صدور دستور برداشت گندم توسط رئیس جمهور ترکمنستان

بنا به گزارش رسانه‌های ترکمنی به نقل از تلویزیون ترکمنستان، سردار بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان در جریان نشست اخیر کاری آنلاین با استانداران ولایات این کشور ، دستور ساماندهی و آمادگی برای برداشت گندم را صادر کرده است.

رئیس جمهور ترکمنستان پس از استماع گزارش های استانداران ولایات این کشور خاطرنشان کرد که هم اکنون برهه پر مسئولیتی در حوزه کشاورزی فرا رسیده و آن زمان آغاز برداشت گندم است که لازم است با همکاری استانداران و کشاورزان کشور ، تحقق یابد.

سردار بردی محمدوف پس از صدور دستورات مقتضی اظهار داشت : " در این راستا لازم است اقدامات عاجل برای برداشت سازمان یافته ، اطمینان از عملکرد روان و بدون وقفه تمام ساختارهای دست اندر کار و همچنین افزایش سرعت کار در مزارع گندم انجام شود ". علاوه بر این، رئیس دولت دستور داد تا استانداران ساخت و سازهای مختلف برنامه ریزی شده در چارچوب برنامه‌های توسعه اجتماعی-اقتصادی کشور را تحت نظارت دائم قرار دهند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/62912/prezident-turkmenistana-rasporyadilsya-organizovanno-provesti-zhatvu-pshenicy

 

تولید محصولات خشکبار در استان داش‌آغوز

یک شرکت تولیدی عضو اتحادیه صنعت گران و کار آفرینان ترکمنستان که مبادرت به تولید خشک‌بار زردآلو، سیب و خربزه می نماید ، در تلاش است تا محصولات تولیدی خود را به خارج از کشور صادر نماید. این شرکت خصوصی کارآفرین در منطقه گوراوغلی استان داش‌آغوز واقع شده و مجهز به تجهیزات مدرن ، با کارایی بالایی است که امکان تولیدات خشکباری برای صادرات را فراهم می سازد.

در این شرکت خصوصی ، انواع میوه‌ها بر اساس قراردادهای منعقده از تجار محلی خریداری می‌شود. میوه‌های تولید شده در ترکمنستان به دلیل پاکی اکولوژیکی، طبیعی بودن و طعم خاص خود متمایز می‌باشند. خشکبار میوه‌ای با علامت تجاری "یدی ییلدیز" در ظروفی به عنوان محصول نهایی بسته بندی شده و به مراکز تجاری ترکمنستان ارسال می‌شوند.

منبع: سایت https://business.com.tm/tm/post/10283

 

حمل بار بین ویتنام و انگلیس توسط هواپیمایی ترکمنستان

"ترکمنستان ایرلاینز" اولین شرکت هواپیمایی است که حمل و نقل کالا بین ویتنام و انگلیس را انجام می دهد. این مطلب را خبرگزاری Nhan Dan با استناد به شرکت بین المللی تجارت و لجستیک TT Meridian گزارش کرده است.

در این خبر همچنین آمده است: " این مسیر جدید توسط خطوط هوایی ترکمنستان اداره می‌شود و تاکنون تنها مسیر باری بین ویتنام و انگلیس است. انتظار می رود این مسیر به توسعه تجارت دوجانبه نیز کمک نموده و باعث افزایش درآمدهای هواپیمایی ترکمنستان گردد.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/62197/aviakompaniya-turkmenistan-obespechit-gruzovye-perevozki-mezhdu-vetnamom-i-velikobritaniei

 

آغاز حمل و نقل بار تحت پروژه e-TIR بین ترکمنستان و ازبکستان

بنا بر گزارش وبسایت «newscentralasia.net» با استناد به وزارت حمل و نقل ازبکستان، اولین حمل و نقل جاده ای بین المللی بار بین ترکمنستان و ازبکستان با استفاده از سیستم الکترونیکی e-TIR انجام شده است. این سامانه دیجیتال امکان انجام به موقع فرآیند ترخیص کالا از گمرک را فراهم می‌کند.

لازم به ذکر است، حمل و نقل جاده ای بین المللی الکترونیکی (e-TIR) قبلاً در قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان بکار گرفته شده است. اکنون ترکمنستان به سیستم e-TIR ملحق شده که به معنای اجرای رژیم بدون کاغذ در حمل و نقل بین المللی بار برای کل منطقه آسیای مرکزی است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/62852/startovali-gruzovye-perevozki-po-proektu-etir-mezhdu-turkmenistanom-i-uzbekistanom

مذاکرات ترکمنستان و افغانستان در زمینه حمل و نقل محموله‌های ترانزیتی

بنا بر اعلام وبسایت آژانس «حمل و نقل جاده ای ترکمنستان»، نمایندگان وزارت امور خارجه ترکمنستان، ادارات مهاجرت، گمرک و مرزبانی ترکمنستان و همچنین آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان با همکاران افغانستانی خود نشست آنلاینی برگزار کردند.

کارمندان وزارت امور خارجه، وزارت حمل و نقل و ادارات گمرک، تجارت و نفت و گاز افغانستان نمایندگی طرف افغانستانیی را بر عهده داشتند. در این دیدار، موضوعات مربوط به گسترش همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل ترانزیتی بار از خاک افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لازم به ذکر است، ترکمنستان فعالانه در حال توسعه زیرساخت های حمل و نقلی خود و مشارکت در اجرای پروژه‌های بین المللی برای ایجاد کریدورهای ترانزیتی است. یکی از این پروژه‌ها کریدور لاجورد می‌باشد که یک مسیر حمل و نقل چندوجهی بین افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه است. کریدور مذکور کوتاه ترین و مقرون به صرفه ترین کانال برای رساندن کالاهای افغانستانی به بازارهای اروپایی است.

منبع:https://orient.tm/ru/old/post/53780/turkmenistan-i-afghanistan-obsudili-sotrudnichestvo-v-oblasti-tranzitnyh-gruzoperevozok

بازدید نمایندگان سازمان تجارت جهانی از ترکمنستان

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، اخیرا نمایندگان سازمان تجارت جهانی از عشق آباد پایتخت ترکمنستان بازدید نمودند. این خبر به نقل از وبسایت «News Central Asia» گزارش شده است. آتاگلدی خالجانوف نماینده دائم ترکمنستان در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو و مایکا اوشیکاوا مدیر دپارتمان الحاق به WTO بازدید آتی را مورد بحث و بررسی قرار داده اند.

در این دیدار، همچنین روند الحاق به سازمان تجارت جهانی و تهیه تفاهم نامه رژیم تجارت خارجی ترکمنستان بررسی شد. بر اساس این گزارش، شورای عمومی سازمان تجارت جهانی کارگروهی را تشکیل داده است که بر مذاکرات بین اعضای این سازمان و ترکمنستان در مورد شرایط الحاق آن نظارت خواهد کرد. لازم به ذکر است، در 22 ژوئیه 2020، به ترکمنستان وضعیت «ناظر» در سازمان تجارت جهانی اعطا شد.

منبع:https://business.com.tm/ru/post/10287/predstaviteli-vto-posetyat-turkmenistan

بررسی مسائل همکاری ترکمنستان و سازمان تجارت جهانی در وزارت امور خارجه ترکمنستان

آقای وفا حاجیف معاون وزارت امور خارجه ترکمنستان با مایکا اوشیکاوا مدیر دپارتمان الحاق به سازمان تجارت جهانی، در عشق آباد ، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، طرفین در خصوص افزایش همکاری‌ها در چارچوب روند الحاق ترکمنستان به سازمان تجارت جهانی به بحث و تبادل نظر پرداختند. در همین راستا، تاکید شد که طرف ترکمنستانی برنامه کاری 2024-2023 را برای گسترش همکاری‌ها با دبیرخانه سازمان تجارت جهانی تهیه و تصویب کرده است.

در این دیدار اوشیکاوا با برنامه‌های طرف ترکمنستانی برای اجرای موارد مربوط به تکمیل اقدامات مقدماتی برای ورود ترکمنستان به سازمان تجارت جهانی آشنا شد. در حال حاضر، ترکمنستان فعالانه در حال آماده سازی تفاهم نامه رژیم تجارت خارجی است که ارائه آن یکی از شروط پیوستن به WTO است. علاوه بر این، فعالیت کمیسیون دولتی برای بررسی مسائل مربوط به الحاق به WTO مورد توجه قرار گرفت. همچنین در این راستا با سازمان ملل متحد و آژانس های تخصصی آن، موسسات مالی بین المللی مانند بانک توسعه اسلامی و بانک توسعه آسیایی همکاری فعالی صورت گرفته است.

در پایان این نشست، طرفین ابراز اطمینان کردند که در امور در حال انجام مطابق با برنامه‌های تعامل بین ترکمنستان و سازمان تجارت جهانی، پیشرفت هایی حاصل خواهد شد.

منبع: https://mfa.gov.tm/ru/news/3843