گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

مجمع بین المللی بهره وری انرژی در شهر ماری

خبرگزاری ترکمن پورتال: کنفرانس بین المللی "بهره وری انرژی در ترکمنستان: موفقیت ها و چشم اندازهای به دست آمده" در انستیتوی دولتی انرژی ترکمنستان در ماری برگزار شد.

در این مجمع دو روزه کارشناسان صنعت، کارشناسان متخصص در حوزه سیاست انرژی از ترکمنستان، اتحادیه اروپا، سایر کشورهای آسیای میانه، نمایندگان علاقمند از سازمان‌های بین المللی و موسسات مالی و همچنین اساتید و دانشجویان دانشگاه حضور داشتند.

به گزارش نشریه "ترکمنستان: آلتین عصیر"، ارائه‌های موضوعی به دستاوردهای صنعت برق ترکمنستان اختصاص داشت.

شرکت کنندگان در مجمع بهترین شیوه‌ها را در اجرای پروژه‌های هدفمند در زمینه بهره وری انرژی و منابع انرژی تجدید پذیر تبادل کردند.

تاکید شد که در ترکمنستان دستیابی به امنیت انرژی از اولویت های اصلی است. در اینجا فرصت های فراوانی برای توسعه اقتصاد سبز و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر ایجاد می‌شود.

این رویداد در چارچوب روزهای انرژی پایدار 2023 برگزار شد. این مجمع توسط هیئت اتحادیه اروپا در چارچوب پروژه "اتصالات انرژی پایدار در آسیای مرکزی (SECCA)" با همکاری پروژه برنامه توسعه ملل متحد "شهرهای پایدار در ترکمنستان: توسعه یکپارچه شهرهای سبز در عشق آباد و آوازه" با حمایت وزارت انرژی ترکمنستان، وزارت آموزش ترکمنستان و استانداری ماری برگزار شد.

 https://turkmenportal.com/blog/71386/v-mary-proshel-mezhdunarodnyi-forum-po-energoeffektivnosti-v-turkmenistane

 

تولید چهار نوع محصول در کارخانه پنبه چارجو

خبرگزاری جیحون نیوز: این روزها، برداشت پنبه سال جاری در کارخانه پنبه پاک کنی بخش چارجو در حال پردازش است.

برای رسیدن به این هدف، نگهداری از پنبه پاک کن‌ها در تابستان به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفت. تراکتورها و تریلرها برای آنها که محصول "طلای سفید" را حمل می‌کنند، با در نظر گرفتن همه الزامات ایجاد می‌شوند. رویدادهای مشابهی نیز در 3 کارخانه دریافت پنبه تحت کنترل این شرکت انجام شد.

در نتیجه، کارگران این شرکت به موقع شروع به پردازش محصول جدید کردند. برای تولید الیاف پنبه، نخ، کرک و ضایعات پنبه استفاده می‌شود.

الیاف پنبه به بیش از 12 شرکت نساجی در کشور ارسال می‌شود. محصولات تولید شده در این شرکت ها در بازارهای داخلی و خارجی تقاضای زیادی دارد.

https://jeyhun.news/na-xlopchatobumazhnoj-fabrike-v-chardzheve-proizvodyat-chetyre-vida-produkcii/

 

تولید 200 هزار تن بنزین در پالایشگاه نفت سیدی

خبرگزاری جیحون نیوز: پالایشگاه نفت سیدی سال گذشته بیش از 420 هزار تن مواد اولیه فرآوری کرده است.

به این ترتیب 200 هزار تن بنزین، 107 هزار تن گازوئیل، 20 هزار تن قیر جاده ای و بیش از 26.8 هزار تن نفت گاز وکیوم سنگین از مواد اولیه فرآوری شده تولید شد.

دلیل بر کیفیت محصولات این شرکت، صادرات برخی از فرآورده‌های نفتی به خارج از کشور است.

https://jeyhun.news/sngiz-proizvel-200-tysyach-tonn-benzina/

 

حجم بالای تولید نان در نانوایی کرکی

خبرگزاری جیحون نیوز: نانوایی کرکی قصد دارد 2 هزار و 538 تن نان و فرآورده‌های نانوایی تولید کند که این رقم از مرز 5 هزار و 780 تن گذشت. این نشان می دهد که نان و فرآورده‌های نانوایی 3 هزار و 242 تن بیشتر از برنامه تولید شده است.

حجم محصولات تولید شده در این شرکت برای دوره مشابه 10 میلیون و 645 هزار و 315 منات بوده است. نرخ رشد به 114 درصد رسید.

همانطور که از داده‌ها مشاهده می‌شود، این شرکت در تولید نان و محصولات نانوایی به نتایج خوبی دست یافته است. تقاضا برای نان و محصولات نانوایی باکیفیت تولید شده در اینجا، مانند "روحوبلنت"، "آلتین دیان"، "آلتین عصیر"، "هووسلی" در حال افزایش است.

https://jeyhun.news/v-kerki-zagotovleno-25-tys-tonn-i-57-tys-tonn-xleba/

 

افزایش ده درصدی بودجه استان لباب در سال 2024

خبرگزاری جیحون نیوز: در سال 2024، بودجه استان لباب نسبت به سال 2023، 9.2 درصد افزایش خواهد یافت. این مطلب در مقاله ای که در روزنامه ترکمنستان منتشر شده است، گزارش شده است.

به طور دقیق تر، همانطور که در مقاله اشاره شده است، بودجه استان لباب در سال آینده 2781.1 میلیون منات خواهد بود. این بیشتر از تمام استان‌های کشور و بیشتر از شهرهای ارکاداغ و عشق آباد است. در سال جدید بودجه دو شهر و 5 استان ترکمنستان به میزان زیر تعیین می‌شود:

شهر عشق آباد – 2443.1 میلیون منات که 10.8 درصد بیشتر از سطح سال 2023 است.

شهر آرکاداغ – 236.7 میلیون منات؛

استان آخال - 1658.9 میلیون منات، 7.1 درصد افزایش؛

استان بالکان - 1538.7 میلیون منات، 9.4 درصد افزایش؛

استان داشاغوز - 2478.5 میلیون منات، 9.4 درصد افزایش؛

استان لباب - 2781.1 میلیون منات، 9.2 درصد افزایش؛

استان ماری - 2618.0 میلیون منات، 8.1 درصد افزایش.

https://jeyhun.news/v-2024-godu-byudzhet-lebapskogo-velayata-uvelichitsya-pochti-na-10-procentov/

 

افزایش تولید تعداد دام و طیور در استان لباب

خبرگزاری ترکمن پورتال: در یازده ماهه پایانی سال 2023، 133.7 هزار تن گوشت (به وزن زنده)، 553 هزار تن شیر و 217 میلیون تخم مرغ در استان لباب تولید شده است. این مطلب در روزنامه "ترکمن گوندوگاری" آمده است.

واضح است که بخش عمده این محصولات ضروری در خانوارهای شخصی تولید می‌شود. در این گزارش آمده است که این امر ارتباط مستقیمی‌ با ایجاد شرایط مساعد برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در کشور دارد و حمایت های گسترده ای از سوی کشور از آنها صورت می‌گیرد.

تعداد دام و طیور در تمامی خانوارهای استان رو به افزایش است. این شاخص 527.9 هزار راس احشام، 2 میلیون و 481.7 هزار رأس اغنام، 3 میلیون و 913.1 هزار راس طیور، 5.6 هزار رأس شتر، 2.8 هزار راس دام است که هزار راس اسبان ارزش داشت.

https://turkmenportal.com/tm/blog/71588/lebapda-oba-hojalyk-onumlerinin-ondurilishi-artyar

 

پیشرفت صنعت انرژی الکتریکی و صنایع غذایی در استان لباب

خبرگزاری ترکمن پورتال: در یازده ماهه پایانی سال 2023، حجم محصولات صنعتی تولیدی استان لباب به قیمت روز بالغ بر 21191 میلیون منات بوده است. این رقم در بخش دولتی به 6037.8 میلیون منات رسید.

همانطور که در این گزارش اشاره شد، بخش عمده ارزش محصولات تولیدی به هزینه حجم تولید شرکت‌های صنعت نفت و گاز تشکیل شده است. در این گزارش آمده است: در یازدهمین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نرخ رشد بالایی محصولات صنعتی در صنعت برق، صنایع غذایی حاصل شد.

حجم محصولات صنعتی ارسالی بنگاه‌های صنعتی استان به مصرف کنندگان (با احتساب ضایعات ابتدایی سال) بالغ بر 5892.4 میلیون منات در دی تا آبان ماه بوده است. 71.7 درصد از این کالاها صادر شده است. در طول دوره گزارش، کل تولید کالاهای مصرفی 4504.8 میلیون منات و بخش دولتی 503.8 میلیون منات بوده است.

https://jeyhun.news/v-turkmenabate-stroyat-avtogonochnoe-pole https://turkmenportal.com/tm/blog/71590/lebap-welayatynda-elektrik-energetika-azyk-senagatlarynda-yokary-osush-gazanylyar

 

 پیشرفت صنعت انرژی الکتریکی و صنایع غذایی در استان لباب

خبرگزاری ترکمن پورتال: در یازده ماهه پایانی سال 2023، حجم محصولات صنعتی تولیدی استان لباب به قیمت روز بالغ بر 21191 میلیون منات بوده است. این رقم در بخش دولتی به 6037.8 میلیون منات رسید. این در مطبوعات استان گزارش شده است.

همانطور که در این گزارش اشاره شد، بخش عمده ارزش محصولات تولیدی به هزینه حجم تولید شرکت‌های صنعت نفت و گاز تشکیل شده است. در این گزارش آمده است: در یازده ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نرخ رشد بالایی محصولات صنعتی در صنعت برق، صنایع غذایی حاصل شد.

حجم محصولات صنعتی ارسالی بنگاه‌های صنعتی استان به مصرف کنندگان (با احتساب ضایعات ابتدایی سال) بالغ بر 5892.4 میلیون منات در دی تا آبان ماه بوده است. 71.7 درصد از این کالاها صادر شده است. در طول دوره گزارش، کل تولید کالاهای مصرفی 4504.8 میلیون منات و بخش دولتی 503.8 میلیون منات بوده است.

https://turkmenportal.com/tm/blog/71588/lebapda-oba-hojalyk-onumlerinin-ondurilishi-artyar

 

شاخص بالای جابجایی بیش از 2 میلیون و 897 هزار تن کالای عمومی طی یازده ماه سال 2023

خبرگزاری ترکمن پورتال: رانندگان انجمن صنعتی "لباب اوتواولاگ" یازده ماه سال 2023 را به شاخص های بالای کار اختصاص دادند. در یازده ماه به جای 2 میلیون و 649 هزار تن، بیش از 2 میلیون و 897 هزار تن کالای عمومی جابجا شد که این طرح بیش از 109 درصد محقق شد. این در مطبوعات استان گزارش شده است.

همانطور که در گزارش ذکر شد، سالی که گذشت با موفقیت به پایان رسیده است. 18 میلیون و 527 هزار مسافر در مدت 11 ماه با خودروهای تردد در محدوده استان جابجا شدند که برنامه برای این امر 108.4 درصد محقق شد.

طرح کسب و کار ویژه ای برای خدمت رسانی به مردم در ایام تعطیلات سال نو میلادی در سطوح بالاتر تهیه شده است. در این گزارش آمده است که رانندگان با جدیت تلاش می‌کنند تا مسافران از خدمات رسانی رضایت داشته باشند و بار طبق خواست مشتریان به موقع حمل شود.

https://turkmenportal.com/tm/blog/71593/lebapawtoulag-onumchilik-birleshiginde-bellenilen-meyilnama-1084-goterim-yerine-yetirildi

 

صدها تن برداشت محصول کشاورز خوجمبازی

خبرگزاری جیحون نیوز: خاتم بابانیازوف، مستأجر دهستان لباب در بخش خوجمباز، یکی از مستاجرینی است که سال 2023 را با موفقیت جشن گرفت.

به گزارش نشریه استانی، وی موفق به جمع آوری 140 تن غله از 30 هکتار زمین گندم، 60 تن طلای سفید از 15 هکتار زمین پنبه و 40 تن برنج از 6 هکتار زمین شد. علاوه بر این، در مزارع برداشت شده از گندم، محصولات پوششی مانند کنجد، ارزن، ماش و ذرت می‌کارد.

https://jeyhun.news/fermer-iz-xodzhambaza-sobral-sotni-tonn-urozhaya/

 

ایجاد فرصت های جدید برای حمل و نقل غلات از روسیه از طریق بندر ترکمن باشی

خبرگزاری ترکمن پورتال: بندر بین المللی ترکمن باشی با به روز رسانی سیستم تعرفه ای، فرصت های جدیدی را برای حمل و نقل غلات از روسیه ایجاد می‌کند.

به گزارش سرویس مطبوعاتی این بندر، در حال حاضر در پایانه بار فله بندر ترکمن باشی 14 سیلو با ظرفیت کل 35000 مترمکعب برای نگهداری انواع غلات از جمله گندم، جو و ذرت وجود دارد.

همچنین به لطف سیستم نوار نقاله اتوماتیک مدرن نصب شده در این ترمینال، می‌توان تا 350 تن غله را در ساعت از یک کشتی مستقیماً به واگن‌ها، وسایل نقلیه یا انبار تخلیه کرد.

این منبع تصریح کرد: همچنین برای کشتی داران روسی که به طور منظم غلات و سایر محموله‌ها را به بنادر ایران حمل می‌کنند، امکان تحویل بار برگشتی از ترکمن باشی در هنگام بازگشت به بنادر فدراسیون روسیه وجود دارد.

https://turkmenportal.com/blog/71408/rus-gallasyny-turkmenbashy-portunyn-usti-bilen-dashamak-uchin-taze-mumkinchilikler-doredilyar

 

همکاری شرکت حمل و نقل و لجستیک فسکو (روسیه) و راه آهن (ازبکستان) در مسیرهای ترانزیتی جدید از طریق (ترکمنستان)

خبرگزاری ترکمن پورتال: یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل و لجستیک روسیه، فسکو و راه آهن ازبکستان تصمیم گرفته اند در مسیرهای ترانزیتی جدید از طریق ترکمنستان به ترکیه، کشورهای آفریقایی و مدیترانه همکاری کنند. در این صورت از خدمات بین وجهی فسکو استفاده خواهد شد. علاوه بر این، تصمیم به ایجاد ترافیک مستقیم کانتینری بین تاشکند و مسکو گرفته شد.

https://turkmenportal.com/blog/71436/fesco-rf-i-uzzhd-budut-sotrudnichat-po-novym-tranzitnym-marshrutam-cherez-turkmenistan

درخواست عضویت کشورها در گروه حمل و نقل پایدار ترکمنستان

خبرگزاری ترکمن پورتال: وب سایت نمایندگی دائم ترکمنستان در سازمان ملل گزارش می دهد که در جریان چهارمین نشست آنلاین گروه دوستان در حمل و نقل پایدار، درخواست های عضویت در این گروه توسط نیکاراگوئه، لائوس و مراکش ارسال شده است.

در این نشست همچنین درباره آماده‌سازی دهه حمل‌ونقل پایدار سازمان ملل در سال‌های 2035-2026، نشست سطح عالی آینده مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد همکاری‌های حمل‌ونقل چندجانبه در سال 2024 و کنفرانس جهانی بعدی سازمان ملل در مورد حمل‌ونقل پایدار بحث و گفتگو شد.

توجه ویژه ای به تشکیل شورای مشورتی در پلت فرم گروه دوستان شد که برای تهیه اطلاعات و مطالب تحلیلی در مورد مسائل همکاری بین المللی در زمینه حمل و نقل طراحی شده است.

همچنین در این نشست، آنها از ایده ایجاد آکادمی جهانی دیپلماسی حمل و نقل حمایت کردند که اولین سخنرانی‌های آزمایشی آن برای فوریه تا آوریل 2024 برنامه ریزی شده است.

گروه دوستان حمل و نقل پایدار یک جامعه غیررسمی از کشورهای عضو سازمان ملل است که به ابتکار ترکمنستان در سال 2022 ایجاد شد. هدف این گروه ترویج حمل و نقل پایدار به عنوان محرک اصلی توسعه و همکاری در همه سطوح است. این گروه همچنین به عنوان بستری برای به اشتراک گذاری دانش و بهترین شیوه‌ها در این زمینه عمل می‌کند.

https://turkmenportal.com/blog/71524/turkmenistanyn-bashlangyjy-bilen-doredilen-durnukly-ulag-ulgamynyn-dostlary-toparyna-taze-agzalar-goshuldy

 

ارائه تضمین‌های بیشتر از پاکستان برای سرمایه گذاری ترکمنستان در پروژه تاپی

خبرگزاری اورینت: به گزارش The News International، مقام ارشد وزارت انرژی این کشور روز سه شنبه گفت که دولت پاکستان تصمیم گرفته است قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی (FIPPA) را که قانون ویژه است، برای پوشش سرمایه گذاری ترکمنستان در پروژه خط لوله گاز تاپی تمدید کند.

هدف از این اقدام این است که پروژه 10 میلیارد دلاری که گاز طبیعی را از ترکمنستان به پاکستان از طریق افغانستان و هند انتقال می دهد، از نظر مالی برای وام دهندگان بین المللی جذاب تر کند.

ترکمنستان 85 درصد و افغانستان، پاکستان و هند هر کدام 5 درصد در این پروژه مشارکت خواهند داشت.

FIPPA که قبلاً صرفاً برای حمایت از سرمایه گذاری خارجی در معدن مس-طلای رکو دیک در بلوچستان تصویب شده بود، تضمین‌های بیشتری را برای سرمایه گذاری ترکمنستان در پروژه تاپی ارائه خواهد کرد.

خاطرنشان می‌شود که پاکستان قبلاً مطابق با موافقت نامه دولت میزبان (HGA) از سرمایه گذاری‌های ترکمنستان با تضمین مستقل حمایت کرده است. با این حال، FIPPA 2022 به عنوان پنجره واحد برای مشوق‌ها و تضمین‌های سرمایه‌گذاری ترکمنستان در این پروژه عمل خواهد کرد.

کارشناسان تجاری و حقوقی برای ارزیابی سازگاری تعهدات GPFA و HGA موجود با بسته تشویقی FIPPA مشغول به کار شده اند، فرآیندی که تا 31 دسامبر 2023 تکمیل خواهد شد.

این مقام به نشریه پاکستانی گفت: "کمیته عالی SIFC (شورای ویژه تشویق سرمایه گذاری) توصیه‌ها را در جلسه بعدی خود برای تصویب نهایی توسط کابینه فدرال تایید خواهد کرد."

در 8 ژوئن 2023، ترکمنستان و پاکستان برای تسریع کار روی پروژه خط لوله گاز تاپی، طرح اجرایی مشترک را در اسلام آباد امضا کردند.

در هفته جاری امیرخان متکی، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان پس از دیدار با رشید مردوف، سرپرست وزارت امور خارجه ترکمنستان، گفت که کار روی اجرای پروژه خط لوله گاز تاپی در آینده ی نزدیک سال جاری آغاز خواهد شد.

https://orient.tm/ru/post/65648/pakistan-predostavit-dopolnitelnye-garantii-investiciyam-turkmenistana-v-proekt-tapi

 سفر گردشگران ترکمنستانی به آذربایجان

خبرگزاری اورینت: به گزارش آذرنیوز، در ژانویه تا نوامبر 2023، 121467 گردشگر از کشورهای آسیای میانه از آذربایجان بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 (66316 نفر) 83 درصد بیشتر است.

بر اساس گزارش آژانس دولتی گردشگری آذربایجان، بیشترین افزایش در تعداد گردشگران ترکمنستان - تقریباً دو و نیم برابر (2.46 برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته) به 23401 نفر بوده است.

در همان زمان، بیشترین گردشگران از قزاقستان - 53,249 (افزایش 90.7 درصد نسبت به سال قبل) بودند. پس از آن ازبکستان - 35222 (افزایش 49.7 درصد) قرار دارد. سایر همسایگان در منطقه دارای ارقام زیر هستند: قرقیزستان - 5184 (افزایش 78.8 درصد)، تاجیکستان - 4411 (افزایش 78.3 درصد).

در مجموع، یک میلیون و 893 هزار و 679 گردشگر در دوره مورد گزارش از آذربایجان بازدید کردند (29.8 درصد افزایش).

نمایندگان بخش گردشگری کشور اهدافی را برای افزایش جریان گردشگران در چند سال آینده تعیین می‌کنند. بر اساس پیش بینی آنها تا سال 2026 تعداد گردشگرانی که سالانه به آذربایجان سفر می‌کنند به 4 میلیون نفر خواهد رسید.

https://orient.tm/ru/post/65675/turisty-iz-turkmenistana-stali-chashche-ezdit-na-otdyh-v-azerbajdzhan

 

حجم معاملات ارزی در بورس ترکمنستان  بیش از 18.1 میلیون دلار

خبرگزاری ترکمن پورتال: هفته گذشته حجم معاملات ارزی در حراج بورس کالا و مواد خام دولتی ترکمنستان از مرز 18 میلیون و 114 هزار دلار گذشت.

نمایندگان جامعه تجاری امارات متحده عربی، ازبکستان، گرجستان و افغانستان، پلی پروپیلن، روغن پایه و سوخت دیزل تولید شده در تاسیسات فناوری شرکت دولتی "ترکمن نفت" را برای ارز خارجی خریداری کردند. همچنین تاجرانی از امارات متحده عربی، ترکیه، آذربایجان، ازبکستان و پاکستان ابریشم خام، پارچه خاکستری و جین، نخ پنبه، ضایعات پنبه خالص، ریشه شیرین بیان و ریزوم خریداری کردند.

خبرگزاری دولتی ترکمنستان TDH گزارش می دهد که بازرگانان محلی پلی پروپیلن (شرکت دولتی "ترکمن نفت")، کلرید پتاسیم دانه ‌ریز (شرکت دولتی "ترکمن شیمی")، فرش ‌های دستباف، و سرویس‌ های ملافه، نخ پنبه، اسیدهای چرب خام، ضایعات پنبه - دلینت به ارزش بیش از 290 میلیون و 591 هزار منات را برای بازار داخلی خریداری کردند.

در مجموع 28 معامله به ثبت رسید.

https://turkmenportal.com/blog/71764/summa-valyutnyh-sdelok-na-birzhe-turkmenistana-prevysila-181-millionov-dollarov

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا