گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم آذرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بیش از 47732 تن برداشت برنج  لباب

تاریخ انتشار: 9/9/1402

خبرگزاری جیحون نیوز: کشاورزان برنج لباب طرح برداشت را اجرا کردند. به جای 47.2 هزار تن محصولات بارور در 10.2 هزار هکتار زمین، بیش از 47.732 تن برداشت شد. همانطور که در نشریه استانی گزارش شده است، کار برای جمع آوری باقیمانده برداشت برنج در مزارع کشاورزی استان به طور فعال در جریان است.

همانطور که در خبرها آمده است، برنجکاران چیره دست از بخش های کرکی، حلچ، خوجمباز، کویتنداگ، چارجو، دانو و دارگاناتا از اولین کسانی بودند که ظهور کردند. امسال برنج رقم "نوکوس-2" با عملکرد بالا در مزارع کشت شد.

قدرت تجهیزات خریداری شده از خارج به طور موثر در برداشت محصولات استفاده شد. در این گزارش آمده است که در طول برداشت، 166 دستگاه از انواع "СLAAS TUСANO -430" و "کیس" استفاده شد.

https://jeyhun.news/v-lebape-vypolnen-plan-2/

 

 تولید بیش از 43000 تن آرد در اتحادیه تولیدی "لباب غله اونوملری"

تاریخ انتشار: 9/9/1402

خبرگزاری جیحون نیوز: در اتحادیه تولیدی لباب غله اونوملری، کار به شیوه ای بسیار سازماندهی شده انجام می‌شود. به گزارش نشریه استانی، برنامه کاری تولید دی ماه تا مهر سال جاری با موفقیت انجام شده است.

همانطور که در این گزارش آمده است، در مدت مشابه 43 هزار و 571 تن آرد، هزار و 330 تن غلات گندم، 13 هزار و 352 تن سبوس تولید شده است.

میزان محصولات تولیدی در حساب نقدی 37 میلیون و 222 هزار و 497 منات بوده است. این گزارش حاکی از آن است که این میزان به طور قابل توجهی بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

https://jeyhun.news/proizvedeno-435-tys-tonn-muki/

 

 جریان گاز جدید در میدان گازی تخته بازار در استان ماری

تاریخ انتشار: 11/9/1402

خبرگزاری ترکمن پورتال: در روزنامه "ترکمنستان" آمده است: کارگران گاز شرکت ترکمن گاز با سرعت زیاد در حال حفر چاه در میادین گازی هستند.

کارگران گاز اداره "ترکمن گاز بوراولاییش" جریان گاز طبیعی را از چاه بهره برداری و ارزیابی شماره 29 میدان گازی تخته بازار دریافت کردند.

کارگران گاز این اداره حفاری این چاه را تا عمق 1940 متر تکمیل کردند. حفاری‌ها از طریق کمک های ارائه شده به آنها و تجربه غنی به دست آمده در حین حفاری، جریان گاز قابل توجهی را از عمق 1883 متری 1893 دریافت کردند.

بر اساس محاسبات کارشناسان، این چاه گاز روزانه 226 هزار و 400 متر مکعب گاز طبیعی تولید می‌کند.

https://turkmenportal.com/tm/blog/70781/tagtabazar-gaz-kaninde-taze-gaz-akymy-alyndy

 

 تولید 22 هزار تن آرد

تاریخ انتشار: 13/9/1402

خبرگزاری جیحون نیوز: بازار محصولات غلات دوستلیک از ابتدای سال تاکنون 29 هزار و 288 تن گندم، 21 هزار و 966 تن آرد، 6 هزار و 759 تن سبوس فرآوری شده است.

همچنین در این مدت یک هزار و 237 تن نان تهیه شد.

مبلغ کل محصولات تولیدی در حساب نقدی 20 میلیون و 377 هزار و 575 منات بوده است. نرخ رشد تولید به 102 درصد رسید. بیش از 400 نفر در این بخش فعالیت دارند.

https://jeyhun.news/proizvedeno-okolo-22-tysyach-tonn-muki/

 

 برنامه ملی رئیس جمهور ترکمنستان برای اصلاح وضعیت معیشتی

تاریخ انتشار: 13/9/1402

خبرگزاری جیحون نیوز: در چارچوب "برنامه ملی رئیس جمهور ترکمنستان برای اصلاح وضعیت معیشتی جمعیت روستاها، شهرها و شهرستانها تا سال 2028" مبلغ 234.32 میلیون منات سرمایه گذاری در استان لباب اختصاص یافت. پیش از این در ده ماهه پایانی سال برنامه سالانه در این زمینه 141.2 درصد محقق شده است و سپس حدود 331 میلیون منات سرمایه گذاری محقق شد.

امسال 116.8 میلیون منات برای ساخت ساختمان‌های مسکونی، 78.9 میلیون منات برای مدارس متوسطه، 66.7 میلیون منات برای بیمارستان‌ها و مجتمع های رفاهی و درمانی 27.4 میلیون منات برای سیستم های آبرسانی و فاضلاب اختصاص یافته است.

در قالب برنامه ملی روستایی در ماه‌های پایانی سال جاری 66.6 هزار متر مربع ساختمان مسکونی شخصی با کلیه امکانات رفاهی در استان احداث شد.

https://jeyhun.news/investicii-v-stroitelstvo-v-lebape-opravdalis-v-poltora-raza/

 

حجم معاملات ارزی در بورس ترکمنستان از 18.8 میلیون دلار گذشت

زمان انتشار خبر: 13/9/1402

خبرگزاری ترکمن پورتال: هفته گذشته میزان معاملات ارزی در حراج بورس کالا و مواد خام دولتی ترکمنستان به 18 میلیون و 857 هزار و 180 دلار آمریکا رسید. در مجموع 27 معامله به ثبت رسید.

برای ارز خارجی، نمایندگان مشاغل خارجی اوره تولید شده توسط شرکت دولتی "ترکمن شیمی" را خریداری کردند. کارآفرینان از امارات متحده عربی، ترکیه، بلاروس، ازبکستان، قرقیزستان و افغانستان سیمان پرتلند، محصولات نساجی، نخ پنبه، مواد خام و ضایعات پنبه را خریداری کردند.

بازرگانان ترکمن پلی پروپیلن (ترکمن نفت)، فرش دستباف، محصولات نساجی، پتو، نخ پنبه، ابریشم خام، ضایعات پنبه را به مبلغ 30 میلیون و 156 هزار منات برای بازار داخلی خریداری کردند.

https://turkmenportal.com/blog/70829/birzha-sowdalarynda-tuyjumek-onumlere-nah-yupluge-uly-isleg-bildirildi

تدوین لایحه ای در مورد صرفه جویی انرژی ترکمنستان

تاریخ انتشار: 4/9/1402

خبرگزاری اورینت: شبکه رادیو تلویزیون دولتی ترکمنستان خبر داد: بایمیرات آنامامدوف، معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان در جلسه روز جمعه دولت از اقدامات انجام شده برای توسعه بخش برق از جمله تنوع بخشیدن به مسیرهای صادرات و تقویت جایگاه کشور در بازار جهانی انرژی، بهبود مقررات قانونی در زمینه صرفه جویی انرژی خبر داد.

به گفته معاون نخست وزیر، لایحه صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده بهینه از منابع انرژی تهیه شده است که در راستای ایجاد لایحه قانونی، مبانی اقتصادی و سازمانی برای تحریک صرفه جویی در انرژی و افزایش بهره وری انرژی است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/64337/v-turkmenistane-razrabotan-zakonoproekt-ob-energosberezhenii

 

توجه ویژه ترکمنستان به ایجاد شرکت های لجستیکی رقابتی

تاریخ انتشار: 4/9/1402

خبرگزاری اورینت: سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان برای شرکت کنندگان در کنفرانس علمی و عملی بین المللی درخواستی ارسال کرد: "حمل و نقل پایدار، کمک به توسعه پایدار" که در آن تاکید شد کشور به ایجاد شرکت‌های لجستیکی رقابتی ملی و همکاری بین بخش‌های دولتی و خصوصی در این زمینه توجه ویژه دارد.

اساس چنین همکاری، تمایل مشترک برای تنوع بخشیدن به لجستیک و تقویت موقعیت ترکمنستان به عنوان یک مرکز مهم حمل و نقل و لجستیک، ایجاد کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی چندوجهی یکپارچه از طریق استفاده مؤثر از پتانسیل ملی است. اهداف مربوطه در "برنامه رئیس جمهور ترکمنستان برای توسعه دیپلماسی حمل و نقل برای 2025-2022" مشخص شده است.

خبرگزاری دولتی ترکمنستان، سخنان رئیس دولت را گزارش می دهد: "در چارچوب پروژه TRACECA، اصلاحات سیستماتیک به منظور احیای جاده بزرگ ابریشم، اجرای آخرین فناوری‌های حمل و نقل، سازماندهی و نوسازی سیستم حمل و نقل چندوجهی در حال انجام است که به متحد کردن تلاش ها برای رساندن این منطقه به سطح کیفی جدید کمک می‌کند."

سردار بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان در پایان خاطرنشان کرد که دولت به طور منظم اقدامات لازم را برای تقویت پایه مادی و فنی بخش حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان و معرفی تجربه جهانی در کار خود ادامه خواهد داد.

منبع:https://orient.tm/ru/post/64347/turkmenistan-udelyaet-osoboe-vnimanie-sozdaniyu-konkurentosposobnyh-logisticheskih-kompanij

 

 تعرفه‌های جدید حمل و نقل کانتینری بندر بین المللی ترکمن باشی

تاریخ انتشار: 4/9/1402

خبرگزاری اورینت: دفتر مطبوعاتی اداره راه آهن ترکمنستان اعلام کرد: مرکز حمل و نقل و لجستیک ترکمنستان تعرفه‌های جدیدی را برای حمل و نقل کانتینری از بنادر آستاراخان و ماخاچ قلعه روسیه از طریق بندر بین المللی ترکمن باشی تعیین کرده است.

کنفرانس بین المللی علمی و عملی "حمل و نقل پایدار: کمک به توسعه پایدار" با موفقیت در ترکمنستان شروع شد که به منظور تقویت همکاری بین شرکت های حمل و نقل و لجستیک ملی و بین المللی طراحی شده است.

منبع:https://orient.tm/ru/post/64370/v-turkmenistane-ustanovleny-novye-tarify-na-kontejnernye-perevozki-cherez-port-turkmenbashi

 

بانک های ترکمنستان و ثبت رشد سپرده‌های خانوار

تاریخ انتشار: 5/9/1402

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش مجله "بانک خبرلاری" بانک مرکزی ترکمنستان: برای دوره اول اکتبر 2022 تا 1 اکتبر 2023، حجم وجوه جذب شده از جمعیت در سپرده‌های بانک ‌های ترکمنستان با 6.4 درصد افزایش به 3068.6 میلیون منات رسید.

در عین حال، حجم وجوه جذب شده به سپرده‌های تقاضای طی سال با 2.6 درصد افزایش به 2495.1 میلیون منات رسید. حجم سپرده‌های مدت دار افراد در این مدت 27.1 درصد افزایش یافت و به 573.6 میلیون منات رسید.

بیشترین افزایش وجوه جذب شده از سوی جمعیت در سپرده‌ها در بانک های تجاری سهامی‌با 3 درصد به 1148.5 میلیون منات رسید. در بانک های تجاری دولتی، رشد 8.6 درصدی به 1919.5 میلیون منات رسید.

افزایش قابل توجه حجم سپرده‌های مدت دار بانکی روند بسیار مطلوبی برای توسعه بیشتر وام دهی به اقتصاد ترکمنستان است.

افزایش پایه منابع به بانک‌ های تجاری اجازه می‌ دهد تا حجم وام ‌های شرکتی را افزایش دهند و پروژه ‌های سرمایه‌ گذاری در مقیاس بزرگ در حوزه‌ های صنعت، زیرساخت ‌ها و کشاورزی را تامین مالی کنند. این امر به نوسازی اقتصاد ملی، ایجاد مشاغل جدید و بهبود سطح زندگی مردم کمک خواهد کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/70448/banki-turkmenistana-fiksiruyut-rost-vkladov-naseleniya

 

تصویب بودجه دولتی ترکمنستان در سال 2024 مبلغ بیش از 102 میلیارد منات

تاریخ انتشار: 6/9/1402

خبرگزاری اورینت: سردار بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان، قانون بودجه دولتی ترکمنستان در سال 2024 را امضا کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان TDH، بر اساس این سند، میزان هزینه‌ها و درآمدهای بودجه ترکمنستان بالغ بر 102.313 میلیارد منات است.

میزان هزینه‌ها و درآمدهای بودجه متمرکز که برای تأمین مالی برنامه‌های ملی و انجام وظایف دولتی استفاده می‌شود، حدود 91.544 میلیارد منات می‌باشد.

قابل ذکر است که در سال 2023 بودجه دولتی به میزان مبلغ 95.117 میلیارد منات و بودجه متمرکز - 85.378 میلیارد منات بوده است و در مقایسه با بودجه مصوبه سال 2024،  بودجه دولتی کشور ترکمنستان  بیش از 7 میلیارد منات و بودجه متمرکز 6 میلیارد منات افزایش داشته است.

همچنین به عنوان بخشی از این قانون، قرار است به شهر آرکاداغ به مبلغ 211 میلیون منات، استان داشغوز 1.685 میلیارد منات، استان لباب 1.089 میلیارد منات تخصیص یابد.

در این سند بیان شده است: "تثبیت اینکه اقلام حمایت شده از هزینه‌های بودجه دولتی ترکمنستان دستمزد، حقوق باز نشستگی، مزایای دولتی و بورسیه تحصیلی است."

گزارش شده است که "میزان درآمد مازاد بر هزینه‌ ها در اولویت، برای پرداخت بدهی‌های وام ‌های بانکی و تأمین مالی حوزه‌ هایی برای تضمین توسعه اقتصادی-اجتماعی پایدار و وجوه صرفه جویی شده در کلیه اقلام هزینه در فرآیند اجرای بودجه متمرکز و محلی برای سایر اقلام هزینه ای استفاده می‌ شود".

منبع: https://orient.tm/ru/post/64399/gosudarstvennyj-byudzhet-turkmenistana-na-2024-god-utverzhden-v-summe-bolee-102-mlrd-manatov

 

اعلام مناقصه بازسازی تعداد 100 پارک "بایرام خان ترکمن" در عشق آباد

تاریخ انتشار: 6/9/1402

خبرگزاری اورینت: در نشریات دولتی ترکمنستان منتشر کردند: شهرداری پایتخت ترکمنستان مناقصه بازسازی 100 پارک و فواره "بایرام خان ترکمن" در عشق آباد را اعلام کرده است.

درخواست ها و پیشنهادات علاقه مندان تا 10 ژانویه 2024 در اداره بازاریابی و روابط اقتصادی خارجی وزارت ساختمان و معماری ترکمنستان به نشانی: عشق آباد، خیابان آرچابیل، 84 پذیرفته و ثبت می‌شود.

به گزارش اورینت، 100 فواره و پارک "بایرام خان ترکمن" از پربازدیدترین مکان‌های پایتخت هستند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/64400/v-ashhabade-rekonstruiruyut-100-fontanov-i-park-bajram-han-turkmen

 

تغییر نرخ مالیات بر محصولات تنباکو در ترکمنستان

تاریخ انتشار: 9/9/1402

خبرگزاری ترکمن پورتال: نرخ مالیات بر سیگار و سایر محصولات تنباکو در ترکمنستان از 116 درصد ارزش گمرکی به 145 درصد افزایش یافته است. اصلاحات مربوط به قانون مالیات ترکمنستان توسط وب سایت "ترکمنستان: آلتین عصر" ارائه شده است.

نرخ مالیات غیر مستقیم سایر تنباکوهای تولیدی صنعتی و جایگزین‌ های تنباکو صنعتی از 24.4 به 30.5 تغییر یافته است.

شایان ذکر است که اصلاحات مربوط به قانون مالیات ترکمنستان از اول ژانویه 2024 لازم الاجرا می‌شود.

https://turkmenportal.com/blog/70667/v-turkmenistane-izmenili-stavki-akcizov-na-tabachnuyu-produkciyu

 امکان کشت انبوه سویا در شمال ترکمنستان

تاریخ انتشار: 9/9/1402

خبرگزاری ترکمن پورتال: در سال جاری یکی از جهت ‌گیری‌ های کار تحقیقاتی متخصصان انستیتوی کشاورزی ترکمنستان در شهر داشغوز، بررسی پایداری سویا در شرایط اقلیمی محلی برای کشت آن در سطح وسیع بود.

همانطور که نشریه "ترکمنستان: آلتین عصر" گزارش می دهد، به منظور نظارت مستمر، دانه سویا به مقدار کمی در زمین کشاورزی دانشگاه کاشته شد و در پاییز برای اولین بار محصول در اینجا برداشت شد.

سویا گیاهی یک ساله از خانواده حبوبات و سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین است. پرورش دهندگان طیور و دام در درجه اول به تولید آن علاقه مند هستند که این محصول را خوراک بسیار ارزشمندی برای پرندگان و دام ها می دانند.

فرآورده‌های حاصل از فرآوری آن به افزایش وزن طیور کمک می‌کند و این نوع خوراک مانند کنجاله سویا که پس از فرآوری سویا به عنوان محصول باقیمانده در نتیجه عملیات حرارتی به دست می آید برای تغذیه انواع پرندگان و همچنین برای جوجه‌ها مناسب است.

متخصصان این انستیتو به زمان رسیدن سویا در شرایط آب و هوایی محلی، نیاز آبی آن، نیاز به گرما، نور و مقاومت به خشکی علاقه مند هستند. پاسخ به این سؤالات امکان می دهد تا فناوری بهینه برای تولید محصول در شرایط آب و هوایی منطقه را توسعه داد.

این منبع خاطرنشان می‌کند که در استان داشغوز، برخی از کشاورزان در حال کشت دانه سویا در زمین‌های خود برای تغذیه طیور و دام هستند.

https://turkmenportal.com/blog/70675/na-severe-turkmenistana-izuchayut-vozmozhnosti-massovogo-kultivirovaniya-soi

 حق فرآوری شرکت های تولید کننده نفت و گاز در ترکمنستان

تاریخ انتشار: 9/9/1402

خبرگزاری ترکمن پورتال: شرکت‌ هایی که پیش از این تنها مجوز استخراج نفت و گاز در ترکمنستان را داشتند، اکنون می ‌توانند مواد خام را به محصولات پتروشیمی و گاز شیمیایی از جمله گاز مایع تبدیل کنند.

نشریه "ترکمنستان: آلتین عصر" گزارش داد که تغییرات و اضافات مربوطه به قانون ترکمنستان "در مورد منابع هیدروکربنی" انجام شد.

در عین حال شرکت ها از پرداخت مالیات فروش محصولات پتروشیمی و گاز شیمیایی معاف خواهند شد و آنها فقط باید مالیات هایی را بپردازند که در ماده 48 قانون ترکمنستان "در مورد منابع هیدروکربنی" پیش بینی شده است.

https://turkmenportal.com/blog/70678/dobyvayushchie-neft-i-gaz-kompanii-v-turkmenistane-poluchili-pravo-na-ih-pererabotku

 

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا