مدیر اجرایی شورای بازرگانی روسیه و ترکمنستان با اشاره به نقش ایران در تزانزیت منطقه، از افزایش بیش از 11 درصدی مبادلات تجاری بین دو کشور در سال جاری میلادی، خبر داد.

 «میخائیل رومیانتسف»، مدیر اجرایی شورای بازرگانی روسیه و ترکمنستان در مورد افزایش گردش مالی بین این کشور و ترکمنستان در سال جاری میلادی، خبر داد.

 مدیر اجرایی شورای بازرگانی روسیه و ترکمنستان در چهارمین مجمع بین‌المللی اقتصاد خارجی «چالش‌ها و راه‌حل‌ها برای تجارت، هم‌افزایی شایستگی» به کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب، گفت: گردش تجاری بین دو کشور در سال جاری 11.6 درصد افزایش یافته است که این یک جهش بزرگ است.

بنابر سخنان وی، رشد این شاخص متاثر از افزایش 125.8 درصدی حمل و نقل ایران از طریق ترکمنستان به مناطق مختلف روسیه است و از پتانسیل قابل توجهی برای افزایش برخوردار است.

به گفته وی، عرض‌های مختلف گیج – 1520 میلی‌متر در ترکمنستان و 1435 میلی‌متر در ایران – نیاز به تعویض چرخ‌های واگن در گذرگاه مرزی «سرخس – سرخس» هنگام ورود و خروج از کشور دارد. لذا هم‌اکنون بازسازی آنجا با سرعت بیشتری انجام خواهد شد که به نوبه خود کاهش هزینه‌ها و تحویل سریعتر محصولات را به دنبال خواهد داشت.

به لطف شاخه شرقی کریدور بین‌المللی شمال – جنوب و این واقعیت که واگن ها را می توان وسایل نقلیه ریلی متصل کرد، امکان افزایش حجم محصولات عرضه شده در هر دو جهت وجود خواهد داشت.

رومیانتسف تصریح کرد: خودروها توان حمل کالا به مقدار راه‌آهن را ندارند. علاوه بر این بنزین در حال گران شدن است و راه آهن که با تخلیه در بندرعباس از ترکمنستان و ایران می‌گذرد، پتانسیلی است که از هر نظر آماده حمایت از آن هستیم.

مدیر اجرایی شورای بازرگانی روسیه و ترکمنستان اضافه کرد: ما نه تنها آماده ارائه کمک در راه هستیم بلکه در جهت ادغام تجارت روسیه در ترکمنستان، شروع کار در این کشور و همچنین ترویج منابع مالی یاری می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در آینده نزدیک پایه‌های در خاک ترکمنستان ایجاد می‌شود، این کشور می‌تواند به مرکزی تبدیل شود که از طریق کشورهای صادرکننده بتوانند در آینده کالاهای خود را به افغانستان ارسال کنند

بالا