گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول دی ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان بالغ بر 50 میلیون و 863 هزار دلار گردید.

در همین راستا، کارآفرینانی از کشورهای امارات متحده ، ترکیه و افغانستان مازوت محصول شرکت دولتی "ترکمن نفت" و کاربامید تولید «ترکمن شیمی» را معامله کردند. علاوه بر این، تجاری از کشورهای امارات متحده، آذربایجان و قرقیزستان انواع منسوجات، پارچه جین و نخ پنبه را خریداری نمودند.

همچنین کارآفرینان ترکمنی نیز برای بازار داخلی مقادیری ضایعات پنبه، اسیدهای چرب خام، انواع منسوجات، فرش دستباف و ابریشم خام را به ارزش بیش از 16 میلیون و 725 هزار منات خریداری کردند. شایان ذکر است، هفته گذشته 29 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

 https://tdh.gov.tm/ru/post/38788/obshchaya-summa-sdelok-na-torgah-gtsbt-sostavila-svyshe-50-millionov-863-tysyachi-dollarov-ssha

تلاش ترکمنستان برای تقویت روابط تجاری بین قاره ای

آقای آزاد آتامرادوف رئیس آژانس ریلی ترکمنستان در سخنانی که رسانه‌های ترکمنی اخیرا آنرا پوشش داده اند اعلام نمود که کشورش با ارائه خدمات حمل و نقل و لجستیک وارد بازار جهانی شده است. وی تاکید کرد که ترکمنستان با پیشنهاد استفاده از مسیرهای بسیار سودآور اقتصادی برای ترانزیت کالا، موجب افزایش روابط تجاری در منطقه خواهد شد و این امر به نوبه خود پیش نیاز قابل توجهی برای توسعه روابط تجاری بین قاره ای است و تاثیر مثبتی در ارتقای تجارت جهانی خواهد داشت.

آتامرادوف همچنین به اهمیت امضای موافقتنامه ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی بین المللی بین دولت های ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان در سال 2011 موسوم به «توافقنامه عشق آباد» اشاره کرده و اعلام نمود که قطر، قزاقستان و هند نیز بعداً به این پروژه پیوسته اند.

وی همچنین اظهار داشت:" آینده درخشانی برای «راه لاجورد» دیده می‌شود که افغانستان را به ترکیه و اروپا متصل می‌کند و توافقنامه آن در سال 2017 بین ترکمنستان، افغانستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به امضا رسید و این کریدور ترانزیتی برای افزایش یکپارچگی اقتصادی منطقه و کمک به بهبود زندگی مردم افغانستان از طریق مشارکت این کشور در تجارت جهانی، طراحی شده است".

مشارالیه در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که: " راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران که برای احیای جاده بزرگ ابریشم در قالبی جدید و توسعه تجارت بین کشورهای آسیای مرکزی، منطقه خزر و مناطق مجاور اهمیت راهبردی دارد، فرصت‌های جدیدی برای افزایش گردش کالا بین کشورهای این حوزه ایجاد کرده و لذا ترکمنستان با در نظر گرفتن شرایط جهانی، پیشنهاد توسعه کریدور شمال-جنوب و اتخاذ تدابیری برای کاهش موانع موجود به منظور افزایش پتانسیل بخش حمل و نقل را مطرح نموده است ".

آتامرادوف همچنین خاطرنشان کرد که ترکمنستان فعالانه برای ایجاد یک شبکه لجستیک یکپارچه بین المللی کار می‌کند و این کشور اخیراً به توافقنامه کریدور بین المللی TRACECA نیز پیوسته است. وی تاکید کرد که  نوسازی‌های اساسی، زیرساخت های ریلی ترکمنستان به طور قابل توجهی گسترش یافته است. 5173 کیلومتر خط ریلی ارتباط مطمئن بین مناطق مختلف کشور را فراهم کرده و با بهبود فرصت های ترانزیتی، موجب رشد اقتصادی کشور می‌گردد.

https://orient.tm/ru/old/post/64395/tranzitnoe-predlozhenie-turkmenistana-prostimuliruet-kontinentalnye-torgovye-svyazi

 

ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه در حال ایجاد مکانیسمی‌ برای ساده سازی مبادلات تجاری

بنا بر اعلام وبسایت اداره گمرک ترکمنستان، در ماه‌های پایانی سال گذشته، نشست آنلاین سه جانبه ای با حضور نمایندگان اداره گمرک کشورهای ترکمنستان، کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان و وزارت بازرگانی جمهوری ترکیه برگزار شد.

این نشست به ابتکار طرف ترکمنی و با هدف اجرای یادداشت تفاهم بین دولت های سه کشور در مورد ایجاد گروه مشترک مشورتی در زمینه همکاری‌های گمرکی برگزار شده بود.

شرکت کنندگان در این نشست، توافق کردند تا در آینده نزدیک در مورد اعضای گروه مشورتی تبادل اطلاعات کنند. آن‌ها همچنین در خصوص اطلاع رسانی به یکدیگر در مورد کالاها و خودروهای عبوری از مرزهای گمرکی سه کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

شایان توجه است که یادداشت تفاهم بین دول ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه در مورد ایجاد کمیسیون مشترک مشورتی در زمینه همکاری‌های گمرکی در اولین اجلاس سه جانبه روسای جمهور ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه در 14 دسامبر 2022 در شهر ترکمن باشی به امضا رسید.

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، به نقل از مقامات این کشور، هدف سند فوق الذکر ساده سازی رویه‌های گمرکی برای جابجایی سریع کالا بین سه کشور، تبادل اطلاعات متقابل و ایجاد شرایط مساعد برای توسعه تجارت و تقویت همکاری‌ها است.

https://orient.tm/ru/old/post/64266/turkmenistan-azerbajdzhan-i-turciya-sozdayut-mehanizm-dlya-uproshcheniya-vzaimnogo-tovarooborota

 

افزایش همکاری شرکت های گردشگری ترکمنستان و ازبکستان

در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تاشکند تحت عنوان "گردشگری در جاده ابریشم" که در ازبکستان برگزار شد بالغ بر 20 کشور جهان و از جمله جمهوری چک، مالزی، گرجستان، آذربایجان، تایلند، روسیه و غیره شرکت کردند.

لازم به ذکر است، ولایت بخارا نیز در نمایشگاه بین المللی گردشگری تاشکند غرفه داشت و از همان روز اول برگزاری، گردشگران خارجی و داخلی علاقه زیادی به این غرفه نشان داده و البته کارآفرینان ولایت موفق به انعقاد چندین قرارداد شدند.

به گزارش Turcic world، نمایندگان شرکت های گردشگری ترکمنستان در مورد برگزاری تورهای زیارتی "اتی پیر" (هفت پیر واقع در بخارا)، به توافقاتی با شرکت های گردشگری ازبکی دست یافته و مقرر شد تا در آینده نزدیک در این خصوص، جلسات بیشتری برگزار نمایند.

https://salamnews.tm/ru/section/jemgyyet/syyahatcylyk/turoperatory-turkmenistana-i-buhary-dogovorilis-ob-organizacii-palomnicheskih-turov-etti-pir-e767ae

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا