نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و ترکمنستان صبح امروز در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.

🔹در این نشست که به همت اتاق مشترک ایران و ترکمنستان برنامه ریزی شده بود، استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان، توانمندسازی شرکت‌های تولیدی، تسهیل روابط بین دو کشور و بررسی زمینه‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار گرفت.

نشست فوق با حضور 24 شرکت از ترکمنستان و حضور حدود 200 شرکت ایرانی برگزار و جلسات B2B با حضور 50  شرکت ایرانی در حوزه ساختمان و زیر مجموعه های آن،انرژی(نفت،گاز و آب)، پتروشیمی برگزار گردید.

ضرورت ایجاد اتاق فکر بین بخش خصوصی ایران و ترکمنستان

«مجید محمد نژاد»، رئیس اتاق مشترک ایران وترکمنستان در این نشست با تاکید بر موضوع دیپلماسی اقتصادی بیان داشتند که برای تسهیل تجارت بین دو کشور بایستی سایه برنامه ریزی کلان اقتصادی دو کشور بر روی سیاست های تجاری کمرنگ شده و پایداری بسترهای تجارت بازرگانان تضمین گردد. وی در ادامه به بیان وضعیت فعلی و چشم انداز تجارت ایران و ترکمنستان پرداخت و دستیابی به چشم انداز تجاری مطلوب 1.5 تا 2 میلیارد دلاری بین دو کشور را بسیار ممکن دانست.

ریاست اتاق مشترک ایران و ترکمنستان توسعه اتاق فکر میان بخش خصوصی ایران و ترکمنستان را بسیار ضروری دانست چرا که به نظر ایشان بدون انجام تحقیقات بازار و هم افزایی بین دوکشور دستیابی به بازار منسجم و ماندگار سخت خواهد بود.

 

«غلام‌عباس ارباب خالص»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در این نشست که به همت اتاق مشترک ایران و ترکمنستان و در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، به ازسرگیری همکاری اقتصادی با ترکمنستان بعد از ۳۰ سال اشاره کرد و گفت: ترکمنستان در روابط با دنیا و همسایگان خود، سیاست توسعه روابط را در پیش گرفته است که بایستی از این فرصت در جهت همکاری‌های همه‌جانبه استفاده کنیم. با توجه به سفرهای اخیر سران دو کشور، هم اکنون میان ایران و ترکمنستان هیچگونه اختلافی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه مناسبات ایران با ترکمنستان در ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا، به صفر رسید. با پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سفارت‌خانه این دو کشور، موانع رفع و پروتکل‌ها کاهش پیدا کرد. همچنین رفت‌و‌آمد ریلی با ترکمنستان نیز به تدریج آغاز شد و تبادل تجاری و ترانزیت زمینی به حالت عادی برگشت. در ماه‌های اخیر نیز نمایشگاه تخصصی اقتصادی ایران در ترکمنستان برگزار شد که در نوع خود، کم‌نظیر بود. همچنین پیش‌بینی نمایشگاه‌های اختصاصی کالاها و مصالح ساختمانی در ترکمنستان با اخذ صدور مجوز در طی سال جاری و با حضور شرکت‌های خدمات فنی مهندسی و ساختمانی، صورت گرفته است. در این راستا؛ سفارت و وزارت امور خارجه ایران تلاش‌های متعددی انجام داده‌اند. افزون بر این‌ها، در سفر مقامات ترکمنستان به ایران در سال گذشته، ۱۷ تفاهم‌نامه مابین این دو کشور منعقد شد.

ارباب خالص از برگزاری هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان در عشق آباد طی یک ماه آینده خبر داد و گفت: بخشی از تجار ایرانی در این نشست با ما همکاری داشته و شرکت خواهند کرد. در تنظیم تفاهم‌نامه‌های این نشست نیز، نظرات بخش خصوصی دریافت می‌شود و سفارت ایران در ترکمنستان آمادگی دریافت نظرات و پیشنهادات را از سوی بخش خصوصی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تسهیل گری ترکمنستان در صدور ویزا اشاره و اظهار کرد: دولت ترکمنستان اقدامات مثبتی در زمینه تسهیلات ویزای تجاری انجام داده است. به جز کاهش تعرفه‌های ترانزیتی میان ایران و ترکمنستان، برای تسهیل صدور ویزا نیز اقداماتی با بخش گردشگری آغاز شده و ۷۸ شرکت گردشگری برای معرفی به طرف ایرانی و اخذ ویزا در نظر گرفته شده است. در حوزه گردشگری سلامت نیز اقدامات خوبی شکل گرفته است. امید است در نشست آتی کمیسیون اقتصادی با ترکمنستان بحث تسهیلات برای صدور ویزای تجاری مطرح شود و از سوی ترکمنستان پاسخ مثبتی اعلام شود. همچنین سفر استاندار خراسان رضوی به ترکمنستان بعد از جلسه کمیسیون مشترک در دستور کار است.

هدفگذاری ترکمنستان برای توسعه روابط تجاری و فرهنگی با استان‌های همجوار

«الیاس قایب اف»، سرکنسول ترکمنستان در ایران نیز با بیان اینکه ترکمنستان افزایش روابط تجاری و فرهنگی را با استان‌های همجوار هم‌چون خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان در پیش گرفته است، اظهار کرد: خراسان رضوی با داشتن سه گذرگاه مرزی، دروازه ورود ایران به کشورهای آسیای مرکزی است. روابط میان ایران و ترکمنستان از مسیر استان‌های هم مرز، بهبود خواهد یافت.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه تخصصی اقتصادی ایران در عشق آباد در فوریه ۲۰۲۳ و حضور ۷۰ شرکت ایرانی در آن، اثباتی بر افزایش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور است.

سرکنسول ترکمنستان در ایران تاکید کرد: استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری میان ایران و ترکمنستان سبب ارتقا بیش از پیش روابط تجاری میان این دو کشور خواهد شد و با سفرهای مقامات ایران و ترکمنستان، روابط تجاری و اقتصادی میان این دو کشور تحکیم شده و افزایش پیدا می‌کند. امروز روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف بهبود یافته و وارد دوره تاریخی جدیدی شده است.

پیشنهاد ایجاد مزرعه مشترک کشاورزی ایران و ترکمنستان

«ابوالفضل چمندی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست، با اشاره به تجربیات ۵۰ سال اخیر ایران در حوزه کشاورزی و ظرفیت‌های تعاملات ایران و ترکمنستان در این بخش اظهار داشت: پیشنهاد مشخص ما ایجاد مزرعه مشترک کشاورزی در ترکمنستان به عنوان یک کار الگویی است که فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران هم جهت همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند. این اتفاق می‌تواند ظرفیت‌های مشترک صنایع مختلف را تقویت کند و فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند این فرصت بالقوه را به فرصتی بالفعل تبدیل کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک کشورهای آسیای میانه را برای حضور در نشست تخصصی ترانزیت در سرخس گرد هم آورده و در آن رویداد، سند مشترکی بر اساس توانمندی‌های بخش خصوصی در این حوزه تنظیم و عملیاتی گردد.

درخواست شرکت‌های ترکمنستانی، بهبود روابط تجاری با دیگر کشورهاست

«نور جمال مالکایوا»، نماینده اتاق صنایع ترکمنستان نیز در این نشست، با اشاره به اینکه هیئت تجاری ترکمنستان طی یک هفته گذشته از صنایع مختلف ایران و نمایشگاه‌های اقتصادی و تجاری درحال برگزاری بازدید کرد، گفت: بازدید از نمایشگاه‌ها و صنایع مختلف ایران سبب آشنایی بیشتر ترکمنستان با ایران و توسعه روابط تجاری دو کشور می‌شود. همچنین، برای بهبود روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان اقدامات مهم و موثری بین دو طرف در حال انجام است.

وی با بیان اینکه وزارت بازرگانی ترکمنستان برای افزایش تجارت با کلیه کشورها شرایط خوبی را به وجود آورده، عنوان کرد: در همین راستا توافق‌نامه‌هایی با کشورهای مختلف منعقد شده و وزارت بازرگانی ترکمنستان براساس آن عمل می‌کند. اتاق صنایع ترکمنستان نیز که زیر نظر سازمان بازرگانی این کشور فعالیت می‌کند، به دنبال بهبود روابط تجاری و تسهیل شرایط به منظور توسعه مراودات است. هم اکنون باتوجه به درخواست شرکت‌های ترکمنستانی، درحال رایزنی برای بهبود شرایط تجارت در وزارت بازرگانی هستیم. شرکت‌های خصوصی پیشنهادات متعددی برای همکاری ارسال کرده اند و باز هم پذیرای پیشنهادات خواهیم بود.

مالکایوا تصریح کرد: ترکمنستان در زمینه ساخت‌وساز و مصالح ساختمانی و توسعه تکنولوژی‌های نوین در حوزه صنایع آب، نساجی و شیمیایی، قدم‌های موثری برداشته است. همچنین در تلاشیم تا با واردات اقلام و خدمات مورد نیاز خود از کشورها، شرایط تولید را ارتقا ‌دهیم. ما به دنبال توجه بیشتر به بازارهای هدف صادراتی و گسترش تجارت هستیم و با همین دیدگاه به مشهد آمده ایم. امیدواریم این نشست، در افزایش مراودات تجاری بین بازرگانان ایران و ترکمنستان مثمرثمر باشد.

سهم ۳۳ درصدی خراسان رضوی از تجارت ایران و ترکمنستان

«امیررضا رجبی»، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در این نشست گفت: امیدواریم در فصل جدید ارتباطات، نقش پررنگ اتاق بازرگانی استان و اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در افزایش تعاملات تجاری دو کشور بیش از پیش باشد.

وی تصریح کرد: در دوران اپیدمی کرونا افتی در صادرات به ترکمنستان داشتیم اما در سال ۱۴۰۱ روند صادرات مثبت شد. در حال حاضر ۳۵ تا ۴۰ درصد صادرات ایران به ترکمنستان از طریق گمرگات خراسان رضوی انجام می‌شود. همچنین هم‌اکنون مجموع تجارت بین ۲ کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که سهم خراسان رضوی از این میزان حدود ۳۳ درصد می‌باشد.

ارائه اطلاعات تجاری و سایتهای مفید دستیابی به اطلاعات در ترکمنستان 

ارائه پاورپوینت آموزشی اطلاعات تجاری با ترکمنستان توسط دبیر اتاق مشترک ایران و ترکمنستان سرکار خانم کمال ارائه و ضمن ارائه آمارهای مرتبط با تجارت دو جانبه به راههای کسب اطلاعات و سایتهای مفید در ارائه اطلاعات مرتبط با ایران و ترکمنستان اشاره گردید.

برگزاری پنل تخصصی تجارت با این کشور و معرفی ظرفیت‌های صادراتی کالای ایرانی به بازار خارجی، از جمله برنامه‌های جانبی این نشست بود. که با حضور جناب آقای یکتا عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران وترکمنستان، سرکنسول ترکمنستان،جناب آقای فرقانی سفیر سابق ایران در ترکمنستان و جناب آقای حصاری نماینده گمرک برگزار و به سوالات تجار ایران و ترکمنستان پاسخ داده شد.

 

 

 

بالا