از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۴ میلیون صادرات و قریب به ۱۳۰ هزار دلار صادرات از بازارچه مرزی باجگیران به مقصد ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه صورت گرفته است.

بازگشایی مجدد بازارچه باجگیران از شهریور ۱۴۰۱با استقبال اهالی منطقه مرزی روبرو شده و با فعالیت بازارچه و دایر شدن ۴۳ غرفه در آن ۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

از ۷۹ هزار و ۵۷۸ نفر متردد از این مرز ۶۹ هزار و ۷۸۵ نفر ترکمن بودند که نشان از استقبال خوب آن‌ها از بازارچه مرزی باجگیران دارد. طی شش ماه دوم سال گذشته و پس از بازگشایی بازارچه بیش از ۳ میلیون دلار صادرات و قریب به ۲۰۹ هزار دلار واردات شش قلم کالای کشور ترکمنستان صورت گرفته است.

میزان صادرات در سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه پیش از تعطیلی بازارچه دارای افزایش ۶۰ درصدی است و علاوه بر تردد ۳۰ هزار و ۳۸۷ ترکمن به بازارچه باجگیران و ۱۴ هزار و ۱۳۷ نفر به بازارچه ترکمنستان از ابتدای سال تاکنون، میزان صادرات به ۴ میلیون دلار و واردات به ۱۳۰ هزار دلار می‌رسد که نشان از مثبت بودن تراز دارد.

رونق اقتصادی و توسعه در مرز باجگیران و امیدآفرینی در میان مردم بسیار حائض اهمیت است . بیشترین کالای صادراتی از این مرز به مقصد ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه همچون ازبکستان و تاجیکستان شامل فرش، موکت، کفش، پلاستیک جات و... بوده است و کالای وارداتی نیز حوله مسافرتی و روتختی را شامل می‌شود.

طرح توسعه بازارچه مرزی باجگیران به مسؤولین شهرستانی و استانی ارائه‌شده که در صورت بررسی میزان ثبات اقتصادی منطقه به‌ویژه ترکمنستان و اختصاص اعتبار، این طرح اجرایی می‌شود و به‌طورقطع اشتغال و توسعه را به وجود می‌آورد.

اتاق مشترک ایران و ترکمنستان

بالا