رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی شهرستان گنبدکاووس از رصد ۶۵ هزار و ۱۴۷ دستگاه خودرو در ایستگاه کنترل باک مرز اینچه‌برون خبر داد و گفت: تاکنون ۲۳ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۷۳ لیتر فرآورده کنترل شده است.

 

هادی قزلسفلو در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان که در گمرک مرزی اینچه‌برون برگزار شد، اظهار کرد: عمده مسئولیت این ایستگاه شامل کنترل باک خودروهای خروج از کشور(ترانزیت) و خودروهای ورودی به محوطه گمرگ جهت تخلیه بار(ترانشیب) است.

وی افزود: از آنجایی که خودروهای داخل کشور از سوخت یارانه ای استفاده می کنند هنگام خروج از مرز باک خودروها توسط دستگاه‌های دیجیتال اندازی گیری می شود و مابه‌التفاوت سوختی که در باک این خودروها است با نرخ تنظیم شده در کارگروه استانی دریافت می‌شود تا از هر گونه سوء‌استفاده جلوگیری شود.

رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی شهرستان گنبدکاووس تأکید کرد: در بخش خودروهای خارجی نیز همین روال انجام می‌شود تنها مابه‌التفاوت دریافتی با توجه به نوع سوختی که دریافت می‌کنند متفاوت است البته برای خودروهای ایرانی در هر یک از مرزها بر اساس مصوبات استانی تخفیف در نظر گرفته می شود و خودروهای ایرانی می‌توانند ۲۰۰ لیتر فرآورده را به سمت ترکمنستان حمل کنند اگر مقصد آنها به غیر از ترکمنستان مثلاً قزاقستان باشد تا ۵۰۰ لیتر مشمول معافیت در سوخت می‌شوند.

قزلسفلو به فعالیت ایستگاه کنترل باک مرز اینچه‌برون اشاره کرد و یادآور شد: این مرکز از سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرده و از زمان راه اندازی تا انتهای آبان سال ۱۴۰۱ آمار مجموع خودروهای داخلی و خارجی رصد شده به ۶۵ هزار و ۱۴۷ دستگاه رسیده است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ تاکنون در نتیجه رصد انجام شده ۲۳ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۷۳ لیتر فرآورده کنترل شده است، گفت: میزان مابه‌التفاوت اخذ شده برابر با ۹۲ میلیارد و ۱۷۵ میلیون و ۹۴۸ هزار و ۶۰۵ ریال بوده که این میزان به خزانه کشور واریز می شود.

رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: از اسفند ماه سال ۱۳۹۷ به دلیل بیماری کرونا مرز اینچه‌برون به سمت ترکمنستان تعطیل شد و به همین علت در سال های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دریافتی مابه‌التفاوت سوخت خودروها به صفر رسیده بود اما پس از بازگشایی مرزها از دو هفته گذشته این روند دوباره در حال انجام است

بالا