راه اندازی خط دریایی کانیتنری میان ۲ بندر امیرآباد ایران و ترکمن باشی کشور ترکمنستان باهدف افزایش تبادلات تجاری در کمیسیون مشترک مابین دو کشور به توافق رسید.

طبق تفاهم‌نامه عقد خواهرخواندگی بنادر امیرآباد و ترکمن باشی به منظور افزایش تردد کشتی‌ها و سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه‌ها مورد توافق طرفین قرار گرفت و به امضاء رسید.

میان بندرامیرآباد و بندر ترکمن باشی تشابهات تجاری، بازرگانی و فرهنگی زیادی وجود دارد. سند خواهر خواندگی میان ۲ بندر پس از فرآیندهای دقیق برنامه ریزی، مطابقت، بررسی نحوه ایجاد قرارداد مشارکت و در نهایت بر اساس توسعه سیر ارتباطی شکل گرفته است.

مدیرکل بندرامیرآباد از راه اندازی مرکز لجستیک مشترک، تنظیم سند شناسایی متقابل گواهینامه های دریانوردان و بازنگری و تسهیل فرآیند پهلودهی شناورها در بنادر ۲ کشور خبر داد.

همکاری در زمینه توسعه ترانزیت و فعال سازی کریدور شمال _ جنوب، تشکیل کارگروه مشترک مطالعاتی در خصوص کاهش تراز آب دریای خزر، تبادل اطلاعات آماری، همسان سازی تعرفه های دریایی و بندری و ایجاد شرکت حمل و نقل چندوجهی مشارکتی از دیگر مواردی بود که در کارگروه تخصصی حمل و نقل دریایی و بندری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مجید محمد نژاد، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان راه اندازی خط دریایی کانینری میان 2 بندر امیرآباد ایران و ترکمن باشی ترکمنستان را بسیار مثبت دانست. وی گفت: بهره برداری وتوسعه منطقه امیرآباد با توجه به اینکه این بندر یکی از راههای ارتباطی ما با اوراسیاست بسیار دارای اهمیت است و توافقات صورت گرفته در هفدهمین کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان مسیر روشنی را پیش روی ما قرار خواهد داد.

در حاشیه هفدهمین کمیسیون همکاری‌ های مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان که اواخر آبان برگزار شد، تفاهم نامه خواهرخواندگی بین بندر امیرآباد و بندر ترکمن باشی ترکمنستان با حضور وزیر راه و شهرسازی در عشق آباد به امضا رسید.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا