تردد ناوگان تجاری از مرز جاده ای سرخس در خراسان رضوی با کشور ترکمنستان طی چند هفته گذشته در مقایسه با ماه های قبل دستکم ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

حسن نوری زاده گفت : در حالی که ماه قبل ورود و خروج ناوگان صادراتی و ترانزیتی از مرز جاده ای سرخس روزانه بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ دستگاه بود، اکنون این تردد به ۵۳۰ تا ۵۵۰ دستگاه کامیون در روز افزایش یافته است.

وی اذعان داشت : در پی توافقات میان دو کشور مبنی بر رفع محدودیتهای کرونایی و تسهیل تردد ناوگان، اکنون کامیونهای ترانزیتی به صورت مستقیم از خاک ترکمنستان عبور می کنند حال آنکه قبلا بواسطه محدودیت کرونایی باید بار خود را تحویل کشنده ترکمنستانی می دادند.

سرپرست فرمانداری سرخس اظهار داشت: اقدامات اصلاحی زیادی در حوزه ورود و خروج ناوگان در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و گمرک صورت گرفت که از آن جمله تسهیل تردد ناوگان از دستگاه ایکس ری بود.

نوری زاده از تجمیع فعالیتهای گمرکی در منطقه ویژه سرخس خبر داد و گفت: علاوه بر اینکه برای تسهیل تردد نشست های متعددی در حوزه محلی و استانی میان دستگاه های متولی حمل و نقل در منطقه برگزار شد این امر زمینه توقف و معطلی ناوگان باری در مرز به شدت کاهش یافت.

وی گفت: برای تسهیل فعالیتهای گمرکی ۲۰ نیروی جدید در قالب به کار گیری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس به مجموعه گمرک اضافه شد، همین روند موجب روان سازی انجام تشریفات گمرکی در سرخس شده است.

پایانه مرزی "سرخس" در شمال شرقی خراسان رضوی، با قدمت ۲۸ ساله در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد و اکنون به کانون توجه تبادلات تجاری منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شده است.

پارسال ۳.۲ میلیون تن از مبادلات تجاری خارجی کشور شامل صادرات، واردات و ترانزیت به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار از مرزهای جاده ای و ریلی این شهرستان انجام شد، بر این اساس ۱.۷ میلیون تن از این اقلام ترانزیت ورودی و حدود ۷۰۰ هزار تن نیز ترانزیت خروجی است که بیشتر آن از طریق مرز ریلی سرخس و بقیه از مرز جاده ای صورت گرفته است.

بالا