گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم خرداد ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کارآفرینان ترکمن از حضور خود در نمایشگاه بین المللی Food Istanbul Expo 2023 ترکیه خبر دادند

خبرگزاری اورینت: شرکت های ترکمن آرچالیک، کیلوان، آلتین یونس، پاراساتلی، بال شکر، آق گار، مهربان-مرو، تازه آی، بالام، ساده، توکل شرکت خود را در نمایشگاه Food Istanbul Expo 2023 که از 12 تا 14 جولای در ترکیه برگزار می‌شود، اعلام کردند.

نمایشگاه صنعت یکی از رویدادهای معتبر سالانه در زمینه مواد غذایی است و مسیرهای اصلی توسعه صنعت غذای جهانی را تعیین می‌کند. در این نمایشگاه محصولات متنوعی از غلات، حبوبات، تنقلات، نوشابه‌ها، بیسکویت ها، شیرینی‌ها و محصولات نانوایی گرفته تا خرید و تجهیزات به نمایش گذاشته می‌شود که به شرکت های مواد غذایی و نوشیدنی کمک می‌کند تا فروش خود را افزایش دهند.

غرفه داران شامل متخصصان مواد غذایی و نوشیدنی از اروپا، خاورمیانه، آسیای مرکزی، شمال آفریقا، روسیه و بالکان است. این پلتفرم تولیدکنندگان، صادرکنندگان، واردکنندگان، عمده‌فروشان، توزیع‌کنندگان و بازارهای شبکه را گرد هم می‌آورد که فرصت‌های فراوانی را برای برقراری روابط تجاری جدید در اختیار شرکت‌کنندگان خود قرار می‌دهد.

منبع:https://orient.tm/ru/post/54646/turkmenskie-predprinimateli-zayavili-ob-uchastii-v-mezhdunarodnoj-vystavke-food-istanbul-expo-2023-v-turcii

ایران قصد دارد با مشارکت ترکمنستان، روسیه و قطر یک هاب گاز ایجاد کند

خبرگزاری اورینت: ایران با مشارکت روسیه، قطر و ترکمنستان در نظر دارد هاب گازی در منطقه صنعتی عسلویه واقع در استان بوشهر در ساحل شمالی خلیج فارس ایجاد کند. به گزارش تاس، این خبر را جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

به نقل از رویترز، وزیر نفت گفت: ما دومین ذخایر گازی جهان را داریم، بنابراین قصد داریم با همکاری روسیه، قطر و ترکمنستان یک هاب گازی در منطقه عسلویه ایجاد کنیم.

هفته گذشته وزیر نفت ایران از امضای قرارداد جدید گاز با ترکمنستان خبر داد. وی این را پس از دیدار با باتیر امانوف معاون نخست وزیر ترکمنستان در مجتمع سوخت و انرژی بیان کرد.

ترکمنستان چهارمین کشور جهان از نظر ذخایر گازی است و ایران نیز توانایی دریافت روزانه 40 تا 50 میلیون متر مکعب گاز برای واردات و حمل و نقل در داخل مرزهای خود را دارد که می‌تواند مزایای زیادی برای هر دو کشور به همراه داشته باشد.

اوجی ماه گذشته گفت که ایران و روسیه در حال رایزنی در مورد توسعه ده میدان جدید نفت و گاز در جمهوری اسلامی هستند.

عسلویه مرکز تولید بزرگترین میدان نفتی و گازی جهان پارس شمالی - جنوبی است که در بخش مرکزی خلیج فارس در آب‌های سرزمینی ایران و قطر قرار دارد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/54830/iran-planiruet-sozdat-gazovyj-hab-s-uchastiem-turkmenistana-rf-i-katara

ترکمنستان هواپیمای بوئینگ جدید خریداری می‌کند

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان هواپیماهای مسافربری شرکت آمریکایی بوئینگ را برای توسعه ناوگان هوانوردی غیرنظامی خود به نمایندگی از رئیس دولت خریداری خواهد کرد.

به طور خاص، دو لاینر اصلاح 777-300ER (با افزایش برد پرواز تا 12000 کیلومتر به دلیل نصب مخازن سوخت اضافی) و چهار فروند هواپیمای جدید میان برد 737-8 MAX 8 (تا 6570 کیلومتر) خریداری شده است.

مامتخان چاکیف، مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیر مجموعه کابینه وزیران، در جلسه دولت روز شنبه به سردار بردی محمداف رئیس جمهور در مورد اقدامات مربوط به ارتقاء و توسعه ناوگان هوایی کشور گزارش داد و سند مربوطه را برای بررسی ارائه کرد. رئیس دولت تصویب و امضا کرد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/55055/turkmenistan-zakupit-novye-samolety-boeing

سفیر فدراسیون روسیه گفت: گردش تجاری بین ترکمنستان و روسیه در سال 2022 بالغ بر 1.6 میلیارد دلار بوده است

خبرگزاری اورینت: حجم مبادلات تجاری بین ترکمنستان و روسیه در سال 2022 به 1.6 میلیارد دلار رسید، بنابراین روسیه یکی از سه شریک تجاری مهم ترکمنستان است. در عین حال، چشم اندازهای زیادی برای ایجاد همکاری‌های دوجانبه وجود دارد.

ایوان ولینکین سفیر نمایندگی روسیه در این کشور در مقاله خود به مناسبت روز روسیه و در روزنامه ترکمنستان بی طرف در این باره نوشت.

ولینکین همچنین افزود: روابط روسیه و ترکمنستان یکی از مهمترین مولفه‌های همکاری چند جانبه فدراسیون روسیه با آسیای مرکزی برای حفظ صلح و ثبات پایدار برای همه کشورهای منطقه است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/55071/tovarooborot-mezhdu-turkmenistanom-i-rossiej-za-2022-god-sostavil-16-mlrd-posol-rf

حجم معاملات ارزی در بورس ترکمنستان از مرز 137 میلیون دلار گذشت

خبرگزاری ترکمن پورتال: در هفته گذشته مجموع معاملات بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان از مرز 137 میلیون دلار گذشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، در مجموع 57 معامله در این بورس ثبت شد.

محصولات صنعت پتروشیمی داخلی تقاضای بالایی داشت. بنابراین، برای ارز خارجی، نمایندگان محافل تجاری از امارات، مالت، افغانستان سوخت بنزین A-92، مازوت کوره "ترکمن نفت"، گاز مایع "ترکمن گاز"، بنزین با نام تجاری ECO-93  "ترکمن شیمی" خریداری کردند.

علاوه بر این، کارآفرینانی از چین، امارات، ترکیه، هنگ کنگ، آذربایجان، ارمنستان و قرقیزستان برای ارز خارجی، مجموعه‌ای از محصولات پارچه خزدار، ست‌های ملافه، رانفورس، نخ و پارچه پنبه‌ای و تنزیب خشن خریداری کردند.

تجار داخلی برای بازار داخلی سبوس گندم و همچنین روغن پایه و پلی پروپیلن (ترکمن نفت) را به مبلغی بالغ بر 28 میلیون و 73 هزار منات خریداری کردند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/63203/summa-valyutnyh-sdelok-na-birzhe-turkmenistana-prevysila-137-millionov-dollarov

بالا