گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته دوم شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

200 کامیون برای کارهای کشاورزی در استان ماری آماده شده است(7 شهریور)

خبرگزاری اورینت: به گزارش روزنامه "ترکمنستان"، اتحادیه تولیدی "ماری اوتواولاغ" 200 کامیون سنگین مدرن را برای کارهای کشاورزی آینده در استان جنوبی کشور آماده کرده است که در زمان برداشت پنبه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر، رانندگان آینده و متخصصان همراه راننده در حال گذراندن دوره‌های آموزشی در مورد عملکرد و ایمنی خودرو هستند. به طور کلی، اتحادیه اداره حمل و نقل استان از ابتدای سال نرخ بالای حمل و نقل بار و مسافر را نشان داده است.

کامیون‌های اتحادیه 1.385 میلیون تن بار تحویل دادند که 8 درصد از برنامه پیشی گرفت. مجموع گردش حمل بار در استان به 29.441 میلیون تن رسید که 9.7 درصد بیشتر از هدف برنامه ریزی شده است. حمل و نقل عمومی استان برای مدت زمان ذکر شده 12 میلیون و 814 هزار مسافر جابجا کرده است که 2 درصد بیشتر از هدف است.

به طور کلی، مازاد وجوه برنامه ریزی شده برای دریافت 2.532 میلیون منات بود که 8.4 درصد بیشتر از هدف برنامه ریزی شده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59104/200-gruzovyh-avtomobilej-podgotovili-k-selhozrabotam-v-mary

 

در باغ "یونوس دایهان" 7 نوع سیب بعمل می آید(6 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: شرکت کشاورزی "یونوس دایهان" که در شورای خوجاهایران بخش هوجامباز استان لباب واقع است در 10 هکتار زمین اجاره داده شده، 25000 نهال از انواع سیبهای پرمحصول را که از خارج به ترکمنستان آورده شده است، پرورش می دهد و برداشت غنی دارد.

معرفی بیوسند که در شرکت های کشاورزی تولید می‌شود و همچنین میکروالمان‌های تولید شده در کارخانه شیمیایی به نام "نیازوف" در ترکمن آباد قابل توجه است. چنین کاری امکان می دهد برداشت غنی از باغ و محافظت قابل اعتماد در برابر آفات به دست آورده شود.

شرکت کشاورزی "یونوس دایهان" محصول سیب سازگار با محیط زیست را به مردم ارائه می دهد. 7 نوع سیب در اینجا کشت می‌شود. در مورد خاک، بهره وری باغ هر سال در حال افزایش است. در ابتدا از هر درخت 20-15 کیلوگرم برداشت می‌شد که این رقم در حال حاضر به 30-25 کیلوگرم رسیده است. برای افزایش این رقم در آینده، کارگران شرکت کشاورزی در حال برنامه ریزی برای گسترش مقیاس تولید و کاشت انواع جدید باغ است.

منبع: https://jeyhun.news/v-sadu-yunus-dajxan-sozrevayut-7-sortov-yablok/

 

پنبه پاک کن "چارجو" برای فصل جدید آماده است(6 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: متخصصان شرکت پنبه پاک کن "چارجو" تمام اقدامات لازم را برای به دست آوردن محصول جدید و پردازش آن انجام دادند. آنها کار تعمیرات را در زمانی تعیین شده با موفقیت به پایان رساندند.

به لطف این کار های انجام شده، تیم کارمندان شرکت، "طلای سفید" را به موقع و با کیفیت بالا پردازش می‌کنند. همچنین لازم به ذکر است که کلیه تعمیرات توسط متخصصان انجام شده است. آنها کارهایی را برای تعویض قطعات منسوخ شده تجهیزات، تنظیم آنها و تعمیر موتورهای الکتریکی انجام داده اند. در نتیجه کار بی وقفه کارمندان مدیر ارشد انرژی - روسلان رحمانوف، تجهیزات الکتریکی و سیم ها با دقت بررسی و تعمیرات مناسب انجام شد.

علاوه بر این، کامیون‌ها، تراکتورها، تریلرها که در این فصل برای انتقال محصولات برداشت شده به شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند، بررسی، تعمیر، نگهداری لازم و آماده سازی شدند. انبارهایی که محصولات نهایی در آنها ذخیره می‌شود نیز برای فصل آماده شده اند.

منبع: https://jeyhun.news/chardzhevskij-xlopkoochistitelnyj-kombinat-gotov-k-novomu-sezonu/

 

در استان لباب دامنه حمل و نقل بار و مسافر در حال گسترش است(6 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: نتایج بالایی در حمل و نقل بار و مسافر در استان لباب به دست آمده است.

در سال جاری 60 هزار و 653 تن بار از طریق استان لباب جابجا شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.3 درصد افزایش داشته است. در این مدت حجم حمل و نقل مسافر به 94 هزار و 549 نفر رسید و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.1 درصد افزایش داشت.

شرکت های آژانس "ترکمن اوتو اولاگلاری" و کارگران راه آهن همواره در دستیابی به عملکرد خوب در این امر مهم، سهیم هستند.

منبع: https://jeyhun.news/rasshiryaetsya-spektr-gruzovyx-i-passazhirskix-perevozok/

 

در تولید پارچه‌های نخی نیز 33.7 درصد افزایش یافت(7 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: حجم محصولات تولید شده در نتیجه فرآوری پنبه به طور مداوم در حال افزایش است که با تلاش های پنبه‌کاران استان لباب تولید می‌شود.

برای این کار، کارگران کارخانه‌های پنبه‌شویی و نساجی محلی با شوق کار می‌کنند. آنها برای هفت ماه سال جاری 40.4 هزار تن الیاف پنبه، 186.4 میلیون منات نخ پنبه، 40 میلیون منات پارچه پنبه تولید کردند.

در عین حال در تولید پارچه‌های نخی نیز نسبت به هفت ماهه سال گذشته 33.7 درصد افزایش داشته است.

منبع: https://jeyhun.news/v-proizvodstve-xlopchatobumazhnyx-tkanej-dostignut-rost-na-337-procenta/

 

بیش از 2429 میلیون کیلووات ساعت برق در لباب تولید شده است(7 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: از اوایل سال تاکنون 2429.7 میلیون کیلووات ساعت برق در استان لباب تولید شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12.5 درصد رشد داشته است.

چنین شاخص هایی امکان تامین مطمئن برق مصرف کنندگان داخلی و همچنین ارسال بخشی مشخص از آن به خارج از کشور را فراهم می‌کند.

متخصصان مجرب نیروگاه‌های دولتی "لباب" و "وطن" با تمایز فراوان در این کار مهم فعالیت می‌کنند.

منبع: https://jeyhun.news/v-lebape-proizvedeno-bolee-2429-millionov-kilovatt-chasov-elektroenergii/

 

در استان لباب محصولات صنعتی به ارزش 13 میلیارد منات تولید شد(7 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: در آخرین دوره سال جاری، حجم محصولات صنعتی تولید شده در استان لباب به قیمت بیش از 13 میلیارد منات بوده است.

شرکت های دولتی چنین محصولاتی را به ارزش بیش از 3.7 میلیارد منات تولید کردند.

تولید محصولات تولیدی برق، پارچه‌های پنبه ای، ابریشم خام، نان و محصولات نانوایی، لبنیات و سایر انواع محصولات تولیدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نرخ رشد داشته است.

طی دوره گذشته، حجم محصولات صنعتی ارسال شده به مصرف کنندگان توسط بنگاه‌های صنعتی (با احتساب ضایعات محصولات ابتدای سال) بالغ بر 3 میلیارد و 648.3 میلیون منات بوده و 71.4 درصد از حجم کل این محصول صادر شده است.

منبع: https://jeyhun.news/v-lebape-proizvedeno-promyshlennoj-produkcii-na-13-milliardov-manatov/

 

مراسم افتتاحیه در استان لباب برگزار می‌شود(7 شهریور)

خبرگزاری  جیهون نیوز: سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در 28 آگوست یک جلسه کاری از طریق شبکه دیجیتال برگزار کرد.

استاندار استان لباب شهرت امانگلدیف، در این جلسه گزارشی از ساختمان‌ها و تأسیساتی که طبق برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور برای سال‌های 2028-2022 تا روز آموزش و دانش‌آموز افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد، گزارش کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان بر اساس برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور برای سال های2028-2022 و برنامه ملی روستایی، به استاندار دستور داد که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، موسسات جدید در استان لباب را افتتاح و استفاده کنند.

در اولین روز از سال تحصیلی جدید در استان شرقی قرار است 8 مدرسه جدید و تعدادی مهدکودک افتتاح و به بهره برداری برسد.

منبع: https://jeyhun.news/v-lebapskom-velayate-projdut-ceremonii-otkrytiya/

 

یک فروشگاه جدید با نام تجاری "روشن" درهای خود را در شهر آناو افتتاح کرد(9 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: برند پیشرو کفش "روشن" که در بین مصرف کنندگان ترکمنستان محبوبیت دارد، همچنان به گسترش شبکه فروشگاه‌های برند خود در سراسر کشور ادامه می دهد. در شهر آناو، یکی دیگر از نقاط "روشن" افتتاح شده است که در آن، کل طیف محصولات برند ارائه می‌شود.

ساکنان آناو و همچنین حومه گامی و خود عشق آباد می‌توانند کفش های مردانه، زنانه و بچه گانه را برای تمام فصول در فروشگاه خریداری کنند. کفش های کلاسیک مردانه، زنانه، کفش بچه گانه، صندل تابستانی و همچنین دمپایی، کتانی در فروشگاه جدید ارائه شده است. همه مدلهای "روشن" از چرم طبیعی با کیفیت بالا، راحت و بادوام ساخته شده اند.

این فروشگاه همچنین دارای مجموعه ای از لوازم چرمی مختلف کمربند شلوار، کیف پول، جای کارت ویزیت است.

تعهد طراحان این برند به سبک کلاسیک و اسپرت مدل‌ها، کفش‌های "روشن" را با هر لباسی، کت و شلوارهای اداری مردانه و زنانه، لباس‌های ملی زنانه، و همچنین یونیفرم‌های مدرسه و دانش‌آموزی و لباس‌های ورزشی جوانان،  ترکیب می‌کند.

نماینده برند کفش گفت: "مشتریان عزیز، در فروشگاه جدید منتظر شما هستیم. تیم "روشن" همیشه از پذیرایی مشتریان جدید خوشحال و آماده است تا در انتخاب به شما کمک کند.

فروشگاه جدید "روشن" منتظر خریداران به آدرس: شهر آناو، خیابان گیامی، خانه 2/1، مرکز خرید "نورانا" است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66416/v-anau-raspahnul-dveri-novyi-firmennyi-magazin-brenda-rowshen

 

حزب کشاورزی جلسه ای را به مناسبت روز استقلال برگزار کرد(8 شهریور)

خبرگزاری  جیهون نیوز : جلسه باشکوهی با عنوان "استقلال سرچشمه سعادت" در کتابخانه استان برگزار شد. این مراسم که به طور مشترک با کمیته استانی حزب کشاورزی ترکمنستان برگزار شد  به سی و دومین سالگرد استقلال ترکمنستان اختصاص داشت. با حضور کارکنان فرهنگی، بهداشتی و آموزشی برگزار شد.

در این جلسه همچنین امانگلدی هزیف، کارشناس ارشد اداره استانداری، معاون مجلس ترکمنستان، بختیار درکاروف، مدیر کمیته استانی حزب کشاورزی ترکمنستان، آکچاگول شاموحامدوا، متدولوژیست درجه اول کتابخانه استان لباب و آینا آنامیرادوا، کتابدار ارشد حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این جلسه با نمایشگاه کتاب آشنا شدند.

منبع: https://jeyhun.news/agrarnaya-partiya-provela-sobranie-posvyashhennoe-dnyu-nezavisimosti/

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا