گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم شهریورماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ترکمنستان خرید مواد خام معدنی از کشورهای اتحادیه اروپا را افزایش داد(13 شهریور)

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان در شش ماهه اول سال جاری، واردات مواد خام معدنی از کشورهای اتحادیه اروپا را از 5.11 میلیون یورو در مدت مشابه سال گذشته به 7.64 میلیون یورو در سال جاری افزایش داده است. این داده‌ها توسط اداره آمار اروپا گزارش شده است.

به این ترتیب نرخ کلی خرید این نوع کالا به صورت سالانه 33.1 درصد افزایش یافت. جهش خرید در آخرین ماه دوره مورد بررسی یعنی در ماه ژوئن به ثبت رسید. سپس طرف ترکمنستانی محصولاتی به ارزش بیش از نیم میلیون یورو خریداری کرد.

نرخ رشد کلی واردات ترکمنستان از کشورهای اتحادیه اروپا حدود 4 درصد است. حجم مبادلات تجاری ترکمنستان و اتحادیه اروپا در پنج ماهه اول سال جاری بالغ بر 221.5 میلیون یورو بوده که نسبت به سال گذشته بیش از 10 میلیون یورو افزایش داشته است.

به طور کلی، این علامت از سال 2021، زمانی که رشد گردش کالا تقریبا به 26 درصد رسید، در حال رشد بوده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59525/turkmenistan-uvelichil-zakupki-mineralnogo-syrya-iz-stran-es

 

ترانزیت کانتینرها از مرز ایران به قزاقستان توسط "هالکارا گاتناو لگیستیکا" انجام می‌شد(13 شهریور)

خبرگزاری اورینت: 20 کانتینر بارگیری شده از امارات متحده عربی به قزاقستان با خودرو به پایانه انبارهای شهر ترکمنستان سرخس در مرز ایران تحویل داده شد و از آنجا با راه آهن از خاک ترکمنستان به مقصد خود، شهر آلماتی قزاقستان حرکت کردند. عملیات ترانزیت بار در 3 سپتامبر توسط شرکت اقتصادی "هالکارا گاتناو لگیستیکا" انجام شد.

شرکت "هالکارا گاتناو لگیستیکا" یکی از اعضای اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان، با ورود به بازار خدمات لجستیک در سال 2021، خود را به عنوان یکی از بزرگترین شرکتها در این بخش از اقتصاد ترکمنستان معرفی کرده است.

شرکت "هالکارا گاتناو لگیستیکا" در ارائه خدمات حمل و نقل کالا و خدمات لجستیکی با کیفیت بالا در زمینه حمل و نقل ریلی، از جمله ارائه انواع واگن‌ها: واگن‌های سرپوشیده، واگن‌های گوندولا، واگن‌های برای حمل و نقل و تخلیه خودکار محموله‌های فله، مخازن، سکوهای حمل و نقل کانتینرهای با ظرفیت بالا (سکوهای نصب) می‌باشد.

این شرکت بدون در نظر گرفتن نوع، حجم و مقدار بار، حداقل قیمت و بالاترین کیفیت خدمات را تضمین می‌کند. متخصصان بسیار ماهر شرکت "هالکارا گاتناو لگیستیکا"، به هر مشتری یک راه حل لجستیکی با ساختار مناسب ارائه می دهند.

این شرکت تا به امروز بالغ بر 100 هزار تن گوگرد و سایر محموله‌ها را در صادرات، بیش از 200 هزار تن سیمان را در واردات حمل کرده و حمل و نقل زغال سنگ و کالاهای کشاورزی از جمله غلات را نیز ساماندهی کرده است.

قابلیت های فنی این شرکت امکان انتقال 170 تن غلات در ساعت از یک نوع حمل و نقل به نوع دیگر، 200 تن در ساعت زغال سنگ و محموله صنعتی و همچنین سرویس دهی بیش از 20 کانتینر در ساعت را ممکن می سازد.

برنامه شرکت "هالکارا گاتناو لگیستیکا" که دارای مجتمع انباری در مرز سرخس است، ساخت ترمینال دیگری به مساحت بیش از 22 هکتار برای بارگیری، تخلیه و نگهداری کالا در ایستگاه راه آهن در استان بالکان است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59540/ho-halkara-gatnaw-logistika-osushchestvilo-tranzitnuyu-otpravku-kontejnerov-s-gruzami-v-kazahstan

 

برداشت ماش و لوبیا در استان شمالی ترکمنستان در حال انجام است(14 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: برداشت ماش و لوبیا در استان داشغوز در حال انجام است. امسال ماش در 7300 هکتار و لوبیا در 410 هکتار کشت شد. به گزارش نشریه "ترکمنستان: آلتین عصر"، کشاورزان منطقه قصد دارند از هر هکتار حداقل 15 سنت محصول برداشت کنند.

بزرگترین تولیدکنندگان حبوبات غلات در استان، کشاورزان بخش "آکدپه" هستند و برنامه ریزی شده است بیش از 2500 تن ماش و 180 تن لوبیا برداشت شود.

این منبع خاطرنشان می‌کند: همچنین این محصولات به مقدار زیاد در بخش های کنیاورگنچ، بولدوم ساز و ترکمن باشی کاشته شد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66639/v-severnom-regione-turkmenistana-idet-sbor-urozhaya-masha-i-noiby

 

وزارت بهداشت و صنعت پزشکی ترکمنستان مناقصه خرید تجهیزات برای مرکز آمبولانس اورژانس را اعلام کرد(14 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: وزارت بهداشت و صنعت پزشکی ترکمنستان مناقصه خرید تجهیزات پزشکی و لوازم مصرفی پزشکی برای مرکز آمبولانس اورژانس را اعلام کرد.

پیشنهادهای مناقصه تا پایان ماه سپتامبر سال جاری در ساختمان وزارت بهداشت و صنعت پزشکی ترکمنستان پذیرفته می‌شود.

آدرس: عشق آباد، خیابان ارچبیل، 20. تلفن تماس: 40-04-79.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66650/minzdrav-turkmenistana-obyavlyaet-konkurs-na-zakupku-oborudovaniya-dlya-centra-neotlozhnoi-skoroi-pomoshchi

 

ترکمنستان خرید محصولات چوبی از منطقه پرم را بیش از 20 درصد افزایش داد(14 شهریور)

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان واردات محصولات چوبی از منطقه پرم روسیه را بیش از 20 درصد افزایش داد. داده‌های مربوطه توسط روس سلخوز نادزور ارائه شده است.

بنابراین در سال 2023، 8728.91 مترمکعب محصولات چوبی از این منطقه به ترکمنستان ارسال شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7214.05 مترمکعب از این محصولات به کشور تحویل داده شده بود، بیشتر است. در مجموع 108 گواهی بهداشت گیاهی در چارچوب معاملات صادرات و واردات صادر شد.

پرم یکی از بزرگترین تولید کنندگان الوار اره است و در تولید محصولات چوبی با کیفیت بالا پیشرو است. در ترکمنستان، چوب خام برای تولید مبلمان و اهداف ساخت و ساز پردازش می‌شود.

این کشور چوب و سایر محصولات مرتبط را نه تنها به ترکمنستان، بلکه به ازبکستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و افغانستان صادر می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59569/turkmenistan-uvelichil-zakupku-lesoprodukcii-iz-permskogo-kraya-na-bolee-chem-20

 

کاشت گندم زمستانه در ترکمنستان آغاز شد(15 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: برنامه اطلاع رسانی "وطن" تلویزیون ترکمنستان گزارش داد که امروز در ترکمنستان کاشت گندم زمستانه را به صورت دسته جمعی آغاز کردند که همزمان در تمام استان‌های کشور آغاز شد.

طبق سنت، بزرگان ارجمند پس از اقامه دعا به درگاه خداوند متعال برای فرو فرستادن محصول سخاوتمندانه و کامل در تابستان آینده، شروع به کاشت کردند.مزرعه غلات 690 هزار هکتار زمین را اشغال خواهد کرد که در سال 2024 کشاورزان باید یک میلیون و 400 هزار تن غلات از آن جمع آوری کنند.

در فصل کاشت 7 نوع گندم پرمحصول کاشته می‌شود. علاوه بر انواع گندم "آلکسیچ" و "بزوستایا-"100 (نرم زمستانه) وارداتی از فدراسیون روسیه و انواع برکارار (قدرتمند)، گاراشسیزلیک (استقلال)، باگتیارلیک (سعادت) "صخرایی" (وحشی)، "بیتاراپلیک"(بی‌طرفی) تهیه شده توسط دانشمندان ترکمن کاشته می‌شود.

کاشت سالانه گندم به عنوان یک رویداد جشن در کشور به یک سنت تبدیل شده است. نمایشگاه‌هایی از محصولات تولیدی شرکت‌های مجتمع کشت و صنعت کشور و ماشین‌آلات مدرن کشاورزی در اینجا برگزار شد. به مناسبت آغاز بذرکاری، نمایشگاه‌هایی از محصولات تولیدی شرکت‌های مجتمع کشت و صنعت کشور و ماشین‌آلات مدرن کشاورزی برپا شد و گروه‌های آواز و موسیقی و گروه‌های فولکلور برنامه کنسرت تدارک دیدند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66726/v-turkmenistane-nachalsya-sev-ozimoi-pshenicy

ترکمنستان و قرقیزستان بر سر حجم تامین برق به توافق رسیدند(15 شهریور)

خبرگزاری اورینت: به گزارش تازابیک، طالبیک بایغازیف، معاون وزیر انرژی قرقیزستان، اعلام کرد که توافقی با ترکمنستان برای تامین برق در فصل 2024-2023 حاصل شده است و مذاکرات در مورد هزینه خرید ادامه دارد.

به گفته این مقام، در حال حاضر توافقی نیز برای واردات برق از روسیه صورت گرفته است، اما ترکمنستان بزرگترین تامین کننده این منبع برای کشور باقی خواهد ماند.

قرقیزستان بیشتر با کمک نیروگاه‌های برق آبی انرژی تولید می‌کند، اما سطح آب در مخازن محلی در حال کاهش است که منجر به کاهش تولید برق می‌شود. بنابراین، در مخزن آب توکتوگل امسال، کمتر از 1.97 میلیون متر مکعب بود.

ترکمنستان چندین سال پیش صادرات برق به قرقیزستان را آغاز کرد. از آن زمان، این کشور همچنان بزرگترین تامین کننده این منبع در بازار قرقیزستان است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59626/turkmenistan-i-kyrgyzstan-okonchatelno-dogovorilis-ob-obemah-postavok-elektroenergii

 

چهار روستای دیگر در پریموریه از ترکمنستان کمک های بشردوستانه دریافت خواهند کرد(15 شهریور)

خبرگزاری اورینت: بخشی از محموله کمک های بشردوستانه ترکمنستان برای ساکنان پریموریه آسیب دیده از سیل بین روستاهای منطقه اوکتیابرسکی توزیع شد. به گزارش "خبرگزاری سرویس عمومی"، ساکنان منطقه خورول اخیرا از کمک های بشردوستانه ترکمنستان برخوردار شدند.

ساکنان روستاهای سیواکوفکا، پتروویچی، لوچکی و نوودویچی دریافت‌کنندگان پوشاک، غذا، ملحفه و لباس‌هایی شدند که با هواپیمای ویژه از ترکمنستان تحویل داده می‌شد. مجموعه مشابهی از محصولات نیز به ستارورچنسکایا، ستروگاوکا، سینلنیکوو 2 و فادیوکا، پورچیه، کنستانتینووکا و نوووگئوگرووکا تحویل داده شد.

در حال حاضر رفع عواقب بلایای طبیعی ادامه دارد: 1479 خانه خشک شد، آب از زیرزمینهای 1357 واحد با مصارف مختلف تخلیه شد. این در حالی است که اخیراً مشخص شد تعداد خانه‌های سیل زده از 159 خانه به 690 خانه در روزهای اول سپتامبر افزایش یافته است.

کمک های بشردوستانه از تمام مناطق روسیه و همچنین کشورهای مختلف از جمله ترکمنستان به پریموریه می رسد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59627/gumpomoshch-iz-turkmenistana-poluchat-eshche-chetyre-sela-primorya

ترکمنستان حجم صدور گاز طبیعی به آذربایجان را دو برابر افزایش داد(16 شهریور)

خبرگزاری اورینت: بر اساس آمار ارائه شده از سوی کمیته دولتی آمار آذربایجان در شش ماهه نخست سال جاری، ترکمنستان صادرات گاز طبیعی خود به آذربایجان را دو برابر کرده است.

حجم دقیق خرید گاز ترکمنستان در دوره مورد گزارش 732 میلیون مترمکعب گاز طبیعی بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که این کشور 292 میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان خریداری کرده بود، بیشتر است.

هزینه خرید 109.18 میلیون دلار برآورد شده است که سه برابر بیشتر از سال گذشته (31.8 میلیون دلار) است. شایان ذکر است که ترکمنستان از سال 2022 که توافقنامه سه جانبه مبادله گاز بین عشق آباد، باکو و تهران امضا شد، همچنان بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی آذربایجان است. قرارداد بی پایان برای تامین 3 تا 4 میلیارد متر مکعب گاز در سال طراحی شده است.

این کشور سال گذشته 857 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان، 93.2 میلیون متر مکعب از روسیه و 66 میلیون متر مکعب از ایران خریداری کرده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59685/turkmenistan-udvoil-eksport-gaza-v-azerbajdzhan

 

در جلسه دولت ترکمنستان، نتایج کار صنایع در 8 ماهه سال 2023 جمع بندی شد(17 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش برنامه اطلاع رسانی "وطن" تلویزیون ترکمنستان، امروز در جلسه نمایندگان وزیران که توسط سردار بردی محمداف رئیس جمهور به صورت دیجیتالی برگزار شد، نتایج کار هشت ماهه سال جاری بخش های اقتصاد ملی و همچنین وظایف فوری توسعه اقتصادی اجتماعی کشور و پیش نویس تعدادی از اسناد مورد بررسی قرار گرفت.

همانطور که گزارش شد، در دوره مورد بررسی، 3 جلسه تشکیل شد، 30 قانون ترکمنستان و 36 مصوبه مجلس ترکمنستان به تصویب رسید. مطابق با الزامات قوانین اساسی و موازین بین‌المللی، اصلاحات و الحاقات لازم در تعدادی از قوانین موجود صورت گرفته است.

طی هشت ماهه سال جاری، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی باثباتی که 6.2 درصد بوده، تضمین شده است.

در مقایسه با مدت مشابه سال 2022، حجم محصولات تولیدی 6.3 درصد بیشتر است.

حجم معاملات خرده‌فروشی نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.6 درصد و حجم تجارت خارجی 2.5 درصد افزایش یافته است.

در هشت ماهه سال جاری بخش درآمدی بودجه کشور 112.6 درصد و سمت هزینه ای 97.9 درصد محقق شده است.

در مقایسه با مدت مشابه سال 2022، در دوره مورد بررسی، حجم سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌ای پرداخت شده از تمامی منابع تامین مالی 10.9 درصد افزایش داشته است.

برای دوره ذکر شده، شرکت دولتی "ترکمن نفت" برنامه تامین نفت را 100.4 درصد، برای پالایش نفت  100.8 درصد، برای تولید بنزین 103.3 درصد، سوخت دیزل 104.1 درصد، روغن‌های روان کننده 111، 8 درصد، گاز مایع 111.7 درصد انجام داده است. ارقام تولید پلی پروپیلن نیز گزارش شد.

برنامه استخراج گاز طبیعی و همراه در سطح 109.3 درصد و برای صادرات "سوخت آبی" با 114.4 درصد محقق شد.

در دوره مورد بررسی، نماگر جذب سرمایه‌گذاری‌ها از تمامی منابع تامین مالی 111.5 درصد بوده است.

در مجتمع کشت و صنعت، رشد حجم تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل 104.4 درصد بوده که شامل وزارت کشاورزی 104.6 درصد، وزارت حفاظت محیط زیست 101.4 درصد، کمیته دولتی مدیریت آب 102.3 درصد، اتحادیه دولتی "ترکمن آتلاری" ("اسب های ترکمن") - 101.7 درصد است. طرح توسعه سرمایه گذاری 237.8 درصد تکمیل شد.

در طول دوره گزارش، وزارت ساختمان و معماری برنامه کار انجام شده را 108 درصد انجام داده است.

بر اساس اعلام وزارت صنعت و ساخت و ساز، برنامه تولید و اجرای کار 109 درصد محقق شده است.

وزارت انرژی ترکمنستان طی هشت ماهه امسال برنامه تولید محصولات، کارهای انجام شده و خدمات ارائه شده را 113.8 درصد محقق کرده است. نرخ رشد تولید برق 105.6 درصد و صادرات آن 101.7 درصد بوده است.

از ابتدای سال جاری، شرکت دولتی "ترکمن شیمی"  در مجموع 1 میلیارد و 533 میلیون منات محصولات و خدمات ارائه کرده است.

در ژانویه تا آگوست سال جاری، برنامه انجام کار و خدمات ارائه شده توسط آژانس دولتی مدیریت ساخت و ساز بزرگراه با 102.4 درصد و توسط شهرداری عشق آباد با 123.3 درصد محقق شده است.

بر اساس آمار وزارت بازرگانی و روابط اقتصادی خارجی، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نرخ رشد گردش مالی 106 درصد و تولید 103 درصد بوده است.

بر اساس آمار بنگاه‌های وزارت صنعت نساجی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حجم محصولات تولیدی اعم از نخ و پارچه به ترتیب 102.7 و 106.1 درصد، خیاطی و بافتنی 100.9 درصد، چرم 104 درصد است. طی هشت ماه سرمایه گذاری به ارزش 439 میلیون و 900 هزار منات پرداخت شد.

اتحادیه دولتی "ترکمن‌هالی" ("فرش ترکمنی") برای ژانویه تا اوت سال جاری برنامه تولید محصولات فرش را در سطح 106.9 درصد برآورده کرد.

بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان طی هشت ماه، 199 نوبت داد و ستد انجام داد که 20 هزار و 114 قرارداد به ثبت رسید.

نرخ رشد کار انجام شده توسط اتاق بازرگانی در دوره مورد بررسی 111.7 درصد بوده است. از ابتدای سال تاکنون 11 نمایشگاه و 49 مجمع برگزار شده است.

بر اساس گزارش اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان ترکمنستان، رشد تولید محصولات کشاورزی و غذایی طی هشت ماه به 108.5 درصد و تولید صنعتی 107.1 درصد رسیده است.

در این مدت ورزشکاران ترکمنستانی با کسب 136 مدال طلا، 145 مدال نقره و 209 مدال برنز در مسابقات بین المللی شرکت کردند.  به ورزشکارانی که جوایزی را از آن خود کردند، هدایایی از سوی رهبر ملی ترکمنستان و رئیس جمهور ترکمنستان به رسم یادبود اهدا شد.

طی هشت ماهه سال 2023، نرخ رشد اجرای کار و ارائه خدمات در مجموعه حمل و نقل و ارتباطات در مجموع 123.8 درصد بوده است.

نرخ رشد حمل‌ونقل کالا از طریق جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی و رودخانه‌ای در ژانویه تا اوت سال جاری به 106.2 درصد و برای جابجایی مسافر به 104.6 درصد رسیده است.

نرخ رشد ارائه خدمات در دوره مشخص شده برای آژانس "ترکمن دمیر یولاری" ("راه آهن ترکمنستان") 107.2 درصد، آژانس "ترکمن آوتو اولاغلاری" ("حمل و نقل موتوری ترکمنستان")    117.7 درصد، آژانس "ترکمن هوا یولاری"  ("خطوط هوایی ترکمنستان") 245.9 درصد، آژانس "ترکمن دنیر دریا یولاری" ("راه‌های دریای و رودخانه ای ترکمنستان")  107.1 درصد، آژانس "ترکمن آراگاتناشیک" ("ارتباطات ترکمنستان")  111.8 درصد است.

همچنین در این جلسه تعدادی از موضوعات دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اسنادی در راستای توسعه صنایع مختلف به تصویب رسید.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/66822/na-zasedanii-pravitelstva-turkmenistana-podvedeny-itogi-raboty-otraslei-za-8-mesyacev-2023-goda

 

بندر ترکمن باشی پتانسیل افزایش ترانزیت محصولات غلات را دارد(17 شهریور)

خبرگزاری اورینت:  بندر بین المللی ترکمن باشی یک مرکز حمل و نقل مدرن است که حمل و نقل کارآمد انواع محموله را فراهم می‌کند. یکی از بخش های مهم فعالیت آن واردات و ترانزیت محصولات غلات به ویژه گندم از فدراسیون روسیه است.

همانطور که به اورینت در بندر بین المللی ترکمن باشی گفته شد، محصولات غلاتی که از آستاراخان به ترکمنستان می رسند به طور موثر بین دو پایانه بندر دریایی - پایانه بار عمومی و پایانه بار فله توزیع می‌شوند. ترمینال بار عمومی خدمات تخلیه و بارگیری را ارائه می دهد و امکان جابجایی سریع و ایمن محموله را به خشکی فراهم می‌کند.

در پایانه بار فله، محصولات غلات قبل از حمل و نقل در سیلوهای غلات مخصوص جداسازی می‌شوند. بندر بین المللی ترکمن باشی دارای 14 سیلو غلات مدرن با ظرفیت کل 35000 مترمکعب است که شرایط نگهداری بهینه و کنترل رطوبت را قبل از ارسال فراهم می‌کند.

در مجموع در آگوست 2023 بیش از 12 هزار تن بذر گندم زمستانه ارقام "بزوستایا-100"  و "آلکسیچ" که در رتبه بندی 5 رقم برتر قرار دارند، از طریق بندر حمل شده است.

در حال حاضر علاوه بر واردات، مذاکراتی با فدراسیون روسیه در خصوص ترانزیت محصولات غلات از مناطق جنوبی فدراسیون روسیه به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر مناطق در حال انجام است. حمل و نقل گندم با استفاده از کشتی‌های ناوگان ملی ترکمنستان "مختومقلی"، "ترکمنستان" و "بالکان" و همچنین با استفاده از زیرساخت های بندر بین المللی ترکمن باشی انجام می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59802/port-turkmenbashi-obladaet-potencialom-dlya-uvelicheniya-tranzita-zernovyh-kultur

 

جوراب های ساخت ترکمن در بازار روسیه مورد تقاضا هستند(17 شهریور)

خبرگزاری اورینت: در ماه گذشته بیش از 330000 جفت جوراب آکار به فدراسیون روسیه صادر شد. از سال 2018، کارآفرین سردار آناکوف به تولید جوراب های باکیفیت مشغول است که در بازارهای داخلی و خارجی محبوبیت پیدا کرده است.

این کارخانه در استان آخال واقع شده است. این کارگاه تولیدی مجهز به تجهیزات پیشرفته ایتالیایی است و جوراب های نخی سازگار با محیط زیست تولید می‌کند که از نظر کیفیت نسبت به نمونه‌های خارجی پایین نیست. در روز افتتاحیه، شرکت نیم میلیون جفت جوراب از انواع مختلف تولید کرد.

نخ و مواد اولیه محلی لازم برای تولید، به کاهش هزینه‌های تولید کمک می‌کند. محصول نهایی تحت کنترل کیفیت دقیق قرار می‌گیرد و به کارگاه بسته بندی ارسال می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59804/noski-turkmenskogo-proizvodstva-polzuyutsya-sprosom-na-rossijskom-rynke

 

سردار بردی محمداف دستور داد تا پیشنهاداتی را برای گسترش خطوط پرواز های هوایی آماده کنند(18 شهریور)

خبرگزاری اورینت: در ماه ژانویه تا اوت سال جاری در ترکمنستان، نرخ رشد حمل و نقل بار توسط انواع حمل و نقل 106.2 درصد و حمل و نقل مسافر 104.6 درصد بود.

از نظر صنعت، بالاترین رقم مربوط به هوانوردی غیرنظامی‌با 245.9 درصد است. پس از آن بخش حمل و نقل موتوری 117.7 درصد قرار دارد. در مرحله بعد، با حداقل فاصله از یکدیگر، راه آهن 107.2 درصد و آبراه 107.1 درصد قرار می‌گیرند. آژانس "ترکمن آراگاتناشیک" نیز نمایش خوبی دارد که 111.8 درصد است.

به طور کلی، طی هشت ماه گذشته سال، نرخ رشد حجم کار و خدمات انجام شده در مجموع برای آژانس حمل و نقل و ارتباطات ترکمنستان 123.8 درصد بوده است. این ارقام را مامت خان چاکیف، مدیر کل این اداره در جلسه روز جمعه دولت اعلام کرد.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور با اعطای دستورالعمل به معاون نخست وزیر در امور مجتمع حمل و نقل و ارتباطات، دستور تهیه پیشنهادات جدید برای گسترش جغرافیای خدمات هوایی بین المللی، افزایش دفعات پروازهای منظم به خارج از کشور و بهبود خدمات الکترونیکی برای خرید بلیط هواپیما را داد.

رئیس‌جمهور همچنین بر لزوم ارتقای فعال‌تر پلت‌فرم‌های دیجیتال در فرآیند حمل‌ونقل کالا از طریق جاده‌ای، دریایی و ریلی تاکید کرد و به چشم‌انداز استفاده همه‌جانبه از توانمندی‌های بندر بین‌المللی ترکمن باشی اشاره کرد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59816/serdar-berdymuhamedov-poruchil-podgotovit-predlozheniya-po-rasshireniyu-vozdushnyh-soobshchenij

 

فصل برداشت پنبه در ترکمنستان آغاز شده است(18 شهریور)

خبرگزاری اورینت: برداشت پنبه از روز شنبه 9 سپتامبر در ترکمنستان آغاز شد. این کمپین به طور همزمان در استان‌های آخال، بالکان، لباب و ماری آغاز شد و شمالی ترین استان داشغوز در 15 سپتامبر به آن ملحق خواهد شد.

به مناسبت آغاز برداشت پنبه، مراسمی‌با حضور بزرگان، اجرای هنرمندان و نمایشگاه‌های مختلف برگزار شد. به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، از طرف رئیس جمهور سردار بردی محمداف، به کشاورزان مستاجر پنبه که برداشت خوبی داشتند، هدایای ارزشمندی اهدا شد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/59885/hlopkouborochnaya-strada-nachalas-v-turkmenistane

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا