گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم تیرماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، در هفته گذشته ارزش مجموع مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان بالغ بر 131 میلیون و 657 هزار دلار گردید.

در همین راستا، کارآفرینانی از کشورهای امارات متحده عربی ، ترکیه، افغانستان، ازبکستان و هنگ کنگ گازوئیل و گاز مایع محصول شرکت دولتی "ترکمن نفت" و همچنین خریدارانی از کشورهای ترکیه و افغانستان بنزین و گاز مایع محصول شرکت دولتی "ترکمن گاز" را معامله کردند. علاوه بر این، تجار چینی، اماراتی، آذربایجانی و قرقیزستانی نخ پنبه، پارچه پنبه ای و انواع منسوجات را خریداری کردند.

براساس اخبار منتشره در رسانه‌های ترکمنی ، تجار ترکمنی برای بازار داخلی مقادیری روغن پایه به ارزش بیش از 239 هزار منات خریداری کردند. شایان ذکر است، هفته گذشته 52 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسیده است.

منبع:https://tdh.gov.tm/ru/post/36224/obshchaya-summa-sdelok-na-torgah-gtsbt-sostavila-svyshe-131-milliona-657-tysyach-dollarov-ssha

 

تولید محصولاتی به ارزش بیش از 6.5 میلیارد منات در ولایت بالکان

بنا به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، حجم تولیدات صنعتی تولید شده در ولایت بالکان در چهار ماه نخست سال جاری بالغ بر 6 میلیارد و 559 میلیون منات بوده است. براساس این گزارش، حدود نیمی از تولیدات صنعتی ولایت سهم بنگاه‌های خصوصی بوده که روانه بازارهای داخلی و خارجی شده است.

همچنین نرخ رشد تولیدات صنعتی در ولایت بالکان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 107 درصد افزایش داشته است. علاوه بر این، از ژانویه تا مارس 2023، گردش مالی خرده فروشی در ولایت مذکور به 2 میلیارد و 592 میلیون منات رسید که حاکی از رشد 109 درصدی می‌باشد. ضمناً، بیش از 2.6 میلیارد منات از حجم گردش مالی به شرکت های خصوصی اختصاص داشته است.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/10288/balkanskii-velayat-proizvel-produkciyu-na-summu-svyshe-65-mlrd-manatov

 

احداث اولین کارخانه تولید آمونیاک آبی آسیای مرکزی در ترکمنستان

بنا بر گزارش نشریه «The Korea Herald»، اولین کارخانه تولید آمونیاک آبی آسیای مرکزی در ترکمنستان توسط شرکت «Daewoo Engineering & Construction Co., Ltd.» کره جنوبی ساخته می‌شود. انتظار می رود که امضای قرارداد قبل از پایان سال انجام شود و ساخت آن در نیمه دوم سال آینده آغاز شود.

براساس خبر مزبور در این کارخانه که در ولایت بالکان ساخته خواهد شد، کودهای اوره-آمونیاک نیز که از مشتقات آمونیاک آبی هستند، تولید خواهد شد و فرصت های زیادی را برای صادرات "محصولات" سازگار با محیط زیست به اروپا فراهم می‌کند.

نشریه کره ای به نقل از نماینده شرکت مذکور می نویسد: این شرکت به دنبال فرصت برای توسعه هر چه بیشتر همکاری با ترکمنستان است که دارای ذخایر عظیم گاز طبیعی می‌باشد. ما بر اساس تجربه خود در ساخت کارخانه کود شیمیایی در مراکش، نیجریه و الجزایر، قادر خواهیم بود به بهره برداری حداکثری از پتانسیل ترکمنستان کمک کنیم.

این موضوع همچنین در دیدار سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان و جونگ وون جو مدیرعامل شرکت «Daewoo Engineering & Construction Co., Ltd.» که در اواخر ماه می سالجاری در عشق آباد برگزار شد ، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. صحبت در مورد ساخت دو کارخانه جدید بوده است، یکی برای تولید سالانه 660000 تن آمونیاک و  1155 تن کاربامید در منطقه بالکان و دیگری برای تولید کودهای فسفاته با ظرفیت 300 هزار تن در سال در کارخانه تولید مواد شیمیایی ترکمن آباد ولایت لباب.

منبع:https://orient.tm/ru/old/post/54408/v-turkmenistane-postroyat-pervyj-v-centralnoj-azii-zavod-po-proizvodstvu-golubogo-ammiaka

 

تولید بیش از 2.3 هزار تن پیله کرم ابریشم در ترکمنستان

بنا به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در نشست اخیر  کابینه وزرای این کشور ، در سخنانی خاطر نشان کرد که : " در نتیجه تلاش فداکارانه پرورش دهندگان داخلی کرم ابریشم، بیش از 2300 تن پیله در کشور تولید شده است " . در این نشست ، معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور کشاورزی نیز ضمن ایراد سخنانی اظهار داشت : " ابریشم کاران کشورمان به تعهدات خود برای تولید پیله با موفقیت اقدام نمودند ".

همچنین معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در امور کشاورزی از اقدامات گسترده در کشور برای حفاظت از محیط زیست و حل مشکلات حوزه اکولوژی خبر داد. در همین ارتباط و بر اساس برنامه ملی جنگل، به منظور بهبود وضعیت زیست محیطی در منطقه دریاچه آرال، ایجاد مناطق جنگلی در ولایات داش آغوز و لباب برنامه ریزی شده و در حال حاضر کار مقدماتی برای تعیین مکان و گونه‌های گیاهی در حال انجام می‌باشد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10319/shelkovody-turkmenistana-sdali-bolee-23-tysyach-tonn-kokonov

 

کاهش واردات ترکمنستان از قزاقستان

وبسایت خبری «LSnews» با استناد به کمیته درآمد دولتی جمهوری قزاقستان گزارش داد که در چهار ماه اول سال 2023، ترکمنستان واردات کالا از قزاقستان را تقریباً یک سوم کاهش داده است. این منبع خاطر نشان کرد که ترکمنستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، واردات آرد، گندم و ماکارونی را 38.4 درصد کاهش داده است. همچنین واردات گوشی‌های هوشمند 27.7 درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که صادرات کالاهای ترکمنستانی به قزاقستان 10 درصد افزایش داشته است. به عنوان مثال، صادرات مواد شوینده و محصولات پاک کننده به طور قابل توجهی (بیش از 45 برابر) افزایش یافته است. همچنین، واردات انواع پاکت و کیسه‌ از ترکمنستان 8 برابر رشد داشته است. گوجه‌فرنگی به عنوان مهمترین محصول وارداتی نیز افزایش  8.8 درصدی را ثبت نموده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/62593/turkmenistan-sokratil-import-muki-i-pshenicy-iz-kazahstana-i-uvelichil-eksport-tomatov-i-moyushchih-sredstv

 

تلاش آژانس حمل و نقل دریایی برای افزایش اجرای پروژه‌های کشتی سازی

نمایندگان آژانس "Türkmendeňizderýaýollary" (آژانس حمل و نقل دریایی ترکمنستان) و شرکت "Petronas Carigali Sdn Dhd" طی نشستی مسائل مربوط به افزایش همکاری در پروژه‌های کشتی سازی را بررسی کردند. این مطلب را سرویس مطبوعاتی آژانس Türkmendeňizderýaýollary گزارش کرده است.

بنا به اعلام آژانس فوق الذکر ، در این دیدار، طرفین همچنین در مورد توسعه بیشتر همکاری‌های دوجانبه و مرمت سازه‌های شناور تبادل نظر کردند. نمایندگان شرکت «Petronas Carigali» ضمن آشنایی با توانمندی‌ها و ظرفیت های کارخانه کشتی سازی «بالکان»، به ضرورت افزایش همکاری در زمینه تعمیر کشتی و تاسیسات شناور در کارخانه مذکور اشاره کردند.

نمایندگان این شرکت تمایل خود را برای همکاری در خصوص تعمیر دو سکوی شناور (یک سکوی استخراج نفت و یک سکوی ذخیره سازی نفت) در کارخانه کشتی سازی «بالکان» اعلام کردند. در پایان این دیدار، طرفین خاطرنشان کردند که برای گسترش بیشتر همکاری‌ها در حوزه کشتی سازی آمادگی داشته و تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهداف مد نظر به کار خواهند گرفت.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10279/turkmendenizderyayollary-i-petronas-carigali-obsudili-sotrudnichestvo-po-sudostroitelnym-proektam

بالا