گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم مردادماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

 

بورس ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان ، حجم معاملات ارزی بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته ، برابر با 11 میلیون و 603 هزار و 254 دلار بوده است . بازرگانانی از کشورهای امارات متحده عربی و ترکیه در معاملات مزبور ، 6.5 هزار تن سوخت هواپیما TC-1 به ارزش 4 میلیون و 278 هزار و 625 دلار را خریداری کردند.

همچنین یک تاجر افغان بالغ بر یک هزار تن گاز مایع را با قیمت هر تن 369.5 دلار خریداری کرد. ارزش کل معاملات برابر با 369 هزار و 500 دلار شد. ضمنا در جریان معاملات روز جمعه یک تاجر از ازبکستان 300 تن پلی‌پروپیلن را به قیمت هر تن 1033 دلار خریداری کرد.

ارزش کل معاملات برابر با 309 هزار و 900 دلار شده است . یک تاجر اهل جزایر ویرجین نیز 900 تن سوخت هواپیما TC-1 را به ارزش کل 5 میلیون و 971 هزار و 500 دلار خریداری کرده است. نمایندگان محافل تجاری جمهوری قرقیزستان نیز قرارداد خرید انواع پارچه به ارزش کل 673 هزار و 729 دلار را به صورت ارزی امضاء کردند.

منبع: سایت https://business.com.tm/tm/post/10259

صادرات کالا توسط کارآفرینان لباب

کارآفرینان ولایت لباب در پنج ماهه اول سال جاری میلادی ، بیش از 4.5 میلیون دلار کالا به کشورهایی همچون ترکیه، ازبکستان، روسیه، افغانستان، قرقیزستان، آذربایجان، قزاقستان و بلاروس صادر کرده اند. به گزارش روزنامه « ترکمنستان بیطرف »، حجم صادرات محصولات صنعتی این منطقه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از دو برابر شده است.

در همین راستا، تعداد کارآفرینان لبابی که در فعالیت های تجارت خارجی شرکت می‌کنند، نیز افزایش یافته است. بطوری که در سال گذشته در همین مدت، 8 شرکت خصوصی محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کردند، در حالی که امسال تعداد آنها به 12 شرکت رسیده است.

شایان ذکر است، اقلام صادراتی شامل ایزوگام، قیر ماستیک مایع، لوله‌های پلی اتیلن، کیسه‌های پلی پروپیلن و پلی اتیلن، پارچه برزنتی، چوب لباسی پلاستیکی و باتری بوده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/63487/s-nachala-goda-predprinimateli-lebapa-eksportirovali-tovarov-na-summu-bolee-45-mln-dollarov-ssha

تولید فراورده‌های شیرین بیان به ارزش بیش از 8 میلیون منات

در مجتمع کشت و صنعت بویان نیازوف واقع در شهر ترکمن آباد در بازه زمانی پنج ماهه اول سالجاری ، حدودا 8 میلیون و 963 هزار و 359 منات فراورده از ریشه شیرین بیان تولید شده است.

به گزارش وبسایت «Jeyhun.news»، در این فوق الذکر ، هزار و 146 تن ریشه شیرین بیان به ارزش دو میلیون و 819 هزار و 910 منات و 549 تن عصاره شیرین بیان به مبلغ 6 میلیون و 743 هزار و 449 منات استحصال شده است.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/63451/vostochnyi-region-turkmenistana-zagotovil-produkcii-iz-solodki-na-summu-bolee-8-mln-manat

تشدید مبارزه با واردات غیرقانونی دخانیات به ترکمنستان

بنا بر گزارش برنامه خبری «وطن» از تلویزیون ترکمنستان، رئیس جمهور سردار بردی محمدوف ، چندی پیش خواستار تقویت مبارزه با واردات غیرقانونی محصولات دخانی، تنباکو، قلیان، سیگارهای الکترونیکی، تجارت و خرید و فروش غیرقانونی موارد مذکور و استفاده از آنها شده بود.

رئیس جمهور ترکمنستان با تاکید بر اینکه دولت در تلاش است تا به گسترش مناطق عاری از دخانیات در جهان کمک کند ، اظهار داشت : " به لطف سیاست جاری دولت، یک جنبش گسترده ضد دخانیات راه اندازی شده که ابعاد بی سابقه ای داشته است ... در این زمینه، لازم است بر اهمیت برداشتن گام های عملی برای ریشه کنی عادت مضر استعمال دخانیات در جامعه ترکمن تاکید ویژه گردد ".

رئیس جمهور سردار بردی محمدوف خطاب به مسئولین ترکمنی ، همچنین اظهار داشت : " باید تلاش در جهت حذف کامل تجارت غیرقانونی محصولات دخانی، اعمال کنترل دقیق بر زنجیره تامین و اقدامات قانونی پیشگیرانه را تقویت کنیم ".

در همین راستا محمد خیدیروف وزیر امور داخلی ترکمنستان ( وزیر کشور) نتایج فعالیت های سازماندهی شده در ایست های بازرسی مرزی و آمار محصولات قاچاق ضبط شده را اعلام نموده و تاکید کرد که در رابطه با شهروندانی که مرتکب اعمال غیرقانونی شده باشند، اقدامات مناسب مطابق با قوانین ملی اعمال می‌گردد.

فرمانده عالی نیروهای مسلح ترکمنستان نیز ضرورت مبارزه بدون قید و شرط با واردات غیرقانونی محصولات دخانی، تنباکو، قلیان، سیگارهای الکترونیکی، تجارت و خرید و فروش غیرقانونی موارد مذکور و استفاده از آنها را مورد تاکید قرار داده است.

لازم به ذکر است، مبارزه با سیگار در ترکمنستان از سال 1998 با ممنوعیت تبلیغات محصولات دخانی آغاز شده و پس از آن استعمال دخانیات در دانشگاه‌های کشور ممنوع شد. در سال 2000 استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی، خیابان‌ها، ساختمان‌های اداری و تاسیسات نظامی ممنوع گردید و دو سال بعد این ممنوعیت برای رانندگان وسایل نقلیه نیز اعمال شد.

ترکمنستان در بهار 2011 به کنوانسیون سازمان جهانی بهداشت در مورد کنترل دخانیات پیوست و شش ماه بعد رئیس جمهور اولین مصوبه در این خصوص تحت عنوان "برنامه کنترل دخانیات در ترکمنستان در سال های 2016-2012" را امضا کرد.

در آوریل 2017، رئیس دولت برنامه ملی اجرای کنوانسیون سازمان جهانی بهداشت در مورد کنترل دخانیات در ترکمنستان را برای سال های 2021-2017 تصویب کرد. سال گذشته نیز برنامه ای ملی تصویب شد که بر اساس آن ترکمنستان باید تا سال 2025 به یک کشور عاری از دخانیات تبدیل شود.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/63024/prezident-turkmenistana-potreboval-usilit-borbu-s-nezakonnym-vvozom-v-stranu-sigaret-i-smesi-dlya-kalyana

افزایش سفر گردشگران ترکمنی به ازبکستان

بر اساس گزارش آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان، در ماه آوریل سال 2023، بیش از 7 هزار گردشگر ترکمنی از ازبکستان بازدید کرده اند.

ترکمنستان از نظر تعداد شهروندانی که از ژانویه تا آوریل 2023 برای مقاصد گردشگری به ازبکستان سفر کرده اند، در رتبه ششم قرار دارد. لازم به ذکر است، در پنج ماه نخست سال جاری، 21.2 هزار گردشگر ترکمنی به ازبکستان سفر کرده اند.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/63342/bolee-7-tysyach-turistov-iz-turkmenistana-posetili-uzbekistan-v-mae-2023-goda

بالا