گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته سوم و چهارم مهرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نرم افزار اشتغال آنلاین "واکانت" در ترکمنستان راه اندازی شد

تاریخ انتشار: 10/7/1402

خبرگزاری اورینت: به مناسبت سی و دومین سالگرد استقلال ترکمنستان، پروژه توسعه مهارت های مدرن USAID نرم افزار استخدام آنلاین "واکانت" را راه اندازی کرد.

نرم افزار "واکانت" یک پلت فرم آنلاین با امکانات کامل است که شامل یک وب سایت و یک برنامه تلفن همراه است. جویندگان کار با کمک آنها می‌توانند به راحتی یک کار مناسبی پیدا کرده و برای آن اقدام کنند. در عین حال، متقاضیان می‌توانند یک رزومه آماده آپلود کنند یا به راحتی با استفاده از پلتفرم رزومه ایجاد کنند. برای کارفرمایان، این نرم افزار دسترسی به مخاطبان زیادی و خدمات حرفه ای از آژانس های استخدام پیشرو در ترکمنستان را فراهم می‌کند.

تمامی خدمات نرم افزار به صورت رایگان به کارجویان و کارفرمایان ارائه می‌شود.

در زمان انتشار این خبر، بیش از 450 آگهی در پلتفرم پست شده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61243/v-turkmenistane-zapushchena-onlajn-platforma-po-trudoustrojstvu-wakant

مرکز مرجع دولتی ترکمنستان در طول 10 سال موفقیت چشمگیری در زمینه اندازه شناسی به دست آورده است

تاریخ انتشار: 10/7/1402

خبرگزاری ترکمن پورتال: مرکز مرجع دولتی ترکمنستان در سال 2013 افتتاح شد. این مرکز در طول 10 سال فعالیت، موفقیت های چشمگیری در زمینه اندازه گیری به دست آورده است.  به گزارش وب سایت CentralAsia.news، رئیس بخش علمی، روش شناسی، بازاریابی و مطالعات بین المللی این موسسه، آینا سویونوا، گفت: این مرکز دارای 26 آزمایشگاه و 17 استاندارد برای انواع اندازه گیری است.

در سال 2017، مرکز گواهی اعتبار بین‌المللی را از خدمات اعتباربخشی ملی اسلواکی SNAS دریافت کرد و در سال 2023 اعتبارنامه توسط سازمان ملی اعتباربخشی مجارستان با موفقیت به مدت پنج سال تمدید شد.

این مرکز در زمینه نگهداری پرچم دولتی ترکمنستان نیز فعالیت دارد. پرچم در شرایط ویژه ای ذخیره می‌شود که ایمنی آن را در هر شرایط آب و هوایی تضمین می‌کند.

در طول ده سال کار، مرکز به طور فعال با مؤسسات و سازمان‌های بین المللی اندازه شناسی همکاری کرد.  به عنوان بخشی از این همکاری، مرکز مرجع دولتی ترکمنستان تجهیزات و کمک های فنی را از کشورهایی مانند بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، آلمان، لیتوانی، لتونی و گرجستان دریافت کرد.

در سال‌های آینده، این مرکز در نظر دارد چندین آزمایشگاه دیگر از جمله آزمایشگاه‌های اندازه‌گیری جرم، حجم و دما را مورد تایید بین‌المللی قرار دهد.

مرکز مرجع دولتی نقش مهمی در توسعه اقتصاد ترکمنستان دارد. این مرکز قابلیت اطمینان نتایج اندازه گیری را تضمین می‌کند که برای اطمینان از کیفیت محصولات و خدمات و همچنین ایمنی شهروندان ضروری است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/67872/gec-turkmenistana-za-10-let-dobilsya-znachitelnyh-uspehov-v-oblasti-metrologii

ترکمنستان جریمه‌هایی را برای نقض استانداردهای استفاده از فرآورده‌های نفتی تعیین کرده است

تاریخ انتشار: 11/7/1402

خبرگزاری اورینت: قانون "در مورد اصلاحات و الحاقات به برخی از قوانین قانونی ترکمنستان" که به امضای سردار بردی محمداف رئیس ترکمنستان رسیده است، اقدامات تحریمی را علیه افرادی که مقررات مربوط به استفاده از فرآورده‌های نفتی را نقض می‌کنند، تعریف می‌کند.

به گزارش مطبوعات رسمی ترکمنستان، مقررات جدیدی در قانون تخلفات اداری ترکمنستان وارد شده است.

در حال حاضر مصرف فراورده‌های نفتی در حجم محدود، استفاده نادرست، نقض حجم، استانداردهای مصرف و تضمین ایمنی فنی و زیست محیطی، خرید و فروش غیرقانونی و کسب، مغایرت کیفیت با اطلاعات اسناد دریافتی و (یا) عدم امکان بازیابی کیفیت، حذف غیرقانونی، تخلف از رویه دریافت، نگهداری، توزیع و فرآوری فرآورده‌های نفتی مستعمل جریمه نقدی خواهد داشت.

برای افراد به میزان 1 تا 2، برای مقامات - از 2 تا 5، برای اشخاص حقوقی - از 5 تا 10 واحد اصلی (1 واحد پایه - 100 منات) تعیین می‌شود.

"ارتکاب مجدد جرایم موضوع جزء یک این ماده ظرف یک سال پس از اعمال مجازات اداری مستلزم پرداخت جزای نقدی است."  برای اشخاص حقیقی از 1 تا 5، برای مقامات از 5 تا 10، برای اشخاص حقوقی از 10 تا 20 مبلغ پایه است.

علاوه بر این، صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های موضوع این ماده از دستگاه‌های امور داخلی به دستگاه‌های خدمات دولتی کنترل استفاده از فرآورده‌های نفتی برای رسیدگی به پرونده‌های تخلفات اداری منتقل می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61311/v-turkmenistane-ustanovili-shtrafy-za-narushenie-norm-po-ispolzovaniyu-neftyanoj-produkcii

دانشمندان ترکمنستان استفاده از عصاره افسنطین را در صنعت پزشکی پیشنهاد کردند

تاریخ انتشار: 12/7/1402

خبرگزاری اورینت: دانشمندان مرکز فناوری در آکادمی علوم ترکمنستان توانستند عصاره خشک لیوفیلیزه شده افسنطین، به صورت دقیق یکی از انواع آن - CITVAR (تسیتوار) را به دست آورند. به اورینت خبر دادند که بردی بردیف، محقق، دانشجوی فارغ التحصیل آزمایشگاه بیوتکنولوژی مرکز فناوری آکادمی علوم ترکمنستان، خواص ویژه این ماده را که بسیار موثر و دوستدار محیط زیست است، شناسایی کرد.

اما مهمترین نکته این است که از عصاره می‌توان به طور گسترده در تولید دارو در صنعت داروسازی استفاده کرد. استخراج خود عصاره تسیتوار با استفاده از تجهیزات بیوتکنولوژیکی مدرن صورت گرفت.

برای به دست آوردن عصاره از افسنطین کپتداغ استفاده کردند که در آن 11 گونه از 32 گونه شناخته شده در ترکمنستان رشد می‌کند. خاطرنشان می‌شود که تنها 4 مورد از آنها بومی هستند، یعنی به صورت فشرده در یک منطقه خاص رشد می‌کنند و دارای خواص خاصی هستند. همانطور که دانشمندان تأکید کردند، عمدتاً این ویژگی‌ها در چند جلدی "گیاهان دارویی ترکمنستان" توسط پروفسور قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی ترکمنستان به طور دقیق شرح داده شده است.

عصاره به دست آمده دارای خواص درمانی بی نظیری است و می‌تواند در درمان بیماری‌های عفونی و غیر عفونی، بیماری‌های ریوی و پیشگیری از تومور در آنها استفاده شود. همچنین به طور موثر با میکروب ها مقابله می‌کند و می‌تواند به عنوان یک حشره کش، یعنی ماده ای در برابر حشرات استفاده شود. علاوه بر این، عصاره می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و از واکنش های زنجیره ای خطرناک در بدن جلوگیری کند. ویژگی‌های ضد مالاریای آن شایسته توجه ویژه است.

عصاره خشک لیوفیلیزه افسنطین از کپتداغ شانسی برای قرار گرفتن در فرآیند تولید صنعت پزشکی ترکمنستان دارد که یکی از پیشرفت های امیدوارکننده است. با عنایت به اینکه توجه جامعه علمی و پزشکی ترکمنستان معطوف به استفاده از داروها از مواد اولیه بومی است، محصول جدید دانشمندان، نیازهای سیاست دولتی را برای اجرای "برنامه رئیس جمهور ترکمنستان برای توسعه اجتماعی-اقتصادی کشور در سال های 2022-2028" برآورده می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61363/turkmenskie-uchenye-predlozhili-ispolzovat-v-medicinskoj-promyshlennosti-ekstrakt-polyni

دانشگاه نفت و گاز ترکمنستان به عضویت انجمن دانشگاه‌های فنی درآمد

تاریخ انتشار: 13/7/1402

خبرگزاری اورینت: دانشگاه بین المللی نفت و گاز به نام کاکایف، به عضویت انجمن دانشگاه‌های فنی درآمده است، سازمانی معتبر که توسعه علوم فنی و آموزش را در سراسر جهان ترویج می‌کند.

عضویت در انجمن به دانشگاه ترکمنستان این فرصت را می دهد که در کنفرانس ها، پروژه‌ها و تحقیقات مهمی‌که توسط انجمن یا شریک های آن انجام می‌شود شرکت کند و همچنین به منابع اطلاعاتی و پایگاه‌های اطلاعاتی دسترسی پیدا کند.

انجمن دانشگاه‌های فنی در سال 1993 به ابتکار دانشگاه‌های فنی پیشرو در روسیه ایجاد شد.

هدف آن ارتقاء توسعه آموزش فنی عالی، علم و نوآوری و همچنین تقویت همکاری بین دانشگاه‌های روسیه و سایر کشورها است. در حال حاضر انجمن شامل بیش از 132 سازمان از تمام مناطق روسیه و کشورهای همسایه است.

این انجمن رویدادهای مختلفی را با هدف ارتقای کیفیت آموزش، حمایت از دانشمندان و دانشجویان جوان، توسعه روابط بین‌المللی و تبادل تجربیات برگزار می‌کند. به عنوان مثال، انجمن مسابقات، المپیادها، جشنواره‌ها، کنفرانس ها، سمینارها، نمایشگاه‌ها و سایر اشکال فعالیت های علمی و آموزشی را برگزار می‌کند.

قبلاً انستیتوی مخابرات و انفورماتیک ترکمنستان؛ انستیتوی ارتباطات مهندسی، فنی و حمل و نقل ترکمنستان؛ انستیتوی دولتی معماری و ساختمان ترکمنستان و انستیتوی دولتی انرژی ترکمنستان قبلاً به عضویت انجمن درآمده اند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61416/turkmenskij-neftegazovyj-vuz-stal-chlenom-associacii-tehnicheskih-universitetov

منابع درآمد جایگزین برای زنان روستایی در شهر داشغوز مورد بحث قرار گرفت

تاریخ انتشار: 13/7/1402

خبرگزاری اورینت: آموزش امکان دستیابی به منابع درآمد جایگزین برای زنان روستایی در شهر داشقوز برگزار شد.

این رویداد در چارچوب پروژه "حفاظت و مدیریت پایدار منابع زمین و اکوسیستم‌های با ارزش طبیعی بالا در حوضه دریای آرال برای کسب مزایای متعدد" برگزار شد. این طرح توسط وزارت حفاظت از محیط زیست ترکمنستان به همراه برنامه توسعه سازمان ملل متحد اجرا شد.

در این دوره آموزشی دو روزه نمایندگان اتحادیه صنعت گران و کارآفرینان، انستیتوی کشاورزی دولتی ترکمنستان، نهادهای عمومی و همچنین ساکنان بخش های روهوبلنت و صفرمرات ترکمن باشی شرکت کردند.

شرکت کنندگان در جلسه آموزشی با فناوری پیشرفته فرآوری پشم و ساخت محصولات از آن از جمله فناوری شستشوی مواد اولیه با حداقل مصرف منابع آبی آشنا شدند.

در طول آموزش، تاکید ویژه ای بر تولید پارچه‌های پشمی‌شد، زیرا رسانایی حرارتی پایینی دارند، که برای تولید پارچه‌های کت و لباس بافتنی زمستانی ایده آل است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61424/v-dashoguze-obsudili-alternativnye-istochniki-dohoda-dlya-selskih-zhenshchin

رئیس جمهور ترکمنستان عملکرد 9 ماهه مجتمع سوخت و انرژی را ارزیابی کرد

تاریخ انتشار: 14/7/1402

خبرگزاری اورینت: در جریان نشست عادی دولت ترکمنستان در مورد نتایج کار در 9 ماه سال جاری، باتیر امانوف، معاون نخست وزیر به سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان از نتایج کار صنعت نفت و گاز تحت نظارت خود گزارش داد.

در طول دوره گزارش، کارگران مجتمع سوخت و انرژی ترکمنستان از نتایج خود راضی بودند که مربوط به بخش گاز است.

بدین ترتیب طرح صادرات "سوخت آبی" به خارج از کشور با 114.3 درصد محقق شد. و اگرچه رقم تولید گاز مایع کمتر بود - 111.2 درصد است، با این وجود بسیار بالا باقی می ماند. همچنین تولیدکنندگان گاز طبیعی و وابسته که 9.4 درصد از هدف پیشی گرفته اند.

در مورد نگرانی دولتی "ترکمن نفت "، نخل در رتبه بندی غیر رسمی‌توسط متخصصانی که در تولید بنزین و سوخت دیزل کار می‌کنند گرفته شد - هر دوی آنها 105.1 درصد از طرح را تکمیل کردند.

آنهایی که در این شرکت دولتی درگیر پالایش نفت بودند که این طرح را 101.3 درصد اجرا کردند، نتوانستند با آنها رقابت کنند.

تولیدکنندگان روغن‌های روان کننده نیز با نتیجه 100.9 درصدی از آنها عقب نبودند و کسانی که در تامین نفت در شرکت دولتی نقش دارند باید در دوره گزارش بعدی کارآمدتر کار کنند تا اثربخشی کار خود را افزایش دهند که در دوره گزارش فعلی 100.4 درصد بود.

دستورات سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان خطاب به باتیر امانوف، سرپرست بخش نفت و گاز، معاون رئیس، ، باید اقدامات مجتمع سوخت و انرژی ترکمنستان را هدایت کند - تقویت تلاش‌ها برای کشف ذخایر جدید، که معرفی فناوری‌ های مدرن برای تقویت بیشتر پایه‌ های مادی و فنی صنعت مهم است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61465/prezident-turkmenistana-dal-ocenku-raboty-tek-za-9-mesyacev

حجم تولید در ترکمنستان 6.3 درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: 14/7/1402

خبرگزاری اورینت: تولید ترکمنستان در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.3 درصد افزایش داشته است. به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، این اطلاعات در جلسه کابینه وزیران ترکمنستان اعلام شد.

حجم معاملات خرده‌ فروشی افزایش یافت که طی دوره گزارش 9.6 درصد افزایش داشت. اجرای بخش درآمدی بودجه کشور از 11.7 درصد فراتر رفت، در حالی که سمت هزینه‌ها 97.8 درصد بود. دستمزد در شرکت های بزرگ و متوسط 9.9 درصد افزایش یافت.

حجم سرمایه گذاری‌های پرداخت شده از تمامی منابع تامین مالی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این رقم 13.3 درصد بوده است.

به طور کلی، ترکمنستان همچنان به رشد پایدار تولید ناخالص داخلی خود ادامه می دهد که برای سال های متمادی در 6.3 درصد ثابت مانده است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61468/obem-proizvodstva-produkcii-v-turkmenistane-uvelichilsya-na-63

ترکمنستان در حال افزایش سرعت تولید برق است

تاریخ انتشار: 14/7/1402

خبرگزاری اورینت: بایمیرات آنامامدوف، معاون نخست وزیر که بر مجتمع های صنعتی، ساختمانی و انرژی در دولت ترکمنستان نظارت دارد، از افزایش نرخ تولید برق طی 9 ماه سال جاری خبر داد. به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، وی این را در جلسه کابینه وزیران ترکمنستان اعلام کرد.

بنابراین، وزارت انرژی هدف تولید را 13.2 درصد، نرخ رشد 4.7 درصد و صادرات - 2.2 درصد برآورده کرد. بر اساس اعلام وزارت صنعت و ساخت و ساز، این هدف 10.3 درصد پیشی گرفته است.

نتایج ملموسی توسط شرکت دولتی "ترکمن شیمی" نشان داده شد که مجموعاً 1.661 میلیارد منات محصولات تولید کرد. به نوبه خود، آژانس دولتی برای مدیریت ساخت و ساز بزرگراه خدماتی را 3.7 درصد بیشتر از برنامه ریزی شده ارائه کرد.

در نتیجه این گزارش، سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان، دستور تهیه یک برنامه سرمایه گذاری برای سال 2024 و تسریع در ساخت ساختمان‌های مسکونی و شهرک های مورد نظر را صادر کرد. از جمله وظایف فوری پیش روی بخش ساختمانی و انرژی اقتصاد، ادامه ساخت رینگ انرژی کشور و احداث خط برق ترکمنستان - افغانستان - پاکستان است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61470/turkmenistan-narashchivaet-tempy-proizvodstva-elektroenergii

رشد مجتمع تجاری ترکمنستان 2.6 درصد بود

تاریخ انتشار: 14/7/1402

خبرگزاری اورینت: در ترکمنستان نرخ رشد مجتمع تجاری این کشور از ژانویه تا سپتامبر سال جاری 2.6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، چنین داده‌هایی در جلسه کابینه وزیران توسط باتیر آتدایف، معاون نخست وزیر ارائه شد.

در همان زمان، گزارش شد که تولید نخ پنبه 2.8 درصد، پارچه - 6.4 درصد، خیاطی و لباس بافتنی - 2.7 درصد، چرم - 1.8 درصد افزایش یافته است. از برنامه تولید فرش 5.8 درصد فراتر رفت.

بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان، طی 9 ماهه، نزدیک به 22.4 هزار قرارداد را طی 224 نوبت معاملاتی منعقد کرد. کار اتاق بازرگانی و صنعت کشور 9.2 درصد پیشی گرفت: 16 نمایشگاه و 55 مجمع برگزار شد.

در مورد بخش خصوصی، نرخ بالای تولید صنعتی (7.3 درصد) و همچنین بخش کشاورزی (8.8 درصد) وجود دارد. سردار بردی محمداف، رئیس دولت در خاتمه دستور داد تا تولید انواع محصولات باکیفیت در کشور تحت کنترل شدید قرار گیرد و همچنین پتانسیل صادراتی بخش کارآفرینی اقتصاد را تقویت کرد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61471/tovarooborot-v-turkmenistane-vyros-na-26

ترکمنستان گواهی ثبت مجموعه اشعار مختومقلی را در فهرست حافظه جهانی یونسکو دریافت کرد

تاریخ انتشار: 17/7/1402

خبرگزاری اورینت: گواهی ثبت مجموعه نسخه‌ های خطی مختومقلی فراغی در فهرست بین ‌المللی حافظه جهانی یونسکو در مراسمی‌باشکوه توسط دیمیتری شلاپچنکو، هماهنگ‌ کننده دائمی سازمان ملل متحد در ترکمنستان به وزیر فرهنگ و رئیس آکادمی علوم ترکمنستان اهدا شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی بین المللی ترکمنستان، این مراسم با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ ترکمنستان، مؤسسه زبان، ادبیات و نسخه‌های خطی ملی مختومقلی، دانشمندان و اساتید و همچنین دانشجویان در عشق آباد برگزار شد.

مجموعه اشعار شاعر بزرگ ترکمنستان مختومقلی فراغی شامل نسخه‌های خطی باقی مانده از آثار او است که در قرن 18-19 در سراسر ترکمنستان گسترش یافته است. این مجموعه شامل بیش از 80 شعر است. این نمونه نادری از میراث شفاهی و مکتوب ترکمن‌ها و مردمان کل جهان ترک زبان، ادبیات آسیای مرکزی و اروپا است.

برنامه "خاطره دنیا" توسط یونسکو در سال 1992 ایجاد شد و یک پروژه بین المللی برای حفاظت از آثار مکتوب باستانی کشورها و مردم جهان - اسناد یا مجموعه‌ای از اسناد دارای ارزش مهم و ماندگار، اعم از کاغذی، سمعی و بصری، دیجیتال یا هر قالب دیگری است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61600/turkmenistan-poluchil-sertifikat-o-vklyuchenii-sbornika-stihov-mahtumkuli-v-reestr-yunesko-pamyat-mira

بانک توسعه اسلامی آماده تامین مالی ساخت مراکز انکولوژی در ترکمنستان است

تاریخ انتشار: 18/7/1402

خبرگزاری اورینت: قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی ترکمنستان، رئیس مصلحت خلق ترکمنستان، اعلام کرد که بانک توسعه اسلامی آمادگی خود را برای تامین مالی ساخت مراکز انکولوژی در استان‌های ماری، بالکان و لباب اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، وی این موضوع را طی یک سفر کاری به پایتخت اعلام کرد.

رئیس عالی‌ترین نهاد قوه‌ مردمی ترکمنستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ترکمنستان با اجرای سیاست "درهای باز"، به طور فعال در حال توسعه همکاری‌ با سایر کشورها و همچنین با موسسات مالی جهانی از جمله بانک توسعه اسلامی است.

رهبر ملی ترکمنستان در این سفر کاری بر لزوم استفاده از مصالح ساختمانی مدرن در ساخت مراکز بهداشتی تاکید کرد. در حال حاضر، کارشناسان بین المللی نیز به عنوان بخشی از گروه‌های مشاوره در کار ساخت و ساز شرکت دارند.

در حال حاضر مراکز بزرگ پزشکی بین المللی در پایتخت ترکمنستان در حال ساخت هستند که مرکز بین المللی علمی و بالینی فیزیولوژی با 250 تخت و مرکز بین المللی درمان و توانبخشی با 400 تخت، مرکز بین المللی تحقیقات و بالینی انکولوژی با 500 تخت، مرکز دندانپزشکی و مرکز بین المللی کودکان با 160 تخت در حال ساخت است.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61650/islamskij-bank-razvitiya-gotov-profinansirovat-stroitelstvo-onkocentrov-v-turkmenistane

مرحله دوم شهر آرکاداغ در سپتامبر 2026 به بهره برداری می رسد

تاریخ انتشار: 18/7/1402

خبرگزاری اورینت: خبرگزاری دولتی ترکمنستان گزارش می دهد که سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان، فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن کمیته دولتی ساخت و ساز شهر ارکاداغ مجاز است با شرکت های ساختمانی محلی برای طراحی و ساخت تاسیسات مرحله دوم قرارداد امضا کند.

این سند به عنوان بخشی از اجرای قطعنامه قبلاً تصویب شده "در مورد اجرای مرحله دوم ساخت و ساز شهر ارکاداغ" امضا شد. کار ساخت و ساز قرار است در اکتبر 2023 آغاز و در سپتامبر 2026 به پایان برسد.

پیش از این گزارش شده بود که در چارچوب ساخت مرحله دوم شهر ارکاداغ، نه تنها تأسیسات زیرساخت اجتماعی، بلکه بنگاه‌های صنعتی که یک خوشه صنعتی مدرن را در این شهر تشکیل می‌دهند، راه‌ اندازی می‌ شوند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61651/vtoruyu-ochered-goroda-arkadag-sdadut-v-sentyabre-2026-goda

تاجر ترکمنستان هویج خشک را به مصرف کنندگان عرضه می‌کند

تاریخ انتشار: 18/7/1402

خبرگزاری اورینت: بالکان آنامیرادوف، کارآفرین ترکمنستان، تولید هویج خشک را راه اندازی کرده است که در زمین‌های استان‌های بالکان و آخال می‌کارد و محصول های باغ را به کارگاهی مجهز به جدیدترین تجهیزات ایتالیایی می‌برند و در آنجا پس از انجام پردازش های تکنولوژیکی به میز مصرف کننده می رسند.

هویج خشک از نظر خواص با هویج تازه متفاوت است و در برخی از زمینه‌های صنایع غذایی استفاده از محصولات خشک ترجیح داده می‌شود. به عنوان مثال، در صنعت پخت، هویج خشک تقاضای زیادی دارد.

محبوبیت هویج خشک در صنایع غذایی نیز به این دلیل است که بسیار کاربردی است. از این محصول می‌توان در تهیه انواع ظروف و کنسرو استفاده کرد.

در سایت اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان گزارش شده است که این تاجر ترکمنستان ماهانه بیش از 40 تن محصول نهایی تولید می‌کند که به بازارهای داخلی عرضه می‌شود و به روسیه نیز صادر می‌شود.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61679/turkmenskij-biznesmen-predlagaet-potrebitelyam-sushenuyu-morkov

دانشمندان ترکمنی شامپینیون غول پیکری به وزن 350 گرم پرورش دادند

تاریخ انتشار: 19/7/1402

خبرگزاری اورینت: به گزارش خبرنگار اورینت، متخصصان آزمایشگاه بیوتکنولوژی مرکز فناوری در آکادمی علوم ترکمنستان، به رهبری آلتین رحمانوا، به طور آزمایشی یک قارچ غول پیکر به وزن 350 گرم، که 10 برابر اندازه قارچ های معمولی است، پرورش دادند.

قطر کلاهک قارچ 18 سانتی متر، طول ساقه آن 7 سانتی متر است. مطالعات آزمایشگاهی احتمال مصرف این محصول را تایید کرده است. هدف اصلی این آزمایش ایجاد قارچ های سازگار با محیط زیست، سالم و سودآور از دیدگاه بازار است. مرکز فناوری آکادمی علوم ترکمنستان خاطرنشان کرد: در ترکمنستان 90 درصد از سهم بازار را شامپینیون‌ها اشغال کرده اند.

علاوه بر این، دانشمندان در تلاشند تا با حذف مواد مضر از ترکیب قارچ "شامپینیون" وحشی، با کاشت آن در شرایط مصنوعی که تمام الزامات کشاورزی مدرن، به ویژه پرورش قارچ را برآورده می‌کند.

دانشمندان همچنین اضافه کردند که شامپینیون حاوی 20 اسید آمینه از جمله متیونین ضروری، سیستئین، سیستین، تریپتوفان، ترئونین، والین، لیزین و فنیل آلانین است.

سویه هیبرید از تلاقی سویه‌های سفید و کرم که دارای بدنه باردهی باکیفیت و ویژگی‌های عملکردی بالا هستند به دست آمد. این آزمایش در یک اتاق کشت ویژه با قابلیت تنظیم دما و رطوبت هوا انجام شد.

"ما فکر می‌کنیم که در آینده سویه آزمایشی قارچ "شامپینیون" وحشی به یک محصول کشاورزی واقعی تبدیل خواهد شد. آلتین رحمانوا، رئیس این بخش، در پایان گفت: یک قارچ به خوبی رسیده حاوی بیش از یک میلیارد هاگ است و استانداردهای زیست محیطی را برآورده می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61701/turkmenskie-uchenye-vyrastili-gigantskij-shampinon-vesom-v-350-grammov

امیدبخش ترین تحولات دانشمندان جوان ترکمنستان را معرفی کردند

تاریخ انتشار: 21/7/1402

خبرگزاری اورینت: 279 نفر در مسابقه دانشمندان جوان "فناوری‌های عالی و پیشرفت های نوآورانه" که اخیرا برگزار شد، شامل 171 دانشمند از ترکمنستان و 108 دانشمند از کشورهای خارجی بودند. این مسابقه توسط وزارت آموزش و پرورش ترکمنستان به همراه کمیته مرکزی سازمان جوانان به نام مختومقلی برگزار شد. در بخشی از نمایشگاه و همایش "بهداشت، آموزش و ورزش در عصر رنسانس دوران جدید یک دولت قدرتمند" اسامی‌برندگان این مسابقه اعلام شد که  از جمله محققان مرکز فناوری آکادمی علوم ترکمنستان هستند.

برنده مقام اول پرافتخار این مسابقه، هاالمیرات اورونبایف، رئیس آزمایشگاه فناوری نانو مرکز فناوری آکادمی علوم ترکمنستان بود. او کار خود را با موضوع "روش ‌ها و ویژگی‌ های سنتز نانولوله‌های کربنی" ارائه کرد. اورونبایف تجزیه و تحلیل مربوطه را انجام داد.

او توانست نانولوله‌های کربنی را با استفاده از رسوب شیمیایی بخار با استفاده از آرگون و آهن سنتز کند. این آزمایش چندین بار انجام شد و طی آن تصاویری در مقیاس نانو از نانولوله‌های کربنی سنتز شده به دست آمد.

خاطرنشان می‌شود که ایجاد آنها "تأثیر مثبتی در افزایش قدرت اقتصادی کشور ما خواهد داشت." اکنون آزمایشگاه مرکز فناوری آکادمی علوم ترکمنستان ابتکارات متعددی در رابطه با ایجاد تولید نانولوله‌های کربنی در ترکمنستان و استفاده از آنها در صنایع مختلف تهیه کرده است. این پیشنهادات به نهادهای مربوطه ارسال شد.

شایان ذکر است که در حال حاضر از لوله‌های کربنی در تولید رزوه‌های فوق قوی، مواد کامپوزیت، نانوسیم ها، نمایشگرها و LED ها  و همچنین در تحولات کامپیوترها، که به ویژه در زمینه رشد سریع صنعت برق ترکمنستان اهمیت دارد، استفاده می‌شود.

در ترکمنستان که به ‌خاطر ذخایر بزرگ نفت و گاز شهرت دارد، مانند همه کشورهای تولید کننده نفت، خاک‌ های نزدیک به مناطق تولید نفت و تأسیسات انرژی آلودگی وجود دارد. دونیاگوزل آمانازارووا، محقق ارشد در آزمایشگاه فناوری‌ های سنتز مواد جدید، راهی برای خروج از این وضعیت پیدا کرد که کار خود را با عنوان "شناسایی میکروارگانیسم های اکسید کننده هیدروکربن در خاک های آلوده به نفت ترکمنستان" به مسابقه ارسال کرد.

عمدتاً برای تصفیه خاک به معنای استفاده از میکروارگانیسم های به دست آمده در نتیجه تجزیه و تحلیل میکروبیولوژیکی است که در خاک های آلوده به نفت پالایشگاه نفت ترکمن باشی و سیدی انجام شد.

در نتیجه، تعداد میکروارگانیسم ها و توانایی آنها برای رشد در خاک های آلوده به نفت تعیین شد. برای شناخت، فرهنگ های غنی سازی میکروارگانیسم های اکسید کننده هیدروکربن به دست آمد. بدین ترتیب در پالایشگاه نفت سیدی 3 سویه باکتری، 14 اکتینومیست و 9 سویه میکروارگانیسم اکسید کننده هیدروکربن شناسایی شد. در خاک های مجتمع پالایشگاه‌های نفت ترکمن باشی، 24 سویه باکتری شناسایی شد که متعلق به 8 جنس و 11 نوع میکروارگانیسم اکسید کننده هیدروکربنی است.

چاریکولیوا، با همکارش، محقق جوان در آزمایشگاه فناوری نانو در مرکز فناوری آکادمی علوم ترکمنستان، دولت قربان نظروف، مقام سوم را به دست آورد که در این مسابقه کار خود را "تولید پیست پلی پیست مورد استفاده در مسیرهای مسابقه از مواد اولیه محلی" ارائه کردند.

این ایده بر توسعه ورزش سوارکاری در ترکمنستان و توسعه زیرساخت های لازم برای این امر متمرکز بود. نویسنده این اثر خاطرنشان می‌کند: "اجداد ما با پرورش، تکثیر و حفظ خلوص نژاد اسب های شگفت انگیزی را که گنجینه‌های فرهنگ جهانی هستند به نسل مدرن واگذار کردند."

برای ساخت ماده مورد نظر از ماسه کوارتز معدن مانه استفاده شده است. پس از آسیاب، الک شده و با آب شسته می‌شد و انواع ناخالصی‌ها از آن خارج می‌شد. سپس ماسه را در کوره ای با دمای 105 درجه خشک کردند. در طی این فرآیند، کسری از ماسه کوارتز خشک شده به اندازه 0.8-1.2 میلی متر انتخاب شد. مشخص شد که مقدار قابل توجهی سیلیکون در ماسه حتی پس از شستشو باقی می ماند و حجم گوگرد به طور کلی افزایش می یابد. پس از معرفی مواد افزودنی لازم از جمله الیاف مصنوعی، مخلوط را هم زدند تا یکدست شود.

در نتیجه، یک مسیر پلی تراک ساخته شده از ماسه کوارتز، فیبر مصنوعی و اصلاح کننده به دست آمد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/61843/nazvany-samye-perspektivnye-otkrytiya-molodyh-turkmenskih-uchenyh

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا