25 هزار متر مکعب در روز در روستا بیتیک، بخش چارجو می‌باشد.

کار تعمیر و ترمیم بیمارستان‌های شهر سایات بخش سایات و شهر دانو بخش دانو به مرحله نهایی رسید.

ساخت 8 مدرسه متوسطه و یک مهد کودک نیز در حال اتمام است.

منبع: https://jeyhun.news/v-etom-godu-v-lebape-planiruetsya-otkryt-14-obektov/

 

شرکت در ترکمن آباد ماهانه 5.5 تن محصولات پلاستیکی تولید می‌کند(14 مرداد)

خبرگزاری جیحون نیوز: شرکت خصوصی "وپا ساپا" در ترکمن آباد ماهانه 5.5 تن محصولات پلاستیکی تولید می‌کند.

عمده مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این شرکت خصوصی که صاحب فناوری‌های ترکیه، چین و ایتالیا است، از مجتمع پتروشیمی‌تولید کننده پلی اتیلن و پلی پروپیلن در گایانلی به دست می آید.

سال گذشته 64 تن انواع محصولات پلاستیکی در اینجا تولید و در ماه‌های ژانویه تا ژوئیه سال جاری 35 تن تولید و روانه بازار داخلی شد.

این شرکت خصوصی از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 47 هزار متر لوله پلی اتیلن تولید کرده است.

منبع: https://jeyhun.news/predpriyatie-v-turkmenabate-ezhemesyachno-vypuskaet-55-tonn-plastikovyx-izdelij/

 

پالایشگاه نفت سیدی برای افزایش تولید بنزین و گازوئیل در ترکمنستان(14 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش خبرگزاری ترند، پالایشگاه نفت سیدی، یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های ترکمنستان، در نیمه اول سال 2023 حدود 227.4 هزار تن نفت خام را فرآوری کرد که 5.6 درصد بیشتر از برنامه‌ریزی شده بود.

این کارخانه واقع در استان لباب در شمال شرق کشور، 80.1 هزار تن بنزین و حدود 55.1 هزار تن گازوئیل از این ماده اولیه و بیش از 9.7 هزار تن قیر جاده ای تولید کرد.

در سال 2022، این کارخانه 442.4 هزار تن نفت خام فرآوری و 226.6 هزار تن بنزین تولید کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65428/seidinskii-neftepererabatyvayushchii-zavod-turkmenistana-uvelichil-proizvodstvo-benzina-i-dizelya

 

62 تراکتور جدید جان دیر به استان لباب آورده شد(14 مرداد)

خبرگزاری جیحون نیوز: محموله جدید تراکتورهای جان دیر 6195M امروز وارد استان لباب شد.

روزنامه استانی نوشت که انجمن تولیدات کشاورزی 62 تراکتور جدید دریافت کرده و در حال حاضر برای استفاده در کارهای کشاورزی توزیع می‌شود.

ضمناً از ابتدای سال جاری تاکنون صدها دستگاه قدرتمند خارجی که در انواع کارهای کشاورزی استفاده می‌شود به استان وارد شده است.

منبع:

https://jeyhun.news/v-lebapskij-velayat-privezli-62-novyx-traktorovjohn-deere/

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا