گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان (استان‌های ماری به مرکزیت مرو و لباب) در هفته سوم شهریور ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نشستی به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی در چارجو برگزار شد(9 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: نشستی به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی، متفکر بزرگ شرق در دبیرستان شماره 39 بخش چارجو استان لباب برگزار شد.

در این مراسم که به طور مشترک با اداره آموزش و پرورش برگزار شد، کارکنان مؤسسات آموزشی و پرورشی، نمایندگان سازمان‌های دولتی و جوانان حضور داشتند.

همانطور که معلمان در این نشست تاکید کردند، اهمیت آثار شاعر در تربیت همه جانبه جوانان در فرهنگ منحصر به فرد قوم ترکمن، ارزش های مادی و معنوی مردم، بسیار زیاد است.

همچنین در این نشست گزیده ای از آثار شاعران ترکمن در ستایش مجتیمقلی فراغی قرائت شد.

منبع: https://jeyhun.news/v-chardzheve-sostoyalos-sobranie-posvyashhennoe-maxtumkuli-fragy/

 

حدود 29 هزار کودک به مدرسه خواهند رفت(9 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: امسال حدود 29 هزار کودک به پایه اول متوسطه استان لباب می روند. در اولین روز از سال تحصیلی جدید به نمایندگی از رئیس جمهور ترکمنستان لب تاپ به آنها اهدا می‌شود.

1175 جوان در انستیتوی دولتی تربیت معلم به نام سید نظر سیدی ترکمنستان ، 150 نفر  در مدرسه متوسطه حرفه ای پزشکی ترکمن آباد، 70 نفر در مدرسه متوسطه هنری ویژه استان لباب تحصیل خواهند کرد.

علاوه بر این، حدود 700 جوان متخصص در استان لباب مشغول به کار تدریس می‌شوند.

منبع: https://jeyhun.news/v-shkolu-pojdut-okolo-29-tysyach-detej/

 

در استان لباب 8 مدرسه و یک مهدکودک به بهره برداری می رسد(9 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: پیش بینی می‌شود که فردا، در اولین روز ماه سپتامبر و سال تحصیلی جدید در استان لباب 8 مدرسه و یک مهدکودک افتتاح و به بهره برداری برسد.

بدین ترتیب، تعداد مدارس متوسطه در بخش کویتنداغ به 61، در بخش چارجو به 64، در بخش سایات به 62، در بخش خالاچ به 31، در بخش دنو به 45 و در سراسر استان لباب به 396 مدرسه رسید. جمعا 4950 دانش آموز در سال تحصیلی جدید به مدارس جدید خواهند رفت. کلیه موسسات آموزشی که در استان لباب افتتاح و به بهره برداری می رسند دو طبقه ای خواهند بود.

منبع: https://jeyhun.news/v-lebape-budut-otkryty-i-sdany-v-ekspluataciyu-8-shkol-i-odin-detskij-sad/

 

سال تحصیلی جدید آغاز شد(10 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: امروز سال تحصیلی جدید در ترکمنستان آغاز شد. در اولین روز سال تحصیلی جدید، 8 مدرسه متوسطه جدید و یک مهدکودک در استان لباب افتتاح و به بهره برداری رسید.

همچنین اولین روز سال تحصیلی جدید در استان شرقی ترکمنستان مصادف با آغاز مرحله ساخت و ساز مجتمع ساختمانی جدید انستیتوی دولتی تربیت معلم به نام سید نظر سیدی ترکمنستان شد.

امسال حدود 29 هزار کودک برای تحصیل به کلاس اول در استان لباب رفتند و هزاران جوان دانشجو شدند.

سال تحصیلی در ترکمنستان از سپتامبر آغاز می‌شود و تا ماه مه سال آینده ادامه دارد.

منبع: https://jeyhun.news/novyj-uchebnyj-god-nachalsya/

 

پایه سازی مجموعه جدید ساختمان‌های انستیتوی دولتی تربیت معلم به نام سید نظر سیدی ترکمنستان شروع شد. (10 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: در روز دانش و دانشجویان جوان که امروز جشن گرفته می‌شود، اولین سنگ پایه بنای ساختمان جدید انستیتوی دولتی تربیت معلم به نام سید نظر سیدی ترکمنستان گذاشتند.

بر اساس حکم مربوطه سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، ساخت مجموعه ساختمان‌های جدید انستیتوی دولتی تربیت معلم به نام سید نظر سیدی ترکمنستان با ظرفیت برای 5000 نفر در شهر ترکمن آباد به شرکت اقتصادی "نهل" سپرده شد. قرار است این ساختمانها در سپتامبر 2026 به بهره برداری برسد.

همانطور که مشخص است در سال تحصیلی جاری 35 رشته تخصصی جدید در 10 موسسه کشور معرفی شده است. از سال تحصیلی 2024-2023، انستیتوی دولتی تربیت معلم به نام سید نظر سیدی ترکمنستان به آموزش دانشجویان در مقطع کارشناسی در زمینه فعالیت کار و در مقطع فوق لیسانس در زمینه آموزش روانشناسی و تربیتی آغاز می‌کند.

منبع: https://jeyhun.news/zalozhen-fundament-novogo-kompleksa-zdanij-turkmenskogo-gosudarstvennogo-pedagogicheskogo-instituta-imeni-sejitnazara-sejdi/

 

گواهی یونسکو به مدرسه ترکمن آباد اعطا شد(10 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: در بخشی از مراسم افتتاحیه موسسات آموزشی شهر آرکاداغ، مراسم اعطای گواهینامه‌های بین المللی به مناسبت ورود تعدادی از مدارس متوسطه کشور به شبکه مدارس وابسته یونسکو برگزار شد.

از این جمله مدرسه تخصصی به آموزش زبان‌های خارجی شماره 30 ترکمن آباد است. به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، این گواهی‌ها توسط دیمیتری شلاپچنکو، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ترکمنستان اعطا شد.

پروژه ای به نام مدارس وابسته یونسکو در سال 1953 آغاز شد. آنچه این مؤسسات آموزشی در سراسر جهان را حول یک هدف مشترک متحد می‌کند، توسعه ارزش های صلح طلبانه و انسان دوستانه و پیوندهای ثمربخش بین فرهنگ ها است.

منبع: https://jeyhun.news/sertifikat-yunesko-vruchen-shkole-turkmenabata/

 

تعداد مدارس تخصصی استان لباب به 40 رسیده است(13 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: حدود 40 مدرسه متوسطه تخصصی در استان لباب در سال تحصیلی جدید که از اول ماه سپتامبر آغاز شده، فعالیت خواهند کرد.

در برخی از این مدارس جوانان به صورت عمیق انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، چینی، عربی، فارسی و علوم طبیعی و دقیق را تحصیل می‌کنند.

از سال تحصیلی جدید دانش آموزان مدرسه متوسطه شماره 32 شهر ترکمن آباد در رشته تخصصی "فناوری اطلاعات، برنامه نویسی و امنیت سایبری" به مطالعه عمیق تری در زمینه‌های فوق پرداختند.

منبع: https://jeyhun.news/chislo-specializirovannyx-shkol-v-lebape-dostiglo-40/

 

ساختمان جدید موسسه انرژی دولتی در ماری توسط شرکت "روشن گرلیشیک" ساخته خواهد شد. (11 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: شرکت "روشن گورلیشیک" ساختمان آموزشی جدید را در قلمرو انستیتوی دولتی انرژی در ماری طراحی و خواهد ساخت. دستوری در این باره توسط رئیس جمهور ترکمنستان سردار بردی محمداف در جلسه کابینه وزیران  در 25 اوت ، امضا شد.

ساختمان اضافی دانشگاه انرژی برای 2000 دانشجو، ساختمان خوابگاه دانشجویی برای 800 نفر، مجموعه ورزشی سرپوشیده و بنای یادبود نیز ساخته خواهد شد. کار ساخت و ساز در سپتامبر 2023 آغاز می‌شود و قرار است در سپتامبر 2025 تکمیل شود.

انستیتوی دولتی انرژی در ماری پرسنل حرفه ای را برای بخش برق و صنعت ترکمنستان آموزش می دهد. این دانشگاه در سال 1997 بر اساس دانشکده فنی عالی تأسیس شد و در سال 2010 ساختمان جدید دانشگاه با اتاق های سخنرانی راحت و جادار، آزمایشگاه‌ها، تالار اینترنت، سالن ورزشی و کتابخانه راه اندازی شد.

شرکت "روشن گورلیشیک"  به طور فعال در پروژه‌های ساختمانی در مقیاس بزرگ در ترکمنستان مشارکت دارد. یکی از بزرگترین این پروژه‌ها، ساخت هشت ساختمان مسکونی و یک ساختمان اداری مجتمع حمل و نقل و ارتباطات در شهر جدید ارکاداغ بود که افتتاحیه آن در پایان ماه ژوئن سال جاری انجام شد. علاوه بر این، شرکت "روشن گورلیشیک" ساخت ساختمان‌های مسکونی مرحله شانزدهم توسعه در عشق آباد و همچنین سالن‌هایی را برای رویدادهای تشریفاتی "ترکمنین آک اویی" در استان‌های داشغوز و بالکان و سایر واحدهای در پایتخت و استان‌ها اجرا کرد.

شرکت "روشن گورلیشیک" یکی از شرکت کنندگان دائمی نمایشگاه‌های اقتصادی و صنعتی ترکمنستان است که در عشق آباد برگزار می‌شود و در آنجا دستاوردهای خود را در زمینه صنعت سبک و ساختمان به نمایش می‌گذارد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66548/novyi-korpus-gosudarstvennogo-energeticheskogo-instituta-v-mary-postroit-ip-rowshen-gurlushyk

310 ماشین آلات سنگین برای برداشت پنبه در استان لباب آماده شد(16 شهریور)

خبرگزاری  اورینت: 310 واحد تجهیزات سنگین شامل 218 دستگاه کمباین جان دیر 9970 و 90 دستگاه کمباین MX-1.8 در استان لباب برای برداشت پنبه آماده شد. به گزارش روزنامه "ترکمن گوندوگاری"، برداشت پنبه، همانطور که سردار بردی محمداف رئیس جمهور تایید کرد، از 9 سپتامبر در استان‌های لباب، بالکان، ماری و آخال آغاز می‌شود.

بخش کشاورزی استان شرقی کشور در نظر دارد حدود 320 هزار تن طلای سفید را به انبارهای دولتی تحویل دهد. کارهای مقدماتی عمده در این سال در بخش های چارجو، سایات و دانو استان لباب انجام شد. اکنون کارخانه تعمیرات آزمایشی ترکمن آباد عیب یابی تجهیزات مربوطه و تهیه قطعات یدکی را انجام داده است.

در زمان شروع برداشت پنبه، شرکت های پنبه پاک کن در شروع تولید هستند. در 9 سپتامبر، فصل برداشت پنبه در مقیاس بزرگ در مناطق مهم کشاورزی کشور در فضایی باشکوه آغاز می‌شود.

اکنون دسته‌های بزرگی از ماشین آلات مشغول کاشت گندم زمستانه هستند که به صورت دسته جمعی در سراسر کشور در حال انجام است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59681/310-edinic-tyazheloj-tehniki-dlya-sbora-hlopka-podgotovili-v-lebape

 

24 ساختمان مسکونی جدید در بخش بایرام علی استان ماری ساخته می‌شود(16 شهریور)

خبرگزاری  اورینت: 24 ساختمان مسکونی چهار طبقه جدید در شهر بایرام علی استان ماری ساخته می‌شود. مناقصه مربوطه در روزنامه "مرو-شاهو جهان" منتشر شد.

برای شرکت در مناقصه، ارائه بسته ای از مدارک با نام کامل قانونی شرکت، گواهی ثبت و درخواست مربوطه و همچنین اطلاعات پروژه‌های اجرا شده در 3 سال گذشته ضروری است. این بسته همراه با گواهینامه‌های تکمیلی تجهیزات مادی و فنی و گواهی عضویت در اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان می‌باشد.

پیشنهادات و درخواست ها تا 17ماه سپتامبر سال جاری به آدرس:  شهر ماری، خیابان چارجو،  12پذیرفته می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59683/v-bajramali-postroyat-24-novyh-zhilyh-zdaniya

 

تعداد دانشجویان انستیتوی دولتی تربیت معلم به نام سید نظر سیدی ترکمنستان به 5300 نفر رسیده است. (14 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: تعداد دانشجویان در انستیتوی دولتی تربیت معلم به نام سید نظر سیدی ترکمنستان به 5300 نفر رسیده است.

به گزارش نشریه استانی، تعداد جوانان پذیرفته شده در این دانشگاه تنها در سال جاری به 1175 نفر می رسد.

دانش آموزان 16 تخصص در اینجا تحصیل می‌کنند. این انستیتو از سال تحصیلی جدید آموزش جوانان را در مقطع کارشناسی در زمینه فعالیت کارگری و مقطع فوق لیسانس در زمینه آموزش روانشناسی و تربیتی آغاز کرد.

در اولین روز از سال تحصیلی جدید در شهر ترکمن آباد اولین سنگ پایه بنای مجموعه ساختمان جدید این انستیتو به زمین زده شد.

منبع: https://jeyhun.news/chislo-studentov-v-tdmi-imeni-sejitnazara-sejdi-dostiglo-5300-chelovek/

 

تاسیسات آبرسانی و فاضلاب جدید در حال ساخت است(14 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: ساخت دو واحد مدیریت آب در استان شرقی کشور در حال تکمیل است.

یکی از این واحد ها، ایستگاه پمپاژ فاضلاب در روستای "آزاتلیک" شهر ترکمن آباد و دومی از این واحد ها سیستم تامین آب از تصفیه خانه آب با ظرفیت 25 هزار متر مکعب در روز است که در روستای "بیتیک" بخش چارجو استان لباب واقع شده است. ساخت هر دو واحد توسط سازندگان شرکت خصوصی "یاش ترکمنلر" انجام می‌شود.

ساخت هر دو واحد جدید قرار است در سال جاری به طور کامل تکمیل و به بهره برداری برسد.

منبع: https://jeyhun.news/stroyatsya-novye-vodoprovodnye-i-kanalizacionnye-sooruzheniya/

 

کارخانه شیمیایی، محصولاتی به ارزش 51.5 میلیون منات تولید کرد. (15 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: کارخانه شیمیایی به نام نیازوف ترکمن آباد در ژانویه تا جولای سال جاری به ارزش 57 میلیون و 513 هزار و 475 منات محصول تولید کرد.

این شرکت بیش از 155 هزار تن کود معدنی فسفاته، 56 هزار و 510 تن اسید سولفوریک، 12 تن محصولات پلاستیکی، 122 هزار و 934 متر مکعب اکسیژن تولید کرد. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

منبع: https://jeyhun.news/ximicheskij-zavod-proizvel-produkciyu-na-515-milliona-manatov/

 

تولیدات دامی در حال رشد است(15 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: از ابتدای سال جاری تاکنون در استان لباب 79.5 هزار تن گوشت (به وزن زنده)، 371.1 هزار تن شیر و 140 میلیون تخم مرغ تولید شده است. قابل ذکر است که اکثر این محصولات در خانوارهای شخصی تولید می‌شوند.

منبع: https://jeyhun.news/proizvodstvo-zhivotnovodcheskoj-produkcii-rastet/

 

در ترکمن آباد 700 نوع لوازم یدکی ماشین آلات کشاورزی تولید می‌شود(15 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: ماه گذشته مجموعه بزرگی از تجهیزات فنی مورد استفاده برای ریسندگی پنبه در کارخانه تعمیرات آزمایشی ترکمن آباد ساخته شد. 700-600 نوع قطعات یدکی تولید شد.

برخی از این نوع محصولات نیز در انبار موجود است. این امر بر انجام بی وقفه سفارشات تولیدکنندگان کالا در فصول مهم کشاورزی و تکمیل به موقع کارهای کشاورزی تأثیر مثبت دارد.

در نتیجه کار بی وقفه  از ابتدای سال تاکنون بیش از یک میلیون و 740 هزار منات کار انجام شده است. این بداین معناست که کارهای برنامه ریزی شده برای سال جاری به ارزش یک میلیون و 870 هزار منات در حال حاضر جلوتر از برنامه است.

منبع: https://jeyhun.news/v-turkmenabate-proizvodyat-700-naimenovanij-zapchastej-dlya-selxoztexniki/

 

تولید مصالح ساختمانی در حال افزایش است(15 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: در شرکت "دمیر بتن کنستروکسیا" شهر ترکمن آباد، تولید محصولات ساختمانی لازم برای ساخت و ساز در کشور در حال افزایش است.

این شرکت طی ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری 16 هزار متر مکعب بتن ساختمانی، 300 متر مکعب بتن آماده، 9 هزار و 500 متر مکعب خاک رس، 844 هزار آجر و 12 تن سازه آهنی تولید کرده است. طرح با موفقیت اجرا شد. در مدت مشابه، حجم تولید در حساب نقدی 29 میلیون و 171 هزار و 554 منات بوده است.

منبع: https://jeyhun.news/uvelichivaetsya-proizvodstvo-stroitelnyx-materialov/

 

به عنوان بخشی از برنامه ملی روستایی، چه امکانات اجتماعی در استان لباب برنامه ریزی شده است؟ (20 شهریور)

خبرگزاری اورینت: به عنوان بخشی از برنامه ملی روستایی تا سال 2028، پروژه‌های بزرگ برای ساخت تسهیلات اجتماعی در استان شرقی ترکمنستان اجرا شده است. به این ترتیب بیش از 10 بیمارستان، 40 مرکز بهداشت، 17 فرهنگسرا، 30 مدرسه ورزشی و 15 مرکز ورزشی دیگر به بهره برداری رسید.

با این حال، ساختمان‌های ساخته شده تنها بخشی از رونق ساخت و ساز بزرگی است که در استان لباب در حال گسترش است. برنامه ریزی شده است که در چارچوب برنامه موارد زیر ساخته شود:

- 3 بیمارستان؛

- 5 کلینیک سرپایی و مراکز بهداشتی؛

- 6 مهدکودک؛

- 18 مدرسه متوسطه؛

- 3 مرکز فرهنگی؛

- 305 کیلومتر خط لوله آب؛

- 5 تصفیه خانه آب؛

- بیش از 78 کیلومتر خطوط فاضلاب؛

- 769 کیلومتر جاده؛

- 347 کیلومتر خط لوله گاز؛

- 470.5 کیلومتر خطوط برق؛

- 438 کیلومتر خط تلفن و 11.2 هزار نقطه تلفن.

در حال حاضر، ساخت ساختمان‌های جدید در بخش های کرکی، حلچ، سایات و چارجو استان لباب ادامه دارد که برای 3.5 هزار خانواده مسکن فراهم می‌کند. اجرای عملی ایجاد ساختمانهای جدید انستیتوی دولتی تربیت معلم به نام سید نظر سیدی ترکمنستان آغاز شد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59921/kakie-socobekty-planiruyut-postroit-v-lebape-v-ramkah-selskoj-nacprogrammy-obzor

 

308 دستگاه کمباین در استان لباب استفاده می‌شود(18 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: امسال 308 کمباین در فصل برداشت پنبه در استان لباب مورد استفاده قرار می‌گیرد

به گزارش رسانه‌های ترکمنستانی، 218 واحد از آن تعداد، کمباین‌های جان دیر آمریکا هستند. کمباین غلات از نوع MX-1.8 نیز در فصل مهم کشاورزی در استان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

یادآور خواهد شد که امروز برداشت پنبه در استان لباب آغاز شده است.  قرار است از 130 هزار هکتار از اراضی استان 320 هزار تن "طلای سفید" برداشت شود.

منبع: https://jeyhun.news/v-lebapskom-velayate-budet-zadejstvovano-308-kombajnov/

 

تولید ابریشم در حال افزایش است(18 شهریور)

خبرگزاری جیهون نیوز: تولید نخ پنبه ای مرغوب در کارخانه پنبه ریسی ترکمن آباد وزارت صنایع نساجی ترکمنستان رو به افزایش است.

این کارخانه از اول سال جاری تاکنون 4 هزار و 458 تن نخ پنبه مرغوب در 20، 27، 34 نوع تولید کرده است. حجم تولید به لحاظ پولی 88 میلیون و 217 هزار و 694 منات بوده است. همچنین در این مدت یک هزار و 65 تن محصول نهایی و به لحاظ پولی 22 میلیون و 990 هزار و 117 منات صادر شد. حدود 580 کارگر در این شرکت خودکار کار می‌کنند.

منبع: https://jeyhun.news/proizvodstvo-shelka-rastet/

 

جلسه تعامل بین گمرک و بخش خصوصی در استان ماری برگزار شد(21 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در استان ماری، جلسه‌ای با حضور نمایندگان گمرکات دولتی ترکمنستان، تعدادی از وزارتخانه‌ها و ادارات و همچنین کارآفرینان خصوصی در ساختمان گمرک برگزار شد.

در این جلسه به طیف وسیعی از موضوعات تعامل بین گمرک و شرکت کنندگان بخش خصوصی پرداخته شد. اجرای برنامه‌های دولت برای افزایش صادرات و جایگزینی واردات در کشور و نقش کارآفرینی در نوسازی بخش‌های مجموعه اقتصاد ملی، افزایش حجم و افزایش گستره محصولات رقابتی از مواد اولیه داخلی، محورهای اصلی این گفت‌وگو بود.

متخصصان خدمات گمرکی دولتی گزارشی در مورد چگونگی توسعه سیستم گمرکی در کشور و بهبود چارچوب قانونی به طور سیستماتیک ارائه کردند.

بر اساس گزارش وب سایت خدمات گمرکی کشور، شرکت کنندگان با اقدامات قانونی با هدف حمایت از صادرات و ارائه تسهیلات رویه‌ها و مزایا برای صادرکنندگان آشنا شدند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66938/v-maryiskom-velayate-sostoyalas-vstrecha-po-vzaimodeistviyu-tamozhni-i-chastnogo-sektora

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان
بالا