اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم دی ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان بالغ بر 8 میلیون و 799 هزار دلار شد.

در همین راستا، کارآفرینانی از کشورهای امارات متحده عربی، سنگاپور و افغانستان پلی پروپیلن و سوخت هواپیما محصول شرکت دولتی "ترکمن نفت" را معامله کردند. علاوه بر این، تجاری از کشورهای ترکیه، امارات متحده، افغانستان و قرقیزستان انواع منسوجات، پارچه، نخ پنبه و سیمان را خریداری نمودند.

همچنین کارآفرینان ترکمنستان نیز برای بازار داخلی مقادیری پلی پروپیلن، نفت سفید، قیر، فرش دستباف، پارچه و نخ پنبه به ارزش بیش از 89 میلیون و 798 هزار منات خریداری کردند. شایان ذکر است، هفته گذشته 81 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

منبع:https://tdh.gov.tm/ru/post/38723/obshchaya-summa-sdelok-na-torgah-gtsbt-sostavila-svyshe-8-millionov-799-tysyach-dollarov-ssha

 

برداشت شالی در استان لباب

شالیکاران استان لباب موفق به برداشت تناژ تعیین شده در برنامه تولید شالی شدند. آن‌ها از 10200 هکتار زمین کشت شده، به جای 47200 تن محصول شالی، بیش از 47732 تن برداشت کردند.

براساس اخبار منتشره در این خصوص ، شالیکاران نواحی کرکی ، خالاچ، خوجمباز، کؤیتنداغ، چأرجو، دأنو و دارغاناتا در استان لباب ، جزو پیشروان تولید شالی بودند. امسال بذر شالی از نوع «Nukus-2» که با باردهی بالا متمایز شده بود، در مزارع کشت شد.

در این گزارش آمده که در طول فصل برداشت، از تعداد 166 ماشین برداشت از نوع «SLAAS TUSANO-430» و «Kays» استفاده شده است.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/70691

 

تولید بیش از 43 هزار تن آرد در انجمن تولیدات غله لباب

در انجمن تولیدی لباب غله اؤنؤملری «Lebapgallaönümleri» ( تولیدات غله لباب ) کارها به صورت کاملاً سازماندهی شده انجام می‌شوند. براساس گزارش های منتشره در این خصوص ، در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی اکتبر سال 2023، بالغ بر 43 هزار و 571 تن آرد گندم، یک هزار و 330 تن نیم‌دانه گندم، 13 هزار و 352 تن سبوس گندم و یک‌هزار و 826 تن برنج تولید شده است.

ارزش مناتی محصولات تولید شده معادل 37 میلیون و 222 هزار و 497 منات بوده است.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/70681

 

تحویل اولین هواپیمای مسافربری بوئینگ 777 به ترکمنستان

اولین هواپیما از دو هواپیمای مسافربری بوئینگ 777-300ER که به عنوان بخشی از برنامه توسعه ملی هوانوردی کشوری ترکمنستان تا سال 2030 بر اساس فرمان رئیس جمهور سردار بردی محمداف خریداری شده بود، به ترکمنستان تحویل داده شد.

هواپیما با شماره EZ-A781 برای 368 صندلی طراحی شده است. از این تعداد 40 صندلی کلاس تجاری، 32 صندلی اکونومی ممتاز و 296 صندلی کلاس اقتصادی هستند. مسافران هواپیمای جدید می‌توانند از کابین‌های جادار، صندلی‌های راحت، سیستم های سرگرمی فردی و سیستم بهبود یافته فشار داخلی، در این هواپیما استفاده نموده و لذت ببرند.

آژانس ترکمن‌هاویولاری در بیانیه‌ ای در این خصوص اعلام کرد: " این هواپیما مجهز به دو موتور GE90-115BL2، برد پروازی 11390 کیلومتر بوده و می‌تواند بدون وقفه پروازهای طولانی بین‌المللی را با بار تجاری تا 40 هزار کیلوگرم انجام دهد " .

آژانس همچنین بیان داشته است : " هواپیماهای جدید شرکت بین المللی بوئینگ به رفع نیازهای مردم ترکمنستان برای جا به جایی مسافر و همچنین گسترش جغرافیای حمل و نقل هوایی کمک خواهد نمود. بوئینگ 777-300ER یک هواپیمای مسافربری پهن پیکر و مدرن است که بسیار قابل اعتماد، کارآمد و راحت طراحی شده است. موتورهای آن قدرتمندترین موتورهای هواپیماهای جهان هستند که امکان پروازهای طولانی مدت به مناطق مختلف جهان را فراهم می‌کند ".

منبع: https://turkmenportal.com/blog/70852

 

همکاری مرکز حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان با یک شرکت فنلاندی

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنی ، مرکز حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان (TULM) و شرکت لجستیک فنلاندی «Nurminen Logistics» در حاشیه همایش تجاری " ترکمنستان، سرمایه گذاری و توسعه" که در لندن برگزار شده بود ، یادداشت همکاری امضا کردند.

هدف این سند، توسعه حمل و نقل بین المللی بار از طریق کریدورهای حمل و نقلی و ترانزیتی ترکمنستان، فنلاند و سایر کشورهای اسکاندیناوی است. این همکاری همچنین شامل تبادل اطلاعات، مشاوره در مورد حمل و نقل چندوجهی، بازدید متقابل نمایندگان بخش های حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای و همچنین سازماندهی مشترک رویدادهای علمی و آموزشی و غیره می‌باشد.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/64245/transportno-logisticheskij-centr-turkmenistana-budet-sotrudnichat-s-finskoj-nurminen-logistics

 

برنامه برگزاری همایش تجاری بازرگانان قزاق در عشق‌آباد در سال 2024

در دهه اول ماه دسامبر 2023 یک هیأت تجاری از قزاقستان طی سفر کاری چهار روزه به ترکمنستان آمد. در این سفر هیأت قزاقستانی از شهرهای ترکمن باشی، مرو، عشق آباد و آرکاداغ بازدید کرده و چندین نشست تجاری برگزار کردند.

در دیدارهایی که در چارچوب این سفر برگزار شد، تمرکز اصلی بر گسترش دامنه همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل و لجستیک بود. به ویژه در نشست برگزار شده در آژانس حمل و نقل و ارتباطات تحت نظر کابینه وزرای ترکمنستان تأکید شد که دو کشور بایستی تلاش‌های مشترک را برای افزایش حجم محموله‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی تقویت نمایند.

اعضای هیأت قزاقستانی به همکاران ترکمنی خود درباره ایجاد یک مرکز لجستیک در آکادمی دریایی قزاقستان که در زمینه تحقیق و بررسی حمل و نقل و ارتباطات فعالیت خواهد نمود، اطلاع رسانی کردند و بیان داشتند که شامل برنامه‌های کارشناسی ارشد در زمینه لجستیک با هدف بازسازی و توسعه جاده ابریشم کبیر است.

در همین راستا نماینده آکادمی دریایی قزاقستان از طرف ترکمنستانی دعوت کرد تا متخصصان خود را برای آموزش و همکاری در زمینه علمی‌به این مرکز اعزام کنند. وی همچنین اجرای مشترک پروژه‌های علمی را پیشنهاد کرد. علاوه بر آن، در دیدار هیأت قزاقستانی در اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، مسائل مربوط به روابط بخش خصوصی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار خاطرنشان شد که بنگاه‌های کوچک و متوسط سهم ویژه‌ای در تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور دارند. همچنین به منظور توسعه هرچه بیشتر همکاری‌ها در این زمینه، قرار شد در سال 2024 همایش تجاری با حضور تجار قزاق در عشق‌آباد برگزار شود. به موازات آن، پیشنهاد برگزاری همایش تجاری و نمایشگاه بین منطقه‌ای دو کشور در منطقه ملی گردشگری آوازه مطرح و مورد توافق قرار گرفت.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/71270

 

سرمایه‌گذاری 147 میلیون دلاری ترکیه در ترکمنستان

سرمایه گذاری ترکیه در ترکمنستان به 147 میلیون دلار رسیده است. جودت ییلماز معاون رئیس جمهور ترکیه که در ماه دسامبر 2023 برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و همچنین افتتاحیه نمایشگاه کالاهای صادراتی کشورش به عشق آباد سفر نموه بود ، این مطلب را اعلام کرد.

پورتال «Ensonhaber» بنا بر اظهارات معاون رئیس جمهور نوشت: " سرمایه گذاری ترکیه در ترکمنستان به 147 میلیون دلار رسیده و پیمانکاران ترکیه‌ای تا به امروز 1080 پروژه به ارزش 51 میلیارد دلار در ترکمنستان اجرا کرده‌ و همچنان در اجرای پروژه‌های مهم ترکمنستان مشارکت دارند ".

شایان توجه آنکه جودت ییلماز همچنین در مراسم افتتاح نمایشگاه مزبور تأکید کرد که حجم تجارت دو کشور در سال گذشته از مرز 2 میلیارد دلار گذشته و ترکیه آمادگی دارد سرمایه‌گذاری‌های خود را در ترکمنستان افزایش داده و در آینده به زیرساخت‌های ترکمنستان کمک نماید.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/70982

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا