گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم مردادماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شرکت های وزارت صنعت و ساخت و ساز تولیدی ترکمنستان طیف وسیعی از محصولات را عرضه می‌کنند(17 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: تحت نظارت وزارت صنعت و ساخت و ساز تولیدی ترکمنستان، 27 شرکت فعال در مناطق مختلف کشور، تولید کننده محصولات صنعتی و ساختمانی، مورد نیاز برای ساخت و ساز تاسیسات در کشور و سایر بخش های اقتصاد است.

از جمله: کارخانه‌های سیمان در بهاردن، بالکان، لباب، ادارات معادن (گوکدپه، کاکا، بالکان، کویتنداگ، برکت، گالایمور)، شرکت های دمیر بتن اونوملری (تولید کننده بتن آرمه سازه) واقع در عشق آباد، داشاغوز، ماری، ترکمن آباد، "زرگر"، کارخانه خاک رس منبسط شده یاشلیک، کارخانه تولید بتن هوادهی، شرکت دولتی "نبیت ماش"، کارخانه محصولات پلیمری، شرکت فلزی و مکانیکی، شرکت های دولتی ترکمن دمیراونوملری، ترکمن آینه اونوملری، شرکت تخصصی دولتی زربا، اداره تاسیسات ساختمانی، شرکت سهامی ترکمن مرمر، انستیتوی پروژه سناگاتاسلما می‌باشند.

در اقتصاد ملی کشور محصولات زیر به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد که توسط آنها تولید می‌شود: سیمان، مواد غیر فلزی، محصولات فلزی و پلیمری، محصولات شیشه و شیشه، بتن آرمه سازه و محصولات ساختمانی با پانل های بزرگ، تجهیزات الکترونیکی و ماشین سازی، مواد روکش دیوار، خاک رس منبسط شده، کائولن، گچ، بتن هوادهی، ایزوگام. اینها و سایر مواد صنعتی و ساختمانی هم در بازار داخلی و هم در خارج از کشور مورد تقاضا هستند.

به منظور تولید محصولات صنعتی با کیفیت بالا، از نظر زیست محیطی پاک و رقابتی از مواد خام محلی، ایجاد پایه ای نوآورانه برای فرآوری تولید صنعتی، شرکت های صنعتی مدرن و مجهز به تجهیزات تکنولوژیکی مدرن می‌شوند.

آدرس وزارت صنعت و ساخت و ساز تولیدی ترکمنستان: عشق آباد، ترکمنستان، 744036،  آرچابیل شایولی،132

شماره‌های فکس: 0099312390094، 0099312390088.

شماره‌های تلفن: 0099312390033، 0099312390001.

ایمیل: industri@sanly.tm

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65496/predpriyatiya -ministerstva-promyshlennosti-i-stroitelnogo-proizvodstva-turkmenistana-predlagayut-shirokii-spektr-produkcii

 

ادارات گمرک ترکمنستان و امارات همکاری خواهند کرد(12 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: خدمات گمرکی دولتی ترکمنستان و اداره گمرک فدرال امارات متحده عربی در چارچوب "توافقنامه همکاری و کمک متقابل در امور گمرکی بین دولت ترکمنستان و دولت امارات متحده عربی" همکاری خواهند کرد.

همانطور که در سایت خدمات گمرکی دولتی ترکمنستان گزارش شده است، این موافقتنامه همکاری را در درجه اول در زمینه‌هایی مانند پیشگیری از تخلفات گمرکی، تبادل اطلاعات متقابل، تحقیق و توسعه رویه‌های گمرکی جدید، آموزش کارکنان و همچنین در سایر موضوعات مورد علاقه دوجانبه تنظیم می‌کند.

یادآور می‌شویم که این توافقنامه در جریان سفر سردار بردی محمداف رئیس‌جمهور به امارات متحده عربی در نوامبر ۲۰۲۲ امضا شد.

این توافقنامه با فرمان رئیس جمهور ترکمنستان در 31 جولای 2023 به تصویب رسید.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65325/turkmenistanyn-we-baenin-gumruk-gulluklary-hyzmatdashlygy-osdurer

 

ترکمنستان به مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد ایجاد سکوی بین المللی در دریای خزر را خواهد داد(10 مرداد)

خبرگزاری اورینت: نمایندگان وزارت حمل و نقل ازبکستان و وزارت راه و شهرسازی ایران روز دوشنبه در خصوص ساماندهی کریدور حمل و نقل بین المللی از طریق ترکمنستان گفتگو کردند. این را سرویس مطبوعاتی وزارت حمل و نقل ازبکستان در 31 ژوئیه گزارش داد.

در این دیدار که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، موضوعات تسریع در امضای توافقنامه بین دولت‌های ازبکستان، ترکمنستان و ایران در مورد سازماندهی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی، کاهش عوارض حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی در خصوص این دیدار، امکان استفاده از بنادر بندرعباس و چابهار برای صادرات و واردات، محموله و همچنین توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی ازبکستان- افغانستان- ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هفته گذشته همکاری میان ادارات راه آهن ترکمنستان و ازبکستان در تاشکند مورد بحث قرار گرفت. در مورد تخفیف در سایت های ترانزیتی، افزایش توان و حجم حمل و نقل کانتینری و ایجاد پایانه‌های مشترک صحبت می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/57900/uzbekistan-turkmenistan-iran-planiruyut-sozdat-mezhdunarodnyj-transportnyj-koridor

 

فائو مجموعه ای از تجهیزات را برای تجزیه و تحلیل سریع خاک، آب و گیاهان به ترکمنستان تحویل داد(13 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: مجموعه ای از تجهیزات برای تجزیه و تحلیل سریع خاک، آب و گیاهان توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) خریداری و به وزارت حفاظت از محیط زیست ترکمنستان تحویل داده شد.

همانطور که نشریه "ترکمنستان: آلتین عصیر" گزارش می دهد، تجهیزات در چارچوب پروژه منطقه ای FAO-GEF "مدیریت پیچیده منابع طبیعی در مناظر مستعد خشکسالی و شوری برای تولیدات کشاورزی در آسیای مرکزی و ترکیه (ICSAUZR-2) تهیه شده است.)" که در ترکمنستان نیز اجرا می‌شود. انستیتوی ملی بیابان، دنیای گیاهان و حیوانات، دانشگاه کشاورزی ترکمنستان به نام اس. نیازوف و همچنین شریک منطقه آزمایشی در استان داشغوز در این پروژه شرکت می‌کنند.

در چارچوب این پروژه، تعدادی از اقدامات در زمینه استفاده از فناوری‌ها و روش‌های مؤثر با هدف پیاده سازی رویکردهای پیچیده برای استفاده منطقی از منابع طبیعی در ترکمنستان اجرا می‌شود.

برای برنامه ریزی و پیش بینی برداشت محصولات کشاورزی، تحقیق و پایش مستمر سیستم "خاک-گیاه-اتمسفر" حائز اهمیت است و برای این امر لازم است تجهیزات مدرن برای انجام آزمایشهای سریع مناسب در اختیار داشته باشید.

مجموعه ای از تجهیزات برای تجزیه و تحلیل سریع خاک، آب و گیاهان شامل مجتمع آزمایشگاهی متحرک کشاورزی، ایستگاه هواشناسی کوچک قابل حمل، دستگاه تعرق سنج گیاهی، حسگر دستی نیتروژن، دماسنج خاک، رطوبت سنج دانه و سایر دستگاه‌های اندازه گیری می‌باشد.

تجزیه و تحلیل عملیاتی و دقیق شاخص های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی محصولات کشاورزی و خاک با کمک این دستگاه‌ها باعث می‌شود که در صورت لزوم، فناوری زراعی تولید تنظیم شود، برای استفاده منطقی از کودها و عوامل حفاظت از گیاه و همچنین استفاده از منابع آب و انرژی است.

تجهیزات خریداری شده برای کمک به شرکای پروژه در فعالیت های آموزشی، علمی و عملی در نظر گرفته شده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65369/fao-tarapyndan-topragy-suwy-we-osumlikleri-chalt-seljermek-uchin-enjamlar-toplumy-satyn-alyndy

 

دادستانی کل ترکمنستان تجهیزات جدیدی برای بازرسی صحنه‌های جرم در مرز دریافت کرد(13 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: اداره جرم شناسی اداره کل بازپرسی دادستانی کل ترکمنستان دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری را به مبلغ 9874 یورو تحویل داد.

این انتقال در چارچوب "برنامه کمک به مدیریت مرزی در آسیای مرکزی" (بومکا 10) که توسط اتحادیه اروپا تامین می‌شود، انجام شد.

تجهیزات فیلمبرداری شامل سه دوربین فیلمبرداری، یک دوربین با لنزهای مختلف و لوازم جانبی می‌باشد.

نمایندگی اتحادیه اروپا در ترکمنستان در شبکه‌های اجتماعی گزارش می دهد که تجهیزات منتقل شده برای استفاده در هنگام بازرسی صحنه‌های جنایت ارتکابی در مرزها در نظر گرفته شده است.

پیش از این گزارش داده بودیم که کیت های گیاه پزشکی به سازمان قرنطینه نباتات دولتی تحویل داده شده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65385/genprokuratura-turkmenistana-poluchila-novoe-oborudovanie-dlya-osmotra-mest-prestuplenii-na-granice

 

فیچ رتبه ترکمنستان را در سطح B+ تایید کرد، پیش بینی آن "مثبت" است(15 مرداد)

خبرگزاری اورینت: آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی Fitch Ratings رتبه بلندمدت صادرکننده پیش‌فرض (DRE) ترکمنستان را به ارز خارجی در سطح "B+" با پیش‌بینی "مثبت" تأیید کرد.

این آژانس در بیانیه ای که در 4 اوت منتشر شد، گفت: این رتبه توسط ترازنامه بسیار قوی ترکمنستان، با کمترین سطح بدهی عمومی و بالاترین دارایی خالص خارجی مستقل (SNFA) تولید ناخالص داخلی در گروه همتا، پشتیبانی شده توسط یک چهارم بزرگترین ذخایر گازی جهان، پشتیبانی می‌شود.

بهبود در تراز بودجه نیز ذکر شده است: درآمد در نیمه اول سال 2023، 16 درصد افزایش یافته است. (درآمدهای مالیات بر منابع طبیعی و مالیات بر درآمد به ترتیب 47 درصد و 21 درصد افزایش یافته است) و هزینه‌ها 5 درصد کاهش یافته است. تمام صادرات گاز تحت قراردادهای بلندمدت و بدون فروش در بازار نقدی انجام می‌شود، که باعث کاهش سود ناشی از افزایش قیمتهای جهانی در سال گذشته شده است، اما همچنان از رشد درآمد حمایت می‌کند.

فیچ انتظار دارد تولید گاز ترکمنستان تا سال 2025 به تدریج افزایش یابد که 62 درصد از صادرات در سال 2022 را به خود اختصاص داده است. چین در نیمه اول سال 2023 تقریبا 80 درصد از صادرات گاز را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر برنامه‌هایی برای ساخت چهارمین خط لوله گاز برای افزایش توان خروجی این کشور از 40 به 70 میلیارد متر مکعب در حال انجام است.

فیچ تسریع رشد تولید ناخالص داخلی و اقتصاد ترکمنستان، توسعه بیشتر صنایع تبدیلی و سرمایه گذاری‌های بالا در ارتباط با توسعه شهر ارکاداغ را پیش بینی می‌کند.

این آژانس همچنین خاطرنشان می‌کند که دولت همکاری‌های بین المللی را فعال کرده و در مسیر الحاق به سازمان تجارت جهانی پیشرفت کرده است.

در فوریه 2023، آژانس رتبه‌بندی فیچ پیش‌بینی رتبه‌بندی بلندمدت نکول صادرکننده ترکمنستان به ارز خارجی را از "پایدار" به "مثبت" تغییر داد و آن را در سطح "B+" تأیید کرد.

رتبه B+ به این معنی است که کشور در گروه رتبه‌های مثبت در سطح متوسط قرار دارد و ترازنامه قوی با منابع طبیعی قابل توجه را نشان می دهد. رتبه بندی عمومی‌توسط بانک ها و سایر سازمان‌ها، از جمله کسانی که می خواهند ارزیابی مستقلی از فرصت های سرمایه گذاری در کشور داشته باشند، استفاده می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58126/fitch-podtverdil-rejting-turkmenistana-na-urovne-b-prognoz-pozitivnyj

 

ترکمنستان از نظر تعداد گردشگرانی که در ژانویه تا ژوئن 2023 از ازبکستان بازدید کردند وارد فهرست 10 کشور پیشرو شد(16 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: UzDaily.uz با اشاره به آژانس آمار RUz گزارش می دهد که بیش از 3 میلیون گردشگر از ازبکستان در ژانویه، ژوئن، مارس 2023 بازدید کردند.

ترکمنستان از نظر تعداد گردشگرانی که در نیمه اول سال از ازبکستان بازدید کرده اند وارد فهرست 10 کشور اول شد. بر اساس آمار، در شش ماه گذشته بیش از 29 هزار شهروند ترکمنستان برای مقاصد گردشگری به ازبکستان آمده اند.

در رتبه اول از نظر تعداد گردشگرانی که برای مدت مشخص شده به ازبکستان آمده اند، تاجیکستان در لیست قرار دارد 958.5 هزار نفر ، رتبه دوم را قرقیزستان اشغال کرده است 786.4 هزار نفر و سوم قزاقستان 764.4 هزار نفر.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65478/ozbegistana-yanwar--iyun-aylarynda-turkmenistandan-295-mun-syyahatchy-bardy

 

مرکز اطلاعات گردشگری در مرز ترکمنستان و ازبکستان افتتاح شد(16 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: مرکز اطلاعات گردشگری در مرز ازبکستان و ترکمنستان افتتاح شد. سرویس مطبوعاتی انجمن حمل و نقل توریستی RUz گزارش داد که این در قلمرو ایست بازرسی "شاوات-داشاغوز" واقع شده است، جایی که قرار است منطقه تجاری مشترک ایجاد شود.

این مرکز خدمات متنوعی را در ارتباط با بازدید از آثار فرهنگی، ساماندهی اقامتگاه‌ها و ثبت نام در سامانه E-Guest ("E-Guest") به گردشگران ارائه می دهد. علاوه بر این، در مرکز می‌توانید بلیط هواپیما یا قطار، اتاق هتل و خرید سیم کارت را رزرو کنید.

افتتاح مرکز اطلاعات گردشگری نتیجه توافق روسای جمهور دو کشور، سردار بردی محمداف و شوکت میرزایف بود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65483/shawatdashoguz-barlaggoyberish-nokadynda-syyahatchylykmaglumat-merkezi-achyldy

 

بورس عشق آباد و یوساید به تجار در انتشار اوراق بهادار کمک می‌کنند(16 مرداد)

خبرگزاری اورینت: بورس اوراق بهادار عشق آباد (AFB) با مشارکت برنامه یوساید برای توسعه کارآفرینی و محیط تجاری در ترکمنستان به شرکت های خصوصی در مورد روند انتشار اوراق بهادار پشتیبانی مشاوره می دهد.

هدف از این پروژه توسعه بازار سهام در ترکمنستان با پیاده سازی ابزارهای مالی جدید و افزایش آگاهی کسب و کار از منابع جایگزین تامین مالی پروژه‌های خود است.

اخیراً تعدادی از قوانین هنجاری در ترکمنستان برای توسعه بازار اوراق بهادار و بهبود سیستم مالی اتخاذ شده است. این امر چارچوب قانونی و نظارتی برای اصلاحات بیشتر ایجاد کرد.

امروز در بورس عشق آباد اوراق قرضه و سهام معامله می‌شود. بورس اوراق بهادار عشق آباد ظرفیت عظیمی‌برای هدایت پس انداز و سرمایه گذاری در اقتصاد کشور دارد. همچنین به عنوان یکی از نهادهای پیشرو در شکل گیری اکوسیستم بازار سرمایه در کشور عمل می‌کند.

بازار سرمایه در ترکمنستان هنوز در مرحله اولیه توسعه است. حمایت از ناشران در رعایت الزامات نظارتی یکی از مراحل حیاتی شکل گیری آن است.

ناشران اوراق بهادار یکی از بازیگران کلیدی در بازار سرمایه هستند که به سرمایه گذاران اجازه می دهد پس انداز خود را در اوراق بهادار سرمایه گذاری کنند. هنگامی‌که ناشر اوراق بهادار را مطابق با الزامات قانونی منتشر می‌کند، سرمایه گذار فرصت های جدیدی برای سرمایه گذاری پیدا می‌کند و ناشر منبع جدیدی برای تامین مالی برای تجارت خود است.

در حال حاضر در مراحل عرضه اوراق بهادار ناشران بورس اوراق بهادار عشق آباد با مشاور همراه هستند. همچنین ناشرانی که مایل به پذیرش در بورس هستند، برای کار در بازار اوراق بهادار آموزش خواهند دید.

در این مرحله به ناشران اوراق مشاوره در مورد نوع اوراق بهادار قابل انتشار، شرایط انتشار و قیمت گذاری اوراق، ارائه توصیه‌ها و حمایت از شرکت ها در درک الزامات قانونی و نظارتی انتشار اوراق ارائه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره می‌توانید با پرکردن فرم ویژه با بورس عشق آباد و مشاور یوساید تماس بگیرید.

شماره تلفن‌های تماس: 0099312468605، 0099312468805.

مشاور: 0099362609454.

وب سایت: www.agb.com.tm.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58144/ashhabadskaya-fondovaya-birzha-i-usaid-pomogayut-biznesu-provodit-emissiyu-cennyh-bumag

 

ترکمنستان و ایران عرضه سوآپ گاز خود را افزایش می دهند(17 مرداد)

خبرگزاری اورینت: مجید چگانی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از عرضه آزمایشی روزانه 10 میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان خبر داد.

خبرگزاری مهر این موضوع را در نشستی خبری به نمایندگان رسانه‌ها اعلام کرد. چگانی خاطرنشان کرد: در سه مرحله جزر و مد را در مقابل ترکمنستان برطرف کردیم و هم اکنون حجم تبادل گاز از این کشور را از 4.5 به 8 میلیون متر مکعب در روز رسانده ایم. با ترکمن‌ها بر سر واردات گاز در سناریوهای کوتاه مدت و بلندمدت به توافق رسیدیم.

به گفته این مقام مسئول، عرضه آزمایشی روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان با موفقیت انجام شد. در برنامه‌ها، مطابق با چشم انداز توسعه بیشتر میادین گازی ترکمنستان،  افزایش حجم واردات.

قرارداد سه جانبه نامحدود با ایران و آذربایجان در مورد سوآپ تحویل گاز طبیعی ترکمنستان در نوامبر 2021 در عشق آباد امضا شد.

در سال 2022، ترکمنستان در چارچوب این توافق، روزانه حدود 4 تا 4.5 میلیون متر مکعب گاز به ایران ارسال خواهد کرد.

همزمان تهران و باکو برای دو برابر کردن واردات گاز طبیعی ترکمنستان در این طرح سوآپ اعلام آمادگی کردند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58174/turkmenistan-i-iran-narashchivayut-svopovye-postavki-gaza

 

ترکمنستان واردات گوشت مرغ را از منطقه استاوروپل آغاز کرد(18 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان برای اولین بار واردات گوشت مرغ را از منطقه استاوروپل آغاز کرد. "پوبدا26" در این باره می نویسد. بر اساس این گزارش، در هفت ماهه سال 2023، منطقه استاوروپل حدود 66 میلیون تن گوشت مرغ به ارزش بیش از 135 میلیون دلار صادر کرده است.

به گفته کارشناسان وزارت توسعه اقتصادی منطقه استاوروپل، فروش گوشت مرغ تهیه شده توسط تولیدکنندگان داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است. برخورد با خریداران خارجی توسط وزارت اقتصاد منطقه کنترل می‌شود.

چین و عربستان سعودی خریداران اصلی گوشت طیور هستند که 82 درصد از صادرات را به خود اختصاص داده اند. این محصولات همچنین به خاورمیانه، آفریقا، جمهوری مالدیو و سایر کشورها صادر می‌شود. ترکمنستان امسال برای اولین بار گوشت مرغ را به ارزش 60 هزار دلار از منطقه استاوروپل خریداری کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/65560/turkmenistan-stawropol-sebitinden-towuk-etini-import-edip-bashlady

 

ترکمنستان از ابتدای سال جاری در تعداد گردشگرانی که از روسیه بازدید می‌کنند، پیشتاز شد(18 مرداد)

خبرگزاری اورینت: ترکمنستان از نظر تعداد گردشگرانی که از ابتدای سال به روسیه سفر کرده اند، وارد فهرست پنج کشور اول شد. این کشور در رتبه بندی گردآوری شده توسط انجمن اپراتورهای توریستی روسیه مقام چهارم را به خود اختصاص داد. در مجموع 14100 شهروند ترکمنستان در نیمه اول سال از فدراسیون روسیه دیدن کردند.

سه کشور پیشرو شامل چین، ترکیه و آلمان هستند. نکته قابل توجه این است که ترکمنستان از نظر تعداد گردشگرانی که از ابتدای سال 2023 به فدراسیون روسیه سفر کرده اند، حتی از قزاقستان همسایه خود که مستقیماً با روسیه هم مرز است نیز عبور کرده است.

بیش از 7.2 میلیون گردشگر از سراسر جهان در طول دوره گزارش از شهرهای روسیه بازدید کردند. اگر تعداد ورودی‌ها با هدف بازدید از جهان را که نه تنها گردشگری را شامل می‌شود، به عنوان مبنا در نظر بگیریم، پس مسابقات قهرمانی نخل متعلق به ازبکستان است که شهروندان آن 1.7 میلیون بازدید داشته اند.

به طور کلی گردشگران به روسیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 130 درصد افزایش یافته اند. در عین حال جریان توریستی در بازه زمانی آوریل تا ژوئن به ثبت رسیده است. بزرگترین شهرهای روسیه - مسکو و سنت پترزبورگ - همچنان محبوب ترین مقاصد برای صنعت تفریحی فدراسیون روسیه هستند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58241/turkmenistan-voshel-v-lidery-po-kolichestvu-turistov-posetivshih-rossiyu-s-nachala-goda

 

امارات متحده عربی علاقه مند به تحویل در طول کریدور "شمال-جنوب" از طریق راه آهن به ترکمنستان است(20 مرداد)

خبرگزاری اورینت: ارتباطات حمل و نقل کالا بین کشورهای اتحادیه اوراسیا و امارات از جمله حمل و نقل ریلی از طریق ترکمنستان موضوع نشست روز پنجشنبه 10 اوت بین آرزیبک کوجوشوف، وزیر انرژی و زیرساخت کمیسیون اقتصادی اوراسیا، و محمد احمد الجابر سفیر امارات متحده عربی در فدراسیون روسیه شد.

طرفین در مورد همکاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و امارات در زمینه توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" و انرژی‌های جایگزین گفتگو کردند.

وزیر اتحادیه اوراسیا اعلام کرد که در چارچوب شکل‌گیری مسیرهای لجستیکی جدید، کشورهای اوراسیا و کمیسیون گفت‌وگوی فعالی با کشورهای عضو موافقت‌نامه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی "شمال-جنوب" و همه کشورهای ذینفع در زمینه توسعه زیرساخت های کریدور و افزایش حجم حمل و نقل در طول آن، از جمله در جهت امارات انجام می‌دهند.

آرزیبک کوجوشف گفت: ما در حال بررسی امکان افزایش حمل و نقل کالا از کشورهای اوراسیا از طریق راه آهن از ترکمنستان و ایران و در ادامه از طریق حمل و نقل دریایی به امارات (و بالعکس) و به ویژه امکان افزایش حمل و نقل محموله مواد غذایی از پنج کشور به امارات در چارچوب پروژه مشترک کشورهای اوراسیا "آگرواکسپرس اوراسیا" وارد می‌شوند.

همچنین، با در نظر گرفتن دستاوردهای امارات متحده عربی در زمینه توسعه دیجیتال، فرصت تبادل تجربه در مورد مسائل دیجیتالی کردن حمل و نقل، به ویژه در مناطق بندری، قابل توجه است.

محمد احمد الجابر گفت: امارات آماده گفتگو با اتحادیه اوراسیا در زمینه حمل و نقل و انرژی است و علاقمند است به زودی توافقنامه مشارکت اقتصادی بین امارات و اتحادیه اوراسیا منعقد شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58307/oae-zainteresovany-v-postavkah-po-koridoru-sever-yug-cherez-zheleznuyu-dorogu-turkmenistana

 

آسکو آذربایجان عملیات احداث خط لوله زیر آب در بخش ترکمنی دریای خزر را به پایان رساند(20 مرداد)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: به گزارش پایگاه خبری کاسپین، شرکت کشتیرانی خزر شرکت سهامی خاص آذربایجان (آسکو) ساخت خط لوله زیر آب در میدان نفتی "لام و ژدانوف" در بخش ترکمنی دریای خزر را به پایان رساند.

این دستور که به درخواست ترکمنستان اجرا شد، با استفاده از کشتی لوله گذاری سلیمان وزیروف انجام شد.

خط لوله گاز با قطر چهار اینچ از سکوی "LAM-B" به سکوهای "LAM-C" و "LAM-28" گذاشته شد.

کار احداث خط لوله گاز به طول بیش از پنج کیلومتر در مارس ماه سال گذشته آغاز شد.

از اول مارس 2023، شرکت سهامی خاص "کشتیرانی دریای خزر آذربایجان" (ASCO) تعرفه حمل خودرو در مسیر باکو-ترکمن باشی-باکو و بالعکس را کاهش داد.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10615/azerbaidzhanskii-asco-zavershil-prokladku-podvodnogo-truboprovoda-v-turkmenskom-sektore-kaspiya

بالا