گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم مردادماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آموزش و علم ترکمنستان: نتایج شش ماهه اول سال 2023(13 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: ترکمنستان به نوسازی سیستم آموزشی و علمی‌با هدف تقویت توان فکری جامعه ادامه می دهد. مرکز اطلاعات بین المللی ترکمنستان گزارش می دهد که طی شش ماه گذشته پیشرفت های چشمگیری در این زمینه حاصل شده است.

از جمله:

537 متخصص ترکمنستان از ساختارهای آموزشی برای تبادل تجربیات و ارتقای مهارت های خود در خارج از کشور آموزش دیده اند.

در دانشگاه دولتی ترکمنستان به نام مختومقلی و انستیتوی دولتی تربیت معلم ترکمنستان به نام سید نظر سیدی، کرسی‌های یونسکو تأسیس شد که مراکز آموزشی و پژوهشی بین المللی هستند.

باشگاه‌های یونسکو "زبان‌های جهان"، "فرهنگ صلح" و "حفاظت از محیط زیست - مفهوم مهم توسعه پایدار" در دانشگاه‌های کشور افتتاح شده است.

در شهر آرکاداغ، برای اولین بار، دانشجویان در آکادمی‌بین المللی پرورش اسب به نام آبا آنایف جذب می‌شوند. موسسات آموزشی تخصصی جدیدی مانند مدرسه حرفه ای متوسطه آموزشی به نام بردی محمد آنایف، مدرسه تخصصی هنر به نام ساخی جباروف و مدرسه حرفه ای متوسطه پزشکی به نام ساچلی دورسونوا افتتاح شدند.

راندمان تحقیقات علمی افزایش یافته، 1696 کتاب درسی، وسایل کمک آموزشی و برنامه‌های آموزشی تصویب شده است.

1362 نفر در مسابقه آثار علمی در بین جوانان ترکمنستان پیشرفت های خود را ارائه کردند. 67 دانشمند جوان برنده جوایز شدند.

همایش علمی‌بین‌المللی "علم، تکنولوژی و فناوری‌های نوآورانه در عصر احیای دوران جدید یک دولت قدرتمند" همزمان با روز علم برگزار شد. در این کنفرانس نمایندگانی از جامعه علمی ترکمنستان و ده‌ها کشور خارجی گرد هم آمدند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65352/obrazovanie-i-nauka-turkmenistana-itogi-pervyh-shesti-mesyacev-2023-goda

 

کشاورزان استان بالکان ترکمنستان برنامه تهیه آرد را 143 درصد برآورده کردند(13 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: به گزارش "ترکمنستان: آلتین عصر"، شرکت تولیدی "بالکان گالا اونوملری" در بخش گیزیل آربات استان بالکان ترکمنستان، طرح تهیه آرد گندم را در شش ماهه اول سال 2023 به میزان 143 درصد به انجام رساند.

در شرکت روستای "سارپ" دارای تجهیزات مدرن برای نگهداری و تولید آرد می‌باشد.  آسانسور کنار نیروگاه می‌تواند 50000 تن غلات را در خود جای دهد.

کشاورزان استان بالکان برای اولین بار در ترکمنستان، برنامه برداشت گندم سال جاری انجام دادند. این شرکت سالانه 50 هزار تن آرد تولید می‌کند و روزانه 200 تن غلات آسیاب می‌شود. در نیمه اول سال، برنامه احیای گندم را بیش از 143.8 درصد انجام داد و 10405 تن آرد و 4726 تن سبوس تهیه کرد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65374/agrarii-balkanskogo-velayata-turkmenistana-vypolnili-plan-po-zagotovleniyu-muki-na-143

 

مجموعه ای برای دوره‌های آموزشی پرداخت شهریه در مدرسه حرفه ای کمیته دولتی تلویزیون، رادیو و سینمای ترکمنستان وجود دارد(13 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: آموزشکده حرفه ای کمیته دولتی تلویزیون، رادیو و سینمای ترکمنستان، از جذب دانشجو برای دوره‌های آموزشی با پرداخت شهریه در رشته‌های زیر خبر داد:

مدیر تلویزیون و رادیو؛ سازماندهی و تهیه برنامه‌های تلویزیونی؛ دستیار مهندس صدا؛ ویرایشگر فیلم؛ فیلمبردار تلویزیون؛ مفسر ورزشی؛ نصب کامپیوتر؛ دستیار کارگردان؛ مدیریت سیستم اطلاعات؛ حسابداری؛ کارشناس مخابرات؛ کار آرشیوی و مدل سازی سه بعدی و انیمیشن.

مدت دوره‌ها 1.5 سال می‌باشد.

اتباع ترکمنستان با تحصیلات متوسطه عمومی‌بر اساس نتایج آزمون ورودی برای تحصیل پذیرفته می‌شوند.

به فارغ التحصیلان دوره‌ها دیپلم آموزش حرفه ای ابتدایی استاندارد دولتی صادر می‌شود.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65381/idet-nabor-na-platnye-kursy-v-profshkolu-goskomiteta-po-televideniyu-radio-i-kinematografii-turkmenistana

 

نحوه اعطای وام خرید ملک در ساختمان‌های نوساز شهر ارکاداغ تصویب شد(14 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: بانک مرکزی ترکمنستان روش اعطای وام به شهروندان این کشور برای خرید آپارتمان در ساختمان‌های جدید "شهر هوشمند" آرکاداغ را تصویب کرد. سند مربوطه در وزارت دادگستری ترکمنستان ثبت شده است.

بر اساس رویه منتشر شده، به شهروندان ترکمنستان برای خرید آپارتمان در ساختمان‌های مسکونی به مدت 30 سال با یک درصد در سال با مهلت حداکثر 5 سال وام مسکن داده می‌شود. متن کامل فرمان را می‌شود در minjust.gov.tm یافت.

مراسم افتتاحیه مرحله اول شهر آرکاداغ در 29 ژوئن 2023 با حضور سردار بردی محمداف، رئیس جمهور برگزار شد.

پروژه بزرگ ساختمانی آرکاداغ قرار است در دو مرحله اجرا شود. در حال حاضر مرحله اول ساخت آن به پایان رسیده است که در چارچوب آن 336 تاسیسات اجتماعی، فرهنگی و غیره ساخته شده است.

شهر جدید که در کوهپایه‌های زیبای کوپتداگ قرار دارد، نمونه‌ای از یک شهر "هوشمند" است که زندگی آن کاملاً مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته دیجیتال، اطلاعات و ارتباطات و فناوری‌های "سبز" است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65427/utverzhden-poryadok-predostavleniya-kreditov-dlya-pokupki-nedvizhimosti-v-novostroikah-goroda-arkadag

 

شرکت های ترکمنستان نخ پنبه ای را به بازارهای ترکیه و اروپا صادر می‌کند(17 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: امروزه نخ پنبه ای شرکت ترکمنستانی "بالکان دوکما" یکی از پرتقاضاترین کالاها نه تنها در داخل کشور، بلکه در بازارهای ترکیه و کشورهای اروپایی است. به گزارش روزنامه "ترکمنستان"، نخ در انواع مختلف، کاملا مطابق با استانداردهای کیفیت بین المللی است.

در مجموع در زمانی از ژانویه تا جولای بیش از 51 میلیون منات نخ به فروش رسید. این رقم 4 میلیون منات بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

وجود فناوری‌های روز در شرکت سهامی محدود "بالکان دوکما" واقع در شهر گیزیلا آربات، امکانات فراوانی را برای تولید بدون گره نخ های مرغوب در اندازه‌های مختلف به این شرکت میدهد.

در ماه‌های ژانویه تا جولای امسال 2650 تن نخ پنبه مرغوب تولید شد که 310 تن بیشتر از دوره گزارش سال قبل است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65503/turkmenskoe-predpriyatie-postavlyaet-pryazhu-na-rynki-turcii-i-evropy

 

تعداد کشاورزان کشت ذرت در استان آخال رو به افزایش است(17 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: در استان آخال ترکمنستان، تعداد کشاورزان کشت ذرت، که به دلیل خواص درمانی و پتانسیل علوفه ای آن متمایز است، به طور پیوسته در حال افزایش است. این را مرکز بین المللی اطلاعات گزارش داده است.

اکنون در استان آخال تجربه قابل توجهی در کاشت ذرت و برداشت محصول غنی جمع شده است.

ذرت یکی از محصولات کشاورزی باستانی است که در تولید محصولات غذایی و خوراک مغذی دام اهمیت زیادی دارد. در مقیاس صنعتی، الکل، مشمع کف اتاق، کاغذ و ویسکوز از ذرت تولید می‌شود و به دلیل داشتن خواص کلرتیک خاص، جایگاهی در پزشکی برای درمان سنگ کلیه و کوله سیستیت پیدا کرده است.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65504/v-ahalskom-velayate-rastet-chislo-zemlevladelcev-vyrashchivayushchih-kukuruzu

 

دانشمندان ترکمنستان اولین محصولات نیمه تمام مفید را به صورت پودر ایجاد کردند(17 مرداد)

خبرگزاری اورینت: دانشمندان مرکز فناوری آکادمی علوم ترکمنستان نه تنها محصولات نیمه تمام غذایی ایمن، بلکه سالم نیز ایجاد کرده اند، از جمله: رشته فرنگی فوری با چاشنی، آب میوه خشک، سوپ خشک و همچنین آرد کدو تنبل و ذرت است. درباره این آلتینا رحمانوا، رئیس آزمایشگاه بیوتکنولوژی به اورینت گفته است.

توجه ویژه ای به رشته فرنگی فوری از سوی محققان ترکمنستان جلب شد. همانطور که رحمانوا خاطرنشان کرد، ویژگی اصلی رشته فرنگی ایجاد شده عدم وجود مونوسدیم گلوتامات، مواد نگهدارنده و رنگ است، یعنی مواد افزودنی که تقریباً در تمام این محصولات نیمه تمام وجود دارد.

رشته فرنگی یک بلوک از قبل پخته و خشک شده از قطعات خمیر است که از آرد ذرت با افزودن نمک تهیه می‌شود. چاشنی‌ها با کیسه‌های ادویه جات و ویژگی اصلی آشپزی ظرف چربی سنتی بره سرخ شده و له شده است. به نظر می رسد همه چیز مانند بسته‌های نودل فوری است که در قفسه‌های فروشگاه‌ها رایج و متداول است، اما این محصول نیمه تمام کاملاً عاری از هرگونه افزودنی غیرمستقیم است و فقط حاوی محصولات طبیعی است که ترکیب و اثر متقابل آنها بوده است. در آزمایشگاه مطالعه کرد.

یکی دیگر از نکات جدید دانشمندان، کنسانتره هندوانه و خربزه است که امکان اجتناب از استفاده از افزودنی‌های شیمیایی در بسیاری از محصولات و آماده سازی‌ها را فراهم می‌کند. آنها می‌توانند نوشیدنی‌ها و داروهای مختلف را با ویتامین‌ها و مواد معدنی اضافی غنی کنند. این امر با اسپری (تسریع) خشک کردن محصول امکان پذیر شد. جزئیات فناوری که می‌تواند تمام خواص مفید خربزه را حفظ کند و طعم آن را با اضافه کردن آب آشکار کند، هنوز مخفی مانده است. پودر تولید شده به طور موثر عمل می‌کند، به راحتی هضم می‌شود و به جای آنالوگ های موجود، به توسعه میکرو فلورا کمک نمی‌کند.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که بلغور جو دوسر به دست آمده می‌تواند بینایی، وضعیت پوست، مو، مفید برای کلیه‌ها و کاهش خطر تشکیل سنگ (سنگ) در آنها، تقویت سیستم ایمنی و بافت استخوانی، کاهش فشار خون و از پیشرفت آترواسکلروز جلوگیری می‌کند. تنها چیزی که نیاز دارد این است که به پودر طبیعی آب ریخته شود. علاوه بر این، می‌توان از آن در مکملهای ورزشی، غذای کودک و داروها استفاده کرد.

در آینده می‌توان از آن در زمینه‌های رستوران، قنادی، گوشت و لبنیات و سایر صنایع غذایی و داروسازی استفاده کرد.

علاوه بر آب میوه‌های خشک، سوپ های خشک سزاوار توجه ویژه هستند که تنوع آنها نیز چشمگیر است: نخود، گوجه فرنگی، سبزیجات، کدو تنبل، لوبیا، ذرت، سوپ با گیاهان.

"سوپ فوری اختراع جدیدی نیست. سوپ ها سنتی ترین و محبوب ترین غذای هموطنان ما هستند. اکثر ساکنان شهر ساعت های زیادی را در محل کار می‌گذرانند و نمی‌توانند هر روز برای پخت ناهار و شام خانگی وقت بگذارند. رحمانوا می‌گوید: در سوپ‌هایمان بهترین غذاهای ملی را جمع‌آوری کرده‌ایم، وقتی کلمات "سوپ در کیسه" معمولاً بلافاصله چیزی پر از مواد نگهدارنده، تقویت‌کننده طعم و سایر "مفید" ناشناخته ظاهر می‌شوند. البته این مخلوط ربطی به آن ندارد."

کشف دیگر سیر آسیاب شده است که با یک هدف مهم ایجاد شده است نه تنها برای حفظ تمام خواص مفید، بلکه برای به حداقل رساندن سطح پروتئین، فیبر غذایی، قند و حذف کامل چربیهای ترانس و کلسترول می‌باشد. دانشمندان موفق شدند آنها پودر سیر را ایجاد کردند که استفاده از آن 8 برابر سودآورتر از حبه‌های سیر معمولی است و غلظت مواد مغذی کمتر از کل محصول نیست. در آینده، پودر قادر خواهد بود به طور قابل توجهی در زمان و هزینه برای تولید کنسرو، محصولات گوشت و سوسیس و کنسانتره غذایی صرفه جویی کند.

آب میوه‌ها و سوپ های خشک برای جایگزینی محصولات نیمه تمام وارداتی و داخلی موجود در بازار و غنی شده با افزودنی‌های شیمیایی طراحی شده اند. دانشمندان قصد دارند به کار بر روی استفاده از مواد تشکیل دهنده غذاهای ملی، به عنوان مثال، ایجاد چیپس از چربی بره سرخ شده (چیگیردک) ادامه دهند. دانشمندان محلی متعهد به ادغام کامل مکمل های طبیعی در صنعت غذا و پذیرایی هستند.

برای این کار، فناوری‌های داخلی برای تولید آرد کدو تنبل و ذرت که دارای خواص درمانی و آنزیم‌هایی هستند که در آرد گندم وجود ندارد، توسعه یافتند. به عنوان مثال، آرد کدو تنبل در عادی سازی هضم موثر است و دارای ویتامین‌های بسیاری از جمله A، B1، B2، B5، B6، B9، C، H و PP است.

مصرف آرد ذرت دارای تعدادی خواص است. به عنوان مثال، بر خلاف آسیاب انواع دیگر محصولات، حاوی گلوتن در ترکیب خود نیست. توجه مصرف کنندگان مبتلا به عدم تحمل گلوتن، طرفداران رژیم های غذایی گلوتن و افراد مبتلا به مشکلات روده است. علاوه بر این، محصولات ساخته شده از آرد ذرت عملکرد عضله قلب را بهبود می‌بخشد، به کاهش فشار خون و سطح کلسترول کمک می‌کند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58200/turkmenskie-uchenye-sozdali-pervye-poleznye-polufabrikaty-v-vide-poroshkov

 

بیش از 2000 تن پلی پروپیلن از ترکمنستان از طریق بندر ترکمن باشی ارسال شد(17 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: از طریق پایانه پلی پروپیلن بندر بین المللی ترکمن باشی واقع در سواحل ترکمنستان دریای خزر، 2090.90 تن محصولات شیمیایی صنعت نفت و گاز حمل شد.

به گزارش وب سایت بندر دریایی، 749 هزار و 900 تن از آن توسط شرکت اقتصادی "اوغوزابات" به سفارش شرکت ترکیه ای "بستوی" به ترکیه صادر شد و به سفارش شرکت قزاقستانی "کورسینتز"  1350 تن پلی پروپیلن با موفقیت به منطقه آستاراخان فدراسیون روسیه ارسال شد.

مساحت کل ترمینال پلی پروپیلن بندر بین المللی ترکمن باشی 62000 مترمربع است که تمامی محوطه‌های این ترمینال برای جلوگیری از آسیب به محموله‌های پلی پروپیلن به دلیل شرایط جوی تجهیز شده است. منبع خاطرنشان کرد: ظرفیت این ترمینال 120000 تن در سال می‌باشد.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65509/bolee-2000-tonn-polipropilena-otpravleno-iz-turkmenistana-cherez-morskoi-port-turkmenbashi

 

ترکمنستان در تحقق دستیابی به اهداف توسعه پایدار به موفقیت دست یافته است(19 مرداد)

خبرگزاری اورینت: شبکه تصمیم گیری اهداف توسعه پایدار(سدسن) رتبه بندی کشورها را در شاخص توسعه برای هر یک از موارد اهداف توسعه پایدار منتشر کرده است. این نظارت 166 کشور عضو سازمان ملل را تحت پوشش قرار داد.

طبق داده‌ها، ترکمنستان در اهدافی مانند "برابری جنسیتی"، "انرژی مقرون به صرفه و پاک"، "مصرف و تولید مسئولانه" پیشرفت های محسوسی داشته است.  نکته قابل توجه هدف "آب پاک و بهداشت" است که ترکمنستان "در مسیر دستیابی به آن" قرار دارد.

کارشناسان از یک سیستم چند نقطه ای انعطاف پذیر استفاده کردند که پیشرفت کشور را تا حد امکان عینی ارزیابی می‌کند.

به این ترتیب ترکمنستان تاکنون پیشرفت داشته و در زمینه‌های زیر بسیار به هدف نزدیک شده است:

- عملکرد دانه؛

- پوشش همگانی خدمات بهداشتی؛

- رفاه ذهنی؛

- تقاضا برای تنظیم خانواده با رضایت از روش های نوین در بین زنان؛

- نسبت میانگین تعداد سالهای تحصیل در میان زنان و مردان؛

- مصرف آب آشامیدنی؛

- رشد تولید ناخالص داخلی تعدیل شده؛

- مبارزه با بیکاری؛

- مبارزه با قاچاق انسان؛

- تهیه مسکن مدرن؛

- حمل و نقل عمومی راحت؛

- مبارزه با زباله‌های الکترونیکی؛

- کنترل انتشار اکسید نیتریک؛

- کنترل انتشار دی اکسید کربن.

زمینه‌هایی که ترکمنستان در آن به موفقیت های چشمگیری دست یافته و دستیابی کامل به هدف را نام برد. از جمله:

- مبارزه با فقر در همه سطوح (بر اساس برابری قدرت خرید)؛

- مبارزه با سوء تغذیه؛

- مبارزه با عقب ماندگی رشد در کودکان زیر پنج سال؛

- مبارزه با اسراف در کودکان زیر پنج سال؛

- مبارزه با مرگ و میر مادران؛

- تامین کادر پزشکی واجد شرایط در حین زایمان؛

- واکسیناسیون کودکان با واکسن‌های توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی.

- اطمینان از سطح مناسب سواد در میان افراد 15 تا 24 سال؛

- حضور برابر زن و مرد در بازار کار؛

- ارائه خدمات اولیه آب آشامیدنی به مردم؛

- ارائه خدمات اولیه بهداشتی به مردم؛

- تضمین دسترسی به برق؛

- تضمین دسترسی به سوخت‌ها و فناوری‌های سازگار با محیط زیست برای پخت و پز؛

- حذف حوادث مرگبار در کار؛

- کنترل انتشار اکسید گوگرد؛

- حفظ گونه‌های حیوانات و گیاهان کتاب داده قرمز؛

- حفاظت از جنگل ها از قطع شدن؛

- از بین بردن تهدیدات موجودات زنده در آب و خشکی؛

و غیره...

در ژوئیه سال جاری، ترکمنستان دومین بررسی ملی داوطلبانه را در مورد اجرای اهداف توسعه پایدار در مجمع سطح عالی در ستاد سازمان ملل متحد در نیویورک ارائه کرد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58285/turkmenistan-dostig-uspehov-v-vypolnenii-zadach-po-dostizheniyu-celej-ustojchivogo-razvitiya

 

ترکمنستان تنها کشور آسیای مرکزی است که واردات خود را در 10 سال گذشته کاهش داده است(19 مرداد)

خبرگزاری اورینت: طی ده سال گذشته، ترکمنستان واردات کالاهای خود را بیش از سه برابر کاهش داده است. بنابراین، در سال 2012، ترکمنستان کالاها و خدماتی به ارزش 9.9 میلیارد دلار خریداری کرده است، در حالی که همین رقم در سال 2022 به 2.9 میلیارد دلار رسیده است که تقریباً 3.4 برابر کاهش یافته است.

چنین داده‌هایی در بررسی آماری تجارت جهانی که توسط سرویس مطبوعاتی سازمان تجارت جهانی منتشر شد، آورده است. شاخص های عملیات صادرات-واردات در کالاهای واسطه ای مورد توجه ویژه در بررسی است.

کالاهای واسطه ای شامل کالاهایی است که مراحل اولیه فرآوری را پشت سر گذاشته و برای فروش بیشتر در بازار یا ایجاد محصولات جدید استفاده می‌شود. در ترکمنستان، در بازه زمانی مشخص شده، گام مهمی در جهت بهبود استخراج منابع و پردازش آنها برداشته شد: صادرات چنین کالاهایی تقریباً دو برابر شد. از 620 میلیون دلار در سال 2011 به 1.16 میلیارد دلار ده سال بعد است.

به نوبه خود، واردات کالاهای واسطه ای به نصف کاهش یافت و از 3.2 میلیارد دلار به تقریباً 1.6 میلیارد دلار رسید. چنین روند مثبتی که امکان خرید کمتر از صادر را فراهم می‌کند، با سیاست جایگزینی واردات در ترکمنستان و اصلاحات همراه: افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد، ایجاد بنگاه‌هایی با قابلیت تولید محصولات وارداتی در خاک ترکمنستان می‌باشد.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58297/turkmenistan-nazvan-edinstvennoj-stranoj-ca-sokrativshej-import-za-poslednie-10-let

 

جذب دانشجو در مؤسسات آموزشی آژانس «ترکمن دنیزدریایولاری» ادامه دارد(20 مرداد)

خبرگزاری اورینت: آژانس "ترکمن دنیز دریا یولاری" به ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی 2024-2023 در هنرستان متوسطه دریایی شهر ترکمن باشی و هنرستان متوسطه دریایی در شهر ترکمن آباد ادامه می دهد. مدارک تا 21 ماه اوت پذیرفته می‌شود.

هنرستان متوسطه فنی و حرفه ای دریایی شهر ترکمن باشی در رشته‌های زیر از متقاضیان پذیرش می‌کند:

کشتیرانی؛ بهره برداری از نیروگاه‌های کشتی؛ اقتصاد انرژی و تامین برق؛ کشتی سازی و تعمیر کشتی؛ اقتصاد و برنامه ریزی؛ حسابداری و حسابرسی؛ فناوری محصولات پذیرایی؛ اتوماسیون فرآیندها و تولیدات فناوری؛ فعالیت های عملیاتی در لجستیک؛ فناوری امنیت اطلاعات و سازماندهی آن؛ حفاظت و بهبود محیط زیست.

هنرستان متوسطه دریایی شهر ترکمن آباد در رشته‌های زیر از متقاضیان پذیرش می‌کند:

کشتی سازی؛ اقتصاد انرژی و تامین برق (طبق رشته)؛ فناوری محصولات پذیرایی؛ هیدروملیوراسیون؛ سازماندهی و فناوری امنیت اطلاعات؛ سیستم های مخابراتی چند کاناله؛ سازمان گردش اسناد و بایگانی؛ برنامه نویسی در سیستم های کامپیوتری؛ حسابداری و حسابرسی؛ فعالیت عملیاتی در لجستیک؛ حفاظت در مواقع اضطراری؛ اقتصاد و فناوری اطلاعات دیجیتال؛ صنعت و مهندسی عمران.

شهروندان ترکمنستان که دارای تحصیلات متوسطه عمومی هستند بر اساس نتایج امتحانات ورودی در هنرستان حرفه ای متوسطه پذیرفته می‌شوند. مدت تحصیل بسته به رشته تحصیلی 2-2.5 سال به صورت پرداخت شهریه می‌باشد.

لیست مدارک پذیرش:

- درخواستی خطاب به مدیر در فرم مقرر؛

- یک پرسشنامه در فرم مقرر ؛

- سند آموزش متوسطه عمومی (اصل و کپی)؛

- گواهی پزشکی به فرمی‌که توسط وزارت بهداشت و صنعت پزشکی ترکمنستان تعیین شده است.

- ویژگی‌های آخرین محل تحصیل (کار، واحد نظامی)؛

- 8 عکس در اندازه 3 در 4 سانتی متر؛

- یک کپی تایید شده از کتاب کار برای کارمندان؛

- پاسپورت (کپی)؛

- کارت شناسایی نظامی‌که خدمت سربازی را در نیروهای مسلح ترکمنستان گذرانده اند (برای مردان جوانی که خدمت سربازی را سپری نکرده اند - گواهی ثبت نام و نامه تاییدیه از نماینده نظامی در محل اقامت).

منبع: https://orient.tm/ru/post/58350/turkmendenizderyayollary-agentliginin-garamagyndaky-orta-hunar-okuw-mekdeplerinde-2023-2024-nji-okuw-yyly-ucin-dalasgarleri-kabul-edislik-gyzgalanly-dowam-edyar

 

یک گیاه دارویی گرمسیری جدید توانست در ترکمنستان رشد کنند(20 مرداد)

خبرگزاری اورینت: کارمندان انستیتوی ملی بیابان‌ها، گیاهان و جانوران وزارت کشاورزی ترکمنستان موفق شدند گیاه دارویی موموردیکا را پرورش دهند که معمولاً در جنوب شرقی آسیا در آب و هوای گرمسیری رشد می‌کند.

به گزارش روزنامه "ترکمنستان"، پس از اتمام کشت آزمایشی، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که سازگاری موفق و رشد سریع این گیاه در آب و هوای محلی، امکان استفاده بیشتر آن را برای اهداف دارویی فراهم می‌کند.

ارتفاع این گونه علفی می‌تواند به دو متر برسد. این گیاه دارای گل های زرد روشن است و در هنگام رسیدن میوه‌ها، میوه‌های نارنجی رنگی است که برای خانواده کدویی که به آن تعلق دارد معمول است.

مومودیکا سرشار از ویتامین‌ها از جمله A، B، B1، E و F است. سیستم ایمنی، بینایی را تقویت می‌کند و همچنین سموم مضر برای بدن را از بین می‌برد، برخی به توانایی آن در کاهش سطح قند خون اشاره می‌کنند. به گفته برخی از دانشمندان آمریکایی، مواد آب موموردیکا قادر به توقف رشد سلول های سرطانی و گاهی از بین بردن آنها هستند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58358/novoe-tropicheskoe-lekarstvennoe-rastenie-smogli-vyrastit-v-turkmenistane

 

دروس جدید "آموزش حرفه ای" در مدارس ترکمنستان معرفی شد(21 مرداد)

خبرگزاری اورینت: دروس "آموزش حرفه ای" در مدارس متوسطه ترکمنستان برای دانش آموزان پایه‌های 11-12 معرفی شد. به گزارش اورینت در یکی از مدارس متوسطه پایتخت، دروس جدید دو بار در هفته برگزار می‌شود.

دروس جدید برای نشان دادن توانایی‌های دانش آموزان دبیرستانی در زمینه‌های خاصی از آموزش برنامه ریزی شده است که حدود 60 حرفه مختلف را پوشش می دهد. در این دروس ها، دختران و پسران با مبانی تسلط در زمینه‌هایی مانند اقتصاد دیجیتال، کشاورزی، مبانی برش و دوخت، فناوری کامپیوتر، سوزن دوزی ملی، حسابداری، باغبانی و غیره آشنا می‌شوند.

در حال حاضر، وزارت آموزش و پرورش کشور به همراه انستیتوی ملی آموزش ترکمنستان در تلاش است تا مهارت های معلمان دوره متوسطه را برای معرفی دروس جدید ارتقا دهد.  این به دلیل انتقال کامل مدارس متوسطه به آموزش 12 ساله است. به عنوان مثال، اولین کلاس دوازدهم در سال تحصیلی آینده ظاهر می‌شود.

بر اساس داده‌های منابع باز، پنجاه بازرس متخصص از ادارات اصلی از استان‌های مختلف کشور دوره‌های آموزشی پیشرفته را در آستانه سال تحصیلی جدید 2024-2023 گذرانده اند.

منبع: https://orient.tm/ru/post/58395/novyj-predmet-professionalnaya-podgotovka-vveli-v-shkolah-turkmenistana

 

سردار بردی محمداف: "ترکمنستان به تلاش های خود ادامه خواهد داد تا خزر دریای صلح، هماهنگی و همکاری باقی بماند"(21 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان، خطاب به شرکت کنندگان در همایش علمی-کاربردی "دریای خزر دریای صلح و دوستی" که امروز در منطقه ملی گردشگری "آوازا" افتتاح می‌شود، گفت: "ترکمنستان به تلاش های خود ادامه خواهد داد تا خزر همچنان دریایی از صلح، هماهنگی و همکاری باقی بماند". این مجمع به روز دریای خزر اختصاص دارد که به طور سنتی در 12 اوت در ترکمنستان در سطح بالایی جشن گرفته می‌شود.

رئیس دولت یادآوری کرد که ترکمنستان در سال 2002 اولین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر را در عشق آباد ترتیب داد تا در مورد وظایف فوری کشورهای دریای خزر گفتگو کند.

در پیامی‌که امروز در روزنامه ترکمنستان بی‌طرف منتشر شد، آمده است: "این رویداد مهم، پایه‌ای محکم برای چشم انداز همکاری همه جانبه طولانی‌مدت در  دستور کار دریای خزر ایجاد کرد و همچنین انگیزه مهمی‌برای حل بسیاری از مشکلات تعامل در فضای دریایی به وجود آورد".

رئیس جمهور سردار بردی محمداف خاطرنشان کرد که ترکمنستان با اتخاذ اقدامات سیستماتیک برای توسعه قالب های جدید برای گفت و گوی سیاسی موثر در دریای خزر، از تعدادی ابتکار مهم  استفاده کرد.

سردار بردی محمداف تاکید کرد: "در این راستا سازوکار رایزنی‌های منظم به پیشنهاد کشور ترکمنستان در سطح نمایندگان ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر که زیر نظر وزارت‌های امور خارجه فعالیت می‌کنند، از اهمیت زیادی برخوردار است."

وی همچنین یادآوری کرد که در 12 آگوست 2019 به ابتکار ترکمنستان، اولین همایش اقتصادی خزر در منطقه ملی گردشگری "آوازا" برگزار شد که اولویت بعد اقتصادی در تعامل در دریا و اهمیت ایجاد قالب مشارکتی که چشم انداز بزرگی دارد را تشریح کرد.

سردار بردی محمداف تاکید کرد که ترکمنستان با تعهد به وضعیت حقوقی بی طرفی دائمی‌بین المللی به رسمیت شناخته شده، ابتکاراتی را با هدف تقویت و گسترش روابط بین کشورهای دریای خزر مطرح می‌کند و آمادگی خود را برای مشارکت نزدیک در بخش های اولویت دار اقتصاد - انرژی، حمل و نقل و لجستیک، صنعت، تجارت، نشان می دهد.

یکی دیگر از حوزه‌های موضوعی در چارچوب اهداف مشترک کشورهای حاشیه خزر، حفاظت از محیط زیست خزر و حفظ رفاه زیست محیطی در این منطقه است. دریای خزر و محیط زیست آن یک بیوسنوز منحصر به فرد است که به تأثیر پدیده‌های منفی از جمله تغییرات آب و هوایی حساس است.

در پیام رئیس دولت گفته می‌شود: "بر این اساس ترکمنستان از کشورهای منطقه می‌خواهد در زمینه حفاظت از منابع آبی، تنوع زیستی دریای خزر و استفاده منطقی از منابع طبیعی آن همکاری کنند."

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65647/berdymuhamedov-turkmenistan-prodolzhit-usiliya-chtoby-kaspii-ostavalsya-morem-mira-soglasiya-i-sotrudnichestva

 

ترکمنستان پذیرش درخواست ها برای دریافت مجوز برای حمل و نقل بار بین المللی از طریق جاده را شروع می‌کند(23 مرداد)

خبرگزاری ترکمن پورتال: آژانس "ترکمن اوتواولاگلاری" از آغاز پذیرش درخواست اشخاص حقوقی و حقیقی برای اخذ مجوز از کشورهای خارجی برای حمل و نقل جاده ای کالا برای سال 2024 خبر داد. این توسط آژانس "ترکمن اوتواولاگلاری"  در وب سایت رسمی‌گزارش شده است.

درخواست ها تا 25 آگوست 2023 پذیرفته می‌شود.

مجوز حمل کالا از طریق جاده یک سند اجباری برای اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی است که در حمل و نقل جاده ای کالا در مسیرهای بین المللی فعالیت می‌کنند.

منبع: https://turkmenportal.com/blog/65724/turkmenistan-otkryvaet-priem-zayavok-na-poluchenie-razreshenii-na-mezhdunarodnuyu-gruzoperevozku-avtotransportom

 

بالا