ترکمنستان در ماه های ژانویه تا می امسال به چین 4.25 میلیارد دلار گاز طبیعی عرضه کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.5 درصد بیشتر است.

خدمات گمرک چین با اعلام این مطلب گفت: ترکمنستان همچنان بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی به این کشور از طریق خط لوله گاز است.

بر اساس این گزارش، بعد از ترکمنستان روسیه قرار گرفته است و مبلغ گاز طبیعی صادر شده این کشور به چین طی این مدت 2.81 میلیارد دلار بوده که نیز افزایش 2.12 درصدی داشته است.

میانمار با 630.53 میلیون دلاری (افزایش 23.1 درصدی)، قزاقستان 300.13 میلیون دلاری (کاهش 25.4 درصدی) و ازبکستان 118.63 میلیون دلاری (کاهش 60.71 درصدی) در موقعیت های بعدی قرار گرفته اند.

حجم فیزیکی واردات گاز طبیعی در سامانه آنلاین خدمات گمرک چین درج نشده است.

ازبکستان در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تقاضا در بازار داخلی، فروش گاز طبیعی به خارج از کشور را به میزان قابل توجهی کاهش داده و واردات این نوع سوخت را افزایش می‌دهد.

قزاقستان نیز  به دلیل مشابهی از جمله رشد تقاضای داخلی صادرات گاز خود را کاهش داده است. همچنین این امر که بسیاری از بنگاه های بزرگ صنعتی این کشور ترجیح می‌دهند به جای زغال سنگ از گاز استفاده کنند، از دلایل دیگر کاهش صادرات گاز توسط این کشور به خارج است.

بالا