گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم مردادماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، در مزایده روز جمعه بورس کالا و مواد خام دولتی ترکمنستان، معاملاتی به مبلغ 105 میلیون و 764 هزار دلار آمریکا انجام شد. نمایندگان محافل تجاری از کشورهای امارات متحده عربی و افغانستان 95 هزار تن بنزین ECO-93 را به مبلغ 61 میلیون و 275 هزار دلار آمریکا خریداری کردند. قیمت یک تن از این محصول فروخته شده 645 دلار آمریکا بود.

همچنین کارآفرینان کشور امارات متحده عربی و کشور مالت 100000 تن نفت کوره کم سولفور را با قیمت هر تن 394.75 دلار آمریکا خریداری کردند. مبلغ کل معاملات بالغ بر 39 میلیون و 475 هزار دلار آمریکا بوده است.

علاوه بر موارد فوق الذکر ، تاجرانی از کشورهای هنگ کنگ، ترکیه و ارمنستان نخ و محصولات ژاکارد رنگ شده ساده را به مبلغ 5 میلیون و 14 هزار و 766.35 دلار آمریکا خریداری کردند. کارآفرینان داخلی 599.6 تن روغن پایه را برای بازار داخلی خریداری کردند. مبلغ کل معاملات 14 میلیون و 115 هزار و 600 دلار آمریکا بوده است.

منبع :  https://business.com.tm/ru/

افزایش تعداد کاربران بانکداری اینترنتی در ترکمنستان

رسانه‌های ترکمنی با اشاره به اینکه محبوبیت بانکداری اینترنتی روز به روز در بین ساکنان این کشور در حال افزایش است ، به نقل از آمار بانک مرکزی ترکمنستان، اعلام کردند که در شش ماهه اول سال 2023 ، تعداد کاربران فعال سرویس بانکداری اینترنتی به 983717 نفر رسیده است.

طبق آمار ارائه شده مذکور، بانک پیشرو در این حوزه، «دایخانبانک» (با 361877 کاربر) است. رتبه دوم در اختیار بانک "ترکمنستان" (با 320317 کاربر) می‌باشد و جایگاه سوم را بانک «ترکمن باشی» (با 170445 کاربر) تصاحب نموده است.

شایان ذکر است ، مشتریان دایخانبانک عمدتاً در ولایات ترکمنستان پراکنده شده اند. به این ترتیب، بیشترین استفاده کنندگان در ولایت های ماری (143691 نفر)، لباب (81133 نفر) و داش آغوز (58876 نفر) هستند. این در حالی است که اکثر مشتریان بانک های "ترکمنستان" و "ترکمن باشی" (به ترتیب با 129072 و 29169 نفر) در عشق آباد متمرکز شده اند.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/63455/chislo-aktivnyh-polzovatelei-internetbankinga-v-turkmenistane-prevysilo-980-tysyach

افزایش حمل ریلی بار در کریدور "شمال-جنوب" طی 5 ماهه اول سالجاری

بنا بر گزارش وبسایت «Eurasia Today»، حمل و نقل ریلی بار در امتداد کریدور بین المللی شمال-جنوب در پنج ماهه نخست سال 2023 بیش از 40 درصد رشد کرده و به 4 میلیون تن رسیده است. حمل بار در مسیر شرقی که از ترکمنستان و قزاقستان می‌گذرد 353.5 هزار تن بوده است. این میزان 157.4 هزار تن (80.3 درصد) بیشتر از سال گذشته می‌باشد. در مسیر غربی که روسیه را از طریق آذربایجان به ایران وصل می‌کند، حمل بار به 3.6 میلیون تن رسیده و این مقدار 989.4 هزار تن (37.9 درصد) بیشتر از سال قبل است.

لازم به ذکر است، در پایان سال 2022، هیات مدیره راه آهن روسیه یک سال تخفیف 20 درصدی را برای حمل و نقل کانتینری در مسیر شرقی از طریق قزاقستان و ترکمنستان در نظر گرفت. راه آهن قزاقستان هم 40 درصد تخفیف برای حمل کالا در مسیر ترکمنستان به استثنای غلات، آرد و فرآورده‌های نفتی و راه آهن ترکمنستان 40 تا 50 درصد تخفیف برای حمل بار به گذرگاه‌های مرزی با ایران لحاظ کردند.

در همین راستا، برای تشویق حمل کانتینری، راه‌آهن‌های قزاقستان، ترکمنستان و ایران نرخ‌های کاهش‌یافته یکنواختی را برای استفاده از زیرساخت‌ها برای سال ۲۰۲۳ با ۰.۱۵ تا ۰.۱۸ دلار به ازای هر TEU-km و 0.24 دلار برای هر FEU-km معرفی کرده‌اند. به گفته الکسی اورچوک معاون نخست وزیر دولت روسیه، امسال ترافیک بار در مسیر شرقی از 1 میلیون تن فراتر خواهد رفت و پیش بینی می‌شود در سال 2025 به 5 تا 7 میلیون تن برسد.

منبع: https://salamnews.tm/ru/section/ykdysadyyet/ulag-kommunikasiya/zhd-perevozki-po-mtk-severyug-za-5-mesyacev-vyrosli-do-4-mln-tonn-eb2dea

تولید سالانه 150 تن فرآورده‌های گوشتی در یکی از مجتمع های دامداری مرو

بنا بر گزارش روزنامه «ریسگال»، یکی از کارآفرینان عضو اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان که یک مجتمع دامداری خصوصی را در شهر مرو اداره می‌کند ، توانسته با مشاوره‌های تخصصی ، سالانه 150 تن فرآورده‌های گوشتی تولید می‌کند.

براساس اعلام روزنامه مزبور ، این مجتمع دامداری در زمینی به مساحت 10 هکتار در ناحیه مرغاب ولایت ماری واقع شده و در حال حاضر، دارای حدود 300 راس گاو و حدود 400 راس گوسفند می‌باشد. در این مجتمع دامپروری ده‌ها کارگر مشغول به کار هستند.

حجم تولید سالانه شیر در دامداری مذکور100 تن بوده و علاوه بر این، 350 هکتار زمین کشاورزی در اختیار این مجموعه قرار دارد که در آن اقلام علوفه ای مانند ذرت، یونجه و جو کشت می‌شود.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10388/v-zhivotnovodcheskom-komplekse-maryiskogo-predprinimatelya-ezhegodno-proizvoditsya-150-tonn-myasa

خریداری شش فروند هواپیما توسط آژانس هوایی ترکمنستان

براساس مصوبه امضاء شده توسط سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان ، آژانس « حمل و نقل هوایی » آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزیران مجوز لازم برای امضای خرید 4 فروند هواپیمای «Boeing 737-8» با شرکت بوئینگ (آمریکا) را دریافات نمود.

رئیس جمهور ترکمنستان همچنین با امضای مصوبه دیگری به آژانس مذکور اجازه داد برای خرید 2 فروند هواپیمای «Boeing 777-367ER» با شرکت های «TMHCC-AIR 1 LLC» و «TMHCC-AIR 2 LLC» (آمریکا) قراردادهای سه جانبه منعقد کند.

به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، این اسناد به منظور انجام موفقیت آمیز وظایف پیش بینی شده در "برنامه ملی توسعه هوانوردی غیرنظامی ترکمنستان برای سال های 2030-2012" و همچنین نوسازی ناوگان هوایی و اطمینان از ایمنی پرواز به تصویب رسیده است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10354/agentstvo-turkmenhowayollary-zakupit-6-vozdushnyh-sudov

 

احداث تأسیسات صنعتی در فاز دوم شهر آرکاداغ

در جریان بازدید اخیر آقای قربانقلی بردی‌محمدوف ، رهبر مردم ترکمنستان از شهر هوشمند آرکاداغ، ایشان در نشستی کاری با آقای اورازوف رئیس کمیته دولتی ساخت و ساز شهر آرکاداغ که تحت نظر ریاست جمهوری ترکمنستان فعال است و همچنین آقای دوردیلی‌یف شهردار شهر آرکاداغ ، حضور یافته و در جریان آن ، مسائل مربوط به آبادانی این شهر ، مورد بررسی قرار گرفت.

آقای بردی محمدوف از چندین نوع از محصولات پزشکی تولید شده از پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در ترکمنستان در شهر آرکاداغ بازدید نمود که از نظر کیفیت و انطباق با الزامات بهداشتی و درمانی ، منطبق با استانداردهای بین‌المللی هستند.

در این نشست رهبر ملی مردم ترکمن با بیان اینکه در مرحله بعدی ساخت شهر آرکاداغ عمدتاً تأسیسات صنعتی ساخته خواهند شد، اظهار داشت : " این فعالیت‌ها در صنعتی شدن اقتصاد ملی اهمیت زیادی خواهد داشت و محصولاتی که در اینجا تولید می‌شوند ، نقش مهمی در افزایش ظرفیت صادراتی کشور خواهند داشت " .

ایشان همچنین افزود : " تأسیسات صنعتی که قرار است در شهر آرکاداغ ساخته شوند بایستی کاملا الزامات زیست محیطی روز را برآورده کنند و از مواد اولیه بومی استفاده نموده و از نظر کیفیت، دوام و طول عمر ، شاخص و متمایز باشند ".

پالایش نفت در مجتمع پالایشگاهی ترکمن باشی

بنا به اعلام روزنامه اینترنتی صنعت نفت و گاز ترکمنستان ، در مجتمع پالایشگاهی ترکمن‌باشی کنسرن دولتی « ترکمن‌ نفت » در بازه زمانی پنج ماهه اول سال جاری، از یک میلیون و ۵۵۴ هزار تن نفت خام دریافتی، حدود یک میلیون و ۵۲۶ هزار تن پالایش و فرآوری شده است.

بر اساس گزارش فوق الذکر ، مجموع انواع بنزین تولیدی این شرکت طی پنج ماهه اول سالجاری میلادی، از 512.5 هزار تن گذشته است که این مقدار یعنی تحقق 108 درصدی برنامه تولیدی این مجتمع می‌باشد. همچنین برنامه تولید نفت سفید در این مدت 110.1 درصد، گازوئیل 109.7 درصد، گاز مایع 236.4 درصد و قیر نفتی بیش از 1.5 برابر بوده است. این مجموعه بنزین بدون سرب، نفت سفید، سوخت هواپیما، گازوئیل، نفت کوره، روغن‌های روان کننده، پلی پروپیلن، نفت گاز سبک، کک الکترود نفتی، گاز مایع، قیر ساختمانی و جاده ای و برخی محصولات دیگر را از نفت خام تولید می‌کند.

شایان ذکر است که در مجتمع پالایشگاهی ترکمن باشی کنسرن دولتی «ترکمن نفت» در بازه زمانی ژانویه تا مارس سال جاری حدود یک میلیون و 161 هزار تن نفت فرآوری شده که 103.3 درصد بیشتر از برنامه تعیین شده بوده است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10281/yanvar--apreltknpz-pererabotal-okolo-16-mln-tysyach-tonn-nefti

 

افزایش پالایش نفت در پالایشگاه سیدی ترکمنستان

بنا بر گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، پالایشگاه نفت سیدی واقع در ولایت لباب در شرق ترکمنستان در پنج ماهه اوال سالجاری ، 194 هزار و 457 تن نفت را پالایش و 146 هزار و 295 تن فرآورده نفتی تولید کرده است. بر اساس این گزارش، 77 هزار و 100 تن بنزین، 1500 تن نفت کوره، 49 هزار و 344 تن گازوئیل، 10 هزار و 744 تن نفت سفید و 7 هزار و 577 تن قیر از مواد اولیه فرآوری شده به دست آمده است.

شایان ذکر است، پالایشگاه نفت سیدی که بخشی از مجموعه پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی است، یکی از بزرگترین شرکت های صنعتی کشور به شمار می رود ، در سال 2015، واحد تولید قیر با ظرفیت سالانه 37 هزار و 200 تن در این مجموعه احداث شد.

در سال 2017 نیز واحد اصلاح کاتالیزوری با ظرفیت سالانه 500 هزار تن بنزین با اکتان بالا راه اندازی شد. در حال حاضر، در این شرکت حدود 1800 نفر مشغول بکار هستند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10380/yanvarmai-seidinskii-npz-pererabotal-bolee-194-tysyach-tonn-nefti

 

بهره بردای از چاه جدید در میدان گالکینیش

بنا بر گزارش وبسایت «مجتمع نفت و گاز ترکمنستان»، در چاه گازی جدید ( چاه شماره 271) میدان گالکینیش که در عمق 4665 متری حفاری شده، جریان تجاری گاز طبیعی به دست آمده است.بر اساس این منبع، یک جریان گاز پرفشار در عمق 4518 تا 4333 متری شناسایی شده و ضخامت کل لایه 105 متر می‌باشد.

در حال حاضر، حفاری در چاه‌های دیگر واقع در میدان گالکینیش توسط کارکنان اداره "Türkmengazburawlaýyş" کنسرن دولتی "Turkmengaz" ادامه دارد.

شایان ذکر است، در فوریه سال جاری، ترکمنستان و امارات متحده عربی در خصوص مشارکت شرکت های نفت و گاز کشور امارات متحده در توسعه میدان گالکینیش، دومین میدان گازی بزرگ جهان، واقع در منطقه ماری به توافق رسیدند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10340/novaya-skvazhina-na-mestorozhdenii-galkynysh-uvelichivaet-dobychu-gaza

رسیدن به نفت از چاه حفر شده در معدن قوتوردپه

از چاه شماره 392 که اخیراً توسط کارمندان اداره حفاری قوتوردپه کنسرن دولتی «ترکمن نفت» در میدان قوتوردپه شمالی حفاری شده، یک جریان قوی نفت بدست آمده است. روزنامه الکترونیکی صنایع نفت و گاز ترکمنستان در این خصوص به ارائه گزارش پرداخته است .

در این گزارش آمده است که در میدان مذکور یک جریان قوی نفت از عمق 4740 متری استخراج شده است. ظرفیت تولید چاه بیش از 57 تن در روز می‌باشد. حفاری این چاه با استفاده از تجهیزات مدرن حفاری بر اساس قرارداد با شرکت اوکراینی "یوگنفت گاز" انجام شده و عمر مفید آن 15 تا 20 سال خواهد بود.

اداره حفاری «قوتوردپه» از ماه ژانویه الی آوریل سال جاری، فعالیت‌های خود را بیش از برنامه مد نظر به سرانجام رسانده و در مجموع 17 هزار و 550 متر حفاری انجام داده است. سه چاه از پنج چاهی که همزمان حفر شده‌اند، چاه‌های صنعتی هستند.

منبع: سایت https://business.com.tm/tm/post/10282

برنامه شرکت «ترکمن انرگو» ترکمنستان برای احداث نیروگاه‌های برق خورشیدی

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، رئیس اداره توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر شرکت «ترکمن انرگو» در سخنانی اظهار داشت : " شرکت دولتی برق «ترکمن انرگو» در حال برنامه ریزی برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های حاشیه ترکمنستان است ". مشارالیه این سخنان را در کنفرانس بین‌المللی علمی-کاربردی تحت عنوان «چشم انداز انرژی و فناوری‌های جدید برای بهره برداری از ذخایر هیدروکربنی» که چندی پیش در عشق آباد برگزار شده بود ، ایراد نمود.

به گزارش روزنامه الکترونیکی صنایع نفت و گاز ترکمنستان، پیش بینی می‌شود ظرفیت کل نیروگاه‌های برنامه‌ریزی شده در مرحله اولیه از 6 مگاوات فراتر رود. همانطور که آقای دولت الله‌یاروف خاطرنشان کرد، متخصصان ترکمنستان تجارب بین‌المللی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر را مطالعه کرده و فعالیت‌های متعددی در این زمینه انجام می‌دهند.

کنفرانس مزبور با حضور بیش از 800 نماینده از 20 کشور جهان در سه جلسه برگزار شد. جلسه اول در مورد فن‌آوری‌های جدید و انتقال انرژی، جلسه دوم در مورد کاهش انتشار متان و کربن برای حذف کامل انتشار و کسب درآمد و جلسه سوم نیز در مورد ابتکارات تولید انرژی پاک و همچنین فرصت‌های جدید برای تأمین مالی محیط زیست و آب و هوا بحث و تبادل نظر شد.

منبع: سایت https://business.com.tm/tm/post/10374

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان
بالا