گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم آذر ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ارزش کل معاملات انجام شده در ماه اکتبر 2023 در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان معادل 130 میلیون دلار شده است.

سوخت خودرو از نوع ECO-93 که بیشترین تقاضا را در ماه گذشته در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان داشت، به ارزش 78 میلیون و 525 هزار دلار خریداری شد. پس از آن گاز مایع به ارزش 17 میلیون و 354 هزار و 500 دلار آمریکا، سوخت هواپیما به ارزش 8 میلیون و 974 هزار دلار و کاربامید به ارزش 8 میلیون و 550 هزار دلار خریداری شد.

در ماه اکتبر، محصولات نساجی ارائه شده در معاملات برگزار شده در بورس دولتی ترکمنستان، بسیار چشمگیر بوده و این محصولات به ارزش 13 میلیون و 227 هزار و 750 دلار معامله شدند. این داده‌ها نشان دهنده رشد پایدار بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان است که سهم عظیمی در اقتصاد کشور دارد.

معاملات تجاری منعقد شده در ماه اکتبر توانایی ترکمنستان برای صادرات منابع انرژی و مواد خام را تأیید می‌کند. سوخت خودرو از نوع ECO-93، گاز مایع و سوخت هواپیما عمده‌ترین کالاهای صادراتی ترکمنستان هستند. منسوجات ترکمنستان نشان دهنده تلاش‌های این کشور برای صنعتی شدن و توسعه اقتصادی است.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/10990

 

تشریح ظرفیت‌های حوزه حمل و نقل ترکمنستان در نشست سازمان همکاری اقتصادی در تاشکند

در دوازدهمین نشست وزرای حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی که در نوامبر 2023 در پایتخت ازبکستان برگزار شد، هیأتی از آژانس حمل و نقل و ارتباطات تحت نظر کابینه وزرای ترکمنستان حضور یافته و به تشریح ظرفیت های حمل و نقلی ترکمنستان پرداخت.

هیات ترکمنستان در  دیدارهای انجام شده، موضع خود در خصوص تمایل این کشور برای همکاری مؤثر در بخش حمل و نقل را ارائه نموده و زیرساخت‌های حمل و نقل ملی را که در حال توسعه بوده و سرمایه گذاری‌های عظیمی در زمینه ساخت جاده‌ها و راه آهن و تأسیسات بندری در دریای خزر انجام شده و در نتیجه آن جایگاه ترکمنستان در لجستیک بین‌المللی و ترانزیت بار را تشریح نمود.

آنطور که باتیر آنایف معاون مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان در سخنرانی خود بیان داشت، ترکمنستان با قرار گرفتن در مرکز اوراسیا، نقطه اتصال مهمی در کریدورهای ترافیکی بین‌المللی شرق- غرب و شمال- جنوب بوده و از موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی برخوردار است.

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در همین راستا تأکید شد که راه آهن «قزاقستان-ترکمنستان-ایران» در تجارت و ترانزیت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به سایر کریدورهای حمل و نقل منطقه‌ای و بین‌المللی متصل می‌شود. آنطور که بیان شد، در حال حاضر یک قطار کانتینری در مسیر شمال به جنوب (HUG) راه اندازی شده است. بر اساس برآوردهای اولیه، تا سال 2025 حجم کل ترافیک صادراتی روسیه تنها در شاخه شرقی این مسیر ممکن است از 5 میلیون تن در سال فراتر رود.

همچنین نماینده ترکمنستان به حاضران در جلسه اعلام کرد که شرکت تعمیر کشتی «بالکان» با انجمن تجهیزات دریایی کره (KOMEA) جهت طراحی، مونتاژ و تأمین قطعات لازم برای کشتی‌های چند منظوره شناور 6.1 هزار تنی قراردادی را عقد نموده است.

در خصوص تداوم ساخت جاده عشق آباد - ترکمن آباد به طول 600 کیلومتر سخنانی ایراد شد. بخش عشق‌آباد - تجن این مسیر به طول 254 کیلومتر سال گذشته به بهره برداری رسیده و ترکمنستان برای همکاری‌های بیشتر با سایر کشورها در چارچوب سازمان همکاری اقتصادی آمادگی دارد و فرصت‌های زیادی برای تقویت روابط بین‌المللی در بخش حمل و نقل وجود دارد.

در چارچوب رویداد فوق الذکر، نشست چند جانبه نمایندگان وزارتخانه‌‌های مربوطه حمل و نقل و ادارات راه آهن قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه برگزار شد و موضوع آن به شکل گیری مسیر بین المللی چندوجهی «چین-قزاقستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه-اروپا» اختصاص داشت. در نتیجه این دیدار تفاهمنامه مربوطه امضاء شد.

شایان ذکر است که در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی « TransLogistica Uzbekistan 2023» که در تاشکند برگزاری شده بود نیز هیأتی از بندر بین المللی ترکمن باشی شرکت کرده است .

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/69334

 

برنامه قرقیزستان، ازبکستان و روسیه جهت توسعه کریدور حمل و نقل بین‌المللی عبوری از ترکمنستان

کشورهای قرقیزستان، ازبکستان و روسیه قصد دارند کریدور حمل و نقل چندوجهی بین‌المللی روسیه-دریای خزر-ترکمنستان-ازبکستان-قرقیزستان را توسعه دهند. یادداشت تفاهم مربوطه در کنفرانس حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در تاشکند برگزار شده بود، به امضاء رسید. این سند توسط الهام محکاموف وزیر حمل و نقل ازبکستان، دیمیتری زوروف معاون وزیر حمل و نقل روسیه و تیلک تکبایف وزیر حمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان امضاء شد.

در نشستی که در ژانویه سال جاری در آستاراخان برگزار شد، نمایندگان ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و روسیه در مورد امکان ایجاد کریدور جدید حمل و نقل بین المللی چندوجهی بحث و تبادل نظر کردند. کریدور حمل و نقل چندوجهی از قرقیزستان آغاز شده و از طریق خاک ازبکستان، ترکمنستان و سپس از طریق بندر دریایی بین‌المللی ترکمن باشی به روسیه امتداد خواهد یافت.

شایان ذکر است که در این نشست، طرف ترکمنی آمادگی خود را برای ارائه خدمات تسهیلاتی در بندر بین‌المللی ترکمن باشی و جذب کارخانه کشتی سازی برای افزایش حمل و نقل بار در مسیر آستاراخان – ترکمن‌باشی اعلام کرد.

سال گذشته ترکمنستان و منطقه آستاراخان روسیه برای ساخت مرکز لجستیک ترکمنستان در بندر اولیا توافق کردند. در حال حاضر طرح ساخت بندر در حال تهیه و تدوین است.

منبع:  https://business.com.tm/tm/post/10985

 

تقویت راه‌های موصلاتی آسیا و اروپا از طریق کریدور حمل و نقلی عبوری از ترکمنستان

ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه پروتکلی را برای ایجاد یک کریدور چندوجهی بین‌المللی بین آسیا و اروپا از طریق مسیر «ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه» به امضاء رساندند. این سند در چارچوب دوازدهمین نشست وزرای حمل و نقل سازمان همکاری اقتصادی در تاشکند، به امضاء رسیده است.

در پروتکل امضاء شده، مواردی از قبیل سازماندهی حمل و نقل بار از کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه به کشورهای اتحادیه اروپا از طریق ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه، استفاده از نرخ‌های رقابتی و ایجاد شرایط مساعد برای حمل و نقل کالا از طریق راه‌آهن ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه؛ تدوین مشترک راهکارها برای یکسان سازی استانداردهای قانونی و فنی هنگام سازماندهی حمل و نقل بار در مسیر مذکور و همچنین افزایش ارتباطات حمل و نقلی کشورهای مرتبط با این مسیر مد نظر قرار گرفته است.

شایان ذکر است، راه آهن کریدور ترکیه-ایران-ترکمنستان-ازبکستان در دسامبر 2022 با عبور اولین قطار باری متشکل از 40 واگن از ازمیر به تاشکند راه اندازی شد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/69478

 

برگزاری مذاکرات ترکمنستان و چین در زمینه همکاری‌های حمل و نقلی و لجستیکی در پکن

اولین نشست کمیته فرعی همکاری‌های حمل و نقلی و لجستیکی گروه بین دولتی همکاری‌های ترکمنستان و چین در تاریخ 16 نوامبر 2023 در پکن برگزار شد. در این نشست، سرپرستی هیأت ترکمنستانی را مأممت‌خان چاکی‌یف مدیر عامل آژانس حمل و نقل و ارتباطات تحت نظر کابینه وزرای ترکمنستان بر عهده داشت.

بر اساس اطلاعات سفارت ترکمنستان در چین، ریاست طرف چینی را معاون وزیر حمل و نقل این کشور لی یان بر عهده داشت. شرکت‌های بزرگی مانند «China Railway International Multimodal Transport Co., Ltd» و «China Road and Bridge Corporation» نیز در این نشست شرکت کردند.

در این نشست بر سرعت مثبت توسعه روابط حمل و نقلی و لجستیکی بین ترکمنستان و چین و اهمیت بررسی ظرفیت‌های توسعه مسیرهای درآمدزای جدید برای انتقال محموله‌ها از چین به اروپا از طریق آسیای میانه با استفاده از کریدورهای حمل و نقلی دو کشور تأکید شد.

طرفین تعهد خود را نسبت به وظایف تعیین شده توسط سران دو کشور برای تقویت یکپارچگی ابتکار «یک کمربند، یک جاده» چین و استراتژی ترکمنستان برای «احیای جاده ابریشم کبیر» ابراز کردند. طرف ترکمنی آماده ارائه شرایط مساعد به شرکت‌های چینی برای سازماندهی مسیرهای تردد ترانزیتی با استفاده از پایانه‌ها و مراکز لجستیکی موجود در ترکمنستان است که امکان هماهنگی مثمر ثمر انواع مختلف حمل و نقل را فراهم می‌کند.

در پایان این دیدار، تفاهمنامه مربوطه در زمینه توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و لجستیکی بین ترکمنستان و چین به امضاء رسید.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/70006

 

حضور بیش از 100 شرکت ترکیه‌ای در نمایشگاه آتی کالاهای ترکیه در ترکمنستان

گروه‌های تجاری ترکیه علاقه زیادی به نمایشگاه کالاهای صادراتی ترکیه که 6 لغایت 8 دسامبر 2023 در چارچوب نشست کمیسیون اقتصادی بین دولتی ترکمنستان و ترکیه در عشق آباد برگزار خواهد شد، نشان می‌دهند. توگان اورال سفیر جمهوری ترکیه در ترکمنستان این مطلب را در یک کنفرانس مطبوعاتی در عشق آباد به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس جمهوری ترکیه، اعلام کرد.

وی همچنین اعلام کرد که درخواست‌های نمایندگان 100 شرکت پیشرو در ترکیه قبلاً ثبت شده و این فهرست ممکن است تا آغاز همایش به میزان قابل توجهی افزایش یابد. سایت خبری centralasia.news خاطر نشان کرده است: " وظایف پیش رو در زمینه آمادگی برای این رویداد از اهمیت راهبردی برخوردار بوده و در این زمینه فعالیت‌ها به صورت پویا در حال انجام است ".

این دیپلمات ترکیه‌ای در این زمینه به حجم تجارت اشاره کرد که در 4 سال گذشته 3 برابر شده است. وی همچنین خاطرنشان کرد که در سال گذشته با شاخص رقم 2.1 میلیارد دلار به پایان رسید و امسال این رقم در 9 ماهه نخست به دست آمده است " . مشارالیه پیش بینی نموده که تا پایان سال گردش مالی تجاری و اقتصادی بین دو کشور به 3 میلیارد دلار برسد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/69160

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا