گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته اول شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تا پایان ماه سپتامبر در ترکمنستان مرحله دوم کارخانه سیمان لباب راه اندازی شود(1 شهریور)

خبرگزاری اورینت: مرحله دوم کارخانه سیمان لباب در بخش کویتنداق استان لباب، قرار است در دهه سوم ماه سپتامبر به بهره برداری برسد. این را نشریه لباب جیهون نیوز گزارش داده است.

در حال حاضر، شرکت اقتصادی "ترکمن انجام" در حال انجام کارهای نهایی در این مرکز است.

ساخت مرحله دوم این کارخانه واقع در نزدیکی روستای "گارلیک" در تابستان سال 2020 آغاز شد. مشتری وزارت صنعت و ساخت و ساز ترکمنستان است.

این مرکز 1350 کارگر دارد.

سیمان پرتلند گرید س-400 و س-500 در کارخانه ساخته شده در مرحله اول تولید و به مصرف کنندگان عرضه می‌شود. منبع اشاره می‌کند که شرکت جدید تولید سیمان با کیفیت بالاتر س-600 را راه اندازی خواهد کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66063/k-koncu-sentyabrya-v-turkmenistane-planiruetsya-zapustit-vtoruyu-ochered-cementnogo-zavoda-lebap

 

برداشت غنی قیمت ها را در استان لباب کاهش می دهد(2 شهریور)

خبرگزاری اورینت: روزنامه "ترکمن گوندوگاری" گزارش می دهد که در استان لباب، قیمت برخی از سبزیجات و خربزه کاهش محسوسی دارد که با برداشت محصول فراوان در استان شرقی ترکمنستان همراه است.

تا امروز 76.5 هزار تن سبزی، 28.9 هزار تن میوه و توت و 95.7 هزار تن سیب زمینی در استان لباب برداشت شده است. در مقایسه با سال گذشته، حجم برداشت رشد قابل توجهی داشته است که منجر به کاهش قیمت تعدادی از محصولات در بازارهای استان و سایر مراکز خرده فروشی شده است.

بنابراین، قیمت گوجه فرنگی 21.5 درصد، خیار - 10 درصد، پیاز - 9.7 درصد، چغندر - 9.2 درصد، کلم – 8 درصد، سیب زمینی - 2.1 درصد کاهش یافت. کاهش قیمت حتی برای کالاهایی که قبلاً در معرض نوسانات بازار نبودند، از جمله روغن آفتابگردان ( 21 درصد)، گندم سیاه ( 6 درصد)، آرد با کیفیت بالا (4.6 درصد) ثبت شد.

خاطرنشان می‌شود که کاهش طبیعی قیمت ها باعث افزایش سطح مصرف و کاهش همزمان قیمت تمام شده کالاها می‌شود که منجر به رقابت پذیری بیشتر آنها در بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58883/bogatyj-urozhaj-bet-po-cenam-v-lebapskoj-oblasti

 

در استان شرقی ترکمنستان حجم حمل و نقل کالا از 60 هزار تن گذشت(2 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در استان لباب در هفت ماه سال جاری 60 هزار و 653 تن محموله در این استان جابه‌جا شد. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.3 درصد افزایش داشته است. این را روزنامه "ترکمن گوندوگاری" ("ترکمنستان شرقی") گزارش کرده است.

حجم تردد مسافر در این مدت به 94 هزار و 549.5 نفر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 1.1 درصد رشد داشته است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66108/v-vostochnom-regione-turkmenistana-obem-gruzoperevozok-prevysil-60-tystonn

 

نتایج مسابقه باغبان برتر کشور در ترکمنستان جمع بندی شد(3 شهریور)

خبرگزاری اورینت: در پایتخت ترکمنستان نتایج مسابقه "استاد باغبان" برای کسب عنوان افتخاری باغدار برتر کشور جمع بندی شد. به گزارش خبرگزاری رسمی ترکمنستان، مراسم باشکوه اعلام نتایج در مرکز فرهنگی تفریحی "آلتین یلدیز" برگزار شد.

برنده مسابقه ملی، باغدار اتحادیه کشاورزی "ترکمنستان" در بخش بایرامعلی استان ماری شد. اعضای هیئت داوران، با وجود اینکه باغداران بزرگ و کارمندان مراکز تحقیقاتی و تولیدی در مسابقات قهرمانی باغ شرکت کردند، باغدار استان جنوبی را بهترین دانستند.

طبق شرایط مسابقه، شرکت کنندگان باید خود را به هیئت داوران معرفی می‌کردند و کمی از خود می‌گفتند. سپس شرکت کنندگان فیلم هایی را نشان دادند که محصولات کشت شده، ویژگی‌ها و شرایط کشت آنها را نشان می داد. در مرحله سوم، مسابقه برق آسا برای شرکت کنندگان در مورد مسائل مربوط به باغبانی، اکولوژی و حفاظت از محیط زیست برگزار شد.

مسابقه "استاد باغبان" به همت مرکز ملی اتحادیه کارگران، وزارتخانه‌های کشاورزی و حفاظت از محیط زیست ترکمنستان برگزار شد. کارگران باغبانی از تمام استان‌ها و پایتخت حضور داشتند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58910/v-turkmenistane-podveli-itogi-konkursa-luchshego-sadovnika-strany

 

شرکت سهامی عام "لباب" محصولاتی به ارزش 3.4 میلیون منات تولید کرد(2 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: شرکت سهامی عام "لباب" در ماه‌های  ژانویه تا جولای سال جاری محصولات غذایی برای مصرف روزانه مردم به قیمت 3 میلیون و 467 هزار و 659 منات تولید کرد که برنامه با موفقیت اجرا شد.

به ‌طور دقیق‌، 350 تن فرآورده‌های لبنی تخمیری مانند ماست، پنیر، کشک، 189 تن روغن کنجد، 40 تن فرآورده‌های سویا در این کارخانه تولید شد. محصولات نهایی از طریق فروشگاه‌های تخصصی توزیع می‌شد.

منبع: https://jeyhun.news/agpzh-lebap-proizvelo-produkcii-na-34-milliona-manatov/

 

یک شب خلاقانه به مختومقلی فراغی در بخش کویتنداق استان لباب برگزار شد(2 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: یک شب خلاقانه در کتابخانه مرکزی بخش کویتنداق برگزار شد. در این مراسم که به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد شاعر مختومقلی فراغی برگزار شد، فرهنگیان و کتابداران بخش های‌هالاچ و کرکی استان لباب حضور داشتند.

در این مراسم فرهنگیان بخش ها نمایشی را در قالب یک شاعر کلاسیک ارائه کردند. هنرمندان کویتنداق با صدای بلند آهنگ های نوشته شده توسط مختومقلی فراغی را خواندند. نمایشگاه کتاب که به همت کارکنان کتابخانه برگزار شد، علاقه زیادی را در بین شرکت کنندگان در این رویداد برانگیخت.

در این مراسم از طرف حزب دمکراسی ترکمنستان و سازمان جوانان به نام مختومقلی ترکمنستان گواهینامه و هدایای ارزنده ای به افراد برجسته فرهنگی اهدا شد.

منبع: https://jeyhun.news/v-kojtendage-proshel-tvorcheskij-vecher-posvyashhennyj-maxtumkuli-fragi/

 

سمینار محافظت از پنبه در برابر آتش برگزار شد(2 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: در آستانه برداشت پنبه در بخش چارجو استان لباب، حزب کشاورزی ترکمنستان با مشارکت کارکنان اداره 521 ایمنی آتش نشانی پلیس استان، به برگزاری اقدامی‌با عنوان "بیایید از ثروت ملی خود در برابر خطر محافظت کنیم" را در کارخانه پنبه پاک کن بخش چارجو برگزار کرده و با این شعار آموزش انجام شد.

در آن سمینار کارمندان شرکت ها، متخصصان و همچنین نمایندگان موسسات استانی، اتحادیه‌های کشاورزان، شرکت های خودرو حضور داشتند.

در این سمینار، کارشناسان در مورد چگونگی محافظت از دارایی‌های ارزشمند خود در برابر خطر آتش سوزی و از بین بردن علل احتمالی آتش سوزی با کمک دستورالعمل های آموزشی ویژه صحبت کردند. وسایل نقلیه ای که در مناطق خطرناک آتش سوزی کار می‌کنند که در آن تعمیر و نگهداری فنی انجام می‌شود باید مجهز به کپسول آتش نشانی و وسایل مخصوص باشند.

برنامه ریزی شد که در طول فصل برداشت پنبه نیز آموزش های مشابه و فعالیت های اطلاع رسانی انجام شود.

منبع: https://jeyhun.news/sostoyalas-konsultaciya-po-zashhite-xlopka-ot-pozhara/

 

گشت و گذار در اطراف عشق آباد و شهر آرکاداغ برای فعالان اتحادیه‌های کارگری استان لباب برگزار شد(2 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: کارکنان و فعالان اتحادیه‌های کارگری استان لباب ترکمنستان از عشق آباد و شهر ارکاداغ بازدید کردند.

به گزارش نشریه محلی جیحون نیوز، این سفر با هدف برگزاری تورهای مطالعاتی از موزه‌های اصلی پایتخت و شهر آرکاداغ برگزار شد.

هیئت استان لباب شامل 17 نفر از کارکنان و اعضای فعال اتحادیه کارگری، از موزه دولتی مرکز فرهنگی دولتی ترکمنستان و همچنین چندین محل فرهنگی در شهر آرکاداغ بازدید کردند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66185/dlya-profsoyuznyh-aktivistov-lebapa-organizovany-ekskursii-po-ashhabadu-i-gorodu-arkadag

 

انستیتوی انرژی در ماری یک ساختمان آموزشی اضافی برای 2000 دانشجو خواهد داشت(4 شهریور)

خبرگزاری اورینت: در جلسه دولت ترکمنستان، رئیس دولت قطعنامه طراحی و ساخت یک ساختمان آموزشی اضافی برای 2000 نفر و یک خوابگاه برای 800 نفر برای انستیتوی دولتی انرژی ترکمنستان و همچنین ساخت مرکز ورزشی سرپوشیده و بنای تاریخی در جاده کمربندی جنب دانشگاه را امضا کرد.

طبق این سند، به دستور وزارت انرژی ترکمنستان، شرکت انفرادی "روشن" یک ساختمان جدید می سازد و آن را به تجهیزات مدرن مجهز می‌کند و همچنین قلمرو مجاور را با شرایط بازسازی قبلی یا ساخت سیستم های مهندسی خارجی جدید و تأسیسات برق، گاز، آبرسانی، ارتباطات و غیره بهبود می‌بخشد.

بر اساس این فرمان، کار ساخت و ساز در ماه سپتامبر سال جاری آغاز و تمامی تاسیسات در ماه سپتامبر سال 2025 به بهره برداری می رسد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58965/u-energeticheskogo-instituta-v-mary-poyavitsya-dopolnitelnyj-uchebnyj-korpus-na-2-tysyachi-mest

 

انواع جدید گندم "آلکسیچ" و "بیزوستی -100" در استان لباب کشت می‌شود(4 شهریور)

خبرگزاری اورینت: در مزارع استان لباب، انواع جدید گندم "آلکسیچ" و "بیزوستی-100" جایگزین انواع مانند "یونا" ، واسو"، "کالیم"، "باتکو" شدند.

در سال 2022، ترکمنستان انواع جدیدی از گندم را از فدراسیون روسیه خریداری کرد و در پاییز سال گذشته زمینی به وسعت 34000 هکتار در این استان کشت کردند.

به گزارش روزنامه "ترکمنستان"، انواع جدید در تابستان امسال برداشت خوبی داشته اند، زیرا با مراقبت مناسب می‌توانند تا 60 تا 70 سنتر در هکتار محصول بدهند.

امسال قرار است هفت نوع گندم در 130 هزار هکتار از اراضی استان لباب کشت شود.  در کنار انواع بومی "برکارار"، "گاراشسیزلیک"، "باگتییارلیک"، "صهرایی"، "بی طرف"، انواع گندم "آلکسیچ" و "بیزوستی-100" کشت می‌شود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66221/v-lebapskom-velayate-budut-vysazheny-novye-sorta-pshenicy-alekseich-i-bezostyi-100

 

موجودات دوره ژوراسیک در گایناربابا حفظ شده است(5 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در بخش کویتنداق استان لباب ترکمنستان، چشمه خوجاگاینار وجود دارد که در آن نرم تنان، کرم های خاکی و سایر بی مهرگانی که میلیون‌ها سال پیش می زیسته‌اند، زندگی می‌کنند. جیحون نیوز می نویسد که دانشمندان این منبع را یک موزه زنده واقعی می دانند.

سرچشمه این منبع در سمت غربی کویتنداق است. آب آن که با سولفید هیدروژن اشباع شده است، خواص درمانی دارد. آب سرچشمه شور است و دمای آن 22 درجه سانتیگراد است.

سلطانشا آتانیازوف، زبان‌شناس، در کتاب "فرهنگ توضیحی نام‌های جغرافیایی ترکمنستان" توضیح می‌دهد: "هوجاگاینار، چشمه‌ای گوگردی است (به آن گایناربابا نیز گفته می‌شود)، کلمه "هوجا" در نام منبع به معنای "مقدس" است. اغلب این کلمه در نام اماکن مقدس و همچنین چشمه‌های نمک و گوگرد یافت می‌شود. کلمه "گاینار" به معنای "جوشیدن" است."

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66265/v-gainarbaba-sohranilis-sushchestva-yurskogo-perioda

 

زن کارآفرین ترکمن از دانه‌های کنجد کشت خودش روغن تولید می‌کند(6 شهریور)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: کارآفرین گوهر جومایوا، عضو اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان، روغن کنجد را با نام تجاری "نوربر" از دانه‌های کنجد تولید می‌کند که در 5 هکتار زمینی که توسط دولت در استان لباب به او اختصاص داده شده است کشت می‌کند.

به گزارش "روزنامه ریسگال"، این شرکت واقع در شهر ترکمن آباد استان لباب، سالانه بیش از 5 تن روغن کنجد تولید می‌کند که به خرده فروشی‌های کشور عرضه می‌شود.

دانه‌های کنجدی که در مزرعه رشد می‌کنند به طور مستقیم برای تولید استفاده می‌شوند. دانه‌های کنجد مرغوب نیز از کشاورزان محلی خریداری می‌شود.

ترکیب روغن کنجد سرشار از مواد مختلفی است که سلامت انسان را تقویت می‌کند و به ویژه در معده به خوبی جذب می‌شود.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10691/turkmenskaya-predprinimatelnica-proizvodit-maslo-iz-semyan-kunzhuta-sobstvennogo-vyrashchivaniya

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا