وزارت‌خارجه ترکمنستان در گزارشی از هفدهمین نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی بین دولتی این کشور و ایران که در عشق‌آباد برگزار شد، نوشت: روابط متقابل سودمند بین عشق‌آباد و تهران در طیف گسترده‌ای از حوزه‌های سیاسی، دیپلماتیک، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه را در بر می‌گیرد.

در این گزارش آمده است: نمایندگان ترکمنستان و ایران درباره توسعه روابط دوجانبه در تجارت و اقتصاد، در حوزه حمل و نقل و تدارکات، بخش نفت و گاز، صنعت، کشاورزی و آبخیزداری، سرمایه گذاری و استانداردسازی بحث و تبادل نظر کردند و پیشرفت در اجرای مصوبات جلسه قبلی کمیسیون بین دولتی را مورد تحلیل قرار دادند.

در راستای افزایش همکاری‌ها در بخش سوخت و انرژی، طرف ترکمن از آمادگی برای افزایش حجم عرضه گاز طبیعی ترکمنستان به ایران از طریق خط لوله گاز کورپیه-کورت-کوی خبر داد.

در زمینه حمل و نقل، طرف ترکمن پیشنهاد تشدید عملکرد راهرو حمل و نقل و ترانزیت در امتداد مسیر چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران را مطرح کرد.

طرف ترکمن همچنین پیشنهاد ایجاد مناطق تجاری و اقتصادی در بخش‌های خاصی از مرز ترکمن-ایران را مطرح کرد.

طرفین مسائل توسعه همکاری بین مناطق دو کشور را در زمینه های علوم و آموزش، فرهنگ، مراقبت های بهداشتی، ورزش و گردشگری و حفاظت از محیط زیست در نظر گرفتند.

آیین نامه هفدهمین نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی بین دولتی ترکمنستان و ایران در پی این مذاکرات امضا شد.

شرکت برق دولتی ترکمن‌گاز، شرکت توانیر و شرکت صادرات و ترویج انرژی «سانرژی پیشرو» توافقنامه چارچوبی را برای تسهیل روند مالی برای اجرای خط انتقال برق مریم (ترکمنستان) – مشهد (ایران) به امضا رساندند.

در پایان گزارش وزارت‌خارجه ترکمنستان آمده است: تفاهم‌نامه همکاری سازمان مدیریت راهسازی کشور با وزارت راه و شهرسازی ایران در خصوص احداث بزرگراه مرزی گنبدکاووس-اترک-ایران منعقد شد.

هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان عصرجمعه ۲۶ آبان ماه با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه ترکمنستان در عشق‌آباد برگزار و با امضای چند سند همکاری و تفاهم نامه به کار خود پایان داد.
وزیر راه و شهرسازی در هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان با اعلام آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان، طرح «ایران راه» را دروازه ورود به سرزمین فرصت‌های ترانزیتی ایران برشمرد.

بذرپاش رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان اظهار داشت: بر این باورم دو رویداد مهم هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی و پانزدهمین نمایشگاه تخصصی ایران در عشق آباد نقطه عطفی در مسیر تقویت و توسعه روابط همه جانبه اقتصادی بین دو کشور است.

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا