واحد شهبازی

رئیس کمیسیون فنی و مهندسی و کسب و کارهای نوین اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان زمان کوتاه ویزای ترکمنستان پاشنه آشیل صادرات است، گفت: در صورت حل مشکل ویزای تجار، صادرات کالا به این کشور تا چهار برابر افزایش خواهد داشت.

واحد شهبازی اردهانی با بیان اینکه در گذشته از پایانه های مرزی ایران روزانه ۵۰۰ ترانزیت بار به کشور ترکمنستان حمل می شد، اظهار کرد: پس از حذف این پایانه، تجار ترکمنی ناگزیر کالاهای صادراتی در مرز لطف آباد یا سرخس، ترانشیپ می کنند.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان با بیان اینکه رانندگان ایرانی برای دریافت قیمت بار قدری بی انصاف شدند، افزود: به عنوان مثال رانندگان ترانزیت یک هزار و ۵۰۰ دلار هزینه برای حمل بار تعیین می کنند درحالیکه عرف قیمت یک هزار دلار است.

وی اضافه کرد: متاسفانه نظارتی هم در این حوزه نیست و این ترانیزت ها تعرفه مشخصی هم ندارند که همه از آن پیروی کنند بهد همین خاطر در این شرایط بار را تا مرز انتقال می دهیم و سپس ترانزیت های ازبک یا ترکمنی بار را از مرز تحویل گرفته و به مقصد می برند. وی معتقد است: اگر رانندگان ایرانی قیمتی معقول را بپذیرند ضمن رونق در اقتصاد آنها اشتغال در این بخش پویا می شود.

رئیس کمیسیون فنی و مهندسی و کسب و کارهای نوین اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان ضمن یادآوری این مطلب که شرکت های حمل و نقل استان خراسان رضوی قدری با انصاف تر از شرکت های حمل استان های شمال کشور هستند، افزود: هرچند گاهی برای تجار ناچار هستند که ضمن تقبل این هزینه بالا، کالا را برای مشتری در آن سوی مرزها ارسال کنند.

وی موضوع ویزا یکی از دغدغه های جدی بازرگانان عنوان کرد و گفت: در گذشته ایران و ترکمنستان با قراردادی پذیرفته بودند تا در صورتیکه تاجری که از طریق پرواز وارد ترکمنستان شود کارت زرد دریافت کند که بر اساس آن امکان اقامت ۱۵ روزه را برای بازرگان مهیا بود.

به گفته شهبازی، متاسفانه در زمان فعالیت احمد خرم به عنوان وزیرت راه، این  پروازها کنسل و عملا قرارداد منتفی شد.

وی در خاتمه تاکید کرد: در صورت حل مشکل ویزای تجار و بازرگانان ایرانی برای سفر به ترکمنستان صادرات کالا به این کشور تا چهار برابر افزایش خواهد داشت اما در شرایط فعلی تجار رغبتی برای ورود به بازار ترکمنستان ندارد.

یک دکترای اقتصاد گفت: فقدان نظارت بر روند فعالیت بخش خصوصی پس از واگذاری و عدم بررسی اهلیت بنگاه اقتصادی باعث شد تا برون سپاری های دولت با شکست مواجه شود. به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان هادی حق شناس با تاکید بر اینکه برای دستیابی به جهش تولید کافی است تا هر دستگاه اجرایی به شرح وظایفش عمل کند، افزود: طبیعی است که اگر وزارتخانه ها به تکالیف خود عمل کنند تولید در فضای واقعی خلق می شود. این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگر دستگاه های اجرایی دارای مدیران کارآمد و بهره ور باشد بخشی از شعار سوال که بحث تولید است محقق خواهد شد. وی تصریح کرد: برخی دستگاه های اداری مانند بانک ها باید حمایت مالی را از افرادی داشته باشند که تاحدودی از نقدینگی برخوردار هستند؛ بانک ها اگر به درستی با فعالان اقتصادی برخورد کرده و مسائل مالی آنها حل کنند، این افراد نیز از منابع بانکی برای افزایش تولید استفاده می کنند. حق شناس خواستار توجه به تولیدکنندگانی مانند شرکت های دانش بنیان شد و اضافه کرد: این بنگاه ها دارای ایده هستند و در صورت حمایت مالی به تولید تبدیل خواهند شد بنابراین اینکه گفته می شود «دستگاه های اجرایی به وظایفشان عمل کنند» منظور همان وظایفی که برای دستگاه تعیین شده است. او به برون سپاری و عمل به اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کرد و افزود: اقداماتی در بخش دولتی که امکان برون سپاری آن وجود دارد طبق اصل ۴۴ قانون اساسی باید به مردم واگذار شود. این دکترای اقتصاد خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که دولت نه بازرگان و نه تولیدکننده خوبی است. دولت ها حداکثر بتوانند سیاست خوبی را تعریف و اجرا کنند؛ بنابراین اگر سخت افزاری در اختیار دولت است طبیعی است که باید به مردم واگذار شود. وی با بیان اینکه دولت ها در واگذاری مسئولیت و اقدامات به بخش خصوصی و تشکل های مردمی موفق نبودند، افزود: از آنجاییکه دولت در طول این واگذاری ها به دنبال کسب درآمد بوده به همین خاطر هیچگاه در برون سپاری موفق نبوده است. حق شناس یادآور شد: به عبارتی دولت در زمان واگذاری بنگاهی در یک مزایده همیشه تلاش کرده تا این بخش را به بالاترین قیمت واگذار کند درحالیکه فلسفه واگذاری صرفا کسب درآمد نیست. وی ادامه داد: از آنجاییکه دولت کارفرما و تولیدکننده خوبی نیست بهره وری کار در دولت پائین است و از طرفی با توجه به اینکه دولت سرمایه ای برای توسعه و افزایش تکنولوژی بنگاه های اقتصادی نداشت ناگزیر به برون سپاری بود. این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: فقدان نظارت بر روند فعالیت بخش خصوصی پس از واگذاری و عدم بررسی اهلیت بنگاه اقتصادی باعث شد تا برون سپاری های دولت با شکت مواجه شود. وی تاکید کرد: در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا واگذاری با پائین ترین قیمت و با دو شرط حفظ نیروی کار و تداوم تولید انجام می شود اما از آنجاییکه این دو شرط در واگذاری برای کشور رعایت نشده، برون سپاری هیچگاه موفق نبوده؛ به نظر می رسد دولت باید در نحوه واگذاری تجدید نظرکند. وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید اهلیت داشته باشد، افزود: باید کار صورت مشروط به بخش خصوصی واگذار شود به عنوان مثال بخش خصوصی تا یک دهه حق اخراج کارگران را نداشته یا اجازه تعطیلی خط تولید را نداشته باشد. در این صورت هرکسی مایل به شرکت شرکت در مزایده نخواهد بود.

بالا