گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم مردادماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تعداد دانش آموزان در ترکمنستان طی 15 سال چهار برابر شده است(6 مرداد)

خبرگزاری اورینت: تعداد دانشجویان در موسسات آموزش عالی در ترکمنستان در 15 سال گذشته بیش از چهار برابر شده است. در سال گذشته نزدیک به 70 هزار نفر در کشور آموزش دیده اند در حالی که در سال 2007 تعداد دانش آموزان به 17 هزار نفر رسیده بود.

چنین داده‌هایی توسط کاکاگلدی هیومیایف، معاون رئیس آکادمی خدمات کشوری زیر نظر رئیس جمهور ترکمنستان در مقاله خود برای روزنامه "ترکمنستان" ارائه شده است.

در حال حاضر حدود 25 موسسه آموزش عالی در کشور وجود دارد که 11 موسسه از آنها در اتحادیه بین المللی دانشگاه‌ها عضویت دارند که متخصصان را در زمینه‌های مختلف آموزشی تربیت می‌کنند. سال گذشته دانشگاه‌های داخلی، حدود 9.2 هزار دانشجو فارغ التحصیل کردند که تقریباً 3 برابر بیشتر از سال 2007 می‌باشد.

روند رشد قابل توجهی در جوانان دانشجو در سه سال گذشته مشاهده شده است. در سالهای 2019-2022، تعداد دانشجویان بیش از 20 هزار نفر افزایش یافته است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57739/kolichestvo-studentov-vuzov-turkmenistana-za-15-let-uvelichilos-v-4-raza

 

بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان ارائه خدمات و امکانات وام دهی برای تجارت را برگزار کرد(6 مرداد)

خبرگزاری اورینت: بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان، ارائه خدماتی را برای نمایندگان کارآفرین‌های بیزنس کوچک و متوسط برگزار کرد و آنها را با نوآوری‌های بانکداری اینترنتی و امکانات دریافت وام های ترجیحی آشنا کرد. در این جلسه کارکنان بانک نیز شرکت داشتند.

کارشناسان بخش های مختلف بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان به تفصیل در مورد خدمات رسانی به مشتریان کارآفرین و سایر زمینه‌های فعالیت این بانک صحبت کردند. آنها همچنین اطلاعاتی را در مورد چگونگی بهبود سیستم بانکداری اینترنتی به منظور ساده سازی و سرعت بخشیدن به تراکنش هایی که به طور منظم توسط مشتریان انجام می‌شود، به اشتراک گذاشتند.

کارآفرینان از متخصصان بانک در مورد عملکردهای جدید بانکداری اینترنتی سوال کردند، پیشنهاداتی را برای بهبود سیستم فعلی به اشتراک گذاشتند.

بانک دولتی امور اقتصادی خارجی ترکمنستان به عنوان یک شریک قابل اعتماد و مسئولیت پذیر، به حمایت و توسعه کارآفرینی در ترکمنستان کمک می‌کند. در این جلسه تاکید شد که بانک همواره آماده گفت و گو با مشتریان است و همچنین آماده ارائه راهکارهای فردی و بهینه برای هر پروژه تجاری است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57759/vneshekonombank-turkmenistana-provel-prezentaciyu-uslug-i-vozmozhnostej-kreditovaniya-dlya-biznesa

 

توت فرنگی ترکمنستان اکنون توسط مردم دبی مصرف می‌شود(6 مرداد)

خبرگزاری اورینت: توت فرنگی‌های شیرین و معطر که در ترکمنستان رشد می‌کنند اکنون در دبی به فروش می رسند. کارآفرین باتیر راوشانوف، اولین محصول از توت های رسیده را به امارات متحده عربی و دومین محصول را به ازبکستان صادر کرد.

همانطور که در وب سایت اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان گزارش شده است، انتخاب تاجر بر روی انواع توت فرنگی "آلیبون" قرار گرفت که از نظر کیفیت به عنوان یکی از بهترین گونه‌های تجاری شناخته می‌شود. پرورش دهندگان آمریکایی توت های مستطیلی قرمز و براق را به دست آوردند. پالپ آن معطر، آبدار و به رنگ صورتی روشن با رایحه کمی‌توت فرنگی است. در شرایط گلخانه ای در تمام فصل گرم تا یخبندان میوه می دهد.

خوشه توت فرنگی در منطقه آخال قرار دارد. هر روز 1تا 1.5 تن توت معطر در گلخانه‌ها برداشت می‌شود. در حال نگه داری مناسب و حمل و نقل مناسب، محصولات "آلبیون" تا 10 روز ظاهر خود را حفظ می‌کند. کارآفرین ترکمنستان با کامیون‌های تخصصی مجهز به یخچال برای حمل و نقل بین شهری کالا به خارج از کشور صادر می‌کند.

در طول فصل، توت فرنگی 3تا4 دفعه محصول می دهد و اوج باردهی در ماه آگوست است. این تاجر ترکمنستان برای دفعه بعد صادرات به قزاقستان، ازبکستان و امارات متحده عربی پیش بینی می‌کند.

در آینده، گونه‌های دیگر این توت نیز در گلخانه‌ها کشت می‌شود. به طور مثال، توت فرنگی سفید عجیب و غریب و انواع دیگر که در شرایط آب و هوایی ترکمنستان به خوبی رشد می‌کنند، به زودی در فروشگاه‌های ترکمنستان به فروش می رسد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57760/turkmenskoj-klubnikoj-teper-lakomyatsya-zhiteli-dubaya

 

بازار های لوازم مدرسه از اول آگوست در ترکمنستان افتتاح می‌شود(6 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پرتال: از اول آگوست، بازار های لوازم مدارس در مراکز استان‌ها و بخش های استان‌ها ی ترکمنستان و همچنین در پایتخت و شهر آرکاداغ افتتاح می‌شود. این موضوع امروز در جلسه کابینه وزیران توسط باتیر آتدایف، معاون نخست وزیر در مجتمع تجاری، صنعت نساجی و کارآفرینی اعلام شد.

به گزارش برنامه اطلاع رسانی "وطن" تلویزیون ترکمنستان، رئیس جمهور سردار بردی محمداف پس از شنیدن این اطلاعات تاکید کرد که سازماندهی بازار های مدارس، که در آن می‌شود لوازم مدرسه را برای دانش آموزان و دانش جویان خریداری کرد، به یک سنت خوب تبدیل شده است، و با اشاره به لزوم اطمینان از مکان مناسب فروشگاه‌های خرده فروشی برای خریداران، وفور محصولات مدرسه، ارائه دستورالعمل های مشخصی به معاون نخست وزیر در این زمینه داد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65093/1-avgusta-v-turkmenistane-otkroyutsya-shkolnye-yarmarki

 

یک پارک فرهنگی و تفریحی دیگر در عشق آباد ساخته می‌شود(6 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: یک پارک فرهنگی و تفریحی دیگر در عشق آباد ظاهر خواهد شد. این بنا در مدت دو سال در منطقه مسکونی چوگانلی واقع در شمال پایتخت ترکمنستان ساخته خواهد شد. برنامه اطلاع رسانی «وطن» تلویزیون ترکمنستان گزارش داد که فرمان مربوطه «به منظور ایجاد شرایط بهینه برای اوقات فراغت فرهنگی ساکنان و میهمانان شهر عشق آباد و زیبایی بیشتر نمای معماری و شهری آن» امروز به امضای رئیس جمهور سردار بردی محمداف رسید. ساخت یک پارک فرهنگی و تفریحی مدرن در منطقه مسکونی چوگانلی با بهسازی قلمرو مجاور منعقد کند.

طبق این فرمان مقرر شده است که کار ساخت و ساز در ماه اوت سال 2023 آغاز و با آمادگی کامل برای بهره برداری در آگوست 2025 تحویل داده شود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65089/v-ashhabade-poyavitsya-eshche-odin-kulturnorazvlekatelnyi-park

 

بانک تجاری دولتی ترکمنستان "دایهان بانک" به دانشجویان وام تحصیلی ارائه می دهد(7 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: بانک تجاری دولتی ترکمنستان"دایهان بانک" به دانش آموزان وام مطلوبی برای آموزش "تالیپ کارزی" ارائه می دهد. این وام با هدف حمایت از دانشجویان شاغل به تحصیل به صورت آموزش با پرداخت شهریه در موسسات آموزش عالی و متوسطه حرفه ای کشور، تحریک ابتکارات خلاقانه آنان و ایجاد امکانات مساعد برای ارتقای مهارت های آنان است.

«تالیپ کارزی» به صورت غیرنقدی برای پرداخت شهریه موسسات عالی و متوسطه ارائه می‌شود. مبلغ وام می‌تواند به 42000 منات برسد. نرخ بهره سالانه 5 درصد است. مدت بازپرداخت وام سه سال است.

به عنوان تضمین وام، در صورتی که مبلغ وام از 10000 منات بیشتر نباشد، ضمانت دو شهروند یا اگر مبلغ وام بیش از 15000 منات باشد، وثیقه ملک مورد نیاز است.

برای دریافت وام "تالیپ کارزی" باید از طریق سایت رسمی‌بانک www.dayhanbank.gov.tm درخواست ارسال و مدارک لازم را ارائه داده شود. درخواست ها به صورت آنلاین پذیرفته می‌شوند که روند درخواست وام را ساده و تسریع می‌کند.

بانک تجاری دولتی ترکمنستان "دیهان بانک" یکی از بانک های پیشرو در این کشور است که طیف گسترده ای از خدمات بانکی را برای اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می دهد. بانک فعالانه از توسعه کشاورزی، مشاغل کوچک و متوسط، بخش اجتماعی و سایر بخش های اقتصاد حمایت می‌کند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65124/gkbt-daihanbank-predlagaet-studentam-kredit-na-obuchenie

 

سازه‌های هیدرولیکی جدید در بخش کاکا استان  آخال ساخته خواهد شد(7 مرداد)

خبرگزاری اورینت: به گزارش خبرگزاری رسمی ترکمنستان، ایستگاه‌های پمپاژ آب جدید "گوشوت" با ظرفیت 4.15 متر مکعب آب در ثانیه و خطوط لوله آب مربوطه در بخش کاکا استان آخال ساخته می‌شود.

علاوه بر این، برای عملکرد موثر آنها، برنامه ریزی شده است که منبع تغذیه محلی را مدرن کنند و موتورهای الکتریکی جدید را به بهره برداری برساند. مناقصه بین المللی برای این امر امروز توسط وزارت ساختمان و معماری ترکمنستان به دستور وزارت کشاورزی این کشور منتشر شد.

علاقه مندانی که مایل به شرکت در مناقصه هستند می‌توانند تا 7 سپتامبر ماه سال جاری به نشانی: عشق آباد، خیابان ارچبیل، 84، ثبت نام کنند.

تلفن‌های تماس: 44-46-64، 44-46-77.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57790/novye-gidrosooruzheniya-vozvedut-v-rajone-kaka-ahalskoj-oblasti

 

ساخت یک مرکز فرهنگی با ظرفیت 4000 نفر در عشق آباد آغاز می‌شود(8 مرداد)

خبرگزاری اورینت: عشق آباد شروع به ساخت یک مرکز فرهنگی چند وجهی برای 4000 نفر می‌کند.  مشتری تسهیلات اجتماعی شهرداری پایتخت است که پیش از این مناقصه طراحی و ساخت فرهنگسرا بزرگ با شرط محوطه سازی حریم مجاور را اعلام کرده بود.

بر اساس نتایج مناقصه، شرکت اقتصادی "دولت گورلوشیک" به عنوان پیمانکار انتخاب شد.

رئیس جمهور ترکمنستان با امضای فرمانی به مقامات شهری عشق آباد اجازه داد تا قرارداد مناسبی با این شرکت منعقد کنند و دستور ساخت مرکز فرهنگی جدید را در آگوست 2023 آغاز کنند و این مرکز را با آمادگی کامل برای بهره برداری در ژوئن 2026 تحویل دهند.

ساخت تسهیلات جدید در پایتخت و مناطق به منظور بهبود شرایط اجتماعی و معیشتی جمعیت در برنامه سرمایه گذاری سال 2023 برنامه ریزی شده است. بنابراین، در عشق آباد، امسال، ساخت سه مرکز پزشکی، مرکز بین المللی اطفال برای 160 نفر، مرکز دندانپزشکی، مرکز بین المللی علمی و بالینی انکولوژی برای 500 نفر آغاز شد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57812/v-ashhabade-startuet-stroitelstvo-kulturnogo-centra-na-4-tysyachi-mest

 

چشم اندازهای اکوسیستم دیجیتال شهر "هوشمند" آرکاداغ در مرکز فناوری آکادمی علوم ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت(8 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در مرکز فناوری آکادمی علوم ترکمنستان کنفرانس عملی به چشم انداز اکوسیستم دیجیتال شهر آرکاداغ برگزار شد که در آن مفهوم شهر "هوشمند" تجسم یافته است.

وب سایت "ترکمنستان: آلتین عصر" گزارش می دهد که در این مراسم دانشمندانی از مرکز تکنولاری، رئیس کمیته حزب صنعت گران و کارآفرینان شهر ارکاداغ، نمایندگان دانشگاه دولتی ترکمنستان به نام مختوم قلی، موسسه ارتباطات مهندسی و حمل و نقل، موسسه مخابرات و انفورماتیک ترکمنستان حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این نشست جنبه‌های مختلف دیجیتالی شدن شهر از جمله استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه‌هایی مانند مدیریت زیرساخت های شهری، آموزش، بهداشت، حمل و نقل، انرژی را برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و تضمین پایداری محیط زیست مورد بررسی قرار دادند.

شهر جدید، واقع در کوهپایه‌های زیبای کوپتداگ، نمونه‌ای از یک شهر "هوشمند" است که در زندگی آن فناوری‌های دیجیتال، اطلاعات و ارتباطات و فناوری‌های "سبز" ادغام شده‌اند.

یکی از پروژه‌هایی که قبلاً در این شهر اجرا شده است، سیستم پایش کیفیت هوا است که به شهروندان امکان می دهد اطلاعات مربوط به وضعیت هوا را به صورت لحظه ای دریافت کنند.

این سیستم به عنوان بخشی از پروژه شهر هوشمند آرکاداغ توسعه یافته است و شامل حسگرهایی است که در سرتاسر شهر نصب شده اند که می‌توانند میزان آلودگی هوا را اندازه گیری کرده و داده‌های حاصل را به یک سرور مرکزی منتقل کنند.

در این کنفرانس همچنین به موضوعات امنیتی شهر از جمله استفاده از سیستم های نظارت تصویری و سیستم های هشدار اضطراری پرداخته شد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65137/v-tehnocentre-an-turkmenistana-obsudili-perspektivy-cifrovoi-ekosistemy-umnogo-goroda-arkadag

 

رئیس جمهور ترکمنستان دستور کنترل مراقبت از مزارع پنبه را صادر کرد(9 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: برنامه اطلاع رسانی "وطن" تلویزیون ترکمنستان گزارش داد که سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان، امروز طی ویدئو کنفرانس کاری با روسا استان‌ها و تنگگریگولی آتاهالیف، معاون نخست وزیر که مسئول مجتمع کشت و صنعت می‌باشد، دستور داد تا مراقبت از مزارع پنبه را تحت کنترل بی وقفه نگه دارد.

این روزها، در مناطق کاشته شده با پنبه، مراقبت های پیچیده کشت بین ردیفی، کوددهی با کودهای معدنی و آبیاری پوشش گیاهی انجام می‌شود. تجهیزات حمل و نقل، شرکت های تمیز کننده پنبه و نقاط جمع آوری برای برداشت آتی در حال آماده سازی است.

شخم زدن و تسطیح و آماده سازی ماشین آلات و سنگدانه‌ها و آماده سازی بذر گندم در زمین‌های کشاورزی اختصاص داده شده برای کاشت گندم سال آینده ادامه دارد.

اقداماتی برای سازماندهی برداشت سیب زمینی و سایر محصولات سبزیجات و خربزه با تحویل بعدی به بازارهای مواد غذایی در حال انجام است. تلاش برای کاشت به موقع محصولات زمستانه ادامه دارد.

همزمان با رعایت هنجارهای تکنولوژی کشاورزی، شالیزارهای استان‌های داشغوز و لباب و محصولات چغندرقند در استان ماری نگهداری می‌شود.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور با اشاره به اینکه اجرای صحیح کار کشاورزی فعلی کلید برداشت محصول غنی در آینده است، دستور داد که هنگام مراقبت از پنبه، شخم زدن و تسطیح زمین‌های اختصاص داده شده برای کاشت گندم سال آینده، رعایت استانداردهای کشاورزی را تحت کنترل بی وقفه نگه دارند و همچنین برای تولیدکنندگان غلات مواد بذری با کیفیت بالا تهیه کنند.

دستورالعمل های جداگانه مربوط به حصول اطمینان از اجرای باکیفیت و به موقع کار در تأسیسات برنامه ریزی شده برای راه اندازی در سال جاری به عنوان بخشی از برنامه ملی تغییر شرایط اجتماعی و معیشتی جمعیت برای دوره تا سال 2028 در روستاها، شهرها، مراکز بخش های استان‌ها را داد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65192/prezident-turkmenistana-rasporyadilsya-derzhat-pod-kontrolem-uhod-za-hlopkovymi-polyami

 

ترکمنستان پتانسیل گازی در میدان "گالکینیش" افزایش می یابد(10 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان که چهارمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را دارد، به توسعه صنعت نفت و گاز و پتانسیل صادرات خود ادامه می دهد. به گزارش " بی طرف ترکمنستان"، توسعه صنعتی بزرگترین میدان گازی جهان "گالکینیش" که ذخایر آن تقریبا 27 تریلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود، اهمیت ویژه ای دارد.

امروزه این میدان ضامن تامین مطمئن مواد اولیه پروژه‌های بین المللی از جمله خطوط لوله گاز بین دولتی ترکمنستان- چین و ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند است.

در حال حاضر میدان گالکینیش در مرحله بهره برداری آزمایشی قرار دارد و در آینده میزان برداشت گاز افزایش خواهد یافت.

به گفته کارشناسان، در آینده با اجرای هفت مرحله توسعه میدان "گالکینیش"، تولید سالانه گاز طبیعی در سراسر این میدان به حدود 200 میلیارد متر مکعب «سوخت آبی» خواهد رسید. این امر استقلال انرژی و امنیت ترکمنستان را تضمین می‌کند و همچنین به توسعه اجتماعی-اقتصادی این کشور و منطقه کمک می‌کند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65237/turkmenistan-narashchivaet-gazovyi-potencial-na-mestorozhdenii-galkynysh

 

تولید صنعتی در منطقه بالکان 2 درصد رشد کرد(10 مرداد)

خبرگزاری اورینت: حجم تولیدات صنعتی تولید شده در استان بالکان از اوایل سال جاری نسبت به رقم سال گذشته 2 درصد افزایش یافته است. روزنامه "ترکمنستان" گزارش می دهد که در این مدت استان غربی کشور کالاهایی به ارزش بیش از 10 میلیارد منات تولید کرد.

خاطرنشان می‌شود که نیمی از تولیدات توسط بخش خصوصی تولید شده است. بخش خصوصی همچنین مالک اکثریت هزینه‌های خرده فروشی است که ارقام آن برای این دوره به بیش از 3.6 میلیارد منات رسیده است که 3.3 میلیارد آن نیز بر عهده کارآفرینان است. به طور کلی این بخش از اقتصاد 9 درصد رشد کرد.

منطقه بالکان بزرگترین واحد سرزمینی ترکمنستان است که دارای میادین بزرگ نفت و گاز و زیرساخت های مرتبط است. علاوه بر این، مسیرهای تجاری کلیدی از طریق منطقه در چارچوب کریدورهای حمل و نقل بین المللی عبور می‌کنند. در اینجا باید به شهر بندری ترکمن باشی و خطوط راه آهن اشاره کرد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57914/promyshlennoe-proizvodstvo-v-balkanskoj-oblasti-vyroslo-na-2

 

ترکمنستان فناوری‌های دیجیتال پیشرفته را در شهر آرکاداغ معرفی می‌کند(11 مرداد)

خبرگزاری تورکمن پورتال: شهر آرکاداغ با موفقیت پروژه "شهر هوشمند" را اجرا می‌کند که از راه حل ها و فناوری‌های دیجیتال مدرن استفاده می‌کند که زندگی روزمره ساکنانش را ساده می‌کند. "سنترال آسیا نیوز" با اشاره به رحمانیاز آکینیازوف، معاون اداره ارتباطات شهر آرکاداغ، گزارش می‌دهد که در پشت این روند، کمیته دولتی برای ساخت و ساز شهر آرکاداغ و آژانس "ترکمن آراگاتناشیک"  قرار دارند که وظایف رئیس جمهور سردار بردی محمداف و قربانقلی بردی محمدوف، رئیس مصلحت خلق را انجام می دهند.

این شهر از طریق اپراتور آلتین اسیر از ارتباطات سیار پرسرعت برخوردار است. فرستنده‌های 3جی و 4جی (لتی) در شهر آرکاداغ کار می‌کنند. در پارک ها و مناطق عمومی‌شهر نقاط وای فای با دسترسی به اینترنت پرسرعت وجود دارد.

شبکه نوری غیرفعال گیگابیتی (جی پی اون) راه اندازی شد. به لطف این فناوری، هر آپارتمان به یک شبکه فیبر نوری متصل است که امکان استفاده همزمان از اینترنت پرسرعت، "آی پی تی وی" و تلفن را فراهم می‌کند. این شبکه شماره‌های ثابت را پوشش می دهد و امکان دسترسی به 235 کانال تلویزیونی را برای مشتریان با چشم انداز گسترش بیشتر فراهم می‌کند. طول کل سیستم کابلی ارتباطات داخلی شهر 258.8 کیلومتر است.

شبکه‌های مربوطه در سه جهت طبق طرح حلقه با طول کل 106.5 کیلومتر تکرار می‌شوند (دو مورد از آنها بین عشق آباد و آرکاداغ و یک مورد دیگر بین مرکز بخش گیوکدپه استان آخال و آرکاداغ) است.

با کمک مجموعه تجهیزات ایستگاه‌های فرستنده وگیرنده مدرن "لوراوان" مبتنی بر فناوریهای نوآورانه، سیستم های "شهر هوشمند" و "خانه هوشمند" معرفی شدند که امکان استفاده از راه دور از خدمات مربوطه را فراهم می‌کند. برای سیستم " اداره مسکن و تاسیسات هوشمند" دستگاه‌های اندازه ‌گیری مصرف برق، آب سرد و گرم و گاز طبیعی نصب شد. سنسورهایی برای تشخیص نشت گاز طبیعی و نشت آب نیز تعبیه شده است.

یک نرم افزار ویژه تلفن همراه به ساکنان شهر امکان استفاده از سیستم های فوق، پرداخت هزینه‌های اداره مسکن و تاسیسات، دریافت اطلاعات لازم و همچنین اطلاع رسانی به شهروندان و اپراتورها را از نشت های مربوطه می دهد.

کلیه اداره‌های آرکاداغ با سیستم مدیریت اسناد الکترونیکی متصل به دفتر مرکزی یک سازمان بالاتر کار می‌کنند. در حال حاضر، سیستم مربوطه در اداره محلی و بخش ارتباطات راه اندازی شده است. یک مرکز تماس در شهر وجود دارد که اورژانس شهر در آن واحد است و با شماره گیری 123 می‌توان با آن تماس گرفت. این به طور مشترک با وزارت امور داخلی ترکمنستان ایجاد شد.

در پورتال خدمات عمومی e.gov.tm، ساکنان شهر آرکاداغ با ایجاد یک حساب شخصی، می‌توانند از خدمات عمومی‌به صورت آنلاین استفاده کنند که امکان پرداخت قبوض برق، گاز و آب، خرید بلیت حمل و نقل عمومی، قرار ملاقات با پزشک، پرداخت هزینه تحصیل، سفارش گواهینامه‌های لازم را فراهم می‌کند. علاوه بر این، پورتال امکان استفاده از بانکداری آنلاین را در اختیار مشتری‌ها قرار می دهد.

این شهر همچنین تجارت الکترونیکی را اجرا کرده و به مردم امکان می دهد از راه دور دریافت کالا به انبارها را کنترل کنند و محصولات را به فروشگاه‌های خرده فروشی ارسال کنند و تعادل محصولات را پیگیری کنند.

همچنین، در شهر "مدرسه الکترونیک" راه اندازی شده است که یک محیط ارتباطی تعاملی بین مدیران، معلمان، دانش آموزان و والدین است که سازماندهی تمام فعالیت های اصلی یک موسسه آموزشی را فراهم می نماید. "کتابخانه الکترونیکی" کتاب های درسی الکترونیکی مدرن، مواد ویدئویی-صوتی، برنامه‌های چند رسانه ای تعاملی را در اختیار مشتری‌ها قرار می دهد.

یک سیستم دیجیتالی به نام "ذهن"، یک پلت فرم آزمایشی آنلاین نوآورانه است که به شناسایی جوانان با استعداد کمک می‌کند. پورتال آموزش عمومی موسسات آموزش عالی و متوسطه حرفه ای را با یک فضای دیجیتال واحد متصل می‌کند و همچنین این موسسات را قادر به تبادل منابع اطلاعاتی می‌کند.

این شهر سیستم های "هوشمند" زیادی را راه اندازی کرده است.

از جمله: سطل های زباله "هوشمند" با سنسوری است که اطلاعات مربوط به درصد پر شدن جعبه را جمع آوری می‌کند؛ نظارت تصویری "هوشمند" روز و شب در اطراف ساختمان‌های مسکونی، مناطق عمومی، در خیابان‌ها و جاده نظارت تصویری "هوشمند" روز و شب در اطراف ساختمان‌های مسکونی، مناطق عمومی، در خیابان‌ها و جاده‌ها؛  چراغ های راهنمایی "هوشمند" که وضعیت را در تقاطع ها تجزیه و تحلیل می‌کند، سطح تراکم ترافیک را تعیین می‌کند و مطابق با اطلاعات دریافتی، چراغ های راهنمایی را از طریق نرم افزار نصب شده بر روی سرور مرکزی تنظیم می‌کند؛ پارکینگ "هوشمند" که امکان پیدا کردن سریع یک جای پارک خالی برای ماشین و به طور اتوماتیک کار پارکینگ را فراهم می‌کند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65286/turkmenistan-vnedryaet-peredovye-cifrovye-tehnologii-v-gorode-arkadag

 

ترکمنستان در حال افزایش صادرات و احیای روابط تجاری است(11 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ناظر اقتصادی ترکمنستان، والنتین تراپزنیکوف، اطلاعاتی را در مورد رشد صادرات این کشور در پنج ماه اول سال 2023 ارائه کرد.

ترکمنستان در تابستان 2022 محدودیت‌های همه‌گیر از جمله در زمینه تجارت و روابط اقتصادی با سایر کشورها را لغو کرد و حجم تجارت خارجی را به سطح سال 2019 بازگرداند. به گزارش سنترال آسیا نیوز، والنتین تراپزنیکوف، ناظر اقتصادی ترکمنستان، در مورد عوامل رشد و تغییرات ساختاری در صادرات محصولات این کشور صحبت کرد.

خریداران اصلی محصولات ترکمنستان چین، روسیه، ترکیه، ازبکستان، آذربایجان، افغانستان و ایران هستند. ترکمنستان همچنین محصولات خود را به قرقیزستان، آذربایجان و تعدادی دیگر از کشورهای مستقل مشترک المنافع، اروپا و آسیا صادر می‌کند.

در پنج ماهه اول سال 2023، گردش مالی تجارت خارجی ترکمنستان به بیش از 8 میلیارد دلار رسید که 8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. برای 8 ماه سال 2019، گردش تجارت خارجی بالغ بر 11 میلیارد دلار و برای تمام دوازده ماه سال 2022 - 20 میلیارد دلار بوده است. این امر گواه پویایی مثبت توسعه اقتصاد ترکمنستان و به ویژه تجارت خارجی است.

احیای روابط تجاری با همکاران خارجی ترکمنستان این امکان را برای دوره از ژانویه تا مه سال جاری فراهم کرد تا حجم صادرات محصولات ترکمنستانی به 5 میلیارد دلار افزایش یابد که 3.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2022 است.

گاز طبیعی پیشرو در میان کالاهای اصلی صادراتی ترکمنستان است (بیش از 77.5 درصد از کل صادرات این کشور) می‌باشد. در شرایط رشد تقاضای جهانی برای حامل‌های انرژی، حجم صادرات گاز ترکمنستان در ژانویه تا می ۲۰۲۳ نسبت به سال گذشته ۱۴.۸ درصد افزایش یافته است.

در رتبه دوم از نظر صادرات محصولات نفتی - بنزین، گازوئیل، کک نفتی، پلیمرها، سوخت جت قرار دارند. این محصولات در پنج ماهه نخست امسال بیش از 480 میلیون دلار به خارج از کشور فروخته شده است.

صنعت برق توسعه یافته ترکمنستان این امکان را فراهم می‌کند که نه تنها برق مورد نیاز مردم و شرکت های خود را تامین کند، بلکه صادرات انرژی به کشورهای همسایه را نیز ممکن می‌سازد. حجم فروش برق ترکمنستان نیز همچنان در حال رشد است. در دوره ژانویه تا مه، 10.8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2022 برق فروخته شده است که حدود 146 میلیون دلار است.

ترکمنستان صادرات محصولات غذایی خود را به کشورهای همسایه افزایش می دهد. بنابراین، ترکمنستان در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین تامین کنندگان گوجه فرنگی در کشورهای مشترک المنافع است. برای دوره گزارش سال 2023، این گوجه فرنگی به مبلغ 78.7 میلیون دلار به خارج از کشور فروخته شد که 22 درصد بیشتر از سال گذشته است.

حجم صادرات محصولات صنایع شیمیایی به خارج از کشور ترکمنستان که بیشتر آن کودهای معدنی است رو به افزایش است. به این ترتیب در پنج ماه اول سال جاری حجم صادرات کود از حد 76 میلیون دلار گذشت.

از دیگر شاخص های رشد صادرات محصولات ترکمنستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محصولات پلیمری (شامل لوله‌ها و شیلنگ ها) 38.5٪ بیشتر فروخته می‌شوند.

محصولات پلاستیکی –7%؛

محصولات صنایع سبک (نخ پنبه، پارچه، منسوجات تمام شده، کفش، چرم، پشم) حدود 200 میلیون دلار فروخته شد.

اقتصاد ترکمنستان رشد مداوم و تنوع صادرات محصولات خود را نشان می دهد و فهرست شرکای تجاری و فهرست کالاهای صادراتی را گسترش می دهد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65287/turkmenistan-uvelichivaet-eksport-i-vosstanavlivaet-torgovye-svyazi

 

ترکمنستان می‌تواند به سیستم پرداخت روسیه "میر" متصل شود(12 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در ترکمنستان تقاضا برای کارت های سیستم پرداخت روسیه "میر" وجود دارد. ایوان ولینکین سفیر روسیه در عشق آباد در مصاحبه با آژانس اطلاعات "تاس" در این باره صحبت کرد.

به گفته وی، کارت های بانکی روسیه، از جمله سیستم پرداخت "میر"، ممکن است برای دانشجویان ترکمن که در دانشگاه‌های روسیه تحصیل می‌کنند، گردشگران و بازرگانانی که اغلب به روسیه سفر می‌کنند ضروری باشد.

ولینکین همچنین گفت که موسسات مالی ترکمنستان و فدراسیون روسیه در حال مذاکره در مورد امکان افزایش تسویه حساب ها به ارزهای ملی هستند.  در سال 2022، یک چهارم معاملات تجاری دوجانبه، به استثنای پرداخت گاز، به روبل انجام شد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65293/turkmenistan-mozhet-podklyuchitsya-k-rossiiskoi-platezhnoi-sisteme-mir

ترکمنستان تورهای دریایی در دریای خزر را ارائه می دهد(12 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ناوگان دریایی تجاری ترکمنستان مسیرهای گشت و گذار در امتداد سواحل دریای خزر را از ترکمن باشی راه اندازی کرده است. مسافران می‌توانند از منطقه توریستی ملی "آوازا" و جزیره گیزیلسو بازدید کنند. گشت و گذار در یک کشتی پرسرعت "چارلک" انجام می‌شود که می‌تواند 350 نفر را در خود جای دهد. کشتی مجهز به یک کافه بار و یک محفظه باز و بسته است. بلیط را می‌توان در وب سایت رسمی‌شرکت سهامی‌بسته "ناوگان تجاری مورسکوی" - www.mmf.com.tm خریداری کرد. برای اطلاعات بیشتر، باید با 993 243 51107 تماس گرفت یا به marinestation@mmf.com.tm ایمیل زد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65339/turkmenistan-predlagaet-morskie-ekskursii-po-kaspiyu

بالا