مدیرکل آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه ترکمنستان در چارچوب سفر کاری به «کازان» با معاون نخست وزیر روسیه دیدار و اجرای تعدادی از پروژه‌های زیربنایی بزرگ را بررسی کردند.

 

«مامادخان چاکی‌اف» مدیرکل آژانس حمل و نقل و ارتباطات وابسته به کابینه ترکمنستان در چارچوب سفر کاری به کازان با «مارات خسنولین» معاون نخست وزیر روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در جریان این دیدار که در حاشیه همایش اقتصادی بین‌المللی «روسیه – جهان اسلام، کازان‌فروم»، برگزار شد به گسترش دامنه تجارت متقابل و توسعه کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب توجه ویژه شد.

دو طرف همچنین پروژه سرمایه‌گذاری در زمینه احداث مرکز لجستیک ترکمنستان در قلمرو منطقه ویژه اقتصادی در «آستراخان» را که انتظار می‌رود به انگیزه مهمی برای توسعه حمل و نقل بار بین آسیای مرکزی و روسیه تبدیل و به توسعه حمل و نقل کریدور شمال – جنوب کمک کند، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

معاون نخست وزیر روسیه در بخشی از این دیدار خاطرنشان کرد که علیرغم سطح بالای روابط بین ترکمنستان و روسیه که پایه حقوق آن به طور مرتب با اسناد جدید به روز می‌شود، هنوز پتانسیل  وجود دارد که می‌توان از آن برای ارتقای روزافزون روابط دوجانبه، استفاده کرد.

 «الکساندر بلاخین» سفیر روسیه در ترکمنستان نیز از قصد این کشور برای پیوستن به کریدور شمال – جنوب خبر داد.

به گفته وی، ترکمنستان قصد دارد به طور رسمی به توافقنامه کریدور حمل و نقل و بین‌امللی «شمال – جنوب» بپیوندند و روسیه از این اقدام «عشق آباد» به طور کامل حمایت می‌کند.

بلاخین افزود: توافقنامه‌ای در مورد کریدور شمال – جنوب وجود دارد که ترکمنستان آماده است رسما به عضویت آن درآید. کریدور شمال – جنوب نه تنها شریان مهمی برای روسیه در این سیستم است، بلکه برای ترکمنستان نیز به عنوان یک کشور ترانزیتی همیشه بسیار سودآور است و درآمدهای جدی اضافی به بودجه را در پی دارد.

وی با بیان این مطلب در ادامه ابراز اطمینان کرد طرف ترکمنی مانند روسیه به این موضوع علاقه‌مند است.

به گفته بلاخین، برای اینکه ترکمنستان به یک شرکت‌کننده تمام عیار در این توافقنامه تبدیل شود، رضایت همه کشورهای شرکت‌کننده ضروری است.

وی گفت: روسیه، بدون تردید از پیوستن طرف ترکمنی به این توافقنامه حمایت و علاوه بر این توصیه می‌کند که همه کشورهای دیگر نیز از این تمایل «عشق آباد» نیز پشتیبانی کنند.

بلاخین افزود: فکر نمی‌کنم کسی مخالف الحاق ترکمنستان باشد، زیرا این کریدور از قلمرو کشورهای دوست می‌گذرد، لذا من هیچ اعتراض خاصی از جانب آنها در این زمینه را نمی‌بینم.

بنابر سخنان وی، روسیه و ترکمنستان در حال انجام مذاکرات هدفمند برای ایجاد بزرگراه در امداد سواحل شرقی خزر هستند.

توافقنامه بین‌دولتی در مورد ایجاد یک کریدور حمل و نقل چندوجهی شمال – جنوب در سال 2000 میلادی توسط روسیه، هند و ایران به امضا رسیده است. سپس، فهرست شرکت‌کنندگان این توافقنامه به 14 کشور افزایش یافته است.

هدف این پروژه جذب ترانزیت حمل و نقل کالا از هند، ایران و کشورهای خلیج فارس از طریق خاک روسیه به اروپا است.

در مقایسه با مسیر دریایی از طریق کانال سوئز، مسافت بیش از 2 برابر کاهش می‌یابد که به نوبه خود کاهش زمان و هزینه حمل و نقل می‌شود.

اکنون این پروژه چندین سیستم حمل و نقل مختلف کشورهای جداگانه را به هم متصل می‌کند.

سفیر روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در مورد آمادگی کشورش برای لغو قوانین روادید با ترکمنستان خبر داد.

بنابر سخنان این دیپلمات روس، مسکو آماده است موضوع قوانین روادید و گردشگری ترکمنستان را تا آنجا که «عشق آباد» آماده است، ساده کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما چیزی را به ترکمنستان تحمیل نمی‌کنیم، این حق حاکمیتی آن است که این روابط را تنظیم کند و مسکو به تصمیمات عشق آباد احترام می‌گذارد.

بالا