گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته اول شهریورماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ناوگان دریایی ملی ترکمنستان خدمات سوخت رسانی به کشتی‌های خارجی را ارائه میدهد(26 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ناوگان دریایی ترکمنستان به کشتی‌های خارجی که به بندر بین المللی ترکمن باشی می رسند خدمات سوخت گیری دیزل ارائه می دهد.

خدمات سوخت رسانی به کشتی‌ها نه تنها در اسکله‌های بندر ترکمن باشی، بلکه در پاسگاه 78 نیز ارائه می‌شود که باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان در مسیر می‌شود و به کشتی‌ها اجازه می دهد پس از سوخت گیری مسیر تعیین شده خود را طی کنند.

بانکرینگ توسط کشتی "سرپای" انجام می‌شود که علاوه بر سوخت، قابلیت تامین آب آشامیدنی و غذای آب های خارجی را نیز دارد.

"با تبدیل شدن به مشتریان ما، می‌توانید از خدمات با کیفیت و خدمات سریع مطمئن شوید. در سایت رسمی ناوگان دریایی ترکمنستان آمده است: ناوگان دریایی تجاری در جایگاه "حامل ملی ترکمنستان" ضامن اطمینان و ایمنی است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58489/tovarooborot-mezhdu-turkmenistanom-i-kazahstanom-dostig-bolee-240-mln

هدف ایران توسعه همکاری‌های حمل و نقل با ترکمنستان است(26 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: غلام عباس ارباب خالص سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در گفت و گو با خبرنگار آسیای مرکزی در حاشیه کنفرانس عملی "دریای خزر - دریای دوستی و برادری" در خصوص حوزه حمل و نقل از توسعه روابط اقتصادی ترکمنستان و ایران در بخش حمل و نقل خبر داد.

این دیپلمات در خصوص موافقت روسیه با الحاق ترکمنستان به کریدور حمل و نقل بین‌المللی "شمال-جنوب" گفت: انتظار می رود که این کشورش تصمیم مثبتی بگیرد زیرا ترکمنستان نقطه اتصال این کریدور است.

این دیپلمات اشاره کرد: ما در حال حاضر با طرف روسی در این زمینه در تماس هستیم. در این راستا می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که ظرفیت ترکمنستان در همکاری‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای را می‌توان با اطمینان 100 درصد ارزیابی کرد. این دیپلمات می‌گوید ترکمنستان یکی از نقاط اتصال این کریدور خواهد بود.

همانطور که وی خاطرنشان کرد، لازم به ذکر است که در حال حاضر ترکمنستان و ایران از طریق چهار ایست بازرسی به یکدیگر متصل هستند. اینها سرخس (استان آخال)، آرتیق-لطف آباد (استان آخال)، اینچه برون (اترک، استان بالکان) و باجگیران (عشق آباد) هستند. ضمناً از طریق بنادر بندرعلی (استان گلستان، سواحل جنوب شرقی دریای خزر) و بندرعباس ارتباط مستقیم با بندر بین المللی ترکمن باشی وجود دارد. در این راستا سفیر بر جایگاه عشق آباد به عنوان شریک عالی تهران تاکید کرد.

غلام عباس ارباب خالص می‌گوید: "بدیهی است که ترکمنستان ظرفیت ارتباط ژئواستراتژیک بسیار خوبی دارد."

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/65871/eyran-turkmenistan-bilen-ulag-hyzmatdashlygyny-osdurmegi-maksat-edinyar

 

ایران 405 هزار تن کالای غیرنفتی به ترکمنستان صادر کرد(26 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش ترند، ایران در چهار ماهه نخست سال جاری ایرانی 405 هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش کل حدود 136 میلیون دلار به ترکمنستان صادر کرده است.

بر اساس اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران (ایریکا)، صادرات غیرنفتی ایران به ترکمنستان در دوره مورد گزارش از نظر ارزشی ۲.۵۳ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۶۲ درصد کاهش داشته است.

ایران در مدت مشابه سال گذشته 439 هزار تن کالا به ارزش کل 132 میلیون دلار به ترکمنستان صادر کرده است. ایران در مدت 4 ماه عمدتاً محصولات کشاورزی و غذایی، محصولات صنعتی، ترانسفورماتور، کولر، محصولات پتروشیمی و ... صادر می‌شود.

صادرات غیرنفتی ایران به ترکمنستان تنها در چهارمین ماه سال جاری ایرانی تقریباً 91300 تن (حدود 28.7 میلیون دلار) بوده است. در مجموع در 4 ماهه نخست سال جاری، ایران 45.8 میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش حدود 15.9 میلیارد دلار صادر کرده است.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/65876/eyran-turkmenistana-nebitden-dashary-405-mun-tonna-onum-eksport-etdi

 

نرخ محموله‌های صادراتی- وارداتی در کریدور شمال- جنوب کاهش یافته است(27 مرداد)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: الکساندر سیورتسف، مدیر حمل و نقل کانتینری شرکت RZD Logistics گفت: شرکت سهامی  RZD Logistics توجه ویژه ای به کاهش هزینه حمل و نقل در مسیرهای کریدور "شمال-جنوب" دارد. شرکت سهامی  RZD Logistics این را روز چهارشنبه گزارش داد.

الکساندر سیورتسف تاکید کرد که یک دستاورد بزرگ برای "RZD" کاهش تعرفه برای محموله‌های صادراتی- وارداتی از مسیر کریدور "شمال- جنوب" تقریبا دو برابر در مقایسه با سال گذشته است.

مدیر شرکت "RZD Logistics" خاطرنشان کرد: این شرکت در نظر دارد محموله‌های جغرافیایی را بیش از پیش گسترش دهد و تمام مناطق کشور را در این کریدور قرار دهد.

علاوه بر این، چهارمین قطار کانتینری آماده شد که از ایستگاه راه آهن فورماچوو حرکت می‌کند. ابتدا قطار از گذرگاه مرزی آق یایلا (ترکمنستان) – اینچه بورون (ایران) عبور می‌کند که زمان تحویل را چندین روز کاهش می دهد.

مسیر جدیدی به عنوان بخشی از خدمات ارسال قطارهای کانتینری از ایستگاه راه‌آهن اورال جنوبی به سمت بندرعباس از طریق گذرگاه مرزی سرخس اضافه شد. این سرویس در حال حاضر به صورت ماهانه راه اندازی شده و بر روی طیف گسترده ای از کالاها متمرکز شده است.

پیش از این، اولگ بلوزروف، مدیر کل RZD Logistics گفته بود که RZD Logistics امسال قصد دارد یک میلیون تن بار را در شاخه شرقی کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" از طریق قزاقستان و ترکمنستان حمل کند.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10645/rzhd-logistika-namerena-snizit-tarify-na-gruzoperevozki-po-mtk-severyug

 

ترکمنستان و قزاقستان 2.9 میلیون تن نفت از طریق آذربایجان صادرات داشتند. (27 مرداد)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: مجموع ترانزیت نفت از قزاقستان و ترکمنستان از طریق پایانه به آذربایجان در ژانویه تا ژوئیه سال جاری به 2.9 میلیون تن رسید.

همانطور که آمار دولتی آذربایجان روز پنجشنبه گفت، سال گذشته این رقم 2.6 میلیون تن بود.

نفت از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان که از سرزمین‌های آذربایجان، گرجستان و ترکیه می‌گذرد، حمل می‌شد.

حجم کل صادرات نفت به آذربایجان در ژانویه تا ژوئیه 2023 بالغ بر 23.1 میلیون بود تن که 76.3 درصد آن از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان بوده است.

همچنین آذربایجان در ژانویه تا آوریل سال جاری بیش از 398872 میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان وارد کرده است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10648/turkmenistan-i-kazahstan-eksportirovali-29-mln-tonn-nefti-cherez-azerbaidzhan

 

در تاجیکستان، جاده ای برای کریدور چین-اروپا با هزینه 227 میلیون دلار ساخته می‌شود(28 مرداد)

خبرگزاری اورینت: در تاجیکستان 227 میلیون دلار برای ساخت و بازسازی جاده در منطقه خودمختار گورنو-بدخشان در شرق این کشور هدایت خواهد شد. این جاده بخشی از کریدور حمل و نقل چین به اروپا خواهد شد.

این جاده به طول 109 کیلومتر است که پس از بازسازی کامل، 17 کیلومتر کاهش می‌یابد. در نتیجه 92 کیلومتر جاده مدرن وجود خواهد داشت که تمام استانداردهای بین المللی را رعایت می‌کند. امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در سفر به این منطقه گفت: مبلغ این پروژه 2.5 میلیارد سامانی است.

وی افزود: ساخت این جاده نه تنها برای جمعیت منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است، بلکه در آینده نزدیک به عنوان کریدور اقتصادی ترانزیتی بین چین - تاجیکستان - شمال افغانستان و چین - تاجیکستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران - ترکیه - اروپا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رحمان همچنین خاطرنشان کرد که دولت جمهوری تصمیم به ساخت چندین جاده دیگر و بازسازی ایست بازرسی در مرز با چین به منظور کار بر روی کریدورهای حمل و نقل گرفت.

همکاری در زمینه حمل و نقل یکی از محورهای اجلاس روسای جمهور ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان بود که چهارم اوت در عشق آباد برگزار شد. قصد استفاده از ظرفیت های بزرگ سه کشور در زمینه حمل و نقل، لجستیک و ترانزیت در بیانیه مشترک سران کشورها ذکر شده است.

به منظور گسترش همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل و استفاده از ظرفیت ترانزیتی سه کشور، طرف ها بر اهمیت فعال سازی حمل و نقل چندوجهی در مسیر حمل و نقل تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان با دسترسی به بنادر دریایی سه کشور را از جمله دریای خزر و خلیج فارس تاکید کردند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58699/v-tadzhikistane-stroyat-dorogu-dlya-koridora-kitaj-evropa-stoimostyu-227-mln

 

صادرات ترکمنستان به بریتانیا 400 درصد افزایش یافت(28 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در بازه زمانی آوریل 2022 تا مارس سال جاری، صادرات ترکمنستان به بریتانیا 400 درصد افزایش یافته و به 15 میلیون پوند استرلینگ رسیده است، در حالی که ارزش کالاهای حمل شده معادل 10 میلیون پوند استرلینگ (66.7 درصد)، ارزش خدمات 5 میلیون پوند استرلینگ (33.3 درصد) است.

در همان زمان، صادرات انگلیس به ترکمنستان 37 میلیون پوند استرلینگ بود. در این مورد، سهم کالا 15 میلیون پوند (40.5 درصد) و سهم خدمات 22 میلیون پوند (59.5 درصد) بوده است.

در طول دوره گزارش، کل تجارت بین بریتانیا و ترکمنستان 30 درصد افزایش یافت و به 52 میلیون پوند استرلینگ رسید.

مواد شیمیایی، تجهیزات صنعتی عمومی، هواپیماها و کالاهای الکتریکی در صادرات کالا از بریتانیا به ترکمنستان غالب هستند.

این منبع خاطرنشان کرد: کالاهای وارداتی بریتانیا از ترکمنستان مواد شیمیایی معدنی، ژنراتورهای الکتریکی مکانیکی، تجهیزات صنعتی عمومی، سنگ معدن و ضایعات فلزی، مواد پاک کننده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65943/turkmenistanyn-beyik-britaniya-eksporty--4-esse-artdy

 

"ترکمن دنیزدریایولاری" آماده اجرای طرح سرمایه گذاری توسعه ناوگان دریایی تجاری است(28 مرداد)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: آژانس ترکمن ‌دنیزدریا یولاری از آمادگی خود برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه ناوگان تجاری دریایی در دریای خزر خبر می‌دهد.

به گفته سرویس مطبوعاتی آژانس، این پروژه‌های سرمایه گذاری باعث افزایش رقابت پذیری ناوگان از جمله گسترش گردش کالا در حوزه صادرات و واردات و همچنین پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای خدمات حمل و نقل دریایی می‌شود.

یکی از مهمترین پروژه‌ها ساخت فله بر، تانکر و کشتی از نوع روپکس است. در حال حاضر چهار کشتی از این نوع وجود دارد که به طور منظم حمل و نقل بین بنادر باکو (آذربایجان) و ترکمن باشی را انجام می دهند.

بر اساس این گزارش، توسعه شبکه مسیرها شامل بنادر ماخاچکالا (روسیه)، کوریک (قزاقستان) و آستاراخان (روسیه) در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، کشتی سازی "بالکان" در نظر دارد سفارشات ساخت انواع شناورها از جمله نفتکش، آبرسانی، محموله خشک چند منظوره و در آب های عمیق را در دریای خزر انجام دهد.

علاوه بر این، تقاضای قابل توجهی برای نفتکش ها برای حمل نفت و فرآورده‌های نفتی از بنادر محلی مانند اکرم، آلاجه و ترکمن باشی وجود دارد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10649/turkmendenizderyayollary-gotovo-realizovat-investproekty-po-razvitiyu-morskogo-torgovogo-flota

 

ترکمنستان همچنان رتبه اول تامین گاز خط لوله به چین را دارد(29 مرداد)

خبرگزاری اورینت: حجم عرضه گاز ترکمنستان به چین در ژانویه تا جولای سال جاری حدود 10 درصد افزایش یافته است.

ارزش تحویل گاز ترکمنستان به چین در ژانویه تا ژوئیه سال جاری به 5.85 میلیارد دلار رسید که تقریباً 10 درصد افزایش داشت. این را داده‌های منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین نشان می دهد.

ترکمنستان همچنان در میان کشورهایی که گاز خط لوله به چین می فروشند، رتبه اول را دارد. روسیه در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن میانمار با افزایش 17.6 درصدی به 861.81 میلیون دلار رسیده است. قزاقستان (5.4 درصد کاهش به 614.32 میلیون دلار) و ازبکستان (41.6 درصد کاهش به 295.3 میلیون دلار) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58708/turkmenistan-po-prezhnemu-zanimaet-pervoe-mesto-po-postavkam-truboprovodnogo-gaza-kitayu

 

برنامه توسعه سازمان ملل متحد یک دسته دیگر از داروها را به وزارت بهداشت و صنعت پزشکی ترکمنستان تحویل داد(1 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: برنامه توسعه سازمان ملل متحد یک دسته دیگر از داروها را به وزارت بهداشت و صنعت پزشکی ترکمنستان تحویل داد.

این دسته شامل آموکسی سیلین و اسید کلاوولانیک 1000 میلی گرم / 200 میلی گرم به مقدار 72000 ویال و 50 میلی لیتر آلبومین به مقدار 3000 ویال به مبلغ 203730 دلار آمریکا می‌باشد.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد در شبکه‌های اجتماعی گزارش داد که این داروها توسط وزارت بهداشت و صنعت پزشکی ترکمنستان در بین موسسات پزشکی پایتخت و استان‌ها توزیع می‌شود.

این داروها به عنوان بخشی از پروژه "واکنش به کووید-19 در ترکمنستان" که توسط بانک جهانی تامین می‌شود، عرضه شده است.

پیش از این گزارش داده شد که یک دسته بزرگ از معرف های آزمایشگاهی برای آزمایش خون به ترکمنستان تحویل داده شده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66049/proon-peredala-minzdravmedpromu-turkmenistana-ocherednuyu-partiyu-lekarstvennyh-sredstv

 

ناظر یکی از نشریات آسیای مرکزی وضعیت و چشم انداز توسعه صنعت گاز ترکمنستان را ارزیابی کرد(1 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: اوسا اوسایف، سردبیر روزنامه نبیت-گاز، ستون نویس و همکار دائمی نشریه اطلاعات "سنترال آسیا.نیوز" پیش بینی‌های خود را در مورد چشم انداز توسعه صنعت گاز در ترکمنستان به اشتراک گذاشت و وضعیت فعلی آن را ارزیابی کرد.

دومین میدان گازی بزرگ جهان به نام "گالکینیش"، در سرزمین ترکمنستان قرار دارد که ذخایر آن بیش از 26 تریلیون متر مکعب سوخت تخمین زده می‌شود.

چین در حال حاضر بزرگترین واردکننده گاز ترکمنستان می‌باشد. بیش از 40 میلیارد متر مکعب گاز از طریق سه خط لوله گاز ترکمنستان - ازبکستان - قزاقستان - چین که در دسامبر 2009 راه اندازی شد، به زمین جمهوری خلق چین عرضه می‌شود. پس از اتمام ساخت خط لوله گاز چهارگانه، حجم صادرات گاز ترکمنستان به چین از 60 میلیارد متر مکعب عبور خواهد کرد.

ترکمنستان در سال 2021 وام 8 میلیونی دریافتی از چین را برای ساخت خط لوله گاز ترکمنستان - چین و توسعه میدان "گالکینیش" به طور کامل بازپرداخت کرد.

گاز ترکمنستان نیز به روسیه (بیش از 5 میلیارد متر مکعب در سال) صادر می‌شود. صادرات سوآپ به آذربایجان نیز به میزان بیش از 2 میلیارد متر مکعب انجام می‌شود. علاوه بر این، ترکمنستان امکان فنی برای صادرات گاز طبیعی به ایران را دارد.

در میان پروژه‌های خط لوله گاز در دست اجرا، مهم ترین پروژه ساخت خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) است. ساخت خط لوله از ترکمنستان به هند در سال 2015 آغاز شد و طول کل آن حدود 1840 کیلومتر است. تاپی از شهرهای هرات و قندهار افغانستان، کویته و ملتان پاکستان می‌گذرد و به شهرک فضیلکا در مرز پاکستان و هند می رسد. پروژه خط لوله گاز توسط بزرگترین تامین کنندگان گاز جهان (روسیه، ایالات متحده آمریکا) تایید شده است.

ترکمنستان همچنین به بررسی چشم انداز تامین گاز طبیعی به کشورهای اروپایی از جمله از طریق خط لوله گاز ترانس خزر ادامه می دهد. یکی از عوامل کلیدی برای توسعه مجتمع سوخت و انرژی ترکمنستان و جذب سرمایه گذاری خارجی نیز توسعه ذخایر هیدروکربنی در بخش ترکمنی دریای خزر است. سال‌هاست که شرکت‌های معروف نفت و گاز مانند دراگون اویل (امارات متحده عربی)، پتروناس (مالزی)، انی (ایتالیا) و سایرین بر اساس قراردادهای اشتراک تولید در ترکمنستان فعالیت می‌کنند.

تفاهمنامه بین دولت ترکمنستان و دولت جمهوری آذربایجان که در زمستان 2021 امضا شد، چشم اندازهای جدیدی را برای همکاری و تحقق پتانسیل انرژی دریای خزر باز می‌کند. نکات این تفاهم نامه حاکی از اکتشاف، توسعه مشترک منابع میدان "دوستلوک" در دریای خزر است. به گفته کارشناسان صنعت، توسعه همکاری‌های ترکمنستان و آذربایجان در دریای خزر می‌تواند دوران جدیدی را در توسعه منابع انرژی منطقه خزر بگشاید و به آغاز صادرات گاز ترکمنستان به بازار اروپا کمک کند.

صنعت گاز و شیمیایی، یعنی ساخت مجتمع های گاز و شیمیایی برای فرآوری عمیق گاز طبیعی و تولید محصولات شیمیایی، روند جدیدی در توسعه منابع گاز در ترکمنستان است. این صنعت در آینده می‌تواند به یک صنعت کلیدی در اقتصاد کشور تبدیل شود. شرکت های تولید کودهای اوره، پلی پروپیلن و پلی اتیلن با چگالی بالا و بنزین مصنوعی از گاز طبیعی در ترکمنستان به بهره برداری رسیدند. همچنین، پروژه‌هایی برای شرکت های جدید فرآوری شیمیایی و گاز طبیعی و تولید کالاهای با مایع بالا در بازار جهانی در حال توسعه است. بر اساس برنامه توسعه صنعت نفت و گاز کشور، تا سال 2030 مجتمع های جدید گاز و شیمیایی در ترکمنستان ساخته می‌شود که شامل تولید ایزوبوتان، متانول، پلی وینیل کلراید، پلی وینیل استات می‌شود.

ترکمنستان توجه زیادی به انتقال به منابع انرژی کم کربن داشت. چشم انداز ایجاد تولید هیدروژن به عنوان یک "سوخت آینده" احتمالی در حال بررسی است. اخیراً، رئیس جمهور سردار بردی محمداف نقشه راه توسعه همکاری‌های بین المللی را با هدف بررسی موضوع الحاق ترکمنستان به تعهد جهانی متان برای سال های 2024-2023 تصویب کرد. این نقشه راه به عنوان بخشی از اجرای تعهدات بین المللی ترکمنستان برای حفاظت از محیط زیست و اجرای نکات توافقنامه پاریس برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به تصویب رسید.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66050/obozrevatel-odnogo-iz-centralnoaziatskih-izdanii-ocenil-sostoyanie-i-perspektivy-razvitiya-gazovoi-otrasli-turkmenistana

 

حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و ازبکستان از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 490 میلیون دلار بوده است(1 شهریور)

خبرگزاری اورینت: بر اساس گزارش آژانس آمار ازبکستان تحت ریاست جمهوری، مبادلات تجاری بین ترکمنستان و ازبکستان در هفت ماه سال جاری بالغ بر 492 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.4 درصد بیشتر است.

صادرات ترکمنستان بیش از سه برابر از ازبکستان پیشی گرفت. ترکمنستان کالاهایی به ارزش 383 میلیون دلار به جمهوری ازبکستان صادر کرد و بیش از 109 میلیون دلار واردات داشت. بر اساس این شاخص، ترکمنستان در میان ده شریک تجاری کلیدی ازبکستان قرار گرفت.

عمده کالاهای صادراتی فروخته شده به ازبکستان برق و گاز طبیعی بود. به لطف توافقات در زمینه تامین منابع انرژی ترکمنستان از جمله گاز طبیعی، گردش مالی تجاری در سالهای اخیر پنج برابر شده است.

ازبکستان محصولات صنایع شیمیایی، بخش کشاورزی و تجهیزات صنعتی را در بازار ترکمنستان به فروش می رساند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58829/tovarooborot-mezhdu-turkmenistanom-i-uzbekistanom-s-nachala-goda-sostavil-bolee-490-mln

چین در حال سرمایه گذاری در تاجیکستان برای تسریع پروژه 4، خط لوله گاز از ترکمنستان است(1 شهریور)

خبرگزاری اورینت: به گزارش سرویس مطبوعاتی دولت RT، هه لیفنگ، معاون شورای دولتی چین با زایر محمدطاهر، رئیس مجلس اعلای پارلمان تاجیکستان و رستم امامعلی شهردار پایتخت تاجیکستان، جنبه همکاری دوجانبه در مورد ساخت خط چهارم خط لوله گاز "ترکمنستان - چین" را بررسی کردند.

تایید شد که جذب سرمایه گذاری‌های چینی و فناوری‌های مدرن برای توسعه صنعت انرژی در تاجیکستان به منظور تسریع در ساخت خط دی خط لوله گاز "ترکمنستان - ازبکستان - تاجیکستان - قرقیزستان - چین" ضروری است.

پیش از این گزارش شده بود که کشور آسیای مرکزی قبلاً سهمیه ای را برای جذب نیروی کار خارجی اختصاص داده است که بر ایجاد زیرساخت های بزرگراهی لازم در تاجیکستان متمرکز خواهد شد. علاوه بر این، عشق آباد و پکن قصد خود را برای سرعت بخشیدن به پروژه بزرگ انرژی در نشست سران در ژانویه سال جاری تایید کردند. در ماه مه، در چارچوب اجلاس سران "آسیای مرکزی- چین"، مقامات چینی بار دیگر به فوریت اجرای تسریع موضوع خط دی اشاره کردند.

خط چهارم خط لوله بین المللی گاز که از تاجیکستان و قرقیزستان می‌گذرد، به افزایش حجم کل صادرات گاز به چین 65 میلیارد متر مکعب، رفع نیاز کشورهای ترانزیتی به گاز طبیعی و تنوع بخشیدن به مسیرهای عرضه انرژی ترکمنستان کمک می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58834/knr-investiruet-v-tadzhikistan-chtoby-uskorit-proekt-4-nitki-gazoprovoda-iz-turkmenistana

 

تهیه کننده "ویازانکی" به بازار ترکمنستان محصولات خود را صادر می‌کند(1 شهریور)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: به گزارش روز سه شنبه new-retail.ru، ابی از روسیه تولید کننده محصولات غذایی راحت و آسان از آغاز صادرات برندهای خود به ترکمنستان خبر می دهد.

در ماه اوت 16 تن سوسیس و کالباس از برندهای "ویازانکا"، "استارودوریه" و "باواروشکا" صادر شد. به لطف مشارکت با شبکه‌های تجاری بزرگ ترکمنستان، محصولات ابی در تمامی‌شهرهای پیشرو کشور نمایندگی دارند.

این شرکت قصد دارد گستره محصولات خود از جمله "محصولات نیمه تمام منجمد" و "محصولات کاملاً نهایی" را گسترش دهد.

ابی علاوه بر ترکمنستان، محصولات خود را به قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان نیز صادر می‌کند.

این شرکت علاقه زیادی به بازار ترکمنستان نشان می دهد و قصد دارد با تجزیه و تحلیل نیازهای بازار و به کارگیری استراتژی‌های بازاریابی موثر، حضور خود را توسعه دهد.

ابی تولید کننده پیشرو غذاهای راحت در روسیه است و در کارنامه خود مارک هایی مانند " ویازانکا "، "گوریاچایا شتوچگا"، " استارودوریه "، " باواروشکا"، "یادرونیا کوپوت" و نام تجاری محصولات گیاهی نسل جدید - فودجیتال را شامل می‌شود.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10667/proizvoditel-vyazanki-osvaivaet-rynki-turkmenistana

 

ترکمنستان کمکهای بشردوستانه را به منطقه پریمورسکی فدراسیون روسیه که از فاجعه طبیعی آسیب دیده، ارسال می‌کند(1 شهریور)

خبرگزاری اورینت: صندوق خیریه قربانقلی بردی محمدوف کمکهای بشردوستانه را برای سیل زدگان در منطقه پریمورسکی فدراسیون روسیه ارسال خواهد کرد.

بنا به دستور رئیس جمهور ترکمنستان، وزارت صنایع نساجی و اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان این کشور با همکاری صندوق خیریه بنام قربانقلی بردی محمداف، کالاها و محصولات غذایی مربوطه را به عنوان کمک بشردوستانه برای کودکان پریموریه تهیه و تحویل خواهند داد.

وزارت امور خارجه ترکمنستان وظیفه سازماندهی حمل و نقل محموله‌های بشردوستانه را بر عهده دارد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65947/gurbanguly-berdymuhamedov-poluchil-pismopriglashenie-ot-viktora-orbana

 

تعداد گردشگران ترکمنستانی که طی هفت ماه از آذربایجان بازدید کردند، 3.8 برابر شد(2 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در 7 ماه سال جاری تعداد گردشگران ترکمن در آذربایجان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.8 برابر شده است.

گردشگران ترکمنستان 1.2 درصد از مجموع بازدیدکنندگان خارجی از آذربایجان را تشکیل می دهند. فدراسیون روسیه پیشرو شد.

به گفته این منبع، در مجموع یک میلیون و 143.6 هزار خارجی و افراد بدون تابعیت از 183 کشور جهان در ماه‌های ژانویه تا ژوئیه به آذربایجان سفر کرده اند.

پیش از این ما گزارش دادیم که تقریبا 2 هزار گردشگران ترکمنستان در مارس 2023 از آذربایجان بازدید کردند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66134/chislo-turkmenskih-turistov-posetivshih-azerbaidzhan-za-sem-mesyacev-vyroslo-v-38-raza

 

عراق و ترکمنستان بر سر تامین گاز به توافق رسیدند، آنها تا پایان سال این قرارداد را امضا خواهند کرد(2 شهریور)

خبرگزاری اورینت: عراق، عضو اوپک، روز پنجشنبه اعلام کرد که با ترکمنستان بر سر واردات گاز برای بهره برداری از نیروگاه‌های این کشور به توافق اولیه رسیده است.

به گفته عزت صابر، معاون وزیر نفت و گاز، توافق بین دو کشور پس از مذاکره در عشق آباد میان هیئت وزارت نفت و وزارت برق، دیگر نمایندگان رسمی عراق و مقامات بخش گاز ترکمنستان حاصل شد.

صابر در بیانیه ای که توسط خبرگزاری رسمی عراق INA منتشر شد، گفت که توافق نهایی تا پایان سال 2023 امضا خواهد شد.

صابر گفت: این قرارداد که نزدیک به پایان سال امضا خواهد شد، میزان گازی را که ترکمنستان به عراق عرضه خواهد کرد، تعیین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه همکاری در دست تهیه برای این منظور، توافق اصولی بر واردات حجم گاز برای تامین بخشی از نیاز نیروگاه‌ها حاصل شد و ابراز امیدواری کرد که این تفاهم نامه تا پایان سال جاری به امضای طرفین برسد که شامل حجم ها و سازوکارهای پیشنهادی بین دو کشور می‌شود.

صابر این توافق را گامی‌بلند در جهت گسترش افق همکاری با ترکمنستان که یکی از مهمترین کشورهای تولید کننده گاز در منطقه و جهان است خواند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58891/irak-i-turkmenistan-dogovorilis-o-postavkah-gaza-soglashenie-podpishut-do-konca-goda

 

وزارت انرژی پاکستان: توافقنامه با دولت در مورد تاپی در ماه اکتبر منعقد خواهد شد(3 شهریور)

خبرگزاری اورینت: پاکستان و ترکمنستان برای پیشبرد پروژه خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند توافق کردند.

به گزارش پروپاکستانی، توافق بر سر این موضوع در جریان دیدار محمد علی وزیر موقت انرژی با آتاجان مولاموف سفیر ترکمنستان در پاکستان در روز پنجشنبه در اسلام آباد حاصل شد.

در این دیدار، طرفین توافق کردند که جلسات منظم کارگروه بررسی روند اجرای پروژه تاپی را برگزار کنند.

وزیر موقت پاکستان در سخنانی در این مراسم گفت که پروژه تاپی برای تامین نیازهای روزافزون انرژی پاکستان مهم است.

در این زمینه، انتظار می‌رود که توافقی با دولت میزبان (HGA) با توافق دوجانبه در ماه اکتبر منعقد شود. وی افزود، علاوه بر این، جلسات مکرر کارگروه پروژه برق ترکمنستان، افغانستان و پاکستان (تاپ) برای تسریع در اجرای پروژه برگزار خواهد شد.

به گفته وی، پروژه تاپی نه تنها به برآوردن تقاضای رو به رشد انرژی در کشور کمک می‌کند، بلکه فرصت های بزرگی را برای اتصال منطقه ای و همراه با رشد اقتصادی فراهم می‌کند.

پیش از این، در ژوئن 2023، پاکستان و ترکمنستان طرح مشترک برای تسریع اجرای تاپی امضا کردند.

شورای ترویج سرمایه گذاری پاکستان در ماه جولای، پروژه تاپی را در اولویت های جذب سرمایه گذاران عرب قرار داد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58904/minenergo-pakistana-soglashenie-s-pravitelstvom-po-tapi-budet-zaklyucheno-v-oktyabre

 

روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی توافق نامه ای را در مورد حمل و نقل زمینی امضا خواهند کرد(4 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان قرارداد حمل و نقل زمینی امضا خواهند کرد. این را "KazTAG" گزارش کرده است.

همانطور که در این گزارش اشاره شد، قزاقستان در حال آماده شدن برای امضای توافقنامه‌ای برای تقویت ارتباط حمل و نقل زمینی در آسیای مرکزی است.

هدف از این موافقتنامه ایجاد شرایط مساعد برای توسعه حمل و نقل بین المللی از طریق حمل و نقل زمینی، ایجاد فضای رقابتی در بازار خدمات حمل و نقل در منطقه آسیای مرکزی، ایجاد کریدورهای بین المللی جدید از جمله کریدورهای چندوجهی و افزایش کارایی آنها است. برای تسهیل حمل و نقل زمینی و عملیات ترانزیتی، این توافقنامه همچنین توسعه خدمات حمل و نقل و لجستیک مدرن، پیاده سازی و استفاده از فناوری‌های نوآورانه، از جمله دیجیتالی کردن کنترل ترافیک حمل و نقل زمینی و ترویج و توسعه روش های حمل و نقل سازگار با محیط زیست را در نظر دارد.

همانطور که قبلاً گزارش داده بودیم، در تاریخ 14 تا 15 سپتامبر سال جاری، پنجمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شود. در نشست روز دوشنبه مجموعه اسنادی امضا خواهد شد که مهمترین آنها بیانیه مشترک سران کشورها خواهد بود. همچنین اسناد مهمی در مورد سیستم حمل و نقل زمینی و سیاست جوانان امضا خواهد شد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/66240/merkezi-aziya-yurtlarynyn-prezidentleri-gury-yer-ulaglary-boyuncha-ylalashyga-gol-chekerler

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا