گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم فروردین ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ترکمنستان همکاری با شرکت ها و دانشگاه‌های نفت و گاز را بررسی کرد.(8 فروردین)

خبرگزاری اورینت: به منظور بررسی موضوعات توسعه بیشتر همکاری‌ها در دانشگـــاه بین المللی نفت و گاز به نام یاگشیگلدی کاکایف، نشست کاری بین نمایندگان صنعت نفت و گاز ترکمنستان با شرکت ها و دانشگاه‌های تخصصی بین المللی برگزار شد.

به ویژه نمایندگان شرکت دولتی "ترکمن نفت" و "ترکمن گاز"، کارکنان شعبه شرکت ملی نفت و گاز چین در ترکمنستان، نمایندگان شرکت " پتروناس چاریگالی Sdn Bhd (ترکمنستان)"، دراگون اویل ترکمنستLtd در جلسه شرکت کردند.

روسای دانشگاه معدن لئوبن (اتریش)، دانشگاه پلی تکنیک تورین (ایتالیا)، دانشگاه اینها در کره، دانشگاه علوم کاربردی وست ساکسون زویکائو (جمهوری فدرال آلمان)، دانشگاه نفت و گاز پلویستی (رومانی) دانشگاه فنی دولتی تاشکند به نام اسلام کریموف، دانشگاه دولتی نفت و گاز روسیه به نام گوبکین، دانشگاه دولتی فناوری بلاروس، و دانشگاه دولتی پولوتسک به نام ایفروسینین نیز از طریق پیوند ویدیویی به گفتگو پیوست.

شرکت کنندگان در این نشست خاطرنشان کردند: همکاری دانشگاه‌های نفت و گاز با شرکت‌های تخصصی از اهمیت بالایی برخوردار است و به دانشجویان امکان می‌دهد تا مهارت‌ها و تجربه‌های عملی را در محیطی واقعی کسب کنند و همچنین با آخرین فناوری‌ها و نوآوری‌های این صنعت آشنا شوند. شرکت ها همچنین می‌توانند به استعدادهای جدید و متخصصان آینده دار دسترسی پیدا کنند.

طرف ها پیشرفت های حاصل شده در توافق نامه‌های قبلی را مورد بررسی قرار دادند و همچنین گام های بعدی را برای توسعه همکاری‌ها تشریح کردند.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/49854/turkmenistan-obsudil-sotrudnichestvo-s-neftegazovymi-kompaniyami-i-vuzami

یونسکو از دستاوردهای ترکمنستان در زمینه ساخت و ساز شهری تقدیر کرد.(8فروردین)

خبرگزاری اورینت: سفیر ترکمنستان در فرانسه ماکسات چاریف با فیرمین ادوارد ماتوکو معاون مدیر کل یونسکو به گفت و گو در پاریس پرداخت.

دیپلمات ترکمنستانی در این گفتگو پروژه شهر جدید آرکاداگ را که با در نظر گرفتن الزامات زیست محیطی روز و با استفاده از آخرین فناوری‌ها در حال ساخت است به نمایندگان یونسکو ارائه کرد. ماکوکو از دستاوردهای طرف ترکمن در زمینه ساخت و ساز شهری بسیار قدردانی کرد.

در این نشست توجه ویژه ای به فناوری‌های دیجیتال مورد استفاده برای ساخت مرکز جدید استان آخال و همچنین فضای شهری که بر اساس اصل شهر "هوشمند" عمل خواهد کرد، جلب شد.

طرفین به سطح قابل توجه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی، علمی و فناوری و همچنین برنامه ریزی نوآورانه محیط زیست شهری در ترکمنستان اشاره کردند.

منبع: https://orient.tm/ru/old/post/49899/v-yunesko-vysoko-ocenili-dostizheniya-turkmenistana-v-sfere-gorodskogo-stroitelstva

 

نسخه جدیدی از کاتالوگ فناوری‌های نوآورانه در ترکمنستان آماده می‌شود.(9فروردین)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در حال حاضر ویرایش سوم کاتالوگ فناوری‌های نوآورانه در ترکمنستان در حال تهیه است. این مطلب در وب سایت "ترکمنستان: آلتین عصیر" با اشاره به سخنان رحمان اسدولایف، رئیس دپارتمان علوم فیزیکی و ریاضی، شیمی، زمین شناسی و فنی آکادمی علوم گزارش شده است.

دو کاتالوگ قبلی فناوری‌های نوآورانه بیش از 500 توصیه و پیشنهاد علمی را با هدف افزایش بهره‌وری در صنعت نفت و گاز، توسعه انرژی‌های جایگزین، تولید محصولات جایگزین وارداتی جدید بر اساس مواد اولیه داخلی و موارد دیگر گردآوری کردند.

کاتالوگ ها هم شامل پیشرفت های اصیل دانشمندان ترکمنی است که تأثیر اقتصادی قابل توجهی دارد و هم دستاوردهای پیشرفته جهانی، متناسب با شرایط و نیازهای ترکمنستان می‌باشد.

منبع اشاره می‌کند که در نسخه سوم جدید این مجموعه، متخصصان تولید مطالب مفید زیادی برای بهبود فعالیت های خود خواهند یافت.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/59850/v-turkmenistane-gotovitsya-novoe-izdanie-kataloga-innovacionnyh-tehnologii

 

تاسیسات هیدرولیک جدید در بخش گیزیلاربات ترکمنستان به بهره برداری رسید.(9فروردین)

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش روزنامه الکترونیک "ترکمنستان: آلتین عصیر"، تاسیسات هیدرولیک جدیدی در قلمرو بخش گیزیلاربات استان بالکان ترکمنستان به بهره برداری رسید.

در این جشن، نمایندگانی از استانداری و فرمانداری بالکان، اعضای نهادهای عمومی و ریش سفیدان کشور شرکت داشتند.

این پروژه توسط موسسه "ترکمن سوو علم تاسلاما" کمیته دولتی منابع آب ترکمنستان بر اساس دستور اداره کل ساخت سیستم ها و تاسیسات آبی وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست به دستور اداره تولیدی کمیته دولتی منابع آب "قره قوم آلتین عصیر ترکمن کول گورلوشیک" اجرا شد.

سازه تنظیم کننده آب و همپوشانی با ظرفیت 68.2 متر مکعب در ثانیه در 1006 کیلومتری رودخانه قره قوم ساخته شد.

سدی که برای تنظیم موثر سطح آب مجموعه آبخوان پنجم در 1002 کیلومتری رودخانه قره قوم طراحی شده است، در فصل گرما آب منطقه غربی ترکمنستان را تامین می‌کند. به همین دلیل، سازه هیدرولیکی جدید برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و هزاران هکتار از مزارع زیر کشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این مراسم به متخصصانی که در ساخت مجتمع جدید مدیریت آب متمایز بودند هدایای ارزنده ای از طرف سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان اهدا شد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/59812/v-gyzylarbatskom-etrape-turkmenistana-vveden-v-stroi-novyi-gidrotehnicheskii-obekt

بالا