بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان بالغ بر 53 میلیون و 380 هزار دلار گردید. در همین راستا، کارآفرینانی از کشورهای امارات متحده عربی ، ترکیه و افغانستان سوخت هواپیما، گازوئیل و قیر محصول شرکت دولتی " ترکمن نفت" و کاربامید  محصول شرکت "ترکمن شیمی" را معامله کردند.

علاوه بر موارد فوق الذکر تجاری از کشورهای ترکیه ، امارات متحده عربی ، آذربایجان و قرقیزستان نیز نخ پنبه، پارچه جین و پنبه ای و انواع منسوجات را خریداری کردند. ضمنا تجار ترکمن برای بازار داخلی مقادیری سبوس گندم به ارزش 275 هزار منات خریداری کردند.

شایان ذکر است، هفته گذشته 31 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

منبع: https://tdh.gov.tm/ru/post/36516/obshchaya-summa-sdelok-na-torgah-gtsbt-sostavila-svyshe-53-millionov-380-tysyach-dollarov-ssha

پیشنهاد یک بانک ترکمنی برای افتتاح حساب سپرده با سود 11 درصد

بنا بر گزارش روزنامه «ترکمنستان»، بانک " ترکمنستان" به مناسبت افتتاح شهر «آرکاداغ»، از طرح سرمایه گذاری جدیدی تحت عنوان "شهر آرکاداغ، افتخار ملت" رونمایی کرده است. مزایای اصلی این طرح سپرده گذاری با نرخ سود 11 درصدی برای کل دوره قرار داشتن وجوه در حساب سپرده، امکان افزایش مبلغ سپرده به صورت غیر نقدی و همچنین درآمد تضمین شده در مدت اعتبار سپرده گذاری است .

شایان ذکر است، سپرده گذاری در طرح مذکور یک ساله بوده و حداقل مبلغ سپرده 500 منات است. آخرین مهلت افتتاح حساب در این طرح، 31 اگوست 2023 اعلام شده است. هنوز از میزان استقبال از این طرح ، گزارشی منتشر نشده است .

منبع: https://turkmenportal.com/blog/64055/bank-turkmenistan-predlagaet-otkryt-vklady-pod-11-dlya-fizicheskih-lic

ثبت بیش از یک میلیون واحد مسکونی در ترکمنستان

تا تاریخ 17 دسامبر 2022 تعداد مجتمع های مسکونی در ترکمنستان به رقم 1005671 رسیده که نسبت به سرشماری سال 2012، 12.4 درصد بیشتر است، همچنین تعداد خانه‌های مسکونی 1344268 مورد می‌باشد که نسبت به دوره مشابه قبلی 13.6 درصد رشد داشته، مساحت کل آنها نیز 165167523 متر مربع است که 24.5 درصد بیشتر از دوره گذشته می‌باشد.

بنا بر گزارش برنامه خبری "وطن" از تلویزیون ترکمنستان، این داده‌های سرشماری کامل نفوس و مسکن است که در دسامبر 2022 انجام شده و در نشست کابینه وزرای ترکمنستان توسط دولتگلدی امان محمدوف رئیس کمیته دولتی آمار اعلام گردیده است.

بر اساس نتایج این سرشماری، جمعیت ترکمنستان تا تاریخ 17 دسامبر 2022 ، ۷ میلیون و ۵۷ هزار و ۸۴۱ نفر بوده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/64480/v-turkmenistane-zaregistrirovano-bolee-1-milliona-zhilyh-domov

تعیین حداقل دستمزد در ترکمنستان برای سال آینده

از اول ژانویه 2024، حداقل دستمزد در ترکمنستان 1280 منات خواهد بود. رئیس جمهور ترکمنستان در نشست اخیر کابینه وزرا ، فرمانی را در مورد افزایش دستمزد کارکنان ادارات و شرکت های دولتی، انجمن‌های عمومی، حقوق بازنشستگی، مزایای دولتی و بورسیه تحصیلی دانشجویان امضا کرد.

بر اساس این مصوبه ، دستمزد، مستمری، کمک های دولتی و بورسیه تحصیلی دانشجویان 10 درصد افزایش می یابد. همچنین مقرر شده است که از اول ژانویه 2024:

- حداقل مستمری ماهانه رزمندگان جنگ جهانی دوم مبلغ 2070 منات باشد.

- حداقل مستمری ماهانه برای همسران رزمندگان جنگ جهانی دوم مبلغ 605 منات باشد.

- ارزش پایه برای تعیین حداقل میزان بازنشستگی مبلغ 500 منات باشد.

- ارزش پایه برای محاسبه مزایای دولتی مبلغ 470 منات باشد.

به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، افزایش دستمزدها از محل بهبود ساختار موسسات، بنگاه‌ها و سازمان‌ها، افزایش بهره وری در استفاده از ظرفیت های تولیدی و بهره وری نیروی کار کارگران و استفاده از ذخایر داخلی استفاده نشده ، تامین می‌شود.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10502/minimalnyi-razmer-zarabotnoi-platy-v-turkmenistane-sostavit-1280-manatov

ورود ماشین آلات جدید کشاورزی به ولایت لباب

بنا بر گزارش روزنامه «Türkmen Gündogary»، شصت و دو دستگاه ماشین آلات کشاورزی جدید تولید شرکت «John Deere» تا پایان ماه گذشته ، وارد ولایت لباب می‌شود.

در این خبر آمده است که با اضافه شدن تجهیزات جدید، تعداد ناوگان ماشین آلات کشاورزی به هزار و پانصد دستگاه خواهد رسید. در این فصل، حدود 420 کمباین بزرگ در اختیار کشاورزان ولایت بوده است. با توجه به اینکه ولایت لباب به دلیل موقعیت جغرافیایی یکی از مناطق پیشرو در بخش کشاورزی است، تعداد ماشین آلات مورد استفاده افزایش خواهد یافت.

منبع:https://orient.tm/ru/old/post/56944/62-edinicy-novoj-selhoztehniki-pribudet-v-lebap-v-etom-mesyace

 

انتخاب رئیس جدید اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، آقای نوکرقلی خوجه قلیویچ آتاقلیف به پیشنهاد شرکت کنندگان در نشست فوق العاده اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان (UIET) ، بعنوان رئیس این اتحادیه ، انتخاب شده است.

در نشست فوق الذکر ، اعضای هیات مدیره در مورد اجرای «برنامه توسعه اجتماعی و اقتصادی رئیس جمهور ترکمنستان برای سال های 2028-2022» بحث و تبادل نظر کردند. همچنین در مورد "صندوق حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط در ترکمنستان" که توسط اتحادیه و بر اساس فرمان رئیس جمهور ترکمنستان ایجاد شده است، صحبت شد.

اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان در سال 2008 تاسیس شده و در حال حاضر شامل بیش از 28 هزار نماینده بخش خصوصی ترکمنستان است.

شایان ذکر است، نوکرقلی آتاقلیف، اقتصاددان و کارمند دولتی با تجربه است. وی در سال های 2010-2007 به عنوان وزیر بازرگانی، در سال های 2012-2010 به عنوان سفیر فوق العاده و تام الاختیار ترکمنستان در امارات و تاجیکستان و در سال های 2013-2012 به عنوان معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان خدمت کرده است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10489/izbran-novyi-predsedatel-soyuza-promyshlennikov-i-predprinimatelei-turkmenistana

 

تولید بیش از سه هزار تن روغن پنبه دانه در ولایت لباب

بنا به گزارش روزنامه «ترکمنستان»، از ابتدای سال 2023 تاکنون ، شرکت های زیر مجموعه انجمن تولیدی «آزیک» در ولایت لباب در مجموع 3200 تن روغن پنبه دانه تصفیه شده تولید کرده اند. در کارخانه‌های مذکور از 3950 تن روغن خام پنبه دانه، 3200 تن روغن پنبه دانه تصفیه شده با کیفیت بالا تولید شده است. برای این منظور بیش از 25 هزار تن پنبه دانه استفاده شده است.

در مجموع، شرکت های انجمن مورد اشاره محصولاتی به ارزش 37.5 میلیون منات تولید کرده اند که بخش اعظم آن به واسطه تولید و فروش روغن پنبه دانه بوده است.

منبع:https://orient.tm/ru/old/post/56792/v-lebape-proizveli-bolee-3-tysyach-tonn-hlopkovogo-masla-s-nachala-goda

 

خرید 10 دستگاه خودروی برقی از شرکت JAC MOTORS برای شهر آرکاداغ

در شهر جدید آرکاداغ که مراسم افتتاحیه آن در تاریخ 29 ژوئن 2023 برگزار شد، حمل و نقل عمومی‌برقی دوستدار محیط زیست راه اندازی خواهد شد.

در همین راستا و به سفارش آژانس «حمل و نقل جاده ای ترکمنستان» آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان، شرکت «پایهاس مرکزی» (Paýhas Merkezi) اولین محموله شامل 10 دستگاه خودروی برقی E-J7 و 5 ایستگاه شارژ را با ظرفیت 60 کیلووات از شرکت «JAC MOTORS» تامین کرده است.

به گزارش نشریه «ترکمنستان: عصر طلایی»، مدل E-J7 برای استفاده به عنوان تاکسی شهری در نظر گرفته شده است. این خودرو توسط طراح معروف ایتالیایی دانیل گالونه طراحی شده است که در طراحی خودروهای آلفارومئو، لانچیا و مازراتی نقش داشته است.

این منبع افزوده است: خودروی برقی JAC E-J7 مجهز به سانروف پانوراما، آینه‌های خودکار، دوربین عقب، کروز کنترل و صفحه نمایش لمسی چند رسانه ای 10.4 اینچی و دارای سیستم موتور قدرتمند با تکنولوژی جدید 3 در 1 است. ایستگاه شارژ خودروهای برقی نیز با توان 60 کیلووات، برق 380 ولت متناوب با فرکانس 50 هرتز را تامین می‌کند. جنس بدنه ایستگاه شارژ از فولاد گالوانیزه با کنتور انرژی و سامانه قطع کن اضطراری و مجهز به 2 پورت شارژ است که امکان شارژ همزمان 2 خودرو را فراهم می‌کند.

شرکت «پایهاس مرکزی» (Paýhas Merkezi) که از اکتبر 2022 توزیع کننده رسمی‌گروه چینی JAC MOTORS Volkswagen در ترکمنستان است، در نظر دارد در آینده نزدیک مدل های دیگری را مطابق با تقاضای بازار خودروی داخلی ارائه دهد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/63816/dlya-goroda-arkadag-zakupleny-10-elektromobilei-ot-kompanii-jac-motors-i-5-zaryadnyh-stancii-k-nim

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان