حجم معاملات ارزی در صرافی ترکمنستان از 8.26 میلیون دلار گذشت(4 مهر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: هفته گذشته مجموع معاملات در حراج بورس کالا و مواد خام دولتی ترکمنستان از حجم 8 میلیون و 26 هزار دلار گذشت.

در جریان معاملات 16 معامله به ثبت رسید.

کارآفرینان چینی ید فنی (شرکت دولتی "ترکمن شیمی") را برای ارز خارجی خریداری کردند و تاجران از افغانستان پلی پروپیلن تولید شده در تاسیسات تکنولوژیکی شرکت دولتی "ترکمن نفت" را خریداری کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، کارآفرینان داخلی پلی پروپیلن را به مبلغ 2 میلیون و 880 هزار منات خریداری کردند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/67614/summa-valyutnyh-sdelok-na-birzhe-turkmenistana-prevysila-826-millionov-dollarov

 

ساختار اداره مرکزی بورس کالا و مواد خام دولتی ترکمنستان در ترکمنستان تصویب شد.(4 مهر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: رئیس جمهور ترکمنستان قطعنامه ای را امضا کرد که بر اساس آن ساختار اداره مرکزی بورس کالا و مواد خام دولتی ترکمنستان تصویب شد.

بر اساس این سند، بورس کالا و مواد خام دولتی ترکمنستان به همراه وزارت دادگستری باید ظرف مدت یک ماه پیشنهاداتی را برای اعمال تغییرات و الحاقات در قوانین ترکمنستان بر اساس این قانون تهیه و به کابینه وزیران ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، این سند "به منظور افزایش پتانسیل صادراتی ترکمنستان، توسعه روابط بازار و همچنین بهبود فعالیت های بورس کالا و مواد خام دولتی ترکمنستان" امضا شد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/67617/v-turkmenistane-utverzhdena-struktura-centralnogo-apparata-gtsbt

 

نمایشگاهی به مناسبت روز استقلال در موزه دولتی ترکمنستان افتتاح شد(30 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال:  موزه دولتی مرکز فرهنگی دولتی ترکمنستان روز چهارشنبه میزبان افتتاحیه بزرگ نمایشگاهی بود که به مناسبت سی و دومین سالگرد استقلال ترکمنستان اختصاص داشت.

مکان اصلی نمایشگاه به نمایشگاه‌هایی اختصاص دارد که گواه دستاوردهای ترکمنستان در طول سال های استقلال است، این موارد عبارتند از: عکس ها، کتاب ها، آثار هنری که موفقیت های ترکمنستان را تجلیل می‌کنند.

این نمایشگاه توسط مرتگلدی چاریف، مدیر موزه دولتی مرکز فرهنگی دولتی ترکمنستان افتتاح شد.

چهره‌های خلاق و معلمان دانشگاه‌های عشق آباد در افتتاحیه این نمایشگاه شرکت کردند.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/67419/v-gosudarstvennom-muzee-turkmenistana-otkrylas-ekspoziciya-posvyashchennaya-dnyu-nezavisimosti

 

مجموعه انرژی ترکمنستان دستاوردهای خود را در نمایشگاهی در عشق آباد به نمایش می‌گذارد(30 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال:  دومین روز از نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی ترکمنستان به مناسبت سی و دومین سالگرد استقلال این کشور در محل نمایشگاه عشق آباد برگزار می‌شود. در این نمایشگاه دستاوردهای بخش های مختلف اقتصاد از جمله مجموعه انرژی ارائه می‌شود.

غرفه مجموعه انرژی مورد توجه ویژه بازدیدکنندگان است. در اینجا نمایشگاه‌هایی وجود دارد که نوسازی صنعت، ساخت تاسیسات جدید و اجرای پروژه‌های بزرگ را نشان می دهد.

صنعت برق که یکی از بخش های مهم اقتصاد است، بازتاب گسترده ای در این نمایشگاه دارد. غرفه‌ها مدل‌ها و نمودارهای ساختمان‌های مدرن - مراکز تعمیر و نگهداری تجهیزات انرژی، ایستگاه‌های تولید سبز - این فرصتی عالی برای ردیابی روند توسعه انرژی ترکمنستان در آینده نزدیک است.

نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در بخش گیزیل آروات استان بالکان در حال ساخت هستند. این پروژه‌ها به ترکمنستان اجازه می دهد تا تولید برق خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر افزایش دهد.

در سال 2022 با مشارکت سردار بردی محمداف مرکز تعمیر و نگهداری تجهیزات انرژی در بخش بیوزمین شهر عشق آباد به بهره برداری رسید. این امر قابلیت اطمینان زیرساخت های انرژی کشور را تضمین می‌کند.

غرفه داران ترکمن، همچنین پیشرفت های خود را در تولید منابع انرژی تجدیدپذیر - پنل های خورشیدی و ژنراتورهای بادی به نمایش گذاشتند. این تحولات به ترکمنستان اجازه می دهد تا به سمت تحقق تعهدات اقلیمی خود و تضمین امنیت انرژی کشور حرکت کند.

برق ترکمنستان هم اکنون به ایران، افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان صادر می‌شود و حجم صادرات در سال های آینده افزایش خواهد یافت.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/67426/energeticheskii-kompleks-turkmenistana-demonstriruet-dostizheniya-na-vystavke-v-ashhabade

 

نمایشگاهی به مناسبت سی و دومین سالگرد استقلال ترکمنستان در موزه هنرهای زیبای عشق آباد افتتاح شد(30 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در آستانه جشن سی و دومین سالگرد استقلال این کشور، نمایشگاهی هنری در موزه هنرهای زیبای ترکمنستان افتتاح شد.

آثاری از حوزه‌های مختلف هنرهای زیبا و کاربردی در اینجا ارائه شده است.

همچنین در چارچوب این نمایشگاه، مستر کلاس های نقاشی و ساخت زیورآلات برگزار شد.

این نمایشگاه مورد بازدید بسیاری از جوانان علاقمند به هنر ملی معاصر قرار گرفت.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/67435/v-muzee-izobrazitelnyh-iskusstv-ashhabada-otkrylas-vystavka-k-32letiyu-nezavisimosti-turkmenistana

 

دو روستای جدید در استان آخال نام و وضعیت اداری گرفتند(31 شهریور)

خبرگزاری اورینت:  به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، دونیاگوزل گلمانوا، رئیس مجلس ترکمنستان، مصوبه پارلمان ترکمنستان را درباره تعیین نام و وضعیت اداری جدید به روستاهای تازه ایجاد شده در بخش گئوکدپه در استان آخال امضا کرد.

بر اساس این مصوبه، یکی از روستاهای جدید به نام "کوپتداگین یالکیمی" و مرکز اداری گنگشلیک "کپتداغ" شد، در حالی که روستای دیگر اکنون "نورلی زمان" نامیده می‌شود و مرکز اداری گنگشلیک "اواداندپه" است.

به وزارت کشاورزی ترکمنستان به همراه اداره استان آخال دستور داده شد تا حدود اداری - ارضی این دو روستا را تشریح کنند.

در این سند آمده است که ایجاد شهرک‌های جدید نشان‌دهنده اجرای موفقیت‌آمیز "برنامه ملی رئیس‌جمهور ترکمنستان برای تحول شرایط اجتماعی و معیشتی جمعیت روستاها، شهرک‌ها، شهرهای بخش ها و مراکز بخش های استان‌ها برای دوره تا سال ۲۰۲۸ است. ”

منبع:https://orient.tm/ru/post/60695/dva-novyh-sela-v-ahalskoj-oblasti-poluchili-nazvaniya-i-administrativnye-statusy

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان