رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان تاکید کرد:

ضرورت احیاء دیپلماسی اقتصادی میان ایران و ترکمنستان

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان گفت: دیپلماسی اقتصادی میان ایران و ترکمنستان بایستی به شکلی صحیح احیا شود و موانعی که سبب کاهش مراودات تجاری بین دو کشور میگردد، از طریق دیپلماسی مرتفع شود.

 « مجید محمد‌نژاد» در اولین نشست تجاری، سرمایه‌گذاری ایران و ترکمنستان در مشهد، اظهار کرد: امروزه برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی و رخدادهای جهانی بر تجارت بین کشورها سایه انداخته است. این وضعیت، حاکی از اهمیت برقراری دیپلماسی اقتصادی به منظور توسعه تعاملات تجاری با دیگر کشورهاست؛ زیرا امکان صادرات کالا در شرایط محدود وجود ندارد. بر همین اساس، برقراری دیپلماسی اقتصادی، موضوع و هدف اصلی برگزاری چنین نشست‌هایی است.

وی با اشاره به تجارت حدود ۱٫۵ تا ۲ میلیارد دلاری ایران با اوراسیا گفت: ظرفیت تعامل ایران با کشورهای آسیای میانه بیش از این رقم‌هاست؛ در واقع، ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد که بایستی به فعلیت برسد و نبایستی از این موضوع غافل شد. هم اکنون چین رغبت و تمایل زیادی برای صادرات و گسترش روابط اقتصادی با ترکمنستان دارد؛ اما ایران از این ظرفیت غافل مانده است. این در حالیست که هم مرزی، منافع و فرهنگ مشترک، ظرفیت‌هایی است که بین ایران و ترکمنستان و در مسیر توسعه تعاملات دو طرف وجود دارد.

محمدنژاد با اشاره به ضرورت مغتنم شمردن برگزاری چنین رویدادی بین ایران و ترکمنستان، اظهار داشت: بایستی از مسیر چنین نشست‌ها و تعاملاتی، نواقص موجود میان روابط تجاری و دیپلماسی ایران و ترکمنستان رفع و حذف گردد.

وی با بیان اینکه در روابط تجاری و خارجی میان ایران و ترکمنستان محدودیت و موانعی وجود دارد اما باید رفع شده و زیرساخت‌های دو کشور تقویت گردد، خاطرنشان کرد: بدون شناخت از بازارهای جهانی امکان پاسخگویی مناسب به نیاز کشورها و صادرات کالا به آنها نیست. ایران در زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی، دام و طیور، دانش‌بنیان و… ظرفیت زیادی دارد و می‌تواند نیاز ترکمنستان را پاسخ بگوید. همچنین ترکمنستان امکان تامین نیاز ایران در برخی کالاها و مواد اولیه همچون کود، گوگرد، کوک و… را دارد. به‌زودی در اتاق مشترک ایران و ترکمنستان مسیر‌های جدیدی در زمینه گسترش روابط تجاری بین دو کشور بررسی خواهد شد.

محمد‌نژاد با اشاره به اینکه ترکمنستان با ظرفیت‌های خاص خود دروازه‌ای امن برای ورود به اوراسیاست، تاکید کرد: ایران نیز دروازه ورود ترکمنستان به آب‌های آزاد می‌باشد. ما باید با تکیه بر این پتانسیل، به بهره‌گیری از فرصت‌های حمل‌ونقل و بازاریابی در کشورهای دوردست بیندیشیم.

وی تاکید کرد: گسترش روابط تجاری میان دو کشور در سایه اتاق‌های بازرگانی امکان پذیر است. اتاق مشترک ایران و ترکمنستان نیز در جهت تقویت و توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور تلاش می‌کند. تفاهم‌نامه‌های متعددی میان دو کشور تنظیم و منعقد می‌گردد که اتاق مشترک ایران و ترکمنستان تقاضای عملیاتی‌شدن این تفاهم نامه‌ها را دارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان با تاکید بر ضرورت تسهیل صدور ویزای ترکمنستان به منظور توسعه تعاملات دو طرف، یادآور شد: تجارت ایران با آسیای میانه از طریق ویزای ترانزیت صورت می‌گیرد و امیدواریم ترکمنستان نسبت به تسهیل صدور ویزا برای ایرانیان اقدام کند.

 

بالا