گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم شهریورماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بورس ترکمنستان در هفته اول جولای 2023

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان بالغ بر 3 میلیون و 608 هزار دلار گردیده و کارآفرینانی از کشورهای امارات متحده عربی، افغانستان و ازبکستان قیر محصول شرکت دولتی "ترکمن نفت" را معامله کردند. علاوه بر این، تجاری از کشورهای چین ، ترکیه ، امارات و قرقیزستان نخ پنبه، پارچه جین و پنبه ای و انواع منسوجات را خریداری کردند.

همچنین تجار ترکمن برای بازار داخلی مقادیری پلی پروپیلن (تولید «ترکمن نفت») به ارزش 13 میلیون و 25 هزار منات خریداری کردند. شایان ذکر است، هفته گذشته 16 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

منبع: https://tdh.gov.tm/ru/post/36670/obshchaya-summa-sdelok-na-torgah-gtsbt-sostavila-bolee-3-millionov-608-tysyach-dollarov-ssha

تولید کربن سیاه از گاز همراه در ترکمنستان

شرکت خصوصی ترکمنی «Hazar güýji» به همراه شرکت های دولتی و چینی در نظر دارد تا تاسیسات تولید کربن سیاه (دوده صنعتی) را در غرب ترکمنستان احداث کند. این مطلب را معاون شرکت «Hazar güýji» در مصاحبه با روزنامه «ترکمنستان بیطرف» اظهار کرده است.

این پروژه با هدف استفاده بهینه از گاز همراه تولیدی در میادین نفت و گاز شرکت «ترکمن نفت» و جلوگیری از تاثیر منفی تولید بر محیط‌زیست و لایه‌های جو انجام می‌شود.واحد نیمه سیار تولید کربن سیاه ظرفیت تولید 1500 تن در سال را خواهد داشت. ماده اولیه اصلی، 9 میلیون متر مکعب گاز همراه در سال خواهد بود.

برای اجرای این پروژه، قرار است یک شرکت مشترک جدید با شرکت ملی نفت و گاز ترکمنستان (NAPECO) و شرکت «Hazar güýji» ایجاد شود. شرکت چینی "Fushun Zhenxing Chemical Engineering Design Co., Ltd." نیز به عنوان پیمانکار پروژه عمل می‌کند.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/10506/turkmenistan-planiruet-ispolzovat-izbytochnyi-poputnyi-gaz-dlya-proizvodstva-tehnicheskogo-ugleroda

 

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکمنستان در سال 2022

بنا بر آمار مندرج در گزارش کنفرانس تجارت و توسعه (UNCTAD)، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در ترکمنستان در سال 2022 بالغ بر 936 میلیون دلار بوده است.

بر اساس این شاخص، ترکمنستان در منطقه آسیای مرکزی رتبه سوم را دارد. این گزارش خاطرنشان می‌کند که ورودی خالص سرمایه گذاری به کشورهای منطقه 39 درصد افزایش یافته است. در شرایط بحران جهانی، ترکمنستان علیرغم کاهش 12 درصدی جهانی، همچنان در فهرست کشورهای دارای نرخ سرمایه گذاری مستقیم خارجی مثبت می‌باشد.

این کاهش عمدتاً کشورهای توسعه یافته را تحت تاثیر قرار داد، جایی که جریان سرمایه گذاری با 37 درصد کاهش به 378 میلیارد دلار رسید، اما کشورهای در حال توسعه این شاخص را تا 4 درصد افزایش دادند.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی عمدتاً صرف توسعه بخش سوخت و انرژی، صنایع شیمیایی و کشاورزی ترکمنستان شده است.

منبع:https://orient.tm/ru/old/post/56766/obem-pryamyh-inostrannyh-investicij-v-turkmenistan-v-2022-godu-sostavil-bolee-930-mln

 

آغاز ساخت کلکتورهای زیرزمینی در عشق آباد توسط شرکت اوکراینی

یکی از زیرمجموعه‌های ساختاری انجمن ساخت و ساز اوکراین «Interbudmontazh» ساخت کلکتورهای زیرزمینی با سیستم های زهکشی افقی برای آبگیری حومه عشق آباد را آغاز کرد. ارسلان امانگلدیف، مهندس ارشد شهرداری عشق آباد، خاطرنشان کرد که این پروژه با هدف حل مشکل آب های زیرزمینی در مناطق حومه پایتخت انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، سه تونل زهکشی و ارتباطی به قطر سه متر در عمق 12 تا 20 متری تا سال 2030 ساخته خواهد شد. اولین تونل در امتداد خیابان قربان سلطات اجه اجرا خواهد شد و از آبگرفتگی اماکن مسکونی و اداری در زمینی به مساحت 90 هکتار جلوگیری خواهد کرد.

تونل دوم از ساختمان‌ها در حومه منطقه چوگانلی پایتخت محافظت خواهد کرد و از ساختمان پایانه خودرو تا تأسیسات تصفیه فاضلاب KOS-300 در خارج از شهر امتداد خواهد یافت. آب جمع آوری شده زهکشی بعد از تصفیه برای آبیاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت و تونل سوم از منطقه شور-گاردامک تا KOS-300 امتداد خواهد داشت.

لازم به ذکر است در سال 2016، شرکت مذکور یک تونل زهکشی و ارتباطی زیرزمینی را برای جمع آوری و تخلیه فاضلاب، طوفان و آب های زیرزمینی خارج از شهر به بهره برداری رساند.

منبع : https://business.com.tm/ru

رشد اعطای تسهیلات بانکی در ترکمنستان طی شش ماهه نخست سال 2023

تویلی میالیکوف رئیس بانک مرکزی ترکمنستان در نشست اخیر هیات دولت این کشور ، گزارشی از نتایج فعالیت بخش مالی و بانکی کشور در شش ماه نخست سال جاری ارائه کرد. به گفته میالیکوف، حجم کل وام های صادر شده توسط بانک های ترکمنستان تا اول جولای 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.1 درصد و درآمد موسسات اعتباری 1.7 درصد افزایش یافته است. به ویژه اعطای وام به بخش غیردولتی، اشخاص حقیقی، تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و وام مسکن رشد فعالی داشته است.

در همین راستا، سردار بردی محمداف رئیس‌جمهور کشور به لزوم اطمینان از گردش پایدار منابع مالی در اقتصاد، استفاده هدفمند از وام‌ها، افزایش کارایی آنها، اتخاذ تدابیر برای افزایش ارزش پول ملی و گسترش همکاری‌ها با سازمان‌های مالی بین‌المللی اشاره کرد.

رئیس جمهور همچنین دستور بررسی منابع تامین مالی پروژه‌های سرمایه گذاری ملی و تشدید فعالیت سایر بانک ها در اعطای وام به بخش های تولیدی اقتصاد را صادر کرد.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/64594/turkmenistan-dobilsya-rosta-kreditovaniya-na-51-za-shest-mesyacev-2023-goda

 

آغاز پروازهای باری به شهرهای میلان و شنژن توسط شرکت هواپیمایی ترکمنستان

بنا بر اعلام سرویس مطبوعاتی آژانس Türkmenhowaýollary، هواپیمایی ترکمنستان از 16 جولای 2023 پروازهای باری خود به شهرهای میلان (ایتالیا) و شنژن (چین) را آغاز نموده اند. حمل و نقل بار بین این شهرها به منظور اجرای موفقیت آمیز وظایف تعیین شده در "برنامه ملی توسعه هواپیمایی کشوری ترکمنستان برای سال های 2030-2012 " انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، قرار است این پروازها با هواپیمای باری «Airbus 330-200P2F» شرکت هواپیمایی ترکمنستان و بصورت یک بار در هفته انجام شود.

شایان ذکر است، در نشست اخیر کابینه وزراء ترکمنستان که به ریاست سردار بردی محمداف رئیس جمهور این کشور برگزار شد، مامتخان چاکیف مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرا از خریداری دو فروند هواپیمای باری «Airbus 330-200P2F» و گشودن مسیرهای جدید برای حمل بار یعنی عشق آباد-سئول-عشق آباد و عشق آباد-هانوی-عشق آباد خبر داده بود.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10468/turkmenistan-airlines-nachnet-vypolnyat-gruzovye-reisy-v-milan-i-shenchzhen

 

صادرات بیش از 25000 تن سوخت هواپیما به گرجستان

در بازه زمانی هفت ماهه اول سال 2023، ترکمنستان با صادرات 25.7 هزار تن سوخت هواپیما به گرجستان، در صدر صادرکنندگان این سوخت به گرجستان قرار گرفته است. به گزارش اسپوتنیک گرجستان با استناد به آمار اتحادیه واردکنندگان فرآورده‌های نفتی، 47.1 درصد از کل صادرات سوخت هواپیما به گرجستان توسط ترکمنستان انجام شده است.

گرجستان واردات سوخت هواپیما را نسبت به سال گذشته 0.5 درصد افزایش داده است. در همین ارتباط ، آذربایجان 12.5 هزار تن و یونان 9.9 هزار تن سوخت هواپیما به این کشور صادر کرده اند.

منبع:https://orient.tm/ru/old/post/56825/s-nachala-goda-turkmenistan-eksportiroval-v-gruziyu-bolee-25-tysyach-tonn-aviakerosina

 

پالایش بیش از 227 هزار تن نفت در پالایشگاه سیدی

بنا به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، پالایشگاه نفت سیدی واقع در ولایت لباب در شرق ترکمنستان در هفت ماهه 2023 ، بیش از 227 هزار و 400 تن نفت را پالایش و بدین ترتیب برنامه فرآوری نفت خام را 105.6 درصد محقق کرده است.

بر اساس این گزارش و در دوره مورد اشاره ، 80 هزار و 100 تن بنزین، حدود 14 هزار تن نفت گاز، بیش از 55 هزار و 100 تن گازوئیل و حدود 9 هزار و 700 تن قیر از مواد اولیه فرآوری شده به دست آمده است. شایان ذکر است، پالایشگاه نفت سیدی که بخشی از مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی است، یکی از بزرگترین شرکت های صنعتی کشور به شمار می رود.

در سال 2015، واحد تولید قیر با ظرفیت سالانه 37 هزار و 200 تن در این مجموعه احداث شد. در سال 2017 نیز واحد اصلاح کاتالیزوری با ظرفیت سالانه 500 هزار تن بنزین با اکتان بالا راه اندازی شد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10493/seidinskii-npz-pererabotal-bolee-2274-tysyachi-tonn-nefti

نزدیک شدن به برگزاری کنفرانس نفت و گاز ترکمنستان 2023 ، در عشق آباد

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، از قول شرکت «Turkmen Forum»، مجری هجدهمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی نفت و گاز ترکمنستان (OGT 2023)  ، حدودا پنجاه روز تا برگزاری این همایش باقی مانده است . این کنفرانس قرار است از 25 تا 27 اکتبر سال جاری در عشق آباد برگزار گردد.

هدف از برگزاری این کنفرانس و نمایشگاه تقویت گفتگوهای منطقه ای در زمینه توسعه پایدار بخش انرژی، بررسی آخرین روندها در سیستم انرژی جهانی و گسترش فرصت ها برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت نفت و گاز ترکمنستان اعلام شده است.

سازمان دهندگان این رویداد، کنسرن‌های دولتی "ترکمن گاز"، "ترکمن نفت"، اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان و شرکت دولتی "زمین شناسی ترکمن" با مشارکت شرکت Turkmen Forum با حمایت شرکت انگلیسی GaffneyCline می‌باشند.

پیش بینی می‌شود در این کنفرانس و نمایشگاه، تعداد زیادی از رهبران شرکت های انرژی بین المللی، سازمان‌های بین المللی و موسسات مالی پیشروی جهانی حضور داشته باشند که به تبادل تجربیات و بحث در مورد روندهای منطقه ای و جهانی موثر بر توسعه حوزه نفت و گاز ترکمنستان خواهند پرداخت. در چارچوب این کنفرانس، نشست‌هایی با مقامات ارشد بخش‌های نفت و گاز، بانکی، شیمیایی و انرژی ترکمنستان برای بحث درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10423/mezhdunarodnaya-konferenciya-neft-i-gaz-turkmenistana2023-sostoitsya-v-ashhabade

 

اجرای پروژه‌های بزرگ در بخش گاز ترکمنستان توسط شرکت های کره ای

شرکت «Daewoo E&C» کره جنوبی در حال آماده سازی برای اجرای یک پروژه بزرگ در صنعت گازشیمی ترکمنستان است. خبرگزاری «Daryo» ازبکستان ، چندی پیش به نقل از نماینده کنسرن دولتی «ترکمن شیمی» در این باره گزارشی را منتشر نمود.

این کارخانه جدید کودهای معدنی را از گاز طبیعی که یکی از منابع ترکمنستان می‌باشد، تولید خواهد کرد. ظرفیت تولید این کارخانه امکان تولید 660 هزار تن آمونیاک و یک میلیون و 155 هزار تن اوره در سال را فراهم می‌کند. آنطور که در این گزارش اشاره شده، این شرکت به همراه کنسرن دولتی «ترکمن شیمی» تحقیقاتی را در مورد تعیین محل این کارخانه با تولید سازگار با محیط زیست در منطقه غرب ترکمنستان انجام دادند.

شایان ذکر است، در سال 2019 تنها کارخانه فرآوری گاز طبیعی و تولید بنزین سنتتیک در سطح صنعتی و مطابق با استاندارد یورو 5 در جهان در منطقه آبادان تپه استان آخال به بهره برداری رسید.

منبع:https://business.com.tm/tm/post/10463

 

افزایش صادرات گاز ترکمنستان به آذربایجان

به گزارش  پایگاه خبری «Trend»، آذربایجان از پنج ماهه اول سال 2023 خرید گاز طبیعی ترکمنستان را به 398.87 میلیون متر مکعب افزایش داده است.

بر اساس گزارش کمیته دولتی آمار آذربایجان، ارزش این واردات بیش از 59.18 میلیون دلار بوده که 4.8 برابر بیشتر از مدت مشابه سال 2022 است. در آن هنگام، آذربایجان بیش از 151.96 میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان را به مبلغ بیش از 12.15 میلیون دلار خریداری کرده بود.

آذربایجان در چهار ماهه نخست سال جاری بیش از 1.19 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به ارزش 202.41 میلیون دلار خریداری کرده است. در این دوره، سهم گاز ترکمنستان از کل حجم واردات گاز طبیعی آذربایجان 33.25 درصد بوده است.

شایان ذکر است، آذربایجان در سال گذشته بیش از 857 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان به ارزش 110.8 میلیون دلار خریداری کرده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/64550/turkmenistan-uvelichil-postavki-prirodnogo-gaza-v-azerbaidzhan

افزایش عرضه گاز ترکمنستان به چین

ترکمنستان در حال افزایش عرضه گاز صادراتی به چین است. به گزارش خبرگزاری «فین مارکت» با استناد به داده‌های اداره گمرک چین ، در ماه مارس سال جاری، صادرات سوخت آبی به چین از 2.4 میلیارد متر مکعب به 2.9 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

این نشریه خاطرنشان می‌کند که صادرکنندگان گاز در آسیای مرکزی، با پایان فصل سرما، حجم صادرات گاز طبیعی از طریق خطوط لوله به چین را افزایش می دهند. بطور مثال، قزاقستان در ماه مارس 380 میلیون متر مکعب گاز به چین صادر کرده و به طور بالقوه می‌تواند این مقدار را 100 میلیون متر مکعب دیگر در ماه افزایش دهد. ازبکستان نیز صادرات گاز خود را پس از سه ماه توقف کامل از سر گرفته و 140 میلیون متر مکعب گاز را در ماه مارس به چین تحویل داد.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین، در جریان اجلاس سران «چین و آسیای مرکزی» در شهر شیان، از گسترش همکاری‌ها در حوزه انرژی با کشورهای منطقه سخن گفته بود. لازم به ذکر است که از طریق خط لوله گاز "ترکمنستان - چین" که در پایان سال 2009 به بهره برداری رسید، تاکنون بیش از 350 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی صادر شده است.

حجم اصلی صادرات از طریق سه شاخه خط لوله گاز فراملی "ترکمنستان - ازبکستان - قزاقستان - چین" انجام می‌شود. در حال حاضر توافقاتی بین کشورها برای احداث شاخه چهارم خط لوله مذکور صورت گرفته است که میزان عرضه را به 65 میلیارد متر مکعب در سال افزایش می دهد. ترکمنستان سال گذشته 34 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به چین صادر کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/62255/turkmenistan-uvelichil-postavki-prirodnogo-gaza-v-kitai

مذاکرات میان ترکمنستان و افغانستان برای ارسال برق به هرات

در دیدار اخیر میان هیأتی از ترکمنستان با نمایندگان شرکت انرژی DABS افغانستان در کابل، مسائل مربوط به ارسال برق ترکمنستان به پست «Nur-ul-Jahad» هرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آنطور که در این گزارش آمده، در این نشست الحاج ملا محمد حنیف حمزه مدیر عامل DABS، مراد آرتیکوف رئیس بخش پروژه‌های بین‌المللی برق در حوزه TOP وزارت انرژی ترکمنستان، خوجه عوض‌اف سفیر  ترکمنستان در افغانستان و نمایندگان شرکت ترکیه‌ای «چالیک» حضور داشتند.

همچنین در این دیدار طرفین در مورد پروژه 500 کیلوواتی خط انتقال برق  سرخان-پلی-خمری بحث و تبادل نظر کردند. «News Central Asia» روز سه شنبه گزارش داد که پروژه انتقال برق 3.2 میلیون دلاری توسط ترکمنستان اجرا و توسط DABS تأمین اعتبار مالی خواهد شد.

شایان ذکر است که در تاریخ 23 ژانویه سال جاری در عشق آباد، شرکت برق دولتی "ترکمن انرگو" وزارت انرژی ترکمنستان و شرکت "Da Afghanistan Breshna Sherkat" افغانستان (DABS) توافقنامه‌ای را برای تمدید قرارداد ارسال برق ترکمنستان به افغانستان برای سال 2023 امضاء کردند.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/10216

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا