گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم مردادماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان بالغ بر 18 میلیون و 307 هزار دلار گردید. در همین راستا، کارآفرینانی از کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان و اوکراین سوخت هواپیما، گازوئیل و کاربامید محصول شرکت دولتی "ترکمن نفت" و "ترکمن شیمی" را معامله کردند.

علاوه بر موارد فوق الذکر ، تجاری از کشورهای چین، ترکیه ، امارات متحده، افغانستان و ازبکستان نخ پنبه، پارچه جین و پنبه ای و انواع منسوجات را خریداری کردند. همچنین تجار ترکمن برای بازار داخلی مقادیری قیر به ارزش 150 میلیون منات خریداری کردند. شایان ذکر است، هفته گذشته 45 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

منبع:https://tdh.gov.tm/ru/post/36448/obshchaya-summa-sdelok-na-torgah-gtsbt-sostavila-svyshe-18-millionov-307-tysyach-dollarov-ssha

پیشنهاد تاسیس بانک ژنتیک در زمینه تولید بذر در ترکمنستان

پروفسور ایوان کوزمین معاون شورای هماهنگی بین دولتی تولید بذر سازمان کشورهای مشترک المنافع و رئیس انجمن «بذر» پیشنهاد تاسیس بانک ژنتیک در زمینه تولید بذر در ترکمنستان را داد. وی پس از بازدید از دانشگاه کشاورزی ترکمنستان در عشق آباد و در مصاحبه با رادیو «صدای CIS» این مطلب را اظهار کرد.

شایان ذکر است، پروفسور ایوان کوزمین یک چهره مشهور جهانی در بخش کشاورزی، عضو آکادمی علوم روسیه و برنده 35 جایزه افتخاری دولتی از جمله نشان "بیطرفی" ترکمنستان، فردی است که تلاش فراوانی برای توسعه اصلاح نژاد و افزایش باردهی انواع مختلف محصولات کشاورزی نموده است.

مشارالیه در مصاحبه فوق الذکر اظهار داشت : " از نقطه نظر توسعه همکاری‌های علمی در زمینه تولید بذر، به عنوان یک دانشمند، به ترکمنستان پیشنهاد می‌کنم یک بانک ژنتیک در این کشور تاسیس شود چرا که با توجه به شرایط طبیعی این کشور ، این پروژه بسیار موثر خواهد بود. در این راستا، ترکمنستان از امکان همکاری مفید با مرکز ملی غلات آکادمی علوم فدراسیون روسیه نیز برخوردار خواهد بود. تا به امروز، این موسسه 290 رقم گندم و 450 نوع انواع غلات را توسعه داده است" .

وی همچنین افزود که در سال 2007 با یک پیشنهاد در قالب برنامه ای برای افزایش واقعی در حوزه تولید غلات به رهبری عالی ترکمنستان مراجعه کرده است. بر اساس تحلیل وی، در آن زمان، کشور در توسعه اصلاح بذر به عنوان ماده کاشت ، چندان فعال نبود. کوزمین تاکید کرد: " رهبری کشور به من اعتماد کردند تا در توسعه این حوزه مشارکت فعال داشته باشم. در آن زمان، افراد کمی حرف من را جدی گرفتند که تا چند سال دیگر ترکمنستان به ردیف کشورهای صادرکننده گندم خواهد پیوست. اما پس از چهار سال، در نشست مصلحت خلق علناً اعلام شد که ترکمنستان شروع به صادرات غلات کرده است. این یک پیشرفت جدی بود ".

به گفته وی، اجرای این طرح از سال 2008 آغاز شد و 1000 تن از انواع بذرهای مرغوب با ویژگی‌های ارزشمندی نظیر مقاومت در برابر بیماری، مقاومت در برابر گرما و سازگاری با شرایط اقلیمی وارد کشور شد که برای مراحل اولیه اصلاح نژاد بسیار مهم بود. سپس، بیش از 5000 هکتار زیر کشت رفته و تا 8 تن در هکتار محصول با کیفیت برداشت شد. در طول سال ها، همکاری ثمربخشی شکل گرفته و در همین چارچوب، 20000 تن بذر مرغوب در سال 2022 تحویل داده شده است.

به گفته معاون شورای هماهنگی بین دولتی تولید بذر سازمان کشورهای مشترک المنافع، امسال برداشت خوبی از گندم در ترکمنستان به دست آمده است. ایوان کوزمین خاطرنشان کرد: " من از مزارع بازدید کرده و محصول غنی آن را دیدم. با این حال، باید به فردا نیز فکر کرد. در این راستا، معتقدم که صلاح در این است میزان ذخیره بذر از محصول امسال برای کاشت بعدی افزایش یابد. برای این منظور باید یک ذخیره گاه مطمئن ایجاد کرده و شرایط نگهداری مطلوب از بذور نیز مهیا گردد ".

شایان توجه است که براساس مطالب مطرح شده توسط مشارالیه ، در سال جاری و سال آینده، سایر کشورهای تولید کننده غلات انتظار نمی رود عملکرد بالایی داشته باشند، زیرا شرایط اقلیمی‌بسیار دشواری در حال شکل گیری است. بنابر این، ذخایر بذر برای کاشت، نه تنها نباید کمتر از 15 درصد کل نیاز باشد، بلکه باید بسیار بیشتر هم باشد.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/63369/rukovoditel-mkss-sng-predlozhil-otkryt-v-turkmenistane-geneticheskii-bank-v-semenovodcheskoi-sfere

 

امضای اسناد همکاری‌های اقتصادی بین محافل تجاری ترکمنستان و قرقیزستان

به گزارش پایگاه خبری «Akchabar»، نشست نمایندگان محافل تجاری قرقیزستان و ترکمنستان در اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان برگزار شد و در پایان آن، بیش از 20 سند همکاری در زمینه‌های مختلف امضا شد. این گردهمایی فعالان اقتصادی ترکمنستان و قرقیزستان توسط سفارت جمهوری قرقیزستان در ترکمنستان، آژانس سرمایه گذاری ملی وابسته به نهاد ریاست جمهوری قرقیزستان و اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان برگزار شد.

از طرف قرقیزستان، نمایندگانی از 17 شرکت دست اندر کار در حوزه‌های صنایع غذایی، صنعت نساجی و پوشاک، تولید مصالح ساختمانی، فناوری اطلاعات و پتروشیمی و از طرف ترکمنستان هم نمایندگان 40 شرکت و کارآفرین فعال در زمینه تولید مصالح ساختمانی، حمل و نقل و لجستیک، صنایع غذایی، صنایع نساجی و فناوری‌های IT در این رویداد حضور داشتند.

در این دیدار، توسعه روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه به ویژه گسترش فرصت های صادراتی دو کشور و همچنین تعامل فعال بین اتاق های بازرگانی و صنعت قرقیزستان و ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در چارچوب این گردهمایی، دیدارهای دوجانبه بین کارآفرینان دو کشور برگزار شد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/63593/mezhdu-bizneskrugami-turkmenistana-i-kyrgyzstana-bylo-podpisano-bolee-20-dokumentov-o-sotrudnichestve

 

گردش مالی - تجاری میان ترکمنستان و ترکیه

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنی به نقل از خبرگزاری ترند ، گردش تجاری فیمابین ترکمنستان و ترکیه در سه ماهه اول 2023 برابر با 541.05 میلیون دلار آمریکا بوده است. این شاخص نسبت به سه ماهه اول سال 2022 (424.67 میلیون دلار) 27.4 درصد بیشتر است. خبرگزاری «ترند» با اشاره به اطلاعات ارائه شده از سوی مؤسسه آمار ترکیه (TurkStat) ، در این باره گزارش داده است.

در این گزارش اشاره شده که ترکمنستان در دوره سه ماهه اول سال جاری میلادی ، کالاهایی به ارزش 306.06 میلیون دلار به ترکیه صادر کرده است که این امر در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 بالغ بر 227.4 میلیون دلار بوده و 34.6 درصد بیشتر می‌باشد. همچنین ترکمنستان در سه ماهه نخست سال 2023 کالاهای ترکیه‌ای را به ارزش کل 243.99 میلیون دلار وارد کرده که این شاخص نسبت به مدت مشابه سال 2022 (197.27 میلیون دلار) 19.1 درصد افزایش داشته است.

حجم تجارت فیمابین ترکمنستان و ترکیه در سال 2022 از مرز 2.067 میلیارد دلار گذشت و این رقم 21.9 درصد بیشتر از سال 2021 است.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/10256

 

انجام 70 نوبت سفر به آذربایجان توسط کشتی‌های ترکمنستانی در دریای خزر

در چهار ماهه اول سال جاری میلادی ، کشتی‌های ترکمنستانی «برقرار» و «بختیار» 70 نوبت سفر به آذربایجان انجام دادند. به گزارش روزنامه «ترکمنستان بیطرف»، این دو کشتی ده‌ها هزار تن محموله ترانزیتی و وارداتی بارگیری شده در واگن و تریلی از جمله مصالح ساختمانی، سازه‌های فلزی، محصولات غذایی، کالاهای صنایع سبک، تجهیزات و ماشین آلات را منتقل کرده اند.

لازم به ذکر است، در مسیر رفت نیز واگن‌ها، تریلی‌ها و خودروهای سنگین بارگیری شده با بار ترانزیتی و داخلی ارسال می‌شوند. صادرات ترکمنستان شامل محصولات کشاورزی، محصولات نساجی، پلیمرها و کودهای معدنی شرکت دولتی "Turkmenhimiya" (ترکمن شیمی) و موارد دیگر است.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/63495/s-nachala-2023-goda-turkmenskie-paromy-na-kaspii-sdelali-70-reisov-v-azerbaidzhan

 

عزم ترکمنستان برای افزایش صادرات برق تا سال 2025

بنا بر گزارش کمیته اجرایی شورای برق سازمان کشورهای مشترک المنافع، ترکمنستان در چهار ماهه اول 2023 میزان تولید و صادرات برق خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. بنا بر آمار وزارت انرژی ترکمنستان، نرخ رشد تولید برق در این کشور 105.8 درصد و صادرات آن 106.3 درصد بوده و برنامه تولید محصولات و کارهای انجام شده توسط این اداره نیز به میزان 110.1 درصد محقق شده است.

در همین راستا، پیش بینی می‌شود که تا سال 2025 ترکمنستان حجم صادرات برق را 8.7 درصد افزایش دهد. برای این منظور، مقامات ترکمنستان در نظر دارند نیروگاه‌ها ، خطوط برق ، پست های ترانسفورماتور و تاسیسات مربوط به توزیع برق و انرژی جدیدی را در کشور، بسازند. در حال حاضر، ترکمنستان به کشورهای افغانستان، ایران، قرقیزستان و ازبکستان برق صادر می‌کند.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/63596/k-2025-godu-turkmenistan-planiruet-uvelichit-obem-eksporta-elektroenergii-na-87

 

کشف جریان جدید گاز پرفشار در میدان گالکینیش ترکمنستان

به گزارش نشریه «Nebit-Gaz»، یک جریان پرفشار گاز طبیعی در میدان گالکینیش ترکمنستان در عمق 4518 تا 4333 متری به دست آمده است. این جریان از چاه گاز جدید به شماره 271 که توسط متخصصان بخش Türkmengazburawlaýyş در کنسرن دولتی «ترکمن گاز» حفاری شده بود، به دست آمد.

شایان ذکر است، طول مخزن گاز 105 متر می‌باشد. بنا به گزارش نشریه مزبور ، در حال حاضر، متخصصان در حال حفاری در چاه‌های دیگر این میدان هستند.

منبعhttps://turkmenportal.com/blog/63557/novyi-vysokonapornyi-pritok-gaza-poluchen-v-turkmenistane-na-mestorozhdenii-galkynysh

جذابیت بخش ترکمنی دریای خزر، برای سرمایه گذاری

سردار نوریاگدیف ژئوفیزیکدان ارشد کنسرن دولتی "Turkmengeologiya" در سخنانی که رسانه‌های ترکمنی آنرا را منتشر نموده اند ، اظهار داشت : " ترکمنستان مالک بخشی از جنوب و مرکز دریای خزر است که پتانسیل عظیمی از منابع هیدروکربنی دارد" . بنا به اعلام مشارالیه : " بخش ترکمنی دریای خزر به 32 بلوک مجاز تقسیم می‌شود. کل منابع هیدروکربنی، طبق برآورد کارشناسان خارجی و زمین شناسان داخلی، معادل 18.2 میلیارد تن نفت است " .

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، وی به ارائه توضیحات مهمی در مورد بلوک های 16 ( به مساحت 1810.10 کیلومتر مربع و 24  (به مساحت 2565.96 کیلومتر مربع) در غرب بخش ترکمنی دریای خزر نیز پرداخته است .

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/51985/turkmengeologiya-turkmenskij-sektor-kaspijskogo-morya-perspektivnaya-oblast-dlya-privlecheniya-investicij

 

افزایش 20 درصدی صادرات گاز به چین توسط ترکمنستان

در ماه سوم سال 2023، ترکمنستان با افزایش چشمگیرصادرات، حدود 2.9 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به چین ارسال کرده است. به گزارش خبرگزاری «Trend»، حجم گاز صادر شده توسط ترکمنستان به چین در اولین ماه بهار 20.8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2022 (2.4 میلیارد مترمکعب) بوده است.

بنا به اعلام خبرگزاری ترند ، در حال حاضر، این کشور از طریق سه خط لوله که از ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان عبور می‌کند، گاز را به جمهوری خلق چین صادر می‌کند. مجموع ظرفیت انتقال خطوط لوله گاز 55 میلیارد متر مکعب گاز در سال است.

شایان ذکر است، در فوریه سال گذشته، ترکمنستان با چین بر سر ساخت شاخه چهارم خط لوله گاز به توافق رسید. پیش‌بینی می‌شود پس از راه‌اندازی این انشعاب، حجم عرضه سالانه گاز ترکمنستان به چین به ۶۵ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/62887/turkmenistan-narastil-eksport-prirodnogo-gaza-v-knr-bolee-chem-na-20

 

مذاکرات ترکمنستان و پاکستان در مورد پیشبرد پروژه‌های مشترک در حوزه انرژی

رسانه‌های ترکمنی اعلام کردند که هیاتی از ترکمنستان در ماه گذشته ، به اسلام آباد سفر نموده و در خصوص اجرای پروژه خط لوله گاز تاپی (TAPI) و همچننی اجرای پروژه خط انتقال برق تاپ (TAP) به طرف های پاکستانی ، دیدار و گفتگو نمود.

در سفر هیات ترکمنی که به ریاست مقصد بابایف رئیس کنسرن دولتی «ترکمن گاز» و آناگلدی ساپاروف معاون وزیر انرژی ترکمنستان و هیات پاکستان به ریاست خرم دستگیرخان وزیر انرژی فدرال (حوزه برق) و مصدق مالک وزیر انرژی دولتی (حوزه نفت) در وزارت انرژی پاکستان برگزار شد.

در این دیدار، طرفین در مورد طیف گسترده ای از موضوعات همکاری دوجانبه در زمینه انرژی، به ویژه پروژه‌های ساخت خط لوله گاز فراملی ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند (TAPI) و خط برق و خط ارتباطی فیبر نوری ترکمنستان، افغانستان، پاکستان (TAP) گفتگو کردند. طرفین توافق کردند که پیشرفت قابل توجهی در اجرای عملی پروژه تاپی حاصل شده و کار احداث بخش ترکمنی خط لوله گاز تاپی به طول 214 کیلومتر از میدان گالکینیش تا مرز ترکمنستان و افغانستان به پایان رسیده است.

خط انتقال برق TAP به موازات خط لوله گاز TAPI خواهد بود که نه تنها برق خط لوله گاز و تاسیسات آن را تامین می‌کند، بلکه نقش مهمی در تامین برق مسکونی و صنعتی در پاکستان خواهد داشت. طرف پاکستانی نیز تاکید کرد که دولت این کشور به طور کامل از پروژه‌های تاپی و تاپ حمایت می‌کند، زیرا این پروژه‌ها عامل مهمی در شکوفایی اقتصادی-اجتماعی منطقه و تضمین امنیت انرژی در پاکستان هستند.

طرفین توافق کردند که تماس های منظم بین گروه‌های کاری فنی ترکمنستان و پاکستان در زمینه اجرای پروژه‌های مشترک انرژی را حفظ کنند.

منبع:https://orient.tm/ru/old/post/54832/turkmenistan-i-pakistan-obsuzhdayut-prodvizhenie-sovmestnyh-proektov-v-oblasti-energetiki

دریافت یک محموله گاز مایع توسط پاکستان از ترکمنستان و ازبکستان

پاکستان یک محموله شامل 21 تانکر گاز مایع (LPG) از ازبکستان و ترکمنستان دریافت کرد. روزنامه «Arab News» به نقل از یک مقام گمرک پاکستان گزارش داد که این خودروها از مرز تورخم بین پاکستان و افغانستان در استان خیبر پشتون خواه عبور کرده اند.

حامد علی افسر ارشد گمرک در مرز تورخم به «Arab News» گفت: تاکنون حداقل 21 کامیون وارد پاکستان شده است. زرکیب شینواری نماینده گمرک پاکستان نیز اعلام کرده است که در حال حاضر 15 تانکر LPG در پایانه وجود دارد. این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: طی هفته گذشته روزانه سه تانکر حامل گاز مایع وارد پاکستان شده است.

در همین راستا، یکی از مدیران ارشد شرکت پاکستانی Epic Energy Ltd گفت: ما ده کانتینر LPG از ازبکستان وارد کرده ایم. همچنین با ترکمنستان برای واردات 5000 تن دیگر LPG در آینده نزدیک قرارداد داریم. عرفان هوکار رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان LPG خاطرنشان کرد: اکنون انتقال گاز مایع به پاکستان از کوتاه‌ترین مسیر یعنی از طریق افغانستان انجام می‌شود که باعث تثبیت قیمت آن در کشور می‌گردد.

به گزارش روزنامه مذکور، طبق توافق، روسیه و کشورهای آسیای میانه ماهانه دویست هزار تن گاز مایع به پاکستان صادر خواهند کرد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10373/pakistan-poluchil-partiyu-szhizhennogo-gaza-iz-turkmenistana-i-uzbekistana

صادرات بنزین ترکمنستان به ازبکستان

به گزارش وبسایت «Газета.uz»، در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی ، ترکمنستان 2.15 میلیون لیتر بنزین به ازبکستان صادر کرده است. براساس این گزارش ، در مجموع در دوره گزارش، ازبکستان 335.2 میلیون لیتر واردات داشته است که تقریباً 2 برابر بیشتر از کل سال 2022 است.

تقریباً تمام این واردات (327.8 میلیون لیتر) از روسیه صورت گرفته است، 2.15 میلیون لیتر از ترکمنستان و 2.33 میلیون لیتر هم از بلاروس تامین شده است. در این گزارش آمده است که ازبکستان همچنین واردات بنزین (2.76 میلیون لیتر) از قرقیزستان را هم آغاز کرده است.

شایان ذکر است، در سال 2022، ازبکستان 161.68 میلیون لیتر بنزین وارد کرده که بخش اعظم آن یعنی 142.7 میلیون لیتر توسط روسیه انجام شده، ترکمنستان هم با 16.34 میلیون لیتر در جایگاه دوم قرار دارد.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/62592/turkmenistan-postavil-v-uzbekistan-215-mln-litra-benzina-za-4-mesyaca-2023-goda

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا