اخبار اقتصادی ترکمنستان - مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول تیرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

محدوده سیم های با علامت تجاری "گریم" دو برابر شده است

خبرگزاری جیحون نیوز: نوع سیم های برق تولید شده در شرکت خصوصی "ترکمن یولدوزی" طی سال گذشته دو برابر شده است. در سال های گذشته، 12 نوع سیم برق تولید می‌شد ولی سال گذشته - 23 نوع سیم تولید گردید. این شرکت از سال 2020 اقدام به تولید کابل های برق با روکش پی وی سی با روکش خارجی (عایق) آلومینیومی‌با مقاومت تا 660 ولت، سیم های باز برای سیم های برق سقفی و سیم های با روکش پی وی سی برای سازه‌های الکتریکی تحت علامت تجاری گریم می‌کند.

منبع: https://jeyhun.news/assortiment-provodov-s-torgovoj-markoj-gerim-uvelichilsya-vdvoe/

 

دریافت گازهای صنعتی جدید از میدان گالکینیش

خبرگزاری اورینت: حفاری‌های شرکت دولتی ترکمن گاز چاهی به عمق 4.6 کیلومتر در قلمرو میدان گالکینیش حفر کردند و همچنین در عمق 4.5 -4.3 کیلومتری انفجار انجام دادند و در نتیجه فشار بالا جریان گاز صنعتی را دریافت کردند. این کار توسط متخصصان با استفاده از فناوری مدرن ژاپنی و آخرین فناوری حفاری انجام شد. روزنامه "ترکمنستان" گزارش می دهد که پمپ های لوله و فرورفتگی‌های تقویت کننده برند ژاپنی "سومیتومو" در حال حاضر به طور فعال توسط بخش ترکمن گاز بوراولاییش استفاده می‌شود. میدان گالکینیش در حال حاضر اولین مرحله توسعه خود را سپری می‌کند. در مجموع هفت مرحله برنامه ریزی شده است. مدیریت شرکت دولتی قصد دارد تا جریان گاز از ذخایر محلی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد تا به تدریج صادرات این منبع را افزایش دهد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/55690/novye-promyshlennye-pritoki-gaza-polucheny-s-mestorozhdeniya-galkynysh

 

بیش از 146 هزار تن محصول در پنج ماه دریافت شد

خبرگزاری جیحون نیوز: در ژانویه تا می سال جاری 194 هزار و 457 تن نفت در پالایشگاه سیدی فرآوری شده و 146 هزار و 295 تن فرآورده دریافت شده است. از این حجم 77 هزار و 100 تن بنزین، 1500 تن مازوت، 49 هزار و 344 تن گازوئیل، 10 هزار و 744 تن گازوئیل سنگین وکیوم و 7 هزار و 577 تن قیر نفت جاده ای است.

منبع: https://jeyhun.news/za-pyat-mesyacev-polucheno-bolee-146-tysyach-tonn-produkcii/

 

ظرفیت سوخت و انرژی منطقه شرق در حال افزایش است

خبرگزاری جیحون نیوز: طی پنج ماه گذشته ، یک میلیارد و 742.5 میلیون کیلووات ساعت برق در استان لباب تولید شده است. در نتیجه، مناطق مسکونی و شرکت های صنعتی به طور قابل اعتماد با برق تامین می‌شوند.شرکت های انرژی لباب طبق قراردادهای بین دولتی منعقد شده به طور منظم در تامین برق مصرف کنندگان خارجی مشارکت دارند. طی پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حجم فرآوری روغن، تولید نخ پنبه، کود معدنی و لبنیات افزایش یافته است. چنین نتایجی بیانگر آن است که کارگران بنگاه‌های صنعتی استان از اهداف خود جلوتر بوده و برای دستیابی به نتایج بالا تلاش می‌کنند.

منبع: https://jeyhun.news/toplivno-energeticheskij-potencial-vostochnogo-regiona-uvelichivaetsya/

 

بازده محصولات غذایی در حال افزایش است

خبرگزاری جیحون نیوز: حدود 18.2 هزار تن سبزی در ماه‌های پایانی امسال در استان لباب تولید شد.همچنین کشاورزان لباب از ابتدای سال تاکنون 632.4 تن میوه و تره بار برداشت کرده اند. بیش از 11.7 هزار تن سیب زمینی بهاره در مزارع حاصلخیز استان تولید شد.این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان قابل توجهی بیشتر است.

منبع: https://jeyhun.news/urozhajnost-prodovolstvennyx-kultur-uvelichivaetsya/

 

طی پنج ماه، 70 درصد محصولات صنعتی تولید شده در لباب صادر شد

خبرگزاری جیحون نیوز: طی پنج ماه گذشته سال جاری، حجم تولیدات صنعتی در بنگاه‌های استان لباب به قیمت فعلی بالغ بر 9 میلیارد و 261 میلیون منات بوده است. از این تعداد، حدود 2 میلیارد و 560 میلیون منات در شرکت های بخش دولتی تولید شده است.در دوره گزارش، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، در صنعت برق (15.5 درصد)، صنعت نساجی (87.6 درصد)، ابریشم خام (3.4 برابر)، نان و فرآورده‌های نانوایی (2درصد) و سایر صنایع نرخ رشد مشاهده شده است.در دوره گزارش، حجم انتقال محصولات صنعتی به مصرف کنندگان (با احتساب ضایعات محصولات در ابتدای سال) به 2 میلیارد و 346.7 میلیون منات رسید. قابل ذکر است که 70.8 درصد این کالاها به خارج از کشور ترکمنستان ارسال شده است. در ژانویه تا مه سال جاری، کالاهای مصرفی به ارزش حدود 1.2 میلیارد منات تولید شد.

منبع: https://jeyhun.news/za-pyat-mesyacev-70-procentov-proizvedennoj-v-lebape-promyshlennoj-produkcii-bylo-eksportirovano/

بیش از 102 هزار تن کود فسفاته در کارخانه شیمیایی تولید شد

خبرگزاری جیحون نیوز: در تولید کودهای معدنی فسفاته در کارخانه شیمیایی ترکمن آباد به نام س.ا نیازاف رشد 112 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال حاصل شد. این شرکت طی 5 ماه گذشته 102 هزار و 600 تن کود معدنی فسفاته تولید کرده که برنامه کاری 100.1 درصد انجام شده است. میزان محصولات تولیدی در حساب نقدی 40 میلیون و 839 هزار منات بوده است. تولید مناسب کودهای معدنی فسفر تاثیر مثبتی بر افزایش عملکرد محصول دارد.

منبع: https://jeyhun.news/na-ximzavode-proizvedeno-bolee-102-tys-tonn-fosfornyx-udobrenij/

 

دام پروری در استان لباب

خبرگزاری جیحون نیوز:  تا ابتدای ماه جاری تعداد حیوانات کوچک سر در این استان از مرز 3 میلیون رأس گذشت. طی پنج ماه گذشته ، دامداران این استان 57.1 هزار تن گوشت ، 227.2 هزار تن شیر و  98.8 میلیون تخم مرغ تولید کردند. مزارع زیرمجموعه خصوصی فعالیت و کارایی بالایی در تولید این محصول که برای جمعیت ضروری است نشان می دهند.

ارائه حمایت گسترده دولتی از تولیدکنندگان و ایجاد مشوق های مالیاتی آنها را تشویق می‌کند تا کارآمدتر کار کنند.

منبع: https://jeyhun.news/pogolove-krupnogo-rogatogo-skota-v-lebape-rastet/

 

نیروگاه برق دولتی ماری 50 ساله شد

خبرگزاری ترکمن پورتال: نیروگاه دولتی ماری که گل سرسبد بخش انرژی ترکمنستان است، امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد.

ساخت بزرگترین نیروگاه برق آبی آسیای مرکزی در سال 1969 آغاز شد و در 26 ژوئن 1973 اولین واحد نیروگاه ماری با ظرفیت 210 مگاوات به بهره برداری رسید. در همان سال دومین نیروگاه با همین ظرفیت به بهره برداری رسید.

علاوه بر این، به نوبه خود از سال 1975 تا 1981، چهار واحد برق دیگر هر کدام 210 مگاوات در ایستگاه ظاهر شد. در سال 1985، هفتمین واحد نیروگاه با ظرفیت 210 مگاوات، و دو سال بعد - هشتمین (215 مگاوات) راه اندازی شد. بنابراین مجموع خروجی این ایستگاه به 1685 مگاوات رسید.

در سال 2006، کار برای نوسازی یکی از هشت توربین در حال کار دائمی در نیروگاه ماری انجام شد.

در عین حال، منابع تکنولوژیکی بالایی از سایر واحدهای نیروگاه حفظ می‌شود که همچنان به تولید برق ادامه می دهند.

در سال های اخیر، پیاده سازی تاسیسات مدرن به بهره برداری از ایستگاه، امکان تولید روزانه 3580000 کیلووات ساعت برق را فراهم کرده است.

بدون شک مهمترین رویداد در تاریخ اخیر نیروگاه ماری، روز 8 سپتامبر 2018 بود که با مشارکت قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی ترکمنستان بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی با فناوری پیشرفته در مرکز آسیا با چهار توربین گازی و دو توربین بخار جنرال الکتریک با ظرفیت 1574 مگاوات به بهره برداری رسید. گل سرسبد بخش انرژی داخلی با راه اندازی توانست دوبرابر برق تولید کند که این امر امکان افزایش حجم صادرات برق به کشورهای خارجی را فراهم کرد.

قرار گرفتن نیروگاه برق در بخش مرکزی ترکمنستان از همان ابتدا امکان حل موفقیت آمیز مسائل انتقال برق را نه تنها به استانهای آخال و لباب، بلکه به کشورهای همسایه نیز فراهم کرد. در حال حاضر خط انتقال 220 کیلوولت برق از نیروگاه برق آبی به شهر هرات (افغانستان) در حال ساخت است که از آنجا امکان صادرات برق به کشور همسایه پاکستان و سپس به سایر کشورهای جنوب آسیا وجود دارد. همچنین کار برای افزایش میزان برق ارسالی در مسیرهای سرحدآبات-هرات-تورغندی و رباطکاشان-کلاینا ادامه دارد.

به موازات خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند، خط انتقال برق ترکمنستان - افغانستان - پاکستان با ایستگاه‌های فرعی دارای ترانسفورماتور مدرن و سیستم‌های توزیع ساخته می‌شود.

با این حال، اهمیت نیروگاه ماری برای اقتصاد کشور به قدرت انرژی آن محدود نمی‌شد. این ایستگاه به نمونه ای از توسعه یکپارچه زیرساخت های صنعتی و اجتماعی تبدیل شده است. در ساختار آن، مجتمع رفاهی درمانی، مرکز تفریحی درمانی کودکان، کاخ فرهنگ، ساختمان برای برگزاری جشن‌ها و همچنین مزرعه فرعی گسترده ظاهر شد. تیم فوتبال Energetik ایجاد شد که ورزشگاه برای آن ساخته شد. علاوه بر این، نیروگاه برق ماری به یک شرکت سازنده شهر تبدیل شده است - یک سکونتگاه به خوبی حفظ شده از مهندسان قدرت با مدارس متوسطه و مهدکودک ها، مراقبت های بهداشتی، فرهنگی، ارتباطات، تجارت و موسسات خدمات مصرف کننده رشد کرده است. بزرگترین نیروگاه در کشور به شرکت پایه برای آموزش عملی پرسنل واجد شرایط شاغل در انستیتوی انرژی دولتی ترکمنستان در شهر ماری تبدیل شده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/63664/50-let-ispolnilos-maryiskoi-gosudarstvennoi-elektrostancii

 

کشاورزان استان لباب قصد دارند 47.4 هزار تن برنج برداشت کنند

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: کشاورزان استان لباب در نظر دارند امسال 47.4 هزار تن برنج از 10.2 هزار هکتار زمین برداشت کنند

بر اساس این گزارش، در حال حاضر برنج همراه با سایر محصولات بین کشت که گندم برداشت شده، کشت می‌شود.

متخصصان انجمن تولید لباب غله اونوملری تایید می‌کنند که بخش اصلی کاشت برنج، گونه نوکوس-2 است که عملکرد بالایی دارد. سال گذشته به منظور اصلاح انواع برنج، برخی از انواع آن که از روسیه آورده شده بود مورد آزمایش قرار گرفت.

در حال حاضر، همراه با گونه اصلی برنج، نوکوس -2، فلاگمان و انواع دیگر به طور گسترده رشد می‌کنند.

بیش از 50 دستگاه ماشین آلات برای کاشت و برداشت برنج در استان لباب استفاده می‌شود که اکثر آنها کمباین‌های ساخت خارج مانند TUSANO 430 CLAAS و Keys هستند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10411/lebapskie-zemledelcy-planiruyut-sobrat-474-tysyachi-tonn-risa

 

شرکت سهامی عام "لباب" محصولاتی به ارزش 2.5 میلیون منات تولید می‌کند

خبرگزاری جیحون نیوز: شرکت سهامی عام لباب در ماه‌های ژانویه تا می امسال محصولات غذایی به ارزش 2 میلیون و 541 هزار و 825 منات برای مصرف روزانه مردم تولید کرد و این طرح با موفقیت اجرا شد.

طی ماه‌های گذشته امسال 89 تن لبنیات مانند ماست، پنیر، پنیر دلمه، به ارزش حدود 90 هزار و 935 منات، 140 تن کره، به ارزش یک میلیون و 164 هزار و 940 منات و 32 تن محصولات کالباس به ارزش 166 هزار530 منات در اینجا تولید شده است.

محصولات نهایی از طریق فروشگاه‌های تخصصی توزیع می‌شود.

منبع: https://jeyhun.news/tk/lebap-agpj-de-25-million-manatlyk-onum-ondurildi/

 

سه مخزن جدید ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در استان ماری ساخته شد

خبرگزاری ترکمن پورتال: سه مخزن فلزی جدید که برای ذخیره بیش از 3000 متر مکعب فرآورده‌های نفتی طراحی شده اند در شرکت وکیل بازار برای تولید فرآورده‌های نفتی در استان ماری ساخته و به بهره برداری رسیده است. این به شرکت اجازه می دهد تا مسائل مربوط به ذخیره سازی و حمل و نقل قابل اعتماد فرآورده‌های نفتی را حل کند.

به گزارش نشریه نفت گاز، امسال این شرکت همچنین پل روگذر مجهز به تجهیزات مدرن ساخته و به بهره برداری رساند که امکان سوخت گیری همزمان 18 کامیون سوخت را فراهم می‌کند.

این بنگاه به صورت بی وقفه سوخت و روان کننده خودروهای سازمان‌ها و بنگاه‌های شهرستان‌های ماری، بخش های ماری، مرغاب، ساکارچاگه، وکیل بازار استان را تامین می‌کند.

19 ایستگاه پمپ سوخت گیری این شرکت در جاده‌های شلوغ واقع شده است که راحتی را برای رانندگان ایجاد می‌کند.

تویلی دردی مامدوف، مدیر شرکت تولید فرآورده‌های نفتی وکیل بازار، گفت که ساخت بخشی از بزرگراه بین المللی سریع السیر ترکمن اتوبان در استان ماری در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر عملیات ساخت و نصب دو پمپ بنزین مدرن در بلوک آ و ب در کیلومتر 309.7 بزرگراه تجن - ماری در حال انجام است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/63729/na-predpriyatii-maryiskogo-velayata-postroeny-tri-novyh-rezervuara-dlya-hraneniya-nefteproduktov

 

مجتمع دامپروری استان ماری دارای 1100 راس دام است

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: کارآفرین نوری آنااووزوف، عضو اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان، 1100 راس گاو در مجتمع دامداری خود نگهداری می‌کند که 60 راس آن سیمنتال و بیش از 500 راس هلشتاین است. مجتمع دامپروری واقع در بخش وکیل بازار استان ماری ده‌ها کارگر دارد. بر اساس این گزارش، نژادهای سیمنتال و هلشتاین از نظر ابعاد بزرگ و شیردهی بالا متمایز بوده و به خوبی با آب و هوای ترکمنستان سازگاری دارند. بقیه گاوها متعلق به نژاد محلی است.علاوه بر این، مجتمع دامداری کارآفرین شامل حدود 3800 راس گاو کوچک است.پایگاه علوفه مجتمع دامداری 400 هکتار زمین را اشغال می‌کند که در آن محصولات علوفه ای مانند ذرت، جو و یونجه کشت می‌شود.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10414/zhivotnovodcheskii-kompleks-maryiskogo-velayata-soderzhit-1100-golov-krupnogo-rogatogo-skota

بالا