گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم تیرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بیش از 300 واحد در چارچوب مرحله اول توسعه شهر آرکاداغ ساخته شد(8 تیر)

خبرگزاری اورینت: بیش از 300 واحد در چارچوب مرحله اول توسعه شهر آرکاداغ ساخته شد که شامل استادیوم 10 هزار نفری، تئاتر دولتی درام، هتل، سیرک سوارکاری، مدارس تخصصی، آکادمی ورزش سوارکاری، مدرسه کودکان، مرکز بهداشت و توانبخشی و غیره است.

این امر در مراسم افتتاحیه اولین مرحله توسعه شهر مهم دولتی که در 30 کیلومتری عشق آباد واقع شده است، مشخص شد.

از جمله ساختمان‌های جدیدی که امروز افتتاح شد، 258 خانه مسکونی در 2، 5، 7 و 9 طبقه است. آنها می‌توانند بیش از 40.5 هزار نفر را در خود جای دهند. تأسیسات مسکونی مجهز به سیستم‌های "خانه هوشمند" هستند که عملکرد برخی از دستگاه‌ها را خودکار می‌کند و امکان کنترل از راه دور از طریق اینترنت و نظارت بر شاخص‌های مختلف مانند دما و رطوبت را فراهم می‌کند. مولفه‌های زیرساخت اجتماعی شهر "هوشمند"، مرکز بهداشت و توانبخشی کودکان قربانقلی بردی محمداف، بیمارستان چند رشته ای با 350 تخت، مرکز سرطان با 150 تخت، مرکز بهداشت مادر و کودک با 150 تخت و همچنین مرکز اورژانس و خانه بهداشت یکی از مهم ترین مراکز درمانی شدند.

اوقات فراغت فرهنگی ساکنان شهر جدید آرکاداغ توسط سیرک سوارکاری دولتی به نام گوراوغلی، تئاتر دولتی درام به نام امان گلمامدوف، موزه فرهنگ‌های محلی و کتابخانه به نام دولت مامد آزادی فراهم می‌شود.

همچنین در این شهر با اهمیت ملی، مجموعه ورزشی چندمنظوره، مرکز ورزشی و استادیوم 10000 نفری ساخته شد که بهترین شرایط را برای تمرین ورزش های رزمی، فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس، دو و میدانی و وزنه برداری، ورزش آب و غیره ایجاد کرد.

در چارچوب مرحله اول ساخت، 10 موسسه آموزشی پیش دبستانی هر کدام 320 مکان، آموزشگاه‌های تخصصی شماره 2، 3، 4 با مطالعه عمیق زبان‌های خارجی به تعداد 720 مکان و همچنین مدارس متوسطه حرفه ای پزشکی و پرورشی در اولین شهر "هوشمند" کشور ساخته شد. موسسات آموزشی جدیدترین تجهیزات کامپیوتری، زبان و آزمایشگاهی را نصب کرده اند که به دانش آموزان امکان می دهد نه تنها تئوری را درک کنند، بلکه به طور فعال در رشته‌های مختلف تمرین کنند.

در طول ساخت اولین شهر "هوشمند" در ترکمنستان، توجه زیادی به جنبه‌های زیست محیطی و پیاده سازی فناوری‌های "سبز" شد. به همین دلیل بیش از 20 گواهینامه و مدرک از سازمان‌های مختلف بین المللی دریافت شد که از جمله آنها گواهی پیوستن به پروژه "توسعه شهرهای پایدار، سبز، سازگار با اقلیم با راهکارهای نوآورانه در منطقه سازمان امنیت و همکاری اروپا" است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/56164/v-ramkah-pervoj-ocheredi-zastrojki-goroda-arkadag-vozvedeno-bolee-300-obektov

 

بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان خدمات بانکداری اینترنتی را برای اشخاص حقوقی و کارآفرینان ارائه می دهد(12 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان خدمات بانکداری اینترنتی را برای اشخاص حقوقی و کارآفرینان فردی ارائه می دهد.

بانکداری اینترنتی نه تنها امکان پرداخت از راه دور به ارزهای ملی و خارجی را در سراسر ترکمنستان فراهم می‌کند بلکه به مشتری‌ها این امکان را می دهد تا در هر زمان وضعیت حساب های خود را کنترل کنند، گردش وجوه را پیگیری کنند، تاریخچه تراکنش های مالی خود را مشاهده کنند و همیشه از موجودی حساب های خود آگاه باشند. همچنین با کمک بانکداری اینترنتی می‌توان حقوق و دستمزد برای واریز به کارت بانکی کارکنان ایجاد کرد.

از دیگر مزایای بانکداری اینترنتی می‌توان به قابلیت اطمینان بالای تراکنش ها، امکان مشاهده موجودی حساب اشاره کرد.

منبع:https://turkmenportal.com/blog/64016/vneshekonombank-turkmenistana-predlagaet-uslugu-internetbankinga-dlya-yuridicheskih-lic-i-predprinimatelei

 

شرکت "ایناملی یورلگه" در تولید نخ پلی پروپیلن چند رشته ای مشغول است (13 تیر)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان : شرکت اقتصادی  "ایناملی یورلگه" ، یکی از شرکت های مدرن ترکمنستان، به تولید نخ پلی پروپیلن چند رشته ای برای اهداف مختلف مشغول است. شرکت تولیدی "ایناملی یورلگه" با استخدام متخصصان واجد شرایط، در تله آک باگدای ولایت آخال ترکمنستان واقع شده است.

نخ چند رشته ای "کمنت" که توسط این شرکت از مواد اولیه پلی پروپیلن تولید می‌شود، کاربرد گسترده ای در بخش های مختلف نساجی و صنعتی دارد.

نخ پلی پروپیلن چند رشته ای "سی اف" تولید شده در این کارخانه چندین ویژگی دارد: استحکام، تطبیق پذیری، سازگاری با محیط زیست، سبکی و خواص بسیار دلپذیر است.

نخ  شرکت "ایناملی یورلگه" در رنگ های متنوع موجود است. علاوه بر این، محصول آنتی استاتیک و مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش است.

این شرکت دارای گواهینامه‌های ISO 9001، 10002، 140001، 45001 بوده و محصولات کاملا مطابق با استانداردهای اروپایی می‌باشد. کارخانه تولید این شرکت از آخرین تکنولوژی‌ها و تجهیزات شرکت های معروف دنیا استفاده می‌کند. در حال حاضر متخصصان این شرکت در حال تلاش برای گسترش دامنه نخ های صنعتی با برند "کمنت"  هستند.

منبع: https://business.com.tm/ru/multimedia/10442/ynamly-yorelge-zanimaetsya-proizvodstvom-multifilamentnoi-polipropilenovoi-pryazhi

 

رئیس جمهور ترکمنستان خواستار اطمینان از اجرای به موقع استانداردهای کشاورزی در حین کار کشاورزی شد(12 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: برنامه تلویزیون ترکمنستان " وطن" گزارش داد که رئیس جمهور سردار بردی محمداف امروز طی یک ویدئو کنفرانس کاری با استانداران و با آناگلدی یازمیرادوف که معاون نخست وزیر که مسئول مجتمع کشت و صنعت است، خواستار اطمینان از اجرای به موقع استانداردها در کارهای کشاورزی فصلی شد.

همانطور که اشاره شد، کمپین برداشت غلات در مرحله پایانی خود است، تمام اقدامات لازم برای برداشت محصول بدون تلفات انجام می‌شود. در مناطق آزاد شده از زیر گندم، شخم زدن به منظور آماده سازی برای فصل کاشت سال آینده انجام می‌شود. در همان زمان، زرادخانه فنی به طور موثر استفاده می‌شود.

کوددهی با کودهای معدنی، آبیاری رویشی، اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با آفات کشاورزی و بیماری‌های گیاهی در مزارع کشت پنبه ادامه دارد.

علاوه بر این، محصولات سیب زمینی، سبزیجات و خربزه با تحویل بعدی به بازار داخلی برداشت می‌شود.

در ولایات داشغوز و لباب آبیاری رویشی محصولات برنج انجام می‌شود و کاشت چغندر قند در ولایت ماری انجام می‌شود.

رئیس جمهور ترکمنستان خطاب به شرکت کنندگان در این ویدئو کنفرانس کاری، بر کارهای انجام شده در بخش کشاورزی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: در اجرای آنها کاستی‌هایی صورت گرفته است. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با رعایت هنجارهای فناوری کشاورزی می‌توان به نتایج بهتری دست یافت و اکیداً از معاون نخست وزیر و استانداران خواستار اطمینان از اجرای به موقع و باکیفیت الزامات کشاورزی شد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/64026/prezident-turkmenistana-potreboval-obespechit-svoevremennoe-vypolnenie-norm-agrotehniki-pri-selhozrabotah

 

شرکت دولتی "نبیت ماش" برای اسکان کارگران خدمات شیفت کانکس تولید می‌کند(13 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: شرکت دولتی "نبیت ماش" وزارت صنعت و مصالح ساختمانی ترکمنستان که تجهیزات و قطعات صنایع نفت و گاز و برق این کشور را تولید می‌کند، کانکس استراحت برای تنظیم مکان‌های کاری ارائه می دهد.

در کانکس روی اسکیدهای مخصوص (برای سهولت حرکت) همه شرایط برای تنظیم زندگی کارگران نفت، حفاری‌ها، خطوط برق، کار به صورت چرخشی دور از شهرک ها وجود دارد. همچنین در چنین کانکس هایی امکان قرار دادن دفاتر، کارگاه‌های کوچک، آشپزخانه‌ها، دوش ها و سایر اتاق های ابزار وجود دارد. طول کانکس ها به وزن پنج و نیم تن 9 متر، عرض 2.6 متر، ارتفاع سقف ها 3.7 متر است. کانکس ها را می‌توان با وسایل نقلیه ای با ظرفیت حمل 4 تن حمل کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/64030/gospredpriyatie-nebitmash-proizvodit-vagonchiki-dlya-zhilya-rabochih-vahtovyh-sluzhb

 

بانک "ترکمنستان" کمپینی را برای افتتاح سپرده با نرخ 11 درصد در سال راه اندازی کرده است(13 تیر)

خبرگزاری اورینت: بانک تجاری دولتی "ترکمنستان" اقدام "شهر آرکاداغ - افتخار مردم" را اعلام می‌کند که در آن شهروندان می‌توانند با شرایط مطلوب با نرخ 11 درصد در سال سپرده گذاری کنند.         این اقدام که تا 31 ماه اوت سال جاری ادامه دارد، همزمان با افتتاح شهر با اهمیت ملی آرکاداغ برگزار می‌شود. حداقل مبلغ سرمایه گذاری 500 منات ترکمنستان است. به گزارش روزنامه "ترکمنستان"، این حساب را می‌توان به صورت نقدی یا با کمک کارت "آلتین اسیر" افتتاح کرد.     این اقدام برای منطقی کردن استفاده از وجوه رایگان شهروندان ترکمنستان طراحی شده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/56353/bank-turkmenistan-zapustil-akciyu-po-otkrytiyu-depozita-pod-11-godovyh

 

سرویس تاکسی "تاکسی هیزماتی" در آوازا در دسترس قرار گرفت(14 تیر)

خبرگزاری اورینت: ساکنان و مهمانان شهر ترکمن باشی و همچنین گردشگران منطقه ملی گردشگری آوازا می‌توانند از سرویس تاکسی "تاکسی هیزماتی"  استفاده کنند. این شرکت توسط شرکت خودروسازی ترکمن باشی زیر نظر آژانس ترکمناوتولاگلری آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیر نظر کابینه وزیران ترکمنستان راه اندازی شد.

خودروهای مدرن تویوتا کرولا که توسط رانندگان مجرب هدایت می‌شوند، سفرهای راحت و ایمن را برای مسافران فراهم می‌کنند.

برای اجاره تاکسی کافیست با شماره‌های (+993) 63 66-21-63 و (993) 243 4-79-35 تماس بگیرید. هزینه سفر بستگی به زمان و روز دارد. بنابراین، از ساعت 6:00 تا 22:00 هزینه هر کیلومتر 1 منات و 20 تنگه، از ساعت 22:00 تا 6:00 قیمت به 1 منات و 40 تنگه در هر کیلومتر افزایش می یابد.

منبع:   https://orient.tm/ru/post/56458/usluga-taksi-hyzmaty-dostupna-v-avaze

 

کار برای ایجاد نسل جدید ایستگاه لرزه نگاری در شهر ارکاداغ در حال انجام است(15 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: پیش از این خبر درباره ساخت ایستگاه لرزه نگاری مدرن در شهر جدید ترکمنستان آرکاداغ ذکر شده بود. ایجاد آن به دلیل انتخاب مناسب سنسورهای لرزه نگاری امکان تعیین سریع و دقیق کانون‌های زلزله با حداقل خطای ممکن را فراهم می‌کند.

سوتلانا آخمدووا، دبیر علمی موسسه لرزه‌شناسی و فیزیک جوی آکادمی علوم در صفحات روزنامه "ترکمنستان بی‌طرف" گفت، تجهیزات مدرن در ایستگاه امکان ثبت خودکار سیگنال‌های لرزه‌ای از منابع طبیعی و مصنوعی ارتعاشات لرزه‌ای در قلمرو ترکمنستان و مناطق فعال لرزه‌ای مجاور را فراهم می‌کند.

با راه اندازی ایستگاه لرزه نگاری جدید، دانشمندان ترکمنستان می‌توانند ساختار عمیق پوسته زمین و گوشه بالایی منطقه را به منظور ساخت مدل سرعت تا عمق 300 کیلومتری اصلاح کنند.

در راستای اجرای فرمان رئیس جمهور ترکمنستان، کارکنان موسسه مشخصات فنی ساخت ساختمان ایستگاه لرزه نگاری در شهر ارکاداغ و نیز خرید و نصب تجهیزات لازم را تهیه کردند. اولویت در انتخاب تجهیزات، ایجاد ایستگاه لرزه نگاری نسل جدید مجهز به ثبت کننده سیگنال لرزه‌ای دیجیتال است.

جدیدترین تجهیزات امکان ثبت مداوم رویدادهای لرزه‌ای و سیستم پایدارتر برای ردیابی زمان دقیق را فراهم می‌کند. ایستگاه لرزه نگاری یکی دیگر از تاسیسات مدرن مهم در شهر آرکاداغ خواهد بود که مطابق با استانداردها، اولویت ها و روندهای جهانی در توسعه فناوری پیشرفته این شهر "هوشمند" با اهمیت ملی مجهز شده است.

منبع:   https://turkmenportal.com/blog/64141/vedetsya-rabota-po-sozdaniyu-v-gorode-arkadag-seismicheskoi-stancii-novogo-pokoleniya

 

9 واحد مهدکودک، 5 واحد مدرسه، 110 واحد خانه مسکونی در شهر ارکاداغ ساخته می‌شود(16 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: همانطور که قبلاً گزارش داده بودیم، در شهر جدید آرکاداغ که به تازگی افتتاح شده است، مرحله دوم ساخت و ساز را آغاز می‌کنند.

کمیته دولتی ساخت و ساز شهر ارکاداغ زیر نظر رئیس جمهور ترکمنستان به همراه شهرداری شهر ارکاداغ مناقصه طراحی و ساخت تاسیسات عمومی و اجتماعی مرحله دوم توسعه را اعلام کردند.

به گزارش روزنامه "بیطرف ترکمنستان"، ساختمان‌های پیش بینی شده عبارتند از:

مهدکودک هرکدام برای 320 نفر به تعداد 9 واحد.

مدارس آموزش عمومی هر کدام برای 720 نفر به تعداد 5 واحد.

ساختمان مسکونی 5 طبقه 30 آپارتمانی به تعداد 36 واحد.

ساختمان مسکونی 5 طبقه 40 آپارتمانی به تعداد 36 واحد.

ساختمان مسکونی 7 طبقه 42 آپارتمانی به تعداد 24 واحد.

ساختمان مسکونی 9 طبقه 54 آپارتمانی به تعداد 14 واحد.

علاقه مندان تا 18 ماه اوت سال 2023 می‌توانند درخواست ها و پیشنهادات خود را به شهرداری شهر آرکاداغ به آدرس: شهر آرکاداغ، شاهراه آرکاداغ ساختمان 30 ارسال کنند.

تلفن تماس:99312525571.

ایمیل: adk@sanly.tm

منبع: https://turkmenportal.com/blog/64159/v-gorode-arkadag-budut-postroeny-9-detsadov-5-shkol-110-zhilyh-domov

 

دانشجویان ترکمنستان برای دریافت کمک هزینه در مسابقه "استارتاپ دانشجویی" شرکت می‌کنند(8 تیر)

خبرگزاری اورینت: دانشجویان کشورهای مستقل مشترک المنافع با برنده شدن در مسابقه استارت‌آپ دانشجویی برای کارآفرینان نوپا، کمک‌های بلاعوض در روسیه دریافت خواهند کرد تا پروژه‌های خود را اجرا کنند. این مسابقه توسط بنیاد ارتقای نوآوری در چارچوب پروژه فدرال روسیه "پلتفرم کارآفرینی فناوری دانشگاه" برگزار می‌شود.

امسال جوانانی از بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان در این بررسی حضور دارند. به گزارش سرویس مطبوعاتی بنیاد روسیه، هفته گذشته پذیرش درخواست‌ها برای شرکت در چهارمین مرحله نهایی در سال 2023 پایان یافت.

در سال 2022، هزار برنده انتخاب شدند که هر یک از آنها کمک هزینه ای به مبلغ 1 میلیون روبل دریافت کردند. در سال 2023، 1500 استارت آپ دانشجویی از همین بودجه برخوردار خواهند شد. پس از بررسی درخواست ها، شرکت کنندگان مسابقه دفاع حضوری از پروژه‌های خود انجام می دهند و برندگان در  ماه اوت معرفی می‌شوند.

پروژه‌های شرکت کنندگان شش حوزه موضوعی را شامل می‌شود: از فناوری‌های دیجیتال تا صنایع خلاق. بیشتر پیشرفت‌ها به دیجیتالی‌سازی، ایجاد پلتفرم‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایل اختصاص دارد.

همچنین پروژه‌هایی با هدف توسعه دستگاه‌ها و سیستم های جدید برای صنعت وجود دارد و استارت آپ ها در زمینه صنایع خلاق شامل ایجاد برند جدید پوشاک و سیستم بلندگوی قابل حمل هستند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/56147/studenty-iz-turkmenistana-uchastvuyut-v-konkurse-studencheskij-startap-na-poluchenie-granta

 

انستیتوی روابط بین الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان و دانشگاه لانژو در زمینه تحقیقات همکاری خواهند کرد(8 تیر)

خبرگزاری اورینت: انستیتوی روابط بین الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان و دانشگاه لانژو در زمینه تحقیق و توسعه همکاری خواهند کرد. این خبر در وب سایت انستیتوی روابط بین الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان گزارش شده است.

این موضوع در دیدار نمایندگان دو موسسه آموزش عالی - پروفسور، رئیس اداره روابط بین‌الملل و دیپلماسی وزارت امور خارجه ترکمنستان و لانژو وانگ ژیهای رئیس مرکز تحقیقات ترکمنستان در دانشگاه عشق آباد مورد بحث قرار گرفت.

طرفین به ویژه امکان برگزاری سمینارهای مشترک، تهیه وسایل کمک آموزشی و تبادل برنامه‌های درسی را مورد بررسی قرار دادند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/56162/imo-mid-turkmenistana-i-universitet-lanchzhou-budut-sotrudnichat-v-sfere-provedeniya-issledovanij

 

شهر آرکاداغ برای فناوری‌های توسعه پایدار دیجیتالی به رسمیت شناخته شد(9 تیر)

خبرگزاری اورینت: شهر جدید آرکاداغ که در 29 ژوئن افتتاح شد، به دلیل تلاش های برجسته خود در زمینه شهرنشینی پایدار، مورد توجه بین المللی قرار گرفت. تعهد این شهر به ایجاد محیط شهری سازگار با محیط زیست و اجتماعی فراگیر توسط جامعه جهانی بسیار قدردانی شده است.

در بخشی از افتتاحیه شهر آرکاداغ، با حضور سردار بردی محمداف، رئیس جمهور و مهمانان خارجی متعدد، مراسمی‌برای اعطای گواهینامه‌های بین المللی در تایید دستاوردهای این شهر جدید در زمینه‌های مختلف برگزار شد.

از جمله لوح تقدیر سازمان همکاری‌های اقتصادی برای ساخت و ساز شهری مدرن با کیفیت بالا با بهینه سازی فناوری‌ها، عملکردها و منابع برای بهبود کیفیت زندگی مردم؛ گواهی ویژه "شهر قرن بیست و یکم" سازمان بین المللی فرهنگ ترک (ترکسوی)؛ گواهی "اولین شهر هوشمند جهان ترک" از سازمان کشورهای ترک زبان؛ دیپلم از مجمع بین المللی پایتخت ها و شهرهای بزرگ کشورهای مستقل مشترک المنافع؛ جایزه ویژه اتحادیه مهندسان و معماران کشورهای ترک زبان؛ گواهی یونیدو برای مشارکت در ایجاد شهر هوشمند با استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای ارتقای توسعه صنعتی فراگیر و پایدار و دستیابی به دستور کار 2030 و غیره می‌باشد.

همچنین به شهر آرکاداغ گواهینامه‌های ویژه ای از سوی یونپ، اسکاپ، یون‌هابیتات، موسسه رشد سبز جهانی، موسسه تحقیقات و طراحی مرکزی وزارت ساخت و ساز، مسکن و خدمات رفاهی شهری فدراسیون روسیه، موسسه ژئوفیزیک و زلزله شناسی مهندسی به نام نظروف آکادمی ملی علوم ارمنستان، دیپلم از انجمن بین المللی اتحادیه‌های معماران اعطا شد.

همچنین گواهینامه کتاب رکوردهای گینس "پرتعدادترین درس باغبانی با شرکت 539 نفر" اعطا شد.

گواهینامه‌ها به بیمارستان چند رشته ای شهر آرکاداغ توسط KTQ International (آلمان) و فیلیپس (هلند) دریافت شد. پیام های تبریک به مناسبت افتتاح "شهر هوشمند" با پیاده سازی سیستم های دیجیتالی توسط مؤسسه فناوری اطلاعات یونسکو در آموزش، سازمان اتحادیه کشورهای عربی برای آموزش، فرهنگ و علم ارسال شد.

دو اعلامیه نیز ارائه شد مبنی بر اینکه 29 ژوئن 2023 "روز شهر آرکاداگ" در شهر ال کاجون کالیفرنیا و در دانشگاه لینکلن ایالات متحده آمریکا است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/56198/gorod-arkadag-poluchil-mezhdunarodnoe-priznanie-za-cifrovye-tehnologii-ustojchivogo-razvitiya

 

خودروهای برقی ترکیه تاگ وارد ترکمنستان شد(9 تیر)

خبرگزاری اورینت: در مراسم افتتاحیه "شهر هوشمند" آرکاداغ، خودروهای برقی تاگ ترکیه که برای اولین بار وارد ترکمنستان شد، به سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان اهدا شد.

این خودروها توسط محمد فاتح قدیر، وزیر صنعت و فناوری ترکیه که در رأس هیئت ترکیه به مراسم جشن در ترکمنستان رسید، به رئیس دولت اهدا شد. وی خاطرنشان کرد: در روز افتتاحیه "شهر هوشمند"، ارائه خودروهای "هوشمند" تاگ که کار مهندسان ترکیه ای است نیز در کشور نمادین است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/56199/tureckie-elektromobili-togg-pribyli-v-turkmenistan

اولین کشتی باری بین ترکمن باشی و ماخاچ کالا تا پایان سال 2023 راه اندازی می‌شود(9 تیر)

خبرگزاری اورینت: اولین کشتی باری منظم برای حمل و نقل محموله کانتینری قرار است تا پایان سال 2023 بین ترکمن باشی و ماخاچ کالا راه اندازی شود. این را الکساندر الیزاروف، نماینده تجاری فدراسیون روسیه در ترکمنستان، پس از دیدار با مقامات دولتی داغستان در ماخاچکالا، روز پنجشنبه به تاس اعلام کرد.

اکنون فرصتی پیش آمده و موضوع راه اندازی خط اولین کشتی کانتینری در خط ترکمن باشی - ماخاچ کالا نه به عنوان یک راه منحصر، بلکه به عنوان خط ارتباطی منظم در نظر گرفته می‌شود. الیزاروف گفت: ما قبل از پایان سال برای بازرگانان وظیفه تعیین کرده ایم تا کشتی را راه اندازی کنند.

به گفته وی، آخرین بار در سال‌های 2011 تا 2012 خط کشتی بین بنادر ترکمن باشی و ماخاچ‌کالا وجود داشت.

در جریان سفر به منطقه، نماینده بازرگانی با عبدالمسلم عبدالمسلیم اف رئیس دولت داغستان دیدار کرد و وی خاطرنشان کرد که گردش تجاری بین جمهوری داغستان و ترکمنستان در سال 2022 نسبت به سال 2021 ، 5 درصد و واردات 80 درصد افزایش یافته است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/56200/pervyj-gruzovoj-korabl-mezhdu-turkmenbashi-i-mahachkaloj-zapustyat-do-konca-2023-goda

بانک توسعه آسیایی برای تامین مالی سیستم های حمایت اجتماعی و جریان سازی جنسیتی در ترکمنستان(10 تیر)

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان در فهرست کشورهایی قرار گرفته است که پروژه‌های توسعه سیستمهای حمایت اجتماعی فراگیر و پایدار توسط بانک توسعه آسیایی در آن‌ها اجرا می‌شود. به گزارش ترند، 1.1 میلیون دلار برای این اهداف اختصاص خواهد یافت.

این فهرست شامل کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه، از جمله پنج کشور آسیای مرکزی، بنگلادش، بوتان، چین، اندونزی، پاکستان و غیره است.

بانک توسعه آسیایی گفت: "کمک های فنی به کشورهای در حال توسعه عضو بانک توسعه آسیایی کمک می‌کند تا اقدامات حفاظت اجتماعی را از طریق ظرفیت سازی، تولید دانش و حمایت از توسعه پروژه طراحی و گسترش دهند".

علاوه بر این، ترکمنستان، همراه با آذربایجان، قرقیزستان و گرجستان، به کشوری تبدیل شده است که در آن بانک توسعه آسیایی پروژه فرعی جدیدی را برای ایجاد مکانیسم های لازم برای جریان سازی جنسیتی راه اندازی خواهد کرد. انتظار می رود چنین اقدامی منجر به تقویت ظرفیت نهادهای دولتی برای ادغام جنبه‌های جنسیتی در توسعه برنامه‌ها و تهیه اطلاعات جنسیتی در سطح کشور شود. 350 هزار دلار برای این منظور اختصاص داده خواهد شد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/56229/abr-profinansiruet-sistemy-soczashchity-i-ucheta-gendernyh-aspektov-v-turkmenistane

 

روسیه انتظار دارد تجارت با ترکمنستان در امتداد کریدور شمال- جنوب با سرعت بالا رشد کند(10 تیر)

خبرگزاری ترکمن پورتال: گردش تجاری از طریق کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب بین روسیه و ترکمنستان، از جمله بندر تجاری دریایی ماخاچ کالا، به طور پیوسته رشد خواهد کرد و در سال های آینده کارآمدتر خواهد شد. این فرض را الکساندر الیزاروف، نماینده تجاری فدراسیون روسیه در ترکمنستان در مصاحبه با تاس بیان کرد.

الیزاروف پس از دیدار با دولت داغستان در ماخاچ کالا گفت: انتظار داریم در سه تا پنج سال آینده توسعه مستمری داشته باشیم.

به گفته وی، کشورها قصد دارند حمل و نقل کانتینری را از طریق بندر تجاری دریایی ماخاچ کالا توسعه دهند. برای حمل و نقل محصولات صنایع غذایی، کالاهای ساختمانی و محموله‌های عمومی چشم انداز است. کشورها اکنون فلزات، الوار، غذا و مواد شیمیایی را مبادله می‌کنند.

پیش از این رضوان گازیماگومدوف معاون نخست وزیر در نشست دولت داغستان و نماینده بازرگانی گفت: تجارت بین کشورها از طریق منطقه حدود 200 هزار دلار است.

پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری حمل و نقل منظم کانتینری بین بنادر ترکمن باشی و ماخاچ کالا برقرار شود. سرویس کشتی بین ترکمن باشی و ماخاچ کالا آخرین بار در سال 2012-2011  اجرا شد.

معاون نخست وزیر داغستان عبدالمسلم عبدالمسلیموف به الیزاروف گفت که در سال 2022، گردش تجاری بین جمهوری داغستان و ترکمنستان نسبت به سال 2021، 5 درصد و واردات 80 درصد افزایش یافته است.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/63961/russiya-demirgazyk--gunorta-gechelgesi-boyuncha-turkmenistan-bilen-sowdanyn-yokary-depginde-osmegine-garashyar

 

حجم تجارت بین ترکمنستان و بلاروس در سال 2022 تقریباً به نصف افزایش یافت(12 تیر)

خبرگزاری اورینت: حجم مبادلات تجاری بین ترکمنستان و بلاروس در سال 2022، 46.6 درصد افزایش یافته است. ویاچسلاو بسکوستی سفیر بلاروس در این کشور در مصاحبه ای با روزنامه ترکمنستان بی طرف به مناسبت روز استقلال این کشور چنین داده‌هایی را ارائه کرده است.

رئیس نمایندگی دیپلماتیک خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز پویایی مثبت تجاری بین کشورها پیش بینی می‌شود که در آن شایستگی رهبری ترکمنستان بسیار زیاد است. در این زمینه، برگزاری دهمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و بلاروس که در نیمه دوم سال جاری در مینسک برگزار می‌شود، قابل توجه است.

علاوه بر این، خاطرنشان شد که از سرگیری پروازهای مستقیم بین دو کشور دوست می‌تواند به بازیابی تعداد دانشجویان ترکمنی که برای تحصیل در دوره پس از همه‌گیری به مینسک می‌آیند، کمک کند. لازم به ذکر است که در حال حاضر بیش از 6 هزار شهروند ترکمنستان برای تحصیل به این کشور می آیند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/56300/tovarooborot-mezhdu-turkmenistanom-i-belarusyu-vyros-v-2022-godu-pochti-na-polovinu

 

ترکمنستان چشم اندازی برای افزایش عرضه محصولات شیمیایی به بلاروس دارد(12 تیر)

خبرگزاری اورینت: در حال حاضر چشم انداز خوبی برای افزایش عرضه محصولات شیمیایی از ترکمنستان به بلاروس وجود دارد. بازار داخلی کشور قبلاً گوجه فرنگی ترکمنی را باز کرده است. این را ویاچسلاو بسکوستی سفیر بلاروس در ترکمنستان در مصاحبه ای با رسانه‌های ترکمنستانی به مناسبت روز استقلال بلاروس بیان کرد.

سفیر تاکید کرد که بلاروس همچنان تقاضای زیادی برای سبزیجات و میوه‌های فصلی دارد. در عین حال، همانطور که رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد، کشور یکی از معدود کشورهایی در جهان است که امنیت غذایی خود را تضمین می‌کند. به همین دلیل مینسک رسما آماده است تا بهترین تجربیات خود را در زمینه‌های مختلف از جمله تولید بذر و مهندسی با همکاران ترکمنستان به اشتراک بگذارد.

بسکوستی در مورد مشارکت فرهنگی و بشردوستانه بین دو کشور گفت که بلاروس از اعتماد ترکمنستان در آموزش پرسنل سپاسگزار است و مشتاق همکاری‌های بیشتر در این زمینه است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/56301/turkmenistan-imeet-perspektivy-narashchivaniya-postavok-himprodukcii-v-belarus

بالا