گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم تیرماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آغاز به کار همایش بین المللی سرمایه گذاری در شهر آرکاداغ تحت عنوان «شهر هوشمند آرکاداغ»

رسانه‌های رسمی ترکمنستان گزارش دادند که مجمع بین المللی سرمایه گذاری «شهر هوشمند آرکاداغ» روز جمعه در هتل «مارکاو» شهر آرکاداغ آغاز به کار کرد. در این همایش کارآفرینان ترکمن و نمایندگان بیش از 10 شرکت و سازمان خارجی شرکت کردند.

در جلسه اول، چشم انداز توسعه پایدار و فناوری‌های نوین در شهرها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در جلسه دوم نمایندگان شرکت های خارجی و سرمایه گذاران ترکمن سخنرانی‌های خود را ایراد نمودند. نمایندگان این شرکت ها در مورد فرصت های سرمایه گذاری ترکمنستان بحث و گفتگو نمودند.

علاوه بر این، در چارچوب این همایش، بحث هایی در مورد زیرساخت دیجیتال شهرهای هوشمند و فناوری‌های نوآورانه دیجیتال انجام شد.

در چارچوب این همایش بین‌المللی، نشست‌های دوجانبه برگزار و تعدادی از اسناد به امضاء رسیدند.

https://business.com.tm

 

دیدار رئیس جمهور ترکمنستان با دبیر کل اتحادیه مهندسان و معماران جهان ترک

در 28 ژوئن 2023، رئیس جمهور سردار بردی محمداف با الیاس دمیرجی دبیرکل اتحادیه مهندسان و معماران جهان ترک، که برای شرکت در مراسم افتتاح شهر آرکاداغ وارد ترکمنستان شده بود، دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدای این دیدار، الیاس دمیرجی ضمن اعطای مدال "به پاس خدمات برجسته به جهان ترک" به رئیس دولت، به سهم بزرگ شخص وی در شکل گیری تصویر منحصر بفرد ترکمنستان مدرن و پویا اشاره کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد که این مدال را نشانه حائز اهمیت بودن دستاوردهای ترکمنستان در زمینه معماری، مهندسی و شهرسازی می داند.

همانطور که اشاره شد، اصلاحات در اقتصاد تضمین کننده توسعه سریع و پایدار ترکمنستان می‌باشد. لذا در چارچوب برنامه‌های اتخاذ شده، شهرهای جدید، شهرک ها، روستاها، تاسیسات مختلف و بنگاه‌های صنعتی در حال ساخت و بهره برداری هستند.

رئیس جمهور با اشاره به موضوعات همکاری، با خرسندی خاطر نشان کرد که ملت های ترک با اشتراکات تاریخی، فرهنگی و معنوی با یگدیگر پیوند خورده اند.

در زمینه توسعه روابط موثر با کشورهای ترک، امکان تعامل سازنده با اتحادیه مهندسان و معماران جهان ترک، به ویژه در مطالعه و بررسی دستاوردهای مهندسی ملت های دوست در راستای بهبود ساخت و ساز شهری بر اساس فناوری‌های پیشرفته مورد توجه قرار گرفت.

شایان ذکر است، آمادگی طرف ترکمنستانی برای بررسی پیشنهادات در زمینه‌های مختلف همکاری اعلام شد.

منبع: https://mfa.gov.tm/ru/news/3927

 

دیدار قربانقلی بردی محمداف با رئیس بانک توسعه اسلامی

قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان در سفر خود به عربستان سعودی با احمد محمد علی المدنی رئیس بانک توسعه اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات خاطرنشان شد که ترکمنستان به طور موثر با بانک توسعه اسلامی در حوزه اقتصادی همکاری می‌کند. همچنین موضوع اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه همکاری سرمایه گذاری به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس بانک توسعه اسلامی‌با تاکید بر اینکه در حال حاضر سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در مسیر توسعه اقتصادی کشور گام های بلندی برداشته است، گفت: همواره آماده برقراری ارتباط نزدیک است. قربانقلی بردی محمداف با تاکید بر گسترش روابط در بخش بانکی، گفت: در این زمینه، فعالیت های مربوطه به صورت مشترک با بانک توسعه اسلامی انجام خواهد شد.

شایان ذکر است، رهبر ملی ترکمنستان در این دیدار کتاب جدید خود با عنوان «Ömrümiň manysynyň dowamaty» (ادامه معنای زندگی من) و کتاب «Arkadag şäheri – geljegiň şäheri» (شهر آرکاداغ، شهر آینده) را به رئیس بانک توسعه اسلامی اهدا کرد.

منبع: https://salamnews.tm/ru/section/ykdysadyyet/others/gurbanguly-berdimuhamedow-yslam-osus-bankynyn-prezidenti-bilen-dususdy-a9c0a6

 

پیش بینی "رشد انفجاری" تجارت بین روسیه و ترکمنستان

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، الکساندر الیزاروف نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ترکمنستان گفت: گردش تجاری بین روسیه و ترکمنستان در امتداد کریدور حمل‌ونقلی بین‌المللی شمال-جنوب، از جمله از طریق بندر ماخاچکالا به‌طور پیوسته رشد خواهد کرد و در سال‌های آینده شاهد « رشد انفجاری» آن خواهیم بود. وی افزود: ما در سه تا پنج سال آینده رشد ثابتی را انتظار داریم.

نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ترکمنستان تاکید کرد که مواد غذایی، مصالح ساختمانی و محموله‌های عمومی در زمره موارد امیدوارکننده تجارت هستند. در حال حاضر، دو کشور در حال داد و ستد فلزات، چوب، مواد غذایی و محصولات شیمیایی می‌باشند. همچنین وی افزود که دو کشور قصد دارند حمل و نقل کانتینری را از طریق بندر ماخاچکالا توسعه دهند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10441/torgpred-rf-ozhidaetsya-vzryvnoi-rost-tovarooborota-mezhdu-rossiei-i-turkmenistanom

 

بررسی مسائل همکاری ترکمنستان با اکو

در 28 ژوئن 2023، رشید مرداف وزیر امور خارجه ترکمنستان با خسرو ناظری دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که برای سفری وارد عشق آباد شده است، گفتگو کرد.

در این دیدار، موضوعات اولویت دار و چشم انداز گسترش بیشتر همکاری‌ها بین ترکمنستان و اکو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرفین به فرصت های بزرگ برای مشارکت منطقه ای در زمینه‌های مهمی مانند تجارت، حمل و نقل، سرمایه گذاری، انرژی، محیط زیست، کشاورزی، گردشگری و غیره اشاره کردند.

همچنین موضوع برگزاری نشست آتی سران کشورهای عضو اکو که قرار است در نوامبر سال جاری در تاشکند برگزار شود، مورد توجه واقع شد.

منبع: https://mfa.gov.tm/ru/news

 

*گسترش همکاری با شرکت های خارجی توسط آژانس "Turkmensvyaz" (ارتباطات ترکمنستان)

آژانس "Turkmensvyaz" (ارتباطات ترکمنستان) تفاهم نامه همکاری با شرکت های NEC Telecommunication Information Technologies Ltd.Sti و Delta Telecom Ltd منعقد کرده است. مراسم امضای این قرارداد در حاشیه کنفرانس بین المللی "شهر آرکاداغ، شهر فناوری‌های هوشمند و سبز" انجام شد. آژانس"Turkmensvyaz"و شرکت «NEC Telecommunication InformationTechnologies» در خصوص همکاری در حوزه‌های مخابرات، دیجیتالی سازی و ارتباطات، تبادل تجربه در زمینه پیاده سازی و توسعه فناوری‌های نوآورانه، امنیت سایبری و سایر زمینه‌ها توافق کردند.

شایان ذکر است، NEC یکی از بزرگترین شرکت های مخابراتی جهان است که دفتر مرکزی آن در توکیو قرار دارد و تولید کننده تجهیزات الکترونیکی، کامپیوتری و مخابراتی است.

همچنین با شرکت آذربایجانی Delta Telecom که اپراتور پیشرو در قفقاز است، برای همکاری در زمینه ترانزیت ترافیک اینترنت و سایر خدمات مخابراتی توافق شد.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/56273/agentstvo-turkmensvyaz-rasshiryaet-partnerstvo-s-zarubezhnymi-kompaniyami

 

بورس ترکمنستان در هفته اول جولای 2023

در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان بالغ بر 3 میلیون و 608 هزار دلار شد.

در همین راستا، کارآفرینانی از امارات، افغانستان و ازبکستان قیر محصول شرکت دولتی "ترکمن نفت" را معامله کردند. علاوه بر این، تجار چینی، ترک، اماراتی و قرقیزی نخ پنبه، پارچه جین و پنبه ای و انواع منسوجات را خریداری کردند.

همچنین تجار ترکمن برای بازار داخلی مقادیری پلی پروپیلن (تولید «ترکمن نفت») به ارزش 13 میلیون و 25 هزار منات خریداری کردند.

شایان ذکر است، هفته گذشته 16 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

منبع: https://tdh.gov.tm/ru/post/36670/obshchaya-summa-sdelok-na-torgah-gtsbt-sostavila-bolee-3-millionov-608-tysyach-dollarov-ssha

 

پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای

در 4 جولای، سازمان همکاری شانگهای رسماً پذیرش ایران را به عنوان عضو جدید این ساختار بین المللی اعلام کرد. تصمیم برای ورود ایران در بیست و سومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که به ریاست هند برگزار شد، اتخاذ شد.

بدین ترتیب، ایران نهمین عضو سازمان همکاری شانگهای شد. تفاهم نامه تعهدات ایران با هدف پیوستن به این سازمان در سپتامبر 2022 و در جریان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند امضا شد.

شایان ذکر است، سازمان همکاری شانگهای در 15 ژوئن 2001 در شانگهای تاسیس شد و در ابتدا شامل شش کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان و ازبکستان بود. هند و پاکستان در سال 2017 به آن ملحق شدند.

منبع: https://salamnews.tm/ru/section/syyasat/halkara-hyzmatdaslyk/eyran-sanhay-hyzmatdaslyk-guramasyna-taze-agza-hokmunde-gosuldy-b473d5

 

شرکت سردار بردی محمداف در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای

در 4 جولای، رئیس جمهور سردار بردی محمداف در بیست و سومین اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای که بصورت آنلاین برگزار شد، شرکت کرد.

ترکمنستان با اجرای مداوم استراتژی سیاست خارجی سازنده بر اساس وضعیت بیطرفی دائمی، طرفدار همکاری گسترده در ابعاد منطقه ای و جهانی و تقویت گفتگوی ثمربخش با سازمان‌های بین المللی می‌باشد. محور کلیدی در این امر، تضمین صلح جهانی، امنیت و توسعه پایدار است.

ترکمنستان با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به واسطه پیوندهای دوستی و تعامل سازنده پیوند خورده که شالوده تعمیق این پیوندها، حسن نیت و اشتراکات تاریخی، فرهنگی و معنوی است. در همین حال، برای ترکمنستان، مناسبات با این سازمان یکی از جهت گیری‌های مهم استراتژی مشارکت بین المللی مبتنی بر تعهد به تنوع گسترده جغرافیایی و ساختاری روابط خارجی است.

سردار بردی محمداف در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سالجاری و نیز در سال های 2021 و 2022 نیز شرکت داشته است. در نشست سران کشورهای شرکت کننده، نتایج فعالیت های سازمان در یک سال گذشته جمع بندی شده و اولویت ها و محورهای اصلی فعالیت آن مشخص شد. همچنین موضوع تعامل با سایر کشورها و ساختارهای بین المللی و مهم ترین مسایل دستور کار منطقه ای و جهانی مورد بحث قرار گرفت.

در سال جاری ریاست سازمان همکاری شانگهای بر عهده جمهوری هند است. پیش از آغاز اجلاس، نارندرا مودی نخست وزیر هند صمیمانه به مهمانان خوشامد گفت.

موضوع این اجلاس "به سوی سازمان همکاری شانگهای امن (SECURE)" می‌باشد. لازم به ذکر است که سرواژه SECURE توسط نارندرا مودی در نشست سال 2018 پیشنهاد شد: S مخفف امنیت برای شهروندان (security for citizens)، E برای توسعه اقتصادی (economic development)، C برای اتصال در منطقه (connectivity in the region)،U برای وحدت (unity)، R برای احترام به حاکمیت و تمامیت دولتی (respect of sovereignty and integrity) و E برای حفاظت از محیط زیست (environment protection).

در این نشست، سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حضور داشتند. روسای جمهور ایران، بلاروس و مغولستان به عنوان سران کشورهای ناظر و رئیس جمهور ترکمنستان به عنوان مهمان افتخاری دعوت شده بودند. در این اجلاس روسای دو نهاد دائمی سازمان همکاری شانگهای و برخی ساختارهای بین المللی و منطقه ای نیز حضور داشتند.

در جریان تبادل نظر پیرامون موضوعات کلیدی منطقه‌ای و بین‌المللی، شرکت‌کنندگان در مورد اهمیت تعمیق همکاری‌های مشترک بین کشورهای عضو بر اساس احترام به حاکمیت، ارزش‌های ملی و منافع یکدیگر متفق القول بودند. ضمناً بیان شد که چشم اندازهای گسترده ای برای گسترش مشارکت موثر در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، بشردوستانه و غیره وجود دارد.

در پایان اجلاس، بیانیه دهلی نو و و تعدادی سند دیگر به تصویب رسید.

منبع: https://tdh.gov.tm/ru/post/36694/prezident-serdar-berdymuhamedov-prinyal-uchastie-v-sovete-glav-gosudarstv-chlenov-shos

 

ارزیابی مثبت ایران از مذاکرات درباره‌هاب گازی با مشارکت روسیه، قطر و ترکمنستان

ایران مذاکرات با روسیه برای ایجاد هاب گازی در جمهوری اسلامی را خوب ارزیابی می‌کند. این مطلب را جواد اوجی وزیر نفت ایران در حاشیه هشتمین سمینار بین المللی اوپک به خبرنگاران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، وی با بیان اینکه مذاکرات بسیار خوبی با روسیه در مورد هاب گازی در ایران داریم، اظهار کرد: مذاکرات از حدود دو ماه پیش آغاز شده است.

اوجی افزود: ایران دارای ذخایر بزرگ گاز و زیرساخت برای ایجاد هاب است. همسایگان ما یعنی قطر و ترکمنستان هم از نظر ذخایر گاز پتانسیل بسیار خوبی دارند. این عوامل فرصتی عالی برای تبدیل ایران به‌هاب گازی منطقه ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد که ایران در حال مذاکره موفق با کشورهای مختلف است.

اوجی پیش از این گفته بود که ایران با مشارکت روسیه، قطر و ترکمنستان در نظر دارد هاب گازی در ناحیه صنعتی عسلویه واقع در استان بوشهر در سواحل شمالی خلیج فارس ایجاد کند.

شایان ذکر است، هشتمین سمینار بین المللی اوپک 5 تا 6 جولای در کاخ هافبورگ وین برگزار می‌شود. در این نشست، وزرای کشورهای عضو اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت، روسای سازمان‌های بین المللی و مدیران ارشد بزرگترین شرکت های انرژی جهان حضور دارند. موضوع اصلی این رویداد "به سوی انتقال انرژی پایدار و فراگیر" است.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/56494/iran-pozitivno-ocenil-peregovory-po-gazovomu-habu-s-uchastiem-rf-katara-i-turkmenistana

 

*چشم انداز توسعه همکاری‌های ترکمنستان و ژاپن در حوزه مالی و اقتصادی

در تاریخ 2 تا 5 جولای 2023، هیاتی از وزارت دارایی و اقتصاد ترکمنستان در توکیو با نمایندگان وزارت امور خارجه ژاپن و وزارت دارایی این کشور گفتگو کرد.

در این گفتگو، طرفین در مورد تدوین اسناد جدید بین ترکمنستان و ژاپن در زمینه مالی و اقتصادی گفتگو نمودند.

https://mfa.gov.tm/ru

بالا