نشست دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا و وزرای امور خارجه کشورهای آسیایی مرکزی در شهر «عشق‌آباد» پایتخت ترکمنستان برگزار شد.

نشست دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا و وزرای امور خارجه کشورهای آسیایی مرکزی در شهر عشقآباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد.

طی این همایش در مورد مهمترین موضوعات امنیت منطقه‌ای، توسعه پایدار و ثبات تبادل نظر انجام و مسائل مربوط به امنیت مرزها، تغییرات آب و هوایی و محیط زیست و همچنین ارتباطات حمل‌و‌نقل مورد توجه ویژه شرکت‌کنندگان قرار گرفتند.

«هلگا اشمید» دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا هدف از برگزاری این همایش را گسترش و تقویت تعامل حین حل مشکلات مبرم منطقه در هر یک از ابعاد فوق عنوان کرد.

در این راستا، بر لزوم فعالیت مشترک تمامی کشورهای آسیای مرکزی و ساختارهای بین‌المللی ذیربط تاکید و در عین حال، نقش مهم پروژه‌ها و اقدامات ارائه شده توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا در این فرآیند مشخص شد.

وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی در این رویداد، در مورد موضوعات و اهداف خاص همکاری تبادل نظر، اقدامات هر یک از کشورهای شرکت‌کننده در این زمینه‌ها را تشریح و تعدادی ایده و پیشنهادات مهمی با هدف تجمیع تلاش‌ها برای تضمین امنیت و ثبات منطقه‌ای ارائه کردند.

در چارچوب بررسی موضوعات مربوط به تغییرات اقلیمی و مسائل زیست محیطی، شرکت‌کنندگان این همایش همچنین دیدگاه مشترکی را در مورد لزوم انجام اقدامات مشترک برای تعامل در این راستا، بیان کردند.

تقویت همکاری در زمینه کلیدی توسعه جهانی – حمل و نقل پایدار از جمله دیگر موضوعات مهم در دستورکار این همایش بود که در چارچوب آن به فرصت‌های گسترده برای اقدامات تلفیقی در این جهت اشاره شد که پیش از همه این امر با تحریک پیوندهای حمل‌و‌نقل در امتداد مسیرهای شرق به غرب مرتبط است.

طرف ترکمنی در سخنانی توجه شرکت‌کنندگان را به ابتکار رئیس جمهور ترکمنستان برای ایجاد پلت‌فرم حمل‌و‌نقل و لجستیک آسیای مرکزی که در پنجمین نشست مشورتی رهبران کشورهای آسیای مرکزی در سپتامبر سال جاری در دوشنبه بیان شد، جلب کرد که بهینه‌سازی مسیرها و رویه‌ها را فراهم و حمل‌و‌نقل کالا و مسافران را تسریع می‌کند.

در این راستا پیشنهاد شد از پتانسیل سازمان امنیت و همکاری اروپا در اجرای این ایده که برای کل منطقه امیدوارکننده است، استفاده شود.

شرکت‌کنندگان این همایش آمادگی خود را برای ادامه گفت‌وگوی فعال و سازنده در مورد مسائل تضمین توسعه پایدار و امن در منطقه اعلام کردند.

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا