گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم شهریورماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

20 بیل مکانیکی جدید برای پاکسازی آبراه‌ها وارد استان داشغوز شدند(23 شهریور)

خبرگزاری اورینت: 20 واحد بیل مکانیکی جدید برای انجام عملیات احیا و پاکسازی آبراه‌های منطقه وارد استان داشغوز شدند. روزنامه "داشغوز هابارلاری" گزارش می دهد که تجهیزات به اتحادیه تولید کمیته مدیریت آب منطقه ای منتقل شد.

خاطرنشان می‌شود که ماشین‌ آلات جدیدی از تولیدکنندگان مطرح جهان در فرآیندهای افزایش ظرفیت کانال‌ها، پاک‌سازی منابع طبیعی و بهبود شرایط هیدرولوژیکی، خاکی و کشاورزی مزارع محلی مشارکت خواهند داشت.

پیش از این در مورد ورود سیستماتیک تراکتورهای جدید به استان گزارش شده بود که به طور فعال در کمپین کشاورزی که در سراسر کشور آغاز شده، استفاده می‌شود.

همچنین در کار اتحادیه "آلتین عصر کئول گورلوشیک"  که متخصص در بهسازی دریاچه مصنوعی "ترکمن کئول" است، که در مرز استان‌های داشغوز و بالکان قرار دارد، از بیل مکانیکی استفاده خواهد شد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/60137/20-novyh-ekskavatorov-postupili-v-dashoguzskuyu-oblast-dlya-ochistki-vodnyh-arterij

 

کار ساخت و ساز برای ایجاد "حلقه انرژی" ترکمنستان تا پایان سال 2023 به پایان می‌رسد(23 شهریور)

خبرگزاری اورینت: ساخت خطوط هوایی برق در بزرگراه‌های بالکان-داشغوز و آخال-ماری تا پایان سال 2023 تکمیل می‌شود. این را بامیرات آنامامدوف، معاون نخست وزیر ترکمنستان در مقاله خود برای مطبوعات ترکمنستان اعلام کرد.

اتمام کار ساخت و ساز و نصب در این مناطق، گام بزرگی در ایجاد حلقه موسوم به "حلقه انرژی" خواهد بود که ماهیت آن تضمین تامین انرژی بدون وقفه به استان‌های کشور و گردش برق برای ایجاد صادرات موثر تولید است.

در سال 2021 ساخت خط اخال-بالکان به پایان رسید که در امتداد بزرگراه بزرگی است که استان مرکزی کشور را به استان غربی و دریای خزر متصل می‌کند و از بزرگترین سازندهای شهری و صنعتی می‌گذرد.

یک پروژه بزرگ برای ایجاد یک سیستم انرژی حلقه ای کشور زمانی توسط قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی ترکمنستان، رئیس مصلحت خلق ترکمنستان آغاز شد، که سپس خاطرنشان کرد که حلقه انرژی "در صورت لزوم، امکان توزیع مجدد برق در جهت صحیح و تضمین عملکرد بهینه شبکه‌های برق کشور فراهم خواهد شد."

منبع: https://orient.tm/ru/post/60139/stroitelnye-raboty-po-sozdaniyu-turkmenskogo-energokolca-budut-zaversheny-k-koncu-2023

کاشت سیر در شمال ترکمنستان دوباره 780 هکتار زمین را اشغال می‌کند(23 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در استان داشغوز امسال نیز کاشت سیر 780 هکتار زمین را اشغال می‌کند. کشاورزان محلی با عملکرد 80 سنتر در هکتار قصد دارند در آینده 6240 تن برداشت کنند.

نشریه "ترکمنستان: آلتین عصر" گزارش می‌دهد، عمده‌ترین تولیدکنندگان سیر در این استان، بخش ‌های آکدپه، بولدوم ساز و ترکمن‌باشی هستند که بیش از یک سوم کل مساحت استان را به خود اختصاص داده‌اند.

اخیراً در استان داشغوز، کشت سیر جایگاه قوی در میان محصولات زمستانه به خود اختصاص داده است. منبع خاطرنشان می‌کند که کشت سیر در سال گذشته برای کشاورزان محلی از نظر مشاهده و کسب مهارت های خاص برای تجربه لازم مهم بود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/67056/posadki-chesnoka-v-severnom-regione-turkmenistana-vnov-zaimut-780-gektarov-zemli

 

ژانویه تا اوت: حدود 511 تن ید فنی در آستان بالکان تولید شد(22 شهریور)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: رسانه‌های رسمی ترکمنستان روز چهارشنبه گزارش دادند که شرکت های صنایع شیمیایی در استان بالکان ترکمنستان طی هشت ماهه سال جاری حدود 511 تن ید فنی تولید کردند.

حجم کل محصولات صنعتی تولید شده در بنگاه‌های دولتی و خصوصی استان بالکان از ژانویه تا اوت سال جاری به بیش از 13 میلیارد و 609 میلیون منات رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.7 درصد افزایش داشته است. حدود نیمی از نتایج حاصل از شرکت های خصوصی است.

برای هشت ماه سال جاری، حجم کل برق تولیدی در نیروگاه‌های دولتی مانند نیروگاه‌های ترکمن باشی، آوازه و بالکان آباد در استان غربی ترکمنستان و همچنین نیروگاه حرارتی در شهر ترکمن باشی بالغ بر 3 میلیارد و 155 میلیون کیلووات ساعت بوده است.

در دوره گزارش گذشته، شرکت های دولتی شرکت "ترکمن نفت"، یکی از بزرگترین واحدهای تولید کننده در مجتمع سوخت و انرژی ترکمنستان، بیش از 2 میلیون و 366 هزار تن نفت و 3 میلیارد و 10 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، از جمله میعانات گازی، از چاه‌های عملیاتی تولید کردند.

طرح تولید گاز طبیعی مایع در مجتمع سوخت و انرژی ترکمنستان در مدت 8 ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 58 درصد افزایش داشته است.

منبع: https://business.com.tm/ru/post/10760/yanvaravgust-v-balkanskom-velayate-proizvedeno-okolo-511-tonn-tehnicheskogo-ioda

دو روستای جدید در بخش گئوکدپه استان آخال به طور رسمی افتتاح می‌شود(24 شهریور)

خبرگزاری اورینت: روزنامه "ترکمنستان" گزارش می دهد که به مناسبت سی و دومین سالگرد استقلال ترکمنستان دو روستای جدید در بخش گئوکدپه استان آخال افتتاح می‌شود که در چارچوب آن با حضور شخصیت های فرهنگی و هنری و گروه‌های فولکلور کشور، کارهای تشکیلاتی در حال انجام است.

روستاهای جدید در گنگشلیک های اواداندپه و کوپتداغ واقع شده اند. در هر یک از آنها، 400 خانه راحت مدرن، یک مدرسه برای 640 دانش آموز، یک مهدکودک برای 320 کودک، مراکز خرید، درمانگاه و سایر امکانات اجتماعی و فرهنگی ایجاد شده است.

ساخت شهرک ها توسط اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان ترکمنستان انجام شد.

ساخت مراکز روستایی جدید مطابق با برنامه ملی روستایی برای دوره تا سال 2025 است. بر اساس برنامه‌های دولت ترکمنستان، افتتاح روستاها و شهرهای جدید به تقویت پتانسیل مناطق استانی ترکمنستان و بهینه سازی اسکان مجدد جمعیت کمک می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/60204/dva-novyh-sela-torzhestvenno-otkroyut-v-rajone-gekdepe-ahalskoj-oblasti

 

کار ساخت تقریباً صد خانه در استان داشغوز به شدت جریان دارد(24 شهریور)

خبرگزاری اورینت: مطبوعات رسمی ترکمنستان گزارش می دهند که در شهر داشغوز مرکز اداری استان شمالی کشور به مناسبت سی و دومین سالگرد استقلال ترکمنستان، اولین سه خانه از حدود یکصد خانه ساخته شده در این شهر به بهره برداری می رسد.

جشن خانه نشینی توسط 80 خانواده در این شهر برگزار می‌شود. در حال حاضر، در خیابان "زمان"، ساخت 12 ساختمان مسکونی هفت طبقه با 686 آپارتمان به سرعت در حال انجام است. بسیاری از آنها در الان در حال اجرای روکش کاری هستند. در شرق شهر نیز 70 خانه چهار طبقه برای تقریبا یک و نیم هزار خانوار در 71 هکتار در حال ساخت است.

همچنین یک درمانگاه در مجاورت تاسیسات مسکونی در حال ساخت است. مهدکودک برای ۲۴۰ کودک، مدرسه برای ۶۰۰ دانش آموز و سایر امکانات اجتماعی و اقتصادی در مراحل پایانی است. ساخت و ساز توسط شرکت های ساختمانی خصوصی ترکمنستان از جمله "ایکجام بینا"، "دوورگورلوشیک"، "کورپه گورلوشیک"، "مردانا دوگانلار"، "باگتییارلیک یولی" و غیره در حال انجام است.

این خانه‌ها بر اساس پروژه‌های متعددی ساخته می‌شوند که شامل تسهیلات با آپارتمان‌های 24، 16 و 8 طبقه می‌باشد. خاطرنشان می‌شود که توجه ویژه ای به کیفیت خانه‌های در حال ساخت و ایجاد محیطی مساعد و راحت برای زندگی در مناطق جدید می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/60205/v-dashoguze-polnym-hodom-idut-raboty-po-vozvedeniyu-pochti-sotni-domov

 

رویدادهایی به تاریخ های مهم همکاری بین ترکمنستان و یونسکو در استان بالکان برگزار شد(25 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در تاریخ 15 تا 16 سپتامبر، مراسمی‌به مناسبت سی امین سالگرد عضویت ترکمنستان در یونسکو در سال جاری و همچنین بیستمین سالگرد تصویب کنوانسیون یونسکو "برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس" در شهرهای بالکان آباد و ترکمن باشی برگزار شد.

جشن‌ها در مراکز فرهنگی بالکانابات در موزه تاریخ استان بالکان و در کتابخانه استان بالکان، که در آن نمایشگاه‌هایی از میراث فرهنگی ناملموس سازماندهی شد، که نمایشگاه‌های آن شامل ارزش های موزه و همچنین آثار هنرمندان و صنعتگران معاصر بود، آغاز شد.

همایش موضوعی "ملی میراثیمیز – اگسیامز هزینامیز" ("میراث ملی ثروت پایان ناپذیر") با حضور نمایندگان اجتماع و قشر خلاق شهر، معلمان و دانش آموزان موسسات آموزشی در سالن همایش موزه تاریخ محلی برگزار شد.

در این همایش، چینار رستموا، دبیر اجرایی کمیسیون ملی ترکمنستان برای یونسکو، گوزل مختومقلیوا،رئیس اداره میراث فرهنگی ناملموس وزارت فرهنگ ترکمنستان،  نماینده وزارت امور خارجه ترکمنستان، روسای موزه‌های تاریخی محلی استان‌های ترکمنستان و همچنین رئیس موزه ملی "گوکدپه" استان آخال سخنرانی کردند.

شرکت کنندگان با اقدامات انجام شده در ترکمنستان برای حفظ و رواج گسترده میراث فرهنگی ناملموس مردم ترکمنستان در جهان و همچنین توسعه همکاری‌های چند جانبه با یونسکو آشنا شدند. اطلاعاتی در مورد آثار تاریخی و طبیعی، ارزش های میراث فرهنگی ناملموس حفظ شده در استان‌های مختلف کشور ارائه شد.

سخنرانان بر مسائل مربوط به حفظ آثار و نمونه‌های میراث فرهنگی ملی در فهرست میراث جهانی یونسکو و همچنین تلاش برای ارائه سایر آثار میراث فرهنگی ناملموس مردم ترکمنستان به این فهرست تاکید کردند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/67171/v-balkanskom-velayate-sostoyalis-meropriyatiya-posvyashchennye-znamenatelnym-datam-sotrudnichestva-turkmenistana-s-yunesko

 

کار بر روی نقشه‌های پهنه بندی لرزه ای شهرهای آرکاداغ و بالکانابات در ترکمنستان در حال انجام است(25 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: متخصصان موسسه لرزه‌شناسی و فیزیک جوی آکادمی علوم ترکمنستان در حال کار بر روی ایجاد نقشه‌های پهنه‌بندی لرزه‌ای برای شهرهای آرکاداغ و بالکان‌آباد هستند. که توسط هیئت این موسسه در کنفرانس بین المللی "علم و فناوری برای توسعه پایدار - 2023" در توکیو، ژاپن بیان شده بود.

به گزارش نشریه "ترکمنستان: آلتین عصر"، متعاقباً این نقشه‌ها به عنوان اسناد نظارتی برای ساخت و ساز تأیید می‌شوند.

امروزه توجه زیادی به تضمین مقاومت لرزه ای ساختمان‌ها و سازه‌ها در ترکمنستان می‌شود. این کشور یک برنامه دولتی "کاهش خطر لرزه ای در مناطق لرزه خیز ترکمنستان" دارد. شورای تخصصی ارزیابی خطر لرزه ای و پیش بینی زلزله در آکادمی علوم ترکمنستان با مشارکت کارگروه موسسه لرزه نگاری و فیزیک جوی آکادمی علوم ترکمنستان تشکیل شده است.

این منبع خاطرنشان می‌کند که کار برای ارزیابی آسیب‌پذیری لرزه‌ای تأسیسات صنعتی و اجتماعی، ایجاد شبکه پایش مهندسی- لرزه‌سنجی در ساختمان‌ها و سازه‌های حیاتی در مناطق لرزه‌ای فعال و آموزش متخصصان در مدیریت ریسک لرزه‌ای در حال انجام است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/67187/v-turkmenistane-idet-rabota-nad-kartami-seismicheskogo-raionirovaniya-gorodov-arkadag-i-balkanabat

 

ترکمنستان در نمایشگاه به مناسبت استقلال دستاوردهای اقتصادی خود را ارائه خواهد کرد(25 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش برنامه اطلاع رسانی "وطن" تلویزیون ترکمنستان، باتیر آتدایف، معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان، به سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان از آمادگی برای برگزاری نمایشگاه دستاوردهای اقتصادی به مناسبت سی و دومین سالگرد استقلال این کشور گزارش داد.

در این نمایشگاه نمونه‌هایی از محصولات و خدمات شرکت های ترکمنستانی و همچنین ارائه پروژه‌های سرمایه گذاری و برنامه‌های امیدوارکننده برای توسعه بخش های مختلف اقتصاد به نمایش گذاشته می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: این نمایشگاه نه تنها باید به نمایشی از دستاوردهای کشور تبدیل شود، بلکه باید ابزاری موثر برای ارتقای کالاها و خدمات ترکمنستان در بازارهای داخلی و خارجی باشد. وی خطاب به معاون نخست وزیر، دستورات مشخصی برای تضمین سطح بالای برگزاری نمایشگاه ارائه کرد.

لازم به ذکر است این نمایشگاه از 20 تا 21 ماه سپتامبر در محل اکسپو مرکز اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان برگزار می‌شود. دستاوردهای کشور در تمامی عرصه‌های اقتصادی را ارائه خواهد کرد و همچنین به بستری برای ارتباطات تجاری و ترویج کالاهای ترکمنی تبدیل خواهد شد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/67195/turkmenistan-predstavit-dostizheniya-ekonomiki-na-vystavke-v-chest-nezavisimosti

 

چهار ایستگاه راه آهن جدید در استان‌های ترکمنستان ساخته می‌شود(26 شهریور)

خبرگزاری اورینت: ساختمان‌های جدید، چهار ایستگاه راه آهن در ترکمنستان ساخته می‌شود. آنها در ایستگاه‌های راه آهن شهر بایرام علی در استان ماری، بخش کاکا و بهاردن استان آخال و در شهر بالکانابات استان بالکان ساخته خواهند شد. مامت خان چاکیف، مدیر کل آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیر نظر کابینه وزیران، این موضوع را در جلسه روز شنبه دولت ترکمنستان گزارش داد.

پیش از این گزارش شده بود که ایستگاه راه آهن به عنوان بخشی از ساخت مرحله دوم شهر آرکاداغ ساخته می‌شود.

نوسازی و گسترش زیرساخت های راه آهن توسط برنامه توسعه اجتماعی-اقتصادی ترکمنستان برای سال های 2022-2028 پیش بینی شده است.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور بر لزوم معرفی آخرین فناوری‌ها در ساخت تاسیسات جدید صنعتی اشاره کرد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/60378/chetyre-novyh-vokzala-postroyat-v-regionah-turkmenistana

 

نمایشگاه بین المللی و کنفرانس علمی‌بهداشت و درمان در تاریخ 10 تا 12 اکتبر در ترکمنستان برگزار می‌شود(26 شهریور)

خبرگزاری اورینت: خبرگزاری دولتی ترکمنستان گزارش می دهد که نمایشگاه بین المللی و کنفرانس علمی ویژه دستاوردهای حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزش، علم و ورزش در اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان از 10 تا 12 اکتبر برگزار می‌شود.

همانطور که نورمحمد امانپسوف، معاون نخست وزیر در نشست کابینه وزیران اعلام کرد، شرکت های خارجی برجسته متخصص در تولید دارو و تجهیزات پزشکی، تجهیزات پزشکی و ورزشی و توسعه فناوری‌های آموزشی برای شرکت در بررسی سالانه دعوت خواهند شد. در این مجمع علمی‌که به صورت ترکیبی برگزار می‌شود، دانشمندان و پزشکان ترکمنستان و همچنین همکاران آنها از تعدادی از کشورهای خارجی شرکت خواهند کرد.

همچنین قرار است نتایج مسابقه علمی‌بین‌المللی "فناوری‌های پیشرفته و پیشرفت‌های نوآورانه" که در سال "جوانان شاد با آرکاداغ سردار" در میان جوانان برگزار شد، در سیستم دیجیتال جمع‌بندی شود. در این مسابقه بین المللی که در دو مرحله از طریق سیستم دیجیتال برگزار شد، دانشمندان جوان ترکمنستان و سایر کشورها شرکت کردند.

سردار بردی محمداف رئیس جمهور پس از استماع این گزارش بر اهمیت برگزاری منظم نمایشگاه‌ها و کنفرانس های بین المللی تاکید کرد. در این راستا، رئیس دولت به معاون نخست وزیر دستور داد تا از کنترل اجرای همه رویدادهای برنامه ریزی شده در سطح عالی سازمانی اطمینان حاصل کند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/67205/1012-oktyabrya-v-turkmenistane-proidut-mezhdunarodnaya-vystavka-i-nauchnaya-konferenciya-po-zdravoohraneniyu

 

یک پارک مدرن جدید برای کودکان در شهر آرکاداغ ساخته می‌شود(27 شهریور)

خبرگزاری اورینت: سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان فرمان طراحی و ساخت پارک کودک در شهر ارکاداغ با بهسازی مناطق اطراف را امضا کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، این قرارداد بین فرمانداری "گئوکتپه" استان آخال و شرکت اقتصادی "چیزگی" منعقد خواهد شد.

روز گذشته، قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی ترکمنستان، رئیس مصلحت خلق ترکمنستان، به نمایندگی از رئیس دولت به اولین شهر هوشمند کشور سفر کرد. در آنجا رهبر ترکمنستان از پروژه‌های تاسیسات جدید به عنوان بخشی از ساخت مرحله دوم شهر آرکاداغ بازدید کرد.

رئیس عالی ترین نهاد نمایندگی در این بازدید با مطالبی در خصوص مصالح تکمیلی نمای ساختمان‌های مسجد جدید و موزه در حال ساخت نزدیک آشنا شد. اشاره شد که وقتی خورشید به آنها برخورد می‌کند، "درخشش فوق العاده زیبا" قابل مشاهده خواهد بود. هنگام تزئین اشیا از مواد مدرن استفاده می‌شود.

همچنین پروژه ای برای ساختمان مرکزی آینده فدراسیون ملی فوتبال ارائه شد که همانطور که رئیس مصلحت خلق تاکید کرد باید برای برگزاری همایش ها و سمینارهای مختلف بین المللی مناسب باشد.

پروژه‌های ارائه شده و نقشه‌های تاسیسات آتی که برای ساخت و ساز در مرحله  دوم برنامه‌ریزی شده است، مورد تایید رهبر ترکمنستان قرار گرفت.

منبع: https://orient.tm/ru/post/60395/novyj-sovremennyj-detskij-park-poyavitsya-v-gorode-arkadag

 

تعداد مشتریان اینترنت در ترکمنستان بیش از 3 میلیون نفر است(27 شهریور)

خبرگزاری اورینت: در حال حاضر تعداد کاربران اینترنت در ترکمنستان بیش از سه میلیون (3127599) نفر است. این اطلاعات توسط آژانس "ترکمن آرگاتنشیک" ارائه شده است.

به این ترتیب، 410 هزار نفر از اینترنت سیمی و حدود سه میلیون نفر (2716599) ساکن از اتصال تلفن همراه استفاده می‌کنند.

میزان استفاده از کانال اینترنت خارجی در سراسر کشور به 108 گیگابیت در ثانیه رسید. به نوبه خود، استفاده از کانال اینترنت داخلی به لطف راه اندازی شبکه‌های ملی از 70 گیگابیت در ثانیه گذشت.

آژانس "ترکمن آرگاتنشیک" و شرکت با مسئولیت محدود "آذرتلکام" در حال همکاری برای ایجاد یک خط ارتباطی فیبر نوری از ترکمن باشی (ترکمنستان) به سیازان (آذربایجان) در امتداد کف دریای خزر هستند. اجرای این پروژه به ترکمنستان اجازه می دهد تا به عنوان پل ارتباطی بین اروپا و آسیا عمل کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/60410/kolichestvo-internet-polzovatelej-v-turkmenistane-sostavlyaet-svyshe-3-milliona-chelovek

 

یک برنامه کارآموزی منحصر به فرد در ترکمنستان راه اندازی شده است(27 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: بانک اروپایی بازسازی و توسعه در ترکمنستان پروژه منحصر به فرد جدید خود، برنامه کارآموزی را در این کشور راه اندازی کرد.

به عنوان بخشی از برنامه کارآموزی، 14 شرکت انتخاب شدند که مایل و آماده پذیرش کارورز به مدت دو ماه هستند. در ادامه مسابقه ای با موفقیت بین دانشجویان برای کارآموزی در شرکت ها برگزار شد. بر اساس نتایج این مسابقه 40 کارورز انتخاب شدند.

از 14 تا 16 سپتامبر، کارآموزان منتخب در اتحادیه اقتصاددانان تحت آموزش قرار گرفتند و در آنجا با اهداف کلی کارآموزی جوانان در شرکت های خصوصی در ترکمنستان آشنا شدند. در طول آموزش، بچه‌ها همچنین اطلاعاتی در مورد ویژگی‌ها و مهارت های شخصی یک کارآموز برای موفقیت دریافت کردند. کار در یک تیم چگونه است. نحوه گذراندن موفقیت آمیز مصاحبه در یک شرکت به عنوان کارآموز و بسیاری از توصیه‌های عملی دیگر.

بلافاصله پس از آموزش، نمایندگان شرکت ها برای مصاحبه با کارآموزان ملاقات کردند. هر کارآموز این فرصت را داشت که رزومه خود را به شرکت مورد علاقه خود ارائه دهد.

بر اساس نتایج مصاحبه، کارآموزان از اول اکتبر کار خود را در شرکت ها آغاز می‌کنند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/67243/v-turkmenistane-zapushchena-unikalnaya-programma-stazhirovok

 

ناوگان بازرگانی دریایی ترکمنستان از ابتدای سال جاری تاکنون تقریباً 30 درصد حمل و نقل بار را افزایش داده است(27 شهریور)

خبرگزاری اورینت: وب سایت این شرکت گزارش می دهد که در بازه زمانی ژانویه تا آگوست 2023، شرکت سهامی عام "ناوگان تجاری" در ترکمنستان حجم کل حمل و نقل بار را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 28.6 درصد افزایش داده است.

تنها در 8 ماه، یک میلیون و 509 هزار تن انواع محموله جابجا شد. در عین حال، تعداد کانتینرهای حمل شده در مدت زمان ذکر شده به 2773 TEU رسید که 2.6 برابر افزایش یافته است.

گردش حمل بار برای ژانویه تا آگوست 2023 به 626.355 میلیون تن کیلومتر رسید که 25.4 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2022 است.

مسافربری در ژانویه تا آگوست 2023 نسبت به دوره مشابه در سال 2022 با 65.5 درصد افزایش به 6.194 میلیون مسافر-کیلومتر رسید.

نظرات سرویس مطبوعاتی شرکت سهامی عام "ناوگان تجاری": افزایش نرخ رشد در درجه اول به دلیل افزایش حمل و نقل صادراتی نفت خام و فرآورده‌های نفتی و همچنین محموله‌های فله خشک با تحریک حمل و نقل برای افزایش تحویل توسط کشتی‌های ناوگانی است که از نظر قابلیت اطمینان متمایز هستند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/60440/morskoj-torgovyj-flot-turkmenistana-narastil-perevozki-gruzov-pochti-na-30-s-nachala-goda

 

بیش از 490 نوع خدمات در پورتال خدمات دولتی ترکمنستان درج شده است(27 شهریور)

خبرگزاری اورینت: پورتال یکپارچه خدمات و توابع دولتی شامل بیش از 490 نوع خدمات است.

خدمات ارتباطی، خدماتی در زمینه آموزشی، بهداشتی، حمل و نقل و تدارکات، تبلیغات، خدمات شهری، خدمات اخذ پاسپورت، اشتغال، اخذ مجوز و غیره در اختیار شهروندان ترکمنستان قرار می‌گیرد. همچنین می‌شود در این پلتفرم از کمک حقوقی بهره مند شد.

بنابراین با انتخاب دسته "خدمات ارتباطی" در پورتال، کاربر می‌تواند بدون خروج از منزل، هزینه اینترنت، تلفن، IP-TV، خدمات سینمای آنلاین، تماس با پیک پستی و غیره را پرداخت کند. در بخش "ثبت گذرنامه"، یک شهروند می‌تواند یک صف آنلاین در خدمات مهاجرت کشور بگیرد.

پورتال یکپارچه خدمات و عملکردهای عمومی در سال 2019 به عنوان بخشی از اجرای برنامه دولتی توسعه اقتصاد دیجیتال در ترکمنستان برای 2025-2021 راه اندازی شد. این پورتال که به دو زبان ترکمنی و روسی کار می‌کند، به عنوان "پنجره ای واحد" برای تمام خدمات دولتی ارائه شده در ترکمنستان عمل می‌کند. همچنین شامل فهرستی از وب سایت های رسمی وزارتخانه‌ها و ادارات کشور است.

برای استفاده از خدمات پورتال باید با وارد کردن اطلاعات مناسب ثبت نام کرد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/60437/na-portale-gosuslug-turkmenistana-razmeshcheno-bolee-490-vidov-uslug

 

هفته فناوری عالی در عشق آباد آغاز شد(27 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: امروز در عشق آباد، هفته فناوری عالی به نام "  توسعه اقتصادی پایدار: نوآوری و صنعتی شدن " در دانشگاه فنی و مهندسی اوغوز خان ترکمنستان آغاز شد.

این رویداد که به طور مشترک با برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ترکمنستان و مرکز سازمان امنیت و همکاری اروپا در عشق آباد برگزار می‌شود، در قالب ترکیبی تا 21 سپتامبر ادامه خواهد داشت.

این همایش شامل طیف گسترده ای از رویدادها با هدف به اشتراک گذاری دانش و تجربه در زمینه توسعه فناوری، ترویج نوآوری دیجیتال و نشان دادن چگونگی کمک آن به ایجاد جامعه‌ای فراگیر و پایدار است.

هفته فناوری عالی ترکمنستان با برگزاری کنفرانس بین المللی فناوری‌های عالی و نوآوری آغاز شد. در این مراسم متخصصان برجسته فناوری و نوآوری و همچنین کارشناسان بین المللی دعوت شده توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد و سازمان امنیت و همکاری در اروپا را گرد هم آورد تا یک دید کلی از روندهای جهانی در فناوری، نوآوری و دیجیتالی شدن ارائه دهند.

این کنفرانس به عنوان بستری برای تعامل فعال بین سازمان‌های دولتی علاقه‌مند، مؤسسات آموزشی و جوانان محلی با نمایندگان مراکز و شرکت‌های پیشرفته از جمله UrbanistAI، شورای جهانی متاورس، Drees & Sommer، CITYSHOB و فعالان جوان محیط زیست. این سخنرانی‌ها موضوعاتی مانند اقتصاد سبز، هوش مصنوعی برای توسعه پایدار، امنیت سایبری، اکوسیستم شهری خودکار و نقش جوانان در ساخت شهرهای سبز و هوشمند را پوشش داد.

در 19 سپتامبر، کارشناسان برنامه توسعه سازمان ملل متحد و سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز برای دانشجویان دانشگاه مهندسی سخنرانی خواهند کرد. هدف این سخنرانی‌ها برجسته کردن اهمیت ارتقای توسعه پایدار شهری با بهره برداری از پتانسیل فناوری و نوآوری، معرفی دیدگاه‌های جدید در زمینه کارآفرینی فناوری و ارائه بستری برای بحث های تعاملی در مورد چگونگی مهار نوآوری‌های فناورانه برای رشد پایدار است.

سرویس مطبوعاتی برنامه توسعه سازمان ملل متحد گزارش داد که به عنوان بخشی از هفته فناوری برتر، مسابقه ذهن در 21 سپتامبر با موضوع "جوانان و نوآوری‌ها" برگزار می‌شود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/67266/v-ashhabade-startovala-nedelya-vysokih-tehnologii

 

مجموعه ای از سمینارها در مورد تغییر اقلیم برای متخصصان آب در ترکمنستان راه اندازی شده است(27 شهریور)

خبرگزاری ترکمن پورتال: مجموعه از سمینارهای سه روزه جدیدی برای متخصصان آب در ترکمنستان راه اندازی شده است.

این آموزش در چارچوب پروژه "توسعه روند برنامه ریزی سازگاری ملی در ترکمنستان" توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد با حمایت مالی صندوق اقلیم سبز با همکاری وزارت حفاظت از محیط زیست ترکمنستان برگزار می‌شود.

هدف اصلی این سمینارها ایجاد ظرفیت متخصصان آب در موضوعات مرتبط با تأثیر تغییر اقلیم بر منابع آب در مقیاس منطقه ای و ملی و به کارگیری اقدامات سازگاری برای تامین آب در بخش های مختلف اقتصاد ترکمنستان است.

در این رویدادها متخصصانی از ادارات شهر و دام وزارت حفاظت محیط زیست، وزارت کشاورزی، کمیته دولتی منابع آب، شهرداری عشق آباد، دانشگاه دولتی کشاورزی نیازوف و شعبه داشگوز ریاست صندوق بین المللی نجات دریای آرال حضور دارند.

فهرست موضوعات سمینار شامل: استفاده پایدار از منابع آبی ترکمنستان در تامین آب شرب و شهری، تغییرات شاخص های آب و هوایی در ترکمنستان و تاثیر آن بر مصرف آب، تاثیر تغییر شرایط آب و هوایی بر رژیم آبیاری محصولات کشاورزی، ابزار اندازه گیری نوآورانه به عنوان ابزاری برای سازگاری با اثرات تغییرات آب و هوا است.

مجموعه ای از سمینارها با مشارکت مرکز اطلاعات علمی‌کمیسیون هماهنگی آب بین ایالتی و مرکز اطلاعات علمی‌کمیسیون بین ایالتی برای صندوق بین المللی توسعه پایدار نجات دریای آرال برگزار شد.

نمایندگان اتحادیه تولید "عشق آباد آگیز سوو" اداره خدمات عمومی‌شهرداری عشق آباد کار خود را از جمله تجربه در استفاده از فناوری‌های مدرن برای تصفیه فاضلاب و بهترین شیوه‌ها برای استفاده مجدد از پسماندهای تصفیه شده و آب زهکشی برای نیازهای تکنولوژیکی ارائه کردند.

شرکت کنندگان از کارخانه جدید آب آشامیدنی عشق آباد بازدید کردند و در آنجا با تولید تصفیه خانه آب که برای تامین آب آشامیدنی با کیفیت بالا برای مردم عشق آباد ایجاد شده است آشنا شدند. در بیانیه مطبوعاتی برنامه توسعه سازمان ملل متحد گزارش شده است که این نیروگاه برای تولید 250000 مترمکعب آب در روز طراحی شده است و چهارمین نیروگاه و چاه آب شرب عشق آباد است که یک سیستم آبرسانی تک حلقه ای را برای پایتخت تشکیل می دهد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/67268/v-turkmenistane-zapushchena-seriya-seminarov-po-izmeneniyu-klimata-dlya-specialistovvodnikov

 

معاونان نخست وزیر ترکمنستان از میزان بهبود در عشق آباد و لباب بازدید کردند(28 شهریور)

خبرگزاری  اورینت: خبرگزاری دولتی ترکمنستان گزارش می دهد که نورمحمد امانپسوف، معاون نخست وزیر ترکمنستان در امور علوم، آموزش، بهداشت، ورزش، جوانان و امور عمومی، سفر کاری به عشق آباد داشت و در این سفر در آستانه سی و دومین سالگرد استقلال با پیشرفت کار در بهسازی شهر آشنا شد.

معاون رئیس دولت ترکمنستان پیشرفت کار ساخت و ساز مرکز بین المللی اطفال، مرکز بین المللی علمی و بالینی انکولوژی، مرکز دندانپزشکی، مرکز بین المللی علمی و بالینی فیزیولوژی و مرکز درمان توانبخشی بین المللی را بررسی کرد.

سپس امانپسوف، مقدمات مسابقات جهانی "کوراش" آتی در شهرک المپیک را ارزیابی کرد و با سطح تحصیلات موسسات آموزشی کشور آشنا شد. همچنین یک سفر کاری برای بررسی پیشرفت بازسازی آسایشگاه "آرچمان" انجام شد.

در ادامه این بازدیدها جلسه مشترکی با روسای بخش های پایتخت و متخصصان صنعت برگزار شد. اهمیت آماده سازی برای جشن آینده استقلال مورد توجه قرار گرفت.

باتیر آتدایف، معاون نخست وزیر، که بر استان شرقی ترکمنستان نظارت دارد، یک سفر مطالعاتی مشابه به استان لباب انجام داد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/60487/turkmenskie-vice-premery-proinspektirovali-uroven-blagoustrojstva-ashhabada-i-lebapa

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا