مجید محمد نژاد رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در گفت و گو با بازار گفت: در روابط تجاری و خارجی میان ایران و ترکمنستان محدودیت و موانعی وجود دارد اما باید رفع شده و زیرساخت‌های دو کشور تقویت گردد.

 

مجید محمد نژاد گفت:: دیپلماسی اقتصادی میان ایران و ترکمنستان بایستی به شکلی صحیح احیا شود و موانعی که سبب کاهش مراودات تجاری بین دو کشور می گردد، از طریق دیپلماسی رفع شود زیرا امروزه برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی و رخدادهای جهانی بر تجارت بین کشورها سایه انداخته است.

مجید محمدنژاد با اشاره به این موضوع که بدون شناخت از بازارهای جهانی امکان پاسخگویی مناسب به نیاز کشورها و صادرات کالا به آنها نیست ادامه می دهد: نشست هیئت های تجاری و برگزاری نمایشگاه های مشترک کمک شایانی برای شناسایی نیازهای طرفین دارد.

وی با اشاره به تجارت دو میلیارد دلاری ایران با اوراسیا اذعان می کند: ظرفیت تعامل ایران با کشورهای آسیای میانه بیش از این رقم‌هاست و لذا ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد که بایستی به فعلیت برسد و نبایستی از این موضوع غافل شد.

محمد نژاد با تاکید بر این موضوع که دیپلماسی اقتصادی میان ایران و ترکمنستان بایستی به شکلی صحیح احیا شود و موانعی که سبب کاهش مراودات تجاری بین دو کشور می گردد، از طریق دیپلماسی رفع شود می افزاید: امروزه برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی و رخدادهای جهانی بر تجارت بین کشورها سایه انداخته است.

وی یادآور می شود: این وضعیت، حاکی از اهمیت برقراری دیپلماسی اقتصادی به منظور توسعه تعاملات تجاری با دیگر کشورهاست؛ زیرا امکان صادرات کالا در شرایط محدود وجود ندارد. بر همین اساس، برقراری دیپلماسی اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. وی با اشاره به تجارت دو میلیارد دلاری ایران با اوراسیا اذعان می کند: ظرفیت تعامل ایران با کشورهای آسیای میانه بیش از این رقم‌هاست و لذا ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد که بایستی به فعلیت برسد و نبایستی از این موضوع غافل شد.

محمد نژاد با تاکید بر این موضوع که دیپلماسی اقتصادی میان ایران و ترکمنستان بایستی به شکلی صحیح احیا شود و موانعی که سبب کاهش مراودات تجاری بین دو کشور می گردد، از طریق دیپلماسی رفع شود می افزاید: امروزه برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی و رخدادهای جهانی بر تجارت بین کشورها سایه انداخته است.

وی یادآور می شود: این وضعیت، حاکی از اهمیت برقراری دیپلماسی اقتصادی به منظور توسعه تعاملات تجاری با دیگر کشورهاست؛ زیرا امکان صادرات کالا در شرایط محدود وجود ندارد. بر همین اساس، برقراری دیپلماسی اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

دروازه ورود به اوراسیا

محمدنژاد با اشاره به اینکه ترکمنستان با ظرفیت‌های خاص خود دروازه‌ای امن برای ورود به اوراسیاست اذعان می کند: ایران نیز دروازه ورود ترکمنستان به آب‌های آزاد می‌باشد. ما باید با تکیه بر این پتانسیل، به بهره‌گیری از فرصت‌های حمل‌ونقل و بازاریابی در کشورهای دوردست بیندیشیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان: ایران در زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی و دانش‌بنیان ظرفیت زیادی دارد و می‌تواند نیاز ترکمنستان را پاسخ دهد و ترکمنستان نیز امکان تامین نیاز ایران در برخی کالاها و مواد اولیه همچون کود،گوگرد را دارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان اذعان می کند:ایران در زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی، دام و طیور، دانش‌بنیان ظرفیت زیادی دارد و می‌تواند نیاز ترکمنستان را پاسخ دهد.

وی یادآور می شود:ترکمنستان نیز امکان تامین نیاز ایران در برخی کالاها و مواد اولیه همچون کود،گوگرد را دارد که به‌زودی در اتاق مشترک ایران و ترکمنستان مسیرهای جدیدی در زمینه گسترش روابط تجاری بین دو کشور بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون چین رغبت و تمایل زیادی برای صادرات و گسترش روابط اقتصادی با ترکمنستان دارد یادآور می شود:این در حالی است که ایران از این ظرفیت غافل مانده است.</p>

محمد نژاد بیان میکند:در حالی کشورهای دیگر برای حضور در بازارهای ترکمنستان رغبت نشان می دهند که جمهوری اسلامی ایران به دلیل هم مرزی، منافع و فرهنگ مشترک و تعاملات دو طرفه باید از این فرصت استفاده کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان با تاکید بر ضرورت تسهیل صدور ویزای ترکمنستان به منظور توسعه تعاملات دو طرف اذعان می کند:تجارت ایران با آسیای میانه از طریق ویزای ترانزیت صورت می‌گیرد و امیدواریم ترکمنستان نسبت به تسهیل صدور ویزا برای ایرانیان اقدام کند.

محمد نژاد می افزاید:اتاق مشترک ایران و ترکمنستان نیز در جهت تقویت و توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور تلاش می‌کند لذا تفاهم‌نامه‌های متعددی میان دو کشور تنظیم و منعقد می‌گردد که اتاق مشترک ایران و ترکمنستان تقاضای عملیاتی‌شدن این تفاهم نامه‌ها را دارد.

بالا