همزمان با سفر رئیس جمهوری ترکمنستان به پکن و ملاقات وی رئیس جمهوری چین، رسانه های رسمی چین از تصمیم و اراده دو کشور برای ارتقای روابط به سطح همکاری و شراکت جامع راهبردی و توسعه همکاری های دوجانبه خبر دادند.

به گزارش روزنامه گلوبال تایمز چین، « شی جینپینگ » رئیس جمهوری چین و « سردار بردی محمداف » رئیس جمهوری ترکمنستان در دیداری در پکن از اراده دو دولت برای افزایش همکاری های دوجانبه و ارتقای روبط فیمابین به شکل شراکت راهبردی و جامع میان پکن و عشق آباد سخن گفتند.

ناظران مقتدند این ارتقای راهبردی نشانگر نقطه عطفی جدید در روابط دوجانبه دو کشور است. بدین ترتیب هر دو طرف با تاکید بر روابط دوستانه و سنتی از دیرباز ابراز امیدواری کردند توسعه بیشتری در روابط میان دو کشور در آینده صورت گیرد.

براساس بیانیه مشترکی که پس از دیدار رهبران دو کشور منتشر شد، طرفین برای تقویت همکاری در زمینه انرژی، نوآوری ارتباطات، مکانسیم های همکاری و ضمانت مشترک برای حفظ صلح و ثبات منطقه ای و توسعه توافق کردند.

در این بیانیه همچنین به توسعه روابط فرهنگی، بهداشت و سلامت، رسانه و گردشگری میان چین و ترکمنستان نیز اشاره شده است.

رئیس جمهوری چین تاکید کرد دو طرف باید از یکدیگر پیرامون مسائل و منافع مشترک حمایت کنند و به مسیر توسعه یکدیگر با توجه به شرایط ملی کشور خود احترام بگذارند. با توجه به شرایط و چالش های جدید در منظر منطقه ای و بین المللی هر دو طرف باید به تقویت همکاری، امنیت و مبارزه با تروریسم و افراطی گری جدایی طلبانه بپردازند.

از سوی دیگر تحلیلگران معتقدند حمایت قاطع ترکمنستان از چین درباره مسئله تایوان بیانگر پایداری و دوستی دوجانبه این دو کشور است.

عشق آباد و پکن درصدد گسترش همکاری های دوجانبه هستند، به همین منظور «سردار بردی محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان در تاریخ ۵ و ۶ ژانویه (۱۵ و ۱۶ دی) به چین سفر کرد.

پیشتر در سال جاری، رئیس جمهوری ترکمنستان و «وی فنگ هه» وزیر دفاع چین نسبت به ارتقا سطح همکاری های دوجانبه و تعمیق شراکت نظامی ابراز تمایل کردند.

بردی محمداف در نشستی با وی در عشق آباد گفت که ترکمنستان برای روابط خود با چین اهمیت زیادی قائل است.

وی تاکید کرد که دو کشور در زمینه های سیاسی، دیپلماسی، تجاری، فرهنگی، بشردوستانه و تبادلات مردمی همکاری بالایی داشته و شراکتی راهبردی ایجاد کرده اند.

رئیس جمهوری ترکمنستان با اشاره به اینکه چین یکی از شرکای بزرگ تجاری کشورش است، افزود بیش از یک هزار و ۴۰۰ دانشجوی ترکمنستانی در چین تحصیل می کنند و دانشجویان می توانند در بسیاری از دانشگاه های ترکمنستان به زبان چینی درس بخوانند.

بالا